Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 12:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor: Afstand 7 meter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tjens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 31 August 2004 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt nybegynder på projektor, og er igang med at indrette mit rum.

Det er 7 meter langt, og sofaen kommer til at stå ca. midt i rummet 4 meter fra lærred.

Det betyder vel, at jeg skal have et godt 2 meter bredt lærred?

Men findes der en hjemmebiografprojektor, der kan klare det fra bagvæggen?

De modeller, der diskuteres her i forummet, skal placeres ca. 4 meter fra væg, for at lave et 2 meter bredt billede.

Mit budget bliver nok max 15.000,-

Til top Vis tjens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjens

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 August 2004 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke set nogen projektorer i den prisklasse, som på 7 meters afstand kan lave et kun 2 meter bredt billede. Du bliver nok nødt til at skrue den op i loftet istedet for.

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 September 2004 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Næsten alle projektorer er bygget med short-throw optikker, som giver et kæmpe billede på kort afstand. Det er jo også fint, så længe man skal bruge dem i en lille stue eller professionelt til præsentationer, men det kan altså også være et problem, hvis rummet er stort. Lige umiddelbart kan jeg kun komme i tanker om et mærke som konsekvent benytter long-throw optikker, som jo netop giver mulighed for at placere projektoren helt bagest i et større rum, og der er SIM2. Men selv deres mindste, Domino 20, er for dyr til dit budget. Måske kan du finde en brugt Domino 20 uden HDMI (digital) indgang til en god pris, eller gå lidt længere tilbage i de gamle modeller og se efter en model 200 eller 300. En brugt 200 bør i hvert tilfælde ikke koste mere end dit budget, og selv om den ikke er helt ny, er billedet pænt. Men du skal naturligvis selv se billedet først. Og der er naturligvis ikke digital billedindgang. Til gengæld får du fordele ved DLP-systemet, så længe du ikke føler dig generet af regnbue-effekt når du flytter øjnene hen over billedet. SIM2 forhandles bl.a. af Hi-Fi Klubben, og importeres af ifore, www.ifore.nu   venlig hilsen

Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 September 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Der er også den løsning, at du kan købe en løs optik til enkelte af de billige modeller(bl.a Panasonics), således at den kaster langt.  
Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 September 2004 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:
Der er også den løsning, at du kan købe en løs optik til enkelte af de billige modeller(bl.a Panasonics), således at den kaster langt.  

Mener bare de er vanvittigt dyre i forhold til prisen på projektoren . (Ellers kunne jeg godt bruge en til min Z2'er )

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 September 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Ingeniøren skrev:

lars37 skrev:

Mener bare de er vanvittigt dyre i forhold til prisen på projektoren . (Ellers kunne jeg godt bruge en til min Z2'er )

Det er de, så glem hellere den tanke... Optikken er den dyreste komponent i en projektor.

Hvad med at lave en 'kunstig' loftsbjælke tværs igennem rummet (på den korte led) via ophæng på sidevæggene? Så skal bjælken placeres i den afstand som projektoren skal hænge fra lærredet...

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 September 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Panasonic AE-700 ser ud til at kunne give et 100" billede fra 3,1-6,2m. Det er ret pænt. Så må du se om det kan passes ind. Fra 7m får du ca 113". Nok lidt i overkanten.
Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes