| Forfatter |
|
netbjarne Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 25 September 2004 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
A-M-P Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 25 September 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom specs til at matche Panasonics AE700 lidt bedre.
Det bliver spændende at se hvad de to projektorer duer til, når de komme ud i butikkerne.
Nogen der ved om det er samme LCD paneler der bliver brugt igen?
__________________ Be careful of your thoughts, they may become words at any moment
|
| Til top |
|
| |
netbjarne Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2004 kl. 07:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
netbjarne Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det første review af PLV-Z3 dukket op: http://www.projectorcentral.com/sanyo_plv-z3.htm
Det ser bestemt ikke tosset ud.
Priserne er iøvrigt ca: - 13500 kr (1250 pund) i England - 15000 kr (2000 euro) i Tyskland - 17000 kr i Danmark (alle danske forhandlere)
Så nu mangler vi bare lidt konkurrence herhjemme 
Bjarne
|
| Til top |
|
| |
A-M-P Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lampe tid ukendt... hmmm, og AE-700 reklamerer endda med op til 3000 timer i high-mode.
Ikke et ord om kontrast forholdet på 2000:1...
Er det opnået på samme måde som Panasonics AE-700, eller er vi nærmere de rigtige 2000:1 med Z3'en?
Det er så her Otto plejer at kommer ind og svarer!
Jeg synes det er svært at se hvorfor man skulle betale 3k mere for Z3 frem for AE-700... håber den kommer hurtigt ned på AE-700s prisniveau.
Nå jeg vil læne mig tilbage og vente på de første bruger indtryk __________________ Be careful of your thoughts, they may become words at any moment
|
| Til top |
|
| |
netbjarne Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
A-M-P skrev:
Lampe tid ukendt... hmmm, og AE-700 reklamerer endda med op til 3000 timer i high-mode.
|
|
|
Sanyo's reklame folder reklamerer med "Increased lamp life thanks to reduced power consumption". Det ville være rimeligt at antage at levetiden på lampen ikke er ringere end på Z2'eren, og på denne opgives der ca 3000 timers levetid. Men hvis og hvis...
Hvad angår kontrast forholdet så er det 2000:1 i "graphic mode" - hvilket formentlig er tænkt til computer/konsol tilslutning - om man kan bruge netop disse oplysninger til meget ved jeg ikke, jeg tror en subjektiv vurdering er til mere nytte.
Mht til prisen så er AE-700'eren sjovt nok ca 500$ dyrere ifølge projectorcentral.com - men mon ikke også Z3'eren er prissat lidt højt i DK lige nu - de påfaldende ens priser hos de danske forhandlere og de noget lavere priser i UK og DE tyder på at de danske forhandlere indtil videre alle læner sig op af nogle vejlende udsalgspriser - men det er selvfølgelig bare spekulationer ;-)
Bjarne
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
A-M-P skrev:
Er det opnået på samme måde som Panasonics AE-700, eller er vi nærmere de rigtige 2000:1 med Z3'en?
Det er så her Otto plejer at kommer ind og svarer!
|
|
|
Jamen det gør jeg jo så... Det skal siges at jeg ikke har haft tid til at se så forfærdeligt meget på den endnu, så det bliver kun lidt førstehånds-indtryk, der skal tages med et gran salt. Jeg kan ikke udtale mig om hvor højt kontrastforholdet præcist er under de og de forhold, men jeg kan sige at jeg oplever kontrasten i praksis som værende nogenlunde på niveau med AE 700, når der er bål på lampen. Men det mest interessante ved Z3 i forhold til AE700 er muligheden for at skrue meget mere ned for lyset. Det betyder at man i et mørklagt rum får et langt bedre sort-niveau, og dermed også en væsentligt bedre dybde i farverne. Den kræver lidt mere for at yde optimalt, der skal fintunes mere på billedet end på AE700 i forhold til standard-indstillingen for at den yder optimalt, men når alt er i orden er det et hammer-godt billede. Og så vil det glæde mange at Vertical Banding reelt ikke findes på Z3! Der har været talt meget om at man nu kan justere VB i bruger-menuen, men på mit eksemplar er der lige ud af kassen _ingen_ (eller i hvert fald helt ubetydeligt lidt) VB, hverken på HDMI eller component indgangen.
Men nu spørger du om vi er nærmere ægte 2000:1 - til det vil jeg svare nej, men kontrasten ligger i et mere variabelt område, så man i højere grad selv kan vælge mellem høj lysstyrke og dyb sort. Og inden man devaluerer LCD udelukkende fordi de 2000:1 ikke er "ægte kontrast", så skal man lige huske at de on/off kontrastopgivelser der foreligger for DLP-projektorer reelt heller ikke holder. Jeg så for ikke så længe siden en måling af en hel række forskellige projektorers ANSI-kontrast (dvs. et skakbræt hvor man måler forskellen på hvide og sorte felter, modsat on/off hvor man måler helt sort mod helt hvid), og hér var NEC HT1000 den eneste af de målte der nåede over 1000:1, på trods af at flere af DLP'erne var opgivet til 2000:1 on/off (og svjh 3000:1 for HT1000). I mine øjne er der f.eks. ingen tvivl om at den oplevede kontrast i praksis er bedre på AE700 og Z3 end på Infocus X1 (der også er opgivet til 2000:1). Så 2000:1 eller ej: Det er et pænt skridt i den rigtige retning, og det er vel dét der betyder noget i sidste ende.
Mht. lampe-levetiden må jeg komme med et klart og rungende: Det ved jeg ikke... Sanyo har valgt at droppe angivelsen af lampens levetid helt (eller i hvert fald nedtone den kraftigt), da den alligevel svinger en del i praksis. Hvad dette betyder for levetiden i praksis ved jeg ganske enkelt ikke. Den officielle udmelding fra mig vil være: Ukendt, men forvent 2-3000 timer. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set den i praksis i dag, og umiddelbart sammenlignet med AE-700, er billedet endnu en tand mere detaljeret og varmt. Den er endvidere noget mere støjsvag end Pannyén - i praksis lydløs!
Lars
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
A-M-P skrev:
Er det opnået på samme måde som Panasonics AE-700, eller er vi nærmere de rigtige 2000:1 med Z3'en? |
|
|
Nu sparker jeg nok bare til ilden mht. kontrast-ræset (der er andet end kontrast i verden!!), men:
www.cine4home.de gør en del ud af målingerne, og ikke mindst tuning af projektorerne (primært vha fysiske farvefiltre). De har målt AE 700 til, uden fysisk tuning men ved optimal farvetemperatur, at levere en on/off kontrast på 950:1, og Z3 til 900:1. Det er der så nogle der synes er skuffende, fordi der loves 2000:1. Men man skal jo ikke sammenligne pærer og bananer - det nytter ikke noget at sammenligne de "reelle" 900:1 hos Z3 med den opgivne kontrast for en anden projektor. Men for at sætte tallene i relief, så synes jeg det er interessant at sammenligne med en række andre projektorer de har målt på. Under samme betingelser, altså optimal justering ud fra brugermenuen, dog med hjælp af noget (ret dyrt) måleudstyr, måler de følgende: (husk at det stadig er on-off kontrast, ANSI kontrast vil være mindre.
Hitachi PJTX 100 (LCD): 720:1
NEC HT1100 (DLP): 1500:1
Optoma H30 (DLP): 900:1
Optoma H56 (DLP): 1100:1
Panasonic PTAE-200 (LCD): 570:1
Panasonic PTAE-500 (LCD): 720-770:1 (tallet nævnes ikke direkte, men lidt matematik siger at det er deromkring)
Sanyo PLV-Z2 (LCD): 760:1
Sharp Z90 (DLP): 900:1
Sharp Z200(DLP): 900:1
Sharp Z12000 (DLP): 4700:1
Sony VPLHS 20 (LCD): 800:1
Sony VW12HT (LCD): 650:1.
Ud fra dette kan man konkludere at kontrasten på AE700/Z3 er det bedste nogensinde fra en LCD, og at samtlige DLP'er der leverer bedre kontrast end dem er væsentligt dyrere (i hvert fald mellem de modeller der er testet p.t.). Dette synes jeg er langt vigtigere at fokusere på end hvorvidt den reelt når de 2000:1 eller ej.
Og det ALLERvigtigste er naturligvis at glemme alt om tal og vurdere billedkvaliteten i praksis... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
woody Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 278
|
| Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
|
[Og det ALLERvigtigste er naturligvis at glemme alt om tal og vurdere billedkvaliteten i praksis...
|
|
|
Og det glæder jeg mig så til når jeg skal til "projektor lørdag" hos TP
Woody
|
| Til top |
|
| |
A-M-P Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altid rart med noget spændende info Otto
Er godt nok overrasket over at DLP'erne ikke levere mere kontrast, men som du siger det er jo ikke alt.
Ville DLP'erne distancere sig mere fra LCD'erne, hvis der var tale om ANSI-kontrast? __________________ Be careful of your thoughts, they may become words at any moment
|
| Til top |
|
| |
LBA75 Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
A-M-P skrev:
Er godt nok overrasket over at DLP'erne ikke levere mere kontrast, men som du siger det er jo ikke alt.
|
|
|
På cine4home.de har de også testet den nye Infocus SP-4805 til at have et kontrastforhold på 1800:1. Det er vel at mærke, når den er kalibreret korrekt til 6500k. Ved at slå "white peak" funktionen til, kommer den helt op på 2200:1. Det er faktisk mere end fabrikanten opgiver!
Bagdelen, i forhold til Z3 og PTAE-700, er jo så at den ikke har ligeså høj opløsning. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Autechre Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
LBA75 skrev:
| Saa er der sammenligning mellem AE700 og Z3. |
|
|
Og her er et link som virker :
AE700 vs. Z3 __________________ Women Respond To Bass!
|
| Til top |
|
| |
A-M-P Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
"The AE700 sells for a few hundred dollars more than the Z3".
Hrmmmm... Hvor importeres de to modeller fra, siden prisforskellen er lige modsat her i DK?
__________________ Be careful of your thoughts, they may become words at any moment
|
| Til top |
|
| |
Mads Doss Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil da lige nævne at jeg lige har testet PT-AE700'eren, og i den kommende weekend tester jeg Z3'eren.
Jeg vender tilbage med mine vurderinger. Følg eventuelt med i mit projekt her. __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
|
| Til top |
|
| |
netbjarne Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Autechre Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor stort et lærrede kan Z3 egentlig trække?
Er 108" (135x240) en alt for stor mundfuld??
Siddeafstand ca. 4-5m.
På forhånd tak for alle kvalificerede svar der måtte komme!  __________________ Women Respond To Bass!
|
| Til top |
|
| |
ralle Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 235
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det kan du da godt.
på 5 meter kan du få et billede på 3,61x2,03 meter
på 4 meter kan du få et billede på 2,90x1,63 meter
håber det var svar nok.
Rasmus __________________ Film skal ses i hjemmebio.
Rasmus Erichsen
www.hifi4all.dk
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|