Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 20:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: afstand til lærred? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 13 September 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg får min nye PJ samt rammelærred hjem på fredag. Det skal jo sættes op, men inden da skal jeg have placeret et par lamper i loftet, og for ikke at skulle flytte dem igen, pga forkert udregning af PJ placering spørger:

Projektor: Infocus 4805

Lærred: Lissau ramme 200X112cm /satina 1000

Når jeg på projektorcentral angiver en afstand til lærred på 4meter så spreder forvirringen sig. Der er for mange elementer jeg ikke fatter en hat af: ZoomX1.00? en feature eller udregning. Nå men kan nogen hjælpe mig med, at hvis jeg sætter afstand til lærred til 4 meter, vil jeg så kunne projektere et billed i 200X112? HJÆLP ???

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 September 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:
Når jeg på projektorcentral angiver en afstand til lærred på 4meter så spreder forvirringen sig. Der er for mange elementer jeg ikke fatter en hat af: ZoomX1.00? en feature eller udregning. Nå men kan nogen hjælpe mig med, at hvis jeg sætter afstand til lærred til 4 meter, vil jeg så kunne projektere et billed i 200X112? HJÆLP ???

Det er meget nemmere at forstå hvis du vender det om - marker "throw range" i stedet for "diagonal range" oppe til venstre, sæt "image diagonal" i bunden til en størrelse der giver 200 cm i bredden, og så kan du se i Throw Range boxen til venstre at projektoren (fronten af linsen) skal være mellem 3,54 og 4,26 meter fra lærredet. Så ja, en afstand på 4 meter kan du godt få til at passe.

Derudover skal du så være opmærksom på den vinkel projektoren skyder billedet i, for at finde den rigtige højde af lærred og projektor, da SP4805 ikke har lens shift. Desuden skal du huske at tage højde for at linsen ikke sidder midt i projektoren! (det er hér Lens Shift sparker bagdel, bare kyl projektoren op nogenlunde midt i, så kan man justere sig fra resten - den går ikke med en Infocus)

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2005 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke udtrykket Lensshift? Men den problematik som du nævner Drejer sig vel om at rette en visuel Trapez ind på lærrederet således det bliver er visuel firkant uden forvridning? Nu kan jeg jo have læst forkert, men er det ikke det man retter med Keystone?

I modsat fald hvordan ser udregningen så ud? Når man ikke har lensshift?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 September 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:

Nu kender jeg ikke udtrykket Lensshift? Men den problematik som du nævner Drejer sig vel om at rette en visuel Trapez ind på lærrederet således det bliver er visuel firkant uden forvridning? Nu kan jeg jo have læst forkert, men er det ikke det man retter med Keystone?

I modsat fald hvordan ser udregningen så ud? Når man ikke har lensshift?

Jo, du har helt ret, hvis højden mellem projektor og lærred ikke passer, så får du et trapez-formet billede, som du skal justere ind med keystone. Problemet er at keystone forringer billedkvaliteten, fordi det foregår digitalt. Der sker to ting: Du får "trappe-effekt" på skrå linier, fordi du formindsker opløsningen i den ene ende af billedet, og desuden kan du se den del af lys-feltet du pga. keystone ikke bruger til selve billedet, uden for lærredet. Derfor er det klart det bedste at undgå brug af digital keystone, specielt når der er tale om en projektor med relativt lav opløsning - jo lavere opløsning, jo større et problem giver keystone. Med en høj opløsning har du i princippet noget at "give af", det er stadig ikke optimalt, men forringelsen vil være langt mindre end på en projektor som din. Med 848x480 pixels at lege med bør du såvidt muligt undgå det - derfor, tjek manualen før du begynder at skrue i væg og loft, og leg evt. lidt med det rent fysisk, så du får en idé om hvorvidt du kan få tingene til at passe rent praktisk, uden keystone.

Lens shift kan du i princippet kalde en optisk keystone, med den kan du flytte billedet op og ned og til siderne, uden tab af billedkvalitet. Det er langt at foretrække frem for keystone, men det har din projektor ikke.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Ja udover et antal nye grå hår , så må jeg som altid bøje mig i støvet, for den indsigt og nidkære forklaring, du som altid kan levere. Det er imponerende. :-)

Der er jo så opstået et hul i min kalkulering. Nå fingerne væk fra Keystone. Det er feset ind. Så mangler jeg bare at kunne regne ud om det er muligt at få lærredet til at sidde der hvor jeg gerne vil :-)

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 September 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:
Ja udover et antal nye grå hår , så må jeg som altid bøje mig i støvet, for den indsigt og nidkære forklaring, du som altid kan levere. Det er imponerende. :-)

Jamen det var da så lidt...

musashi skrev:
Der er jo så opstået et hul i min kalkulering. Nå fingerne væk fra Keystone. Det er feset ind. Så mangler jeg bare at kunne regne ud om det er muligt at få lærredet til at sidde der hvor jeg gerne vil :-)

Du kan jo vælge mellem at nærstudere manualen når den dukker op, eller lade forhandleren gøre benarbejdet for dig...

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Ok fandt manual efter at have bandet en hjemmeside langt væk... Grrr.

Klip-----------------

The image offset is 127.3% when the projector is in 16:9 mode. This

means that if you have an image 10’ high, the bottom of the image will

be 2.73’ above the center of the lens.

Klip-----------------

På dansk vil det vel betyde:

billedhøjde 112cm - offset 127,3% altså (112 X 1,273) - 112 = 30,576cm + afstanden fra loftet til center af linse ?  Det betyder altså 30,6cm(+lidt) er afstanden mellem øvre kant af billedet og loftet?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 September 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=musashi]billedhøjde 112cm - offset 127,3% altså (112 X 1,273) - 112 = 30,576cm + afstanden fra loftet til center af linse ?  Det betyder altså 30,6cm(+lidt) er afstanden mellem øvre kant af billedet og loftet?[/QUOTE]

Jep - de (+lidt) er så afstanden fra linse til bunden af projektoren + beslaget.

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Jeg synes umiddelbart, at 30cm+ lyder rimelig lavt i forhold til en loftshøjde på 230cm.

Det betyder i runde tal, at underkanten "kun" er 68cm over gulvet. Hvordan hænger jeres lærreder?

musashi

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 September 2005 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har 76 cm mellem gulvet og underkanten af lærredet. Jeg ville egentligt gerne have det lidt længere ned, men det er upraktisk, da min projektor så kommer til at hænge for langt nede.

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 September 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Efter jeg har smækket projektoren op i min nye lejlighed kan jeg ikke få billedet på min Z3 til at passe med mit 81" lærred. Projektoren burde sidde nogenlunde ligefor i et Vogel beslag.

Når den ene side af billedet er 100% parallelt med rammen af lærredet, så er der trapez-form i den anden side af billedet. Har prøvet at lege med keystone, men det hjælper intet for så bliver den anden side bare skæv.

Det burde da være muligt at få det til at passe?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 14 September 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:
Jeg synes umiddelbart, at 30cm+ lyder rimelig lavt i forhold til en loftshøjde på 230cm.

Det betyder i runde tal, at underkanten "kun" er 68cm over gulvet. Hvordan hænger jeres lærreder?

Mit lærred er samme størrelse som dit, og det har underkanten 65 cm over gulvet. Billedet (16:9) begynder så 5 cm inden for lærredets kant.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 September 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Der er kun 43 cm. fra mit gulv til lærredets underkant, og det er fint, det betyder nemlig at midten af billedet er stort set i øjenhøjde.....

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Sendt: 14 September 2005 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har mit siddende ~10 cm over mine højtalere, så dvs en 100-110cm over gulvet. Det måtte gerne have været 10cm længere ned, fandt jeg ud af. Generer mig dog ikke.

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Sjovt som jeg indledningsvis havde forventet der ville være problemer med at få det højt nok op, og nu være urolig for, at det kommer for langt ned .

Nån men jeg har målt lidt op derude, og det ser rimelig acceptabelt ud, men den lavere placering. E´neste problem ligenu er, at det rack jeg var så glad for at have købt for en uge siden lader til at være for højt, med centeren øverst ØV. Men nu må vi se.

Tror snart, lige det ville passe mig, at de Lissau folk får fingeren ud og får lavet mit lærred færdigt... så jeg kan hente imorgen istedet for fredag  Jeg kan snart ikke vente mere. Kig i min underskrift, hvis du vil se hvor det skal hænge

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes