Forfatter |
|
caf78 Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 27
|
Sendt: 07 December 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er på udkig efter en projektor som sandsynligvis skal bruges som
erstatning for mit alm. TV - dvs. det skal bruges i dagligdagen og ikke
kun til film.
Men hvad skal man kigge efter i sådan en? Jeg har engang fået at vide
at man skal op over 1500 ANSI lumen hvis den skal være nogenlunde
brugbar i dagslys, men hvad med kontrasten? Hvilken indflydelse har
det?
Hvilken størrelse skal man regne med at køre i, når man sidder 3-4 m
fra væggen (jeg har haft 70" 16:9 med en projektor jeg havde lånt
og det virkede umiddelbart fint)?
HP vp6111 har fx. 1500 ANSI lumen og 2000:1 kontrast... og virker helt utrolig i forhold til prisen.
Mit budget er under 10k...
Kom men jeres anbefalinger til en projektor-newbie
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 07 December 2004 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min anbefaling er, at du ikke skal bruge en pj som erstatning for tv. Især ikke hvis den skal bruges i noget der bare kommer i nærheden af dagslys.
Uanset dens lysstyrke og kontrast kan intet på billedet jo blive mørkere end lærredet som det er i den belysning du har i rummet og det er sjældent ret meget mørkere end hvidt eller til nød lysegråt.
Det virker måske fedt i begyndelsen med det store billede, men du kommer givetvis til at savne billedkvaliteten fra dit tv meget efter ret kort tid.
Projektoren kan være et supplement til tv'et til at give filmoplevelser hjemme, men den skal altså have rimelige forhold at arbejde under.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 07 December 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et godt bud kunne være en Sanyo Z2'er, der kan fås til omkring 8600 kr i Tyskland.
Men glem at bruge den til TV-kigning. Det er alt for dyrt i pærer og slid på projektoren, og er tilmed upraktisk da der skal mørklægges for at det bliver rigtig godt.
|
Til top |
|
|
caf78 Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til mit forsvar (!) vil jeg gerne lige sige, at jeg ikke ser meget
fjernsyn... måske lige en serie eller to og så nyhederne. Derudover er
det film, hvadenten det er TV-film eller DVD-film...
Man kan vel heller ikke generalisere alle projektorer - for det er her
lumen og kontrast kommer ind i billedet (no phun intended!)?
|
Til top |
|
|
tobywan Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 465
|
Sendt: 07 December 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
En projektor, kan altså IKKE imho erstatte et TV.
En Sanyo Z2, som muligvis vil være "best buy" indenfor dit budget
kræver en del mørkelægning af din stue for at give et ordenligt
billede. Derudover bliver det sikkert for dyrt i pærere, selvom du
siger dit tvforbrug er småt. Derudover bliver billedkvaliteten alt for
dårlig (specielt hvis du ikke har en digitalmodtager).
Det er måske fedt den første måned med nyhederne på storskærm, men wow effekten forsvinder altså hurtigt.
__________________ Min Hjemmebio
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok -for at være lidt mere konstruktiv vil jeg støtte Svend P's forslag om en Z2. Jeg ved ikke om en Infocus 4800 (= X1) eller 4805 eller Optoma H30 kan fås inden for dit budget, men det kunne være bud hvis du foretrækker DLP frem for LCD. En anden DLP-mulighed kunne være BenQ PB6200 eller nogen af de nyere modeller.
Generelt skal du se efter at det er en hjemmebio-pj og ikke en business-pj du kigger efter. Omvendt har jeg set et glimrende resultat (ikke mindst til prisen) med en PB6200, som strengt taget er en business-pj som også er brugbar til hjemmebio.
Tjek evt. www.projectorcentral.com for mere læsning om pj'er.
Men vær opmærksom på, om du er følsom over for regnbuefænomenet på DLP'er. Det er ret ødelæggende for oplevelsen.
|
Til top |
|
|
caf78 Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med TV; Er man ikke ude i det samme med >42" plasma- og bagprojektions-TV?
Kunne man fx. ikke bare zoome på projektoren (vha. linsen) således at
TV var mindre billede og film større? Vil det ikke også give mere
lysintenst billede at gøre billedet mindre?
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jamen det er da ikke noget problem. Jeg har selv gjort det i lang tid, men blev træt af det pga. udgifter til pære og rensning.
En ny pære til en Z2'er koster ca. 3500 kr, og holder max. 2000 timer. Det vil sige at det er næsten 2 kr i timen. Jeg så tv i gennemsnit 3.5 timer om dagen. Så går det altså stærkt med at få spolet nogle timer på pæren. Jeg havde en Sony PJ, hvor pæren reelt var færdig efter 1800 timer (lysudbyttet var meget lavt, og farverne var dårlige). Min nuværende Sanyo PLV 60 smed pæren efter 800 timer!
PS. Det staves "pun"
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
caf78 skrev:
Det med TV; Er man ikke ude i det samme med >42" plasma- og bagprojektions-TV?
Kunne man fx. ikke bare zoome på projektoren (vha. linsen) således at TV var mindre billede og film større? Vil det ikke også give mere lysintenst billede at gøre billedet mindre? |
|
|
Citat mig selv:
"Uanset dens lysstyrke og kontrast kan intet på billedet jo blive mørkere end lærredet som det er i den belysning du har i rummet og det er sjældent ret meget mørkere end hvidt eller til nød lysegråt."
Et plasma-tv har ligesom et almindeligt tv en mørkere baggrund at vise billedet på. Derfor kan det virker bedre i dagslys.
Et hvidt lærred kan i dagslys aldrig kommer til at virke sort, uanset hvor lysintens din pj er.
|
Til top |
|
|
caf78 Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er stadig ingen som har besvaret det omkring lumen og kontrast...?
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2004 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fordi du ikke kan bruge tallene til noget. Det er det samme som watt-tallet for højttalere ikke siger noget om lydkvaliteten. En dataprojektor har meget stort lysudbytte, da den som regel skal kunne fungere i dagslys. Det gør den bare ikke velegenet til tv-kigning, der jo består at bevægelige billeder.
Og som nævnt, køb Z2'eren. Hvis du hopper på en DLP'er, så sørg for at se den i aktion inden.
|
Til top |
|
|
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
Sendt: 07 December 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kort fortalt: I modsætning til businessprojektorer skal projektorer til hjemmebiograf helst ikke have for høj lysstyrke (lumental), fordi de sorte dele af billedet så bliver for lyse. Lysstyrken for hjemmebiografprojektorer ligger sjældent over 1000-1200 og bør heller ikke gøre det, hvis man ikke vil ødelægge det sorte, som er meget vigtigt for filmoplevelsen.
Kontrasten er det naturligvis godt at få høj, helst over 1000:1 (nominelt angivet) og gerne meget mere.
Desuden mener jeg det er meget vigtigt at tænke på støjen, hvis den skal være i en almindelig stue. Mange af de billige DLP-maskiner støjer som en motorvej.
|
Til top |
|
|
chris Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 43
|
Sendt: 07 December 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læred str 200cm divideret med 16, og så ganget med 9. ja så er
højden 112,5cm der af 16/9 og ret mig hvis jeg tager fejl. Men tror
nok at næsten alt tv bliver lavet i 16/9 efterhånden.
Om læredet skal være gråt (gain 0,8) eller hvidt (gain 1,0) afhænger
af projektorens evne i kontrast ratioen (evnen til at skabe "sort"). Og
du skal nok som udgangspunt gå efter det grå. Men se det i funktion
sammen med den projektor du overvejer ( men du skal nok op i noget der
ligner 2000:1 i kontrast før du vælger det hvide.... (står for min egen
regning))
Har ikke selv prøvet at bygge rammer...
Regnbueefekt er kun noget der forekommer på DLP projektore. Da disse
kører med et farvejul og derfor kun viser en farve af gangen fra
venstre mod højre. Dette betyder at hvis du bevæger dit hoved eller
øjne hen over billedet hurtigere end farvejulets hastighed. vil du
kunne se denne farve og de andre lige i røven på den... Dette sker ikke
på en DLP med 6sergment farvejul eller på en LCD projektor.
Afstanden afhænger af den projektor du køber og dens THROW ratio.
Der er som regel et sted i menuen hvor du kan aflæse din Lamptime.
som i øvrigt kan variere i levetid fra projektor til projektor.
Findes en masse artikler på nettet med tilhørende Illustrationer. som bedre kan forklare det en jeg...
Held og lykke med det min ven...
sender lige dette jeg skrev til en anden
__________________ Domino.Mac.Onkyo.JamoD6.Lissau.Phillips
|
Til top |
|
|
chris Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 43
|
Sendt: 07 December 2004 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville i denne prisklasse nok foretrække Infocus 4805 screenplay.
Men det koster 15K men kan vel pruttes et par tusind 
Men et godt råd er at lytte til de erfaringer folkene herinde allerede har været så elskværdige at tilegne sig for dig
Så gør dig selv den tjeneste at følg disse venlige råd ELLer vendt lidt endu.
Til pengene rækker eller du har sikret dig selv hvad du forventer eller
hvad du kunne gå hen og komme til at forvente dig af dette store
billed.......
STORT ER DESVÆRE IKKE ALTID BEDST
Held og lykke med overvejelserne min ven...
__________________ Domino.Mac.Onkyo.JamoD6.Lissau.Phillips
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 07 December 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens finde en god projektor under 10000 Kroner. Selv foretrækker jeg DLP projektorer, selvom de har en lavere opløsning end LCD projektor til samme pris, men det er en smags sag. Du må ud at kigge på de forskellige modeller, inden du bestemmer dig.
Grunden til at jeg foretrækker DLP er: bedre sortniveau og bedre kontrastforhold. Der er, efter min mening, bedre dynamik og "punch" i billedet. Endvidere har jeg også set adskillige LCD projektorer, som har mistet farve og kontrast efter nogen tids brug, og det er også medvirkende til at jeg går uden om den teknologi.
På et tidspunkt bestemte jeg mig til at købe en projektor, og bruge den som TV. Det har jeg så gjort i nogle måneder nu, og her er mine erfaringer:
Det er meget vigtigt at billedet ikke bliver for stort. Ikke alle TV-udsendelser er lige gode, så lærredet skal ikke være ligeså stort, som hvis projektoren kun bruges til at vise DVD-film. En betragtningsafstand på omkring 2 eller 2,5 gange billedets bredde er passende.
Det er meget vigtigt at fodre projektoren med et godt signal. Kabel-TV er alt for ringe. En god digital satellit receiver, med tilhørende parabol, skal der til. Udover dette en almindelig antenne for at modtage TV-2. Jeg bruger en video som tuner, til at modtage TV-2. Satellit receiveren kan selvfølgeligt tilsluttes direkte til projektoren. Selv med godt modtage udstyr, er der udsendelser, som ser meget ringe ud på en projektor. F.eks. er alle TV-3 egenproduktioner helt forfærdelige Disse udsendelser ville helt sikkert se bedre ud på et TV. Omvendt er mange andre udsendelser, i særdeleshed film, af en fremragende kvalitet, som nærmer sig DVD-niveau når det går godt.
Det er vigtigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.
Man kan godt bruge en glat(!) hvid væg som lærred, men det er ikke det optimale. Et godt fastrammelærred er det bedste. Selv har jeg dog fremstillet et "lærred" ved at male en plade, som jeg har hængt op på væggen.
Min projektor er iøvrigt en Infocus X1, som lige nu kan fås til lige under 5800 Kroner i Tyskland. Det er, efter min mening, en kanon projektor til den pris. En medvirkende årsag til at jeg valgte denne projektor er, at den indbyggede de-interlacer fra Faroudja er rigtig god. Det er vigtigt når projektoren skal vise almindelige ikke-progressive signaler fra en digital SAT-receiver eller en VHS-video.
Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hvergang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig. Og nogle udsendelser ser meget ringe ud, når de bliver blæst op i stor størrelse. Jeg ser mest film, dokumentarprogrammer m.v. og på disse udsendelser er kvaliteten for det meste OK.
Håber du kan bruge mine erfaringer til noget. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
caf78 Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2004 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|