Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 22:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvilken projektor. Max. 20K (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Himan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg overvejer, at udskifte min SP4800/X1. Da en Z3 tilsyneladende ikke er en helt værdig afløser (som det fremgår af en anden tråd for nogle dage siden) og jeg har udvidet mit budget, vil jeg gerne have nogle bud på, om der er andre end nedenstående projektorer, jeg bør have med i mine overvejelser.

De der forløbig er med i overvejelsen er HS50, Pana 900, Z4 og BenQ7700.

Jeg går efter en projektor som kan klare 720p og har en bedre kontrast og mindre støj end SP4800.

Venligst

Til top Vis Himan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Himan

meyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet en CRT projector. de fylder godt nok meget og er ikke nemme at sætte op, men en brugt CRT til omkring de 20.000,- vil give et langt bedre bilde end HS50, Z4 osv.

Opgraderede selv fra en NEC HT1000 til en CRT Marquue 8500 og må sige at contrast og farverne står langt beder plus at bildet virker mere rigtig. 

Til top Vis meyer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meyer

Himan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Som jeg læser det, har crt nogle fordele på billedet og holdbarheden, som er ret attraktive. Men det jeg lige nåede frem til er, at støjniveauet også er forholdsvist højt. Størrelsen er jeg heller ikke pjattet med. Men vil lige tilføje at jeg tager mig selv i, at sidde og google på crt´ere og tænke "hmm... ku´ nu være ret fedt".

Gad godt have et rigtigt biorum - mon underboen bliver sur hvis jeg begynder at grave ud til en kælder...

meyer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Støjniveauet er ikke special højer end på digitale projector min maquee lamer omtrendt det samme som de nyer digitale projector når de står på normal mode. BACO skulle være mere støjsvag.

prøv at kigge på disse links.

http://www.outofsync.dk/

http://www.crt4ever.dk/

Til top Vis meyer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meyer

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Skulle du have mod på det har jeg da en CRT projektor til salg...

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;iAd=50452

Vh, Mikkel

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Hej Himan.

Vær opmærksom på at en CRT'er er meget tung så tjek lige at loftet kan holde til sådan en basse.

Du og andre potentielle CRT-interesserede skal også have i baghovedet, at HighDefinition afløserformaterne for DVD (HD-DVD&Blu-ray) som kommer i  løbet af 2006, muligvis IKKE kommer til at understøtte 720p, 1080i/p opløsning via de analoge component, men kun via det digitale HDMI/DVI. Og mig bekendt har ingen CRT'ere HDMI eller DVI, så hvordan det stiller dem ved jeg ærligt talt ikke...

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Himan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Der er mange ting at tage højde for. Jeg er ikke meget for at skulle hænge ret mange kilo op i loftet, så jeg tror ikke det bliver en CRT.... Vender lige skråen en gang til. Hvis nogen har yderligere forslag til LCD/DLP vil jeg gerne høre dem. Men stadig altså til max. 20.000,-

Tak for svarene så langt.

Venligst Karsten

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Af LCD må det vel blive en AE900, Z4 eller HS50.

Himan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Ja - det er jeg også kommet frem til øverst på siden

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Himan skrev:

Ja - det er jeg også kommet frem til øverst på siden

Hehe, bare mig der sover

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 28 Oktober 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Var det ikke en ide at købe en Z3 (eller Z4) med et gråt lærrede til? Så får du også et godt sortniveau!
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Himan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Jeg havde faktisk tænkt på Z3éren, men i en anden tråd, blev jeg den frarådet som opgradering til X1éren. Måske er Z4éren mere oplagt.

Det grå lærred kunne være fedt. Jeg vælger dog at beholde mit DIY/Priebe fastrammelærred med motoriserede kontrastrammer. Måske kan det få en gang grå spray en gang...

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke du har vanvittig travlt med at købe, kan du evt. også vente lidt og se om afløseren til HS50(HS60)kunne bruges.

Nu nævnte du jo kontrast som værende en vigtig faktor og her fører Sony HS50 stadig(så længe vi snakker LCD). Og den nye HS60 skulle have en teoretisk kontrast på 10.000:1, dvs. næsten dobbelt så stor kontrast som HS50...

Prislejet er dog endnu ikke kendt, men den skulle have ca. samme prisleje som da HS50 kom på markedet. Dvs. lidt over dit budget.
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ

Himan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene. Jeg har valgt ikke at gå over de 20K og nu taget chancen og bestilt en Z4 hos globama.com. Fandt en tweaktråd vedr. Z4 på et andet forum og de ser ud til at være tilfredse der. Det vil vise sig om jeg bliver det...

Venligst

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 03 November 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Mr.DJ skrev:
Nu nævnte du jo kontrast som værende en vigtig faktor og her fører Sony HS50 stadig(så længe vi snakker LCD). Og den nye HS60 skulle have en teoretisk kontrast på 10.000:1, dvs. næsten dobbelt så stor kontrast som HS50...

Mht. "dobbelt så stor kontrast", så læs evt. dette:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=30390&K W=kontrast

Fra 6000:1 til 10.000:1 er ikke så stor en forskel som det lyder.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Mr.DJ skrev:

Mht. "dobbelt så stor kontrast", så læs evt. dette:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=30390&K W=kontrast

Fra 6000:1 til 10.000:1 er ikke så stor en forskel som det lyder.

Jeg har læst at langt de fleste ikke længere vil opfatte en 'kontrast-/kvalitetsforbedring' når vi passerer 1:10.000 ved D65.

En anden ting - har du en projektor der kan vise måske 1:30.000, så skal der ikke meget 'lys' til fra en anden lyskilde til at sænke den oplevede kontrastratio til et væsentligt lavere niveau. Displaylys i forstærker, lyst loft, lyse vægge er nok til at forvandle 1:30.000 til 1:3.000.

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 November 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:
En anden ting - har du en projektor der kan vise måske 1:30.000, så skal der ikke meget 'lys' til fra en anden lyskilde til at sænke den oplevede kontrastratio til et væsentligt lavere niveau. Displaylys i forstærker, lyst loft, lyse vægge er nok til at forvandle 1:30.000 til 1:3.000.

Nemlig - kontrast drejer sig primært om at få "nok", ikke om at få "så meget som muligt". Når man når et vist punkt, så kan det ikke betale sig at investere yderligere i dét, i forhold till de forbedringer der kan hentes på andre punkter.

Når dét er sagt, så skal man jo lige huske at de 10.000:1 på en HS60 er kraftigt hjulpet på vej af IRIS'en, og derfor ikke helt kan sammenlignes med 30.000:1 fra en CRT-projektor.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Agent Cooper skrev:

Nemlig - kontrast drejer sig primært om at få "nok", ikke om at få "så meget som muligt". Når man når et vist punkt, så kan det ikke betale sig at investere yderligere i dét, i forhold till de forbedringer der kan hentes på andre punkter.

Når dét er sagt, så skal man jo lige huske at de 10.000:1 på en HS60 er kraftigt hjulpet på vej af IRIS'en, og derfor ikke helt kan sammenlignes med 30.000:1 fra en CRT-projektor.

Korrekt - CRT'ere har stadig en overlegen On/Off kontrastratio sammenlignet med de digitale maskiner, men både DLP, SXRD og nu også LCD kan fremvise projektorer der er CRT'erne overlegne mht. ANSI kontrast.

Mht. til brugen af iris, er det springende punkt efter min mening at få den til at reagere hurtigt nok. Opfatter vi ikke at den 'opererer' mens vi ser film, specielt ved sceneskift fra mørkt til lyst osv, så er der ingen grund til at 'vrisse' af brugen af iris og opfatte det som en slags snyd. Lad os se hvor hurtig HS60 og VW100's iris er - de skulle begge være væsentligt bedre på det punkt end HS50 var.

Mvh Thomas

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 November 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:
Lad os se hvor hurtig HS60 og VW100's iris er - de skulle begge være væsentligt bedre på det punkt end HS50 var.

Helt enig, VW100's iris lyder som en meget spændende måde at gøre det på - ved ikke at lukke af for den direkte lys fra lampen som sådan, men "spærre" for den lys der "fiser rundt" inde i projektoren, og på den måde styre lysmængden mere præcist.

Himan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Fik så en mail fra globama.com at de ikke snder pr. efterkrav til DK. Så Z4-eren er aflyst derfra. Kigger videre efter en god handel et andet sted : /

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes