Emne: DVDO Iscan HD+ ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 07 December 2004 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, så fik jeg langt om længe en HD+ scaler ind ad døren... Det er en lækker lille ting, med en masse rare finesser - ikke mindst nogle forskellige test-mønstre indbygget, hvilket har gjort mig klogere på en hel masse ting omkring Sanyo Z3, som en bonus... Jeg har kun haft kort tid med den indtil videre, og kun testet med Z3, men jeg har nået at danne mig nogle interessante konklusioner alligevel:
Mest interessant: HD+ har nogle testmønstre der meget nemt afslører om projektoren laver 1:1 eller ej - og nok så vigtigt om billedet vises med den oprindelige framerate, eller om det hakker. Den har to testbilleder med hhv. lodrette og vandrette striber, der ganske enkelt genereres i den opløsning scaleren sættes til at spytte ud. Det gør f.eks. en verden til forskel om man fodrer en Z3 med 720P eller 721P... Og ligeledes hvis man laver overscan på enten scaleren eller i Z3'en. Det interessante er at Z3'en er temmeligt kølig overfor de forskellige timing-indstillinger og om jeg sender 50 eller 60 Hz til den - så længe signalet er 1280x720, så vises striberne som de skal - dog ind imellem med noget flicker på de vandrette striber, som jeg ikke helt kan greje - det leger jeg videre med. Jeg har set billedet være uden flicker, men hvad jeg gjorde og om det er Z3'en eller HD+'en der skal justeres på for at få det væk, det er jeg ikke helt klar over (det ligner præcis det flicker man ser når man laver flicker adjust på en Panasonic for at mindske VB - det samme kan lade sig gøre på Z3, så jeg gætter på at det er dét jeg skal have leget lidt med). Men det primære, nemlig pixel-for-pixel visning af testmønstret, det er i orden. Nok så interessant - når jeg på HD+'en skifter mellem 50 og 60 Hz, så bruger Z3'en lissom noget tid til at fange hvilken frekvens den modtager - og så skifter den et eller andet, så visningen passer med indgangssignalet. Dvs. panoreringer bliver helt flydende, _både_ ved 50 og 60 Hz. Vi har tit talt om dét fænomen at et LCD-panel kører med en bestemt frekvens, og at billedet derfor skal konverteres - Z3'en gør i hvert fald ET eller andet (jeg ved ikke hvad) der gør at 50 Hz vises som det skal. Forskellen på "rigtigt og forkert" er meget tydeligt lige når man skifter fra 60 til 50 Hz på scaleren, billedet hakker lige i starten, og så falder det på plads efter lidt tid. Med andre ord, så spiller Z3 bare derudaf med et 720P signal via HDMI, både i 50 og 60 Hz. Til gengæld er det en skidt idé at fodre den med 72 eller 75 Hz, da disse tilsyneladende bliver konverteret ned, sandsynligvis til 60 Hz. Det hakker i hvert fald en del.
Samme test-billede (judder) viser at en decideret konvertering fra 50 Hz til 60 Hz ikke er noget man bare lige gør... Sætter man den til at spytte 60 Hz ud når den får 50 Hz ind, vises judder-testbilledet fint - ergo kører de 60 Hz fra scaler til projektor fint - men på film hakker billedet noget. Jeg har dog svært ved at vurdere om det er bedre eller værre end når man lader en afspiller eller f.eks. Z2 (der har et kendt problem omkring 50 Hz via DVI), så hvorvidt det vil være en fordel at lade HD+ konvertere fra 50 til 60 Hz for at omgå Z2'ens tearing ved 50 Hz, det kan jeg ikke helt vurdere. Det må jeg vende tilbage til.
For at vende tilbage til Z3 - umiddelbart er der meget lidt vundet på Z3 ved at lade et 576P signal gå igennem scaleren i forhold til direkte til Z3'en. Dermed må jeg give Projectorcentral ret, med en Z3 er en HD+ ikke nogen synderlig god investering - med det aber dabei at det stadig er bedst at lade en god DVD-afspiller (eller HD+'en for den sags skyld) håndtere de-interlacing. Men som sagt, selve skaleringen håndterer Z3 rigtigt godt. Den har jo også fået en del ros for netop dette, så jeg gætter på at HD+ vil kunne forbedre situationen på langt de fleste andre projektorer (for slet ikke at snakke om plasma/LCD tv). Jeg har desuden ikke testet hvad HD+ kan gøre ved et tv-signal i forhold til Z3 - jeg har set præsentationer af den gamle Iscan HD og andre scalere, hvor forskellen på tv-udsendelser har været dramatisk, men også her er Z3 markant bedre end de andre projektorer jeg har prøvet, så igen - på alt andet end Z3 vil den kunne forbedre en del. Det må også tolkes sådan at der, såfremt man har en DVD med god de-interlacing og enten DVI eller HDMI ud, ikke er så meget at komme efter ved at bruge DVD'ens opskalering (såfremt den har det). Det vil f.eks. sige at om man f.eks. bruger en DV 868 eller 668 bliver mindre vigtigt. Dette er et ret stort fremskridt fra Z2, iøvrigt.
Jeg har ikke testet scalerens de-interlacing endnu (kun fodret den med 576P fra DV 668), men jeg har meget svært ved at tro der skulle være problemer dér.
En vigtig detalje - HD+ kan _ikke_ bruges til at løse HDCP problematikken - sender man et signal med HDCP ind, kan man kun sende et signal med HDCP ud - ikke et analogt signal eller et DVI signal uden HDCP. Og man skal ikke forvente at dette vil ændre sig i fremtiden. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
Sendt: 08 December 2004 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for et glimrende review af HD+ , jeg har dog lige et par spørgsmål/kommentarer
Otto, TC skrev:
...så hvorvidt det vil være en fordel at lade HD+ konvertere fra 50 til 60 Hz for at omgå Z2'ens tearing ved 50 Hz, det kan jeg ikke helt vurdere. Det må jeg vende tilbage til. |
|
|
Jeg håber det er noget du vil undersøge nærmere, jeg har selv overvejet en HD+ som en løsning på problemet.
Otto, TC skrev:
...med en Z3 er en HD+ ikke nogen synderlig god investering... ...Dette er et ret stort fremskridt fra Z2, iøvrigt. |
|
|
Hvis du alligevel skal lege med en Z2'er, kan du så ikke lige vurdere om en HD+ er en god investering hvis man har en Z2'er? __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 December 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
Hvis du alligevel skal lege med en Z2'er, kan du så ikke lige vurdere om en HD+ er en god investering hvis man har en Z2'er? |
|
|
Jeg har ikke lige en Z2 at lege med, men jeg skal forsøge at opdrive én. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 December 2004 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
Otto, TC skrev:
...så hvorvidt det vil være en fordel at lade HD+ konvertere fra 50 til 60 Hz for at omgå Z2'ens tearing ved 50 Hz, det kan jeg ikke helt vurdere. Det må jeg vende tilbage til. |
|
|
Jeg håber det er noget du vil undersøge nærmere, jeg har selv overvejet en HD+ som en løsning på problemet. |
|
|
Der var lige en flink mand forbi med sin Z2, så jeg nåede at blive en smule klogere: Du slipper ikke 100% for motion judder, det vil du aldrig kunne med en konvertering fra 50 til 60 Hz. Men du får mindre judder end med 50 Hz direkte i DVI indgangen, og tearing er væk. Det er altså bedre at lade Iscan'en konvertere til 60 Hz og smide dét ind i Z2'en end at smide 50 Hz direkte ind i DVI-stikket. 50 Hz via component er dog 100% flydende (vurderet ud fra SWII sføli ;-) ), men 60 Hz fra Iscan'en er så tæt på som du kan komme på DVI indgangen. Det hakker iøvrigt ikke voldsomt meget mere end NTSC-udgaven af samme film... (hvilket skyldes 2-3 pulldown - skrig højt hvis dét skal uddybes...)
Ingeniøren skrev:
Hvis du alligevel skal lege med en Z2'er, kan du så ikke lige vurdere om en HD+ er en god investering hvis man har en Z2'er? |
|
|
Konklusionen må indtil videre være at det afhænger meget af hvordan man bruger den. Forskellen på god og dårlig de-interlacing er f.eks. stadig større end forskellen på god og dårlig skalering. På rigtigt godt materiale er det begrænset hvor stor forskel der er med en bedre skalering - billedet virker nok en smule skarpere og mere "3D-rigtigt", men det er svært at pege på noget helt specifikt i billedet der er bedre. Med lidt sværere materiale begynder forskellene at træde igennem, med mindre slør i billedet gennem Iscan'en. Jeg har ikke leget med TV-signaler endnu, men jeg ved fra tidligere demonstrationer at den kan udøve mirakler på et tv-signal. Med andre ord vil den altså ikke flytte så meget på "blære-filmene", dét den gør er i højere grad at gøre et dårligt billede mindre dårligt end at gøre et rigtigt godt billede bedre. Jeg synes det er svært at sige noget generelt om hvorvidt det er bedst at smide 13K for Iscan'en eller gemme pengene til køb af en bedre projektor, f.eks. Z3 som løser mange af de problemer Iscan'en ellers skulle løse. Det må bero på individuel vurdering i forhold til éns øvrige udstyr og investeringsplaner (Iscan'en er også en god ting til din næste projektor - HS50 har f.eks. ifølge de få tests indtil nu godt af en Iscan)
En muligvis ikke uvæsentlig detalje er at den kan udøve ægte HD-skalering. Dvs. at fodrer du den med en film i 1080i vil den de-interlace til 1080P og derfra skalere _ned_ til 720P (eller sende 1080P ud den dag du skifter projektor ). Smider du 1080i ind i projektoren er jeg 98% sikker på at der foretages en simpel nedkonvertering til 540P (fields bliver til frames - de manglende linier smides ganske enkelt væk), og signalet skaleres derfra op til 720P. Hvor meget forskel det gør i praksis skal jeg ikke gøre mig klog på, men det _må_ alt andet lige være en fordel.
Jeg har iøvrigt også leget med den på en CRT, primært for at tjekke hvordan den håndterer diverse opløsninger og framerates. Det viste bl.a. at den laver en perfekt konvertering fra 60 Hz interlace til 72 Hz progressive, og dermed ændrer 2-3 kadence til 3-3, hvilket fjerner den judder der ellers er på NTSC-signaler (hjælper ikke så meget på LCD og DLP, men godt nyt til CRT-folket...) Dette alene er grund nok til ubetinget at anbefale den til CRT-ejere. At de så, hvis de har rørene til det, kan vise 1080i film i 1080P 72/75 Hz gør jo heller ikke sagen ringere... :-) Det betyder faktisk at det er lige meget om filmen kommer som 1080i/60 eller 1080P/24 - slutresultatet bliver det samme.
Damn, jeg føler mig langhåret lige nu... 
__________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
Sendt: 10 December 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for et fremragende feedback  
Men det lyder nu til at jeg sparer mine småpenge sammen til næste generations projektor (eller måske næste igen), og så må vi kigge på skalerings problemerne til den tid. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
Sendt: 11 December 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Otto
Tak for du bruger tid på at fortælle dine oplevelser/erfaringer med HD+
Jeg har en HDér (ikke +) på min CRT, hvor jeg oplever det som om at billedet bliver en lille smule mere soft i 72hz ( 75hz i pal ) men til gengæld mere roligt og afslappende at se på, bemærker/bemærkede du også det? Hvorimod 48/50hz (2-2 kadence) giver et lidt skarpere billede, men til gengæld en lille (meget lille) smule mere uroligt. Det kan dog nok også være projektoren der bedre kan arbejde med den lavere framerate!?
Mine farver blev også bedre, mere korrekte og "mættede" med scaleren på og som du også nævner, blev billedet lidt skarpere ( er typisk lidt soft/"filmagtigt" på CRTérne) og mere 3 dimensionelle. Faktisk virker billedet mere dynamisk!! ( subjektivt opfattet ). Af andre gode ting som er værd at nævne: billedjusteringstrinene er meget finere - end på projektoren - som gør, at jeg kan mere præcist juster/optimerer bla. sortniveau,hvidnivea og farverne. Autoinput synes jeg også er praktisk og menuerne er overskuelige og fremkommelige - dog kunne brugsanvisningen godt bekrive brugen af testbillederne bedre/mere udførligt!
Jeg har både TV-signaler (egen antenne med godt signal ) og digitalparabol på og med de bedste udsendelser, har jeg faktisk en billedkvalitet som er meget tæt på DVDén ( faktisk bedst på antennen, mod forventet (pga den lidt lavere signalopløsning). Selv min gamle vhs-maskine er hæderlig, at se på ( dog langt fra de andre i kvalitet! ).
__________________ dj
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 December 2004 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
EDIT: Jeg f**kede up første gang...
D.J. skrev:
Jeg har en HDér (ikke +) på min CRT, hvor jeg oplever det som om at billedet bliver en lille smule mere soft i 72hz ( 75hz i pal ) men til gengæld mere roligt og afslappende at se på, bemærker/bemærkede du også det? Hvorimod 48/50hz (2-2 kadence) giver et lidt skarpere billede, men til gengæld en lille (meget lille) smule mere uroligt. Det kan dog nok også være projektoren der bedre kan arbejde med den lavere framerate!? |
|
|
Jeg er ikke ekspert i CRT, men jeg er 98% sikker på at det skyldes projektoren. Med en højere framerate og samme opløsning får du en højere samlet scan rate, og det er ikke usandsynligt at projektoren opfører sig bedre ved lavere scan rates. Hér må CRT-eksperterne træde til... :-)
D.J. skrev:
Jeg har både TV-signaler (egen antenne med godt signal ) og digitalparabol på og med de bedste udsendelser, har jeg faktisk en billedkvalitet som er meget tæt på DVDén ( faktisk bedst på antennen, mod forventet (pga den lidt lavere signalopløsning). |
|
|
MPEG-2 komprimering forringer opløsningen (bare ikke lineært, så man kan ikke snakke om hvor mange linier eller punkter der går tabt). En direkte udsendelse modtaget på en god analog antenneforbindelse indeholder langt mere billedinformation end DVD. Det stiller bare noget større krav at udnytte det perfekt. Billedet fra en digital-parabol indeholder de samme begrænsninger som DVD, bare i lidt mere udpræget grad - formatet er præcist det samme, bare i lavere bitrate. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 December 2004 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant opdagelse: PTAE-700 kan faktisk vise 48 Hz flydende. Det betyder at man kan lade DVDO'en sende 48 Hz ud ved NTSC materiale, og dermed få et mere flydende billede end ved standard 60 Hz (grundet 2-3 pulldown som nævnt ovenfor). Selvom hakkeriet ved 60 Hz ikke er slemt (langtfra som når 50 Hz konverteres til 60), så giver det alligevel et mere afslappet, naturligt billede, når det flyder et trin mere naturligt. Da det er en LCD giver det ikke nogen ulemper med flimmer at køre 48 Hz i stedet for 60 (i modsætning til CRT, hvor 72 Hz vil være at foretrække).
I det hele taget må jeg sige, at efterhånden som jeg får skiftet frem og tilbage nogle gange, så bliver jeg mere og mere overbevist - selv om forbedringerne ikke er på niveau med at gå fra forkert til rigtig de-interlacing (det er ikke kæmpestore artifacts der fjernes), og det er svært at pege på noget helt specifikt, så virker billedet alligevel mere "filmisk", skarpere og med bedre dybdevirkning (jeg _hader_ ordet dybde når vi taler om 2D billeder, men jeg kan altså ikke finde et bedre udtryk, så jeg må vel overgive mig...) Især på AE700. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

|
Sendt: 21 December 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, måske du kan hjælpe med et spørgsmål?! 
Jeg sad lige forleden og så "Spartan" ( ny film med Val Kilmer -reg. 2 ) generelt var der en del ryk/hak ( som om den konverterede "skævt" ) på trods af diverse forskellige indstillingsforsøg på framerate via HDén ( prøvede 50hz lock - en del ryk , 75hz værre , 48 / 72 skrækkeligt ) 60hz (rent) unlockt var også dårlig - dog 59,94hz var mindre ringe, faktisk bedst, uden at være god! ved samtlige frekvenser er testbilledet ( lodrete streg, der panorer henover skærmen) jævn/flydende uden den mindste tendens til skæv pull-down?!!
kan det være sjusk ved produktionen af filmen? eller er det nærmere, at den er indspillet i video ( 60hz - field/frames)) frem for film ( 24 frames) , som derefter konverteres til 50hz ved overspilning til Europæisk (pal dvd) - hvorefter den ved afspilning på dvdén ind i HDén, hvor den igen laves om til feks. 48/50/60/72/75hz "konverterer" skævt?? men burde den så ikke kunne lave flydende video ved 59,94 hz??? ( som så skulle være den oprindelige indspilnings sekvens) , hvad den ikke kunne! - dog var det mindre slemt, end ved de andre frekvenser.
Håber ikke, at det blev for kringlet ( blev sgu´næsten selv forvirret )
Har du en ide/forklaring??
__________________ dj
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 December 2004 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
kan det være sjusk ved produktionen af filmen? |
|
|
Det vil jeg tro, men jeg kender ikke filmen.
D.J. skrev:
eller er det nærmere, at den er indspillet i video ( 60hz - field/frames)) frem for film ( 24 frames) , som derefter konverteres til 50hz ved overspilning til Europæisk (pal dvd) |
|
|
Det vil jeg nu også kalde "sjusk med produktionen"... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

|
Sendt: 21 December 2004 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
 - ok, tak for responsen, Otto
Men hvis det er tilfældet, burde man så ikke kunne få den til at køre "jutterfri" ved at lade HDén konverterer den tilbage til 60 frames ( 59,94 hz)? som den oprindeligt er indspillet med så.
__________________ dj
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 December 2004 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
Men hvis det er tilfældet, burde man så ikke kunne få den til at køre "jutterfri" ved at lade HDén konverterer den tilbage til 60 frames ( 59,94 hz)? som den oprindeligt er indspillet med så. |
|
|
Kun hvis tilbagekonverteringen sker ved at indsætte præcis de samme frames som den første konvertering fjernede. Konvertering fra 60Hz progressive til 48 Hz er f.eks. også lidt som at kaste med en terning, men giver man den et 60 Hz interlace signal, så laver den korrekt reverse telecine ved de-interlacingen, og ender dermed med de rigtige 24 frames. Eksempel:
A-B-C-D ved 24 frames bliver til:
A-A-B-B-B-C-C-D-D-D ved 60 frames. Konverterer man til 48 Hz fjerner man simpelthen hvert femte billede - når det gøres rigtigt ender man med:
A-A-B-B-C-C-D-D. Men hvis man tilfældigvis får startet med den forkerte frame ender du f.eks. med:
A-B-B-B-C-D-D-D. Og det er ikke særligt kønt... Tager vi nu dit eksempel, og forudsætter at de 60 Hz er blevet konverteret til 50 (i stedet for at speede 24 frames op til 25 og doble op), sker konverteringen ved at fjerne hver sjette frame:
A-A-B-B-B-C-D-D-D-E-F-F-F-G-G-H-H-I-I-I osv. Med andre ord en godt og grundigt f**ked up sekvens. Hvis vi så vil konvertere tilbage til 60 Hz går det helt galt, her gentager vi hvert 5. frame:
A-A-B-B-B-B-C-D-D-D-E-E-F-F osv. Vi bevæger os med andre ord længere og længere væk fra udgangspunktet. Igen med det aber dabei, at det faktisk pudsigt nok er nemmere for scaleren hvis den modtager et interlace signal. Men hvis først den er ude i en sekvens der afviger fra både 2-2 og 2-3 mønstre, så vil den sandsynligvis aldrig kunne hente de oprindelige 24 frames frem.
Kort sagt: Hvis frameraten på filmen er f**ked, så er det mere end vanskeligt at redde kastanjerne ud af ilden. Mit gæt er at pågældende film aldrig vil kunne vises uden hakkeri.
Og NU går jeg i seng... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

|
Sendt: 21 December 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
tusind tak for uddybningen ( nu har du fortjent en lang god nattesøvn ) - men desværre - så er det allerede dag igen.
jeg sendte faktisk et interlacet signal til scaleren, men jeg tror, at du har helt ret i, at sansynligvis har man sparet(eller sjusket) ved indspilningen af filmen - desværre, den var ellers ok .
Endnu en gang tak for hjælpen.
__________________ dj
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|