Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Mørklægningsgardin erfaringer ønskes... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 24 August 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har netop bestilt en HITACHI PJ-TX100 (kan næsten ikke vente) - og nu melder spørgsmålet - hvad med lærred?. Det skal hænge foran vinduerne i stuen, så med de priser der er på rigtige projektor lærreder (!), kan jeg godt være fristet af blot at bestille et mørklægningsgardin i den rigtige størrelse og så bruge bagsiden af det, og dermed slå to fluer med ét smæk. Den lokale gardinmand kan sælge mig et Kirsch mørklægningsgardin i 300x170 cm, der er hvidt med en svag vævet struktur på forsiden, og gaaanske svagt gråt gummiagtigt glat på bagsiden (som jeg tror jeg vil bruge). Det koster lige under 2000 kr, og det er vist prisen når det er i disse mål.

Nogen kommentarer til dette forslag?

Ekspedienten siger at det ikke buler - men de siger jo så meget (forleden købte jeg et tæppe, ekspedienten sagde at det var "lavet af naturmaterialer" - i så fald kommer det fra polypropylene-træet´) - hvad siger jeres erfaringer, buler mørklægningsgardinerne?

Fås mørklægningsgardiner til en billigere pris andre steder?

Kom endelig med nogle kommentarer, så skal jeg til gengæld øse af mine erfaringer hjemmebioen er etableret :-)

Venligst
Bjarne

Til top Vis netbjarne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af netbjarne

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 August 2004 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Der er mange, der bruger IKEAs tupplur-mørkelægningsgardiner, men de fås vist ikke bredere end 200 cm (koster 249,-).

Jeg har brugt bagsiden af et sådant hvidt gardin som lærred, og selvom det er bedre end en hvid væg, ser jeg nu klart frem til at få et rigtigt lærred.

Desuden bruger jeg et sort IKEA-gardin til egentlig mørkelægning foran vinduet. Det fungerer fint, bortset fra, at det kan være vanskeligt at få det til at slutte tæt i siderne afhængigt af vindueskonstruktionen.

Jeg ville synes, at 2000 kr er for mange penge at bruge på noget, der alligevel ikke er et lærred. Jeg har selv lige fået en TX100 og tror måske, at en del af dens kvaliteter simpelthen går tabt på en for dårlig baggrund.

En anden ting: hvis du vil slå to fluer med eet smæk (mørkelægning og lærred) ved at bruge den gummiagtige side som lærred, kommer der så ikke lys ind den anden vej? (gummisiden er jo beregnet til at være den, der mørkelægger)

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 August 2004 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Jeg ville heller ikke bruge 2000,- på en 'halv' løsning. Men jeg tror nu det er underordnet hvilken side du bruger til at holde lyset ude.

Hvis du vil have noget billigt, og er villig til at ofre lidt mere end et par hundrede, så var der en tråd om noget lærred der kunne importeres fra sverige i metermål, til meget rimelige penge.

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 25 August 2004 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Du kan købe mørkelægningsstof i Stof og stil i meter mål. De har godt nok udsolgt lige fortiden og får først nyt hjem igen i starten af oktober (witzel har købt alt det jeg skulle bruge! bastard). Men der er en grå gummibaggrund, som er finere end Tupplur. Det koster 60kr/m i bredden 135 cm

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 August 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres input. Projektoren kom i aftes! Jeg endte op med et midlertidigt hjemmelavet lærred (2m voksdug fra jysk + gardinstænger), og det viste sig at være en klog beslutning - bla har jeg lært at voksdug ikke egner sig supergodt til lærred fordi det let krøller ;-) og at man ikke behøver et 3 meter lærred når man blot skal sidde 2 meter væk :-) - så tak for input, jeg tror jeg køber et ordentligt lærred i den rigtige størrelse engang.

Desværre er ikke alt fryd, for trods projektorens såkaldte "whisper mode" på 25 db, så synes jeg den støjer en del - men mere om det i en anden tråd.

Venligst
Bjarne

Til top Vis netbjarne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af netbjarne

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 August 2004 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

netbjarne skrev:
...og at man ikke behøver et 3 meter lærred når man blot skal sidde 2 meter væk :-)

En gylden tommerfingerregel siger at afstanden til lærredet skal være mellem 1,5 og 2 gange bredden af lærredet. 2 meter fra et 3 meters lærred er nok det vildeste jeg til dato har hørt .

netbjarne skrev:
...jeg tror jeg køber et ordentligt lærred i den rigtige størrelse engang.

Den beslutning kan jeg kun støtte .

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes