Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvem har set HD ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JAP2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej.

Er der nogen af jer som har set HD udsendelse på 1920*1080 på et lcd tv på 32 tommer med opløsning på 1366*768 som også har set en HD udsendelse på et lcd tv med 1920*1080 opløsning, jeg vil gerne høre om der er nævneværdigt forskel på billedet, er den høje opløsning meget pænere eller er forskellen lille ?.

Jeg spørger fordi jeg gerne vil nøjes med at købe en 32 tommers lcd, men er i tvivl om jeg skal vente til 1920*1080 opløsningen bliver billigere.

Jørgen.

Til top Vis JAP2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JAP2

BladeDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 02 November 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig set det, men jeg vil gætte på du ikke kan se den store forskel på et så "lille" tv. Medmindre du sidder meget tæt på det.
Til top Vis BladeDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BladeDK

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 November 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

På IFA-messen, så jeg en live HD-optagelse (1080) på to 40" LCD. Jeg skulle bruge lang tid på at se forskellen, som var minimal! Køb du roligt en skærm med den "lave" opløsning. Specielt når vi snakker et 32", fordi billedet er så lille.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 November 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har set det, dog ikke lige ved siden af hinanden og jeg kan heller ikke huske, om det præcis var 32".

Det med 1080 linier var helt klart bedre, men om det var derfor, er ikke helt let at sige. Det var eet af Sonys Qualia (dvs. tæskedyre) modeller, mens de modeller med lavere opløsning var fra deres almindelige serie (hedder de Bravia eller sådan noget).

- LCDet var dog ingenting ved siden af deres 70" (det er stort) SXRD bagprojektions-tv med samme opløsning. Det var f... flot, men ok, også en lidt anden størrelsesorden, både fysisk og prismæssigt.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

pekr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2005
Sendt: 02 November 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har set det på et plasma 42" (1024/768) og det giver et helt utroligt billede. Så køb du dig trygt et 32" LCD (men husk opløsning fortæller ikke om det er et godt tv)

Til top Vis pekr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pekr

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 November 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Scala hifi i Odense har hd på deres skræmet fødet direkte fra satellit. mon ikke de er firske på at give en demo?

JAP2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2005
Sendt: 03 November 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Jeg siger mange tak for vejledningen.
Til top Vis JAP2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JAP2

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 03 November 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Er der modeller på markedet som har en opløsning på 1920x1080?

Til top Vis Knud98's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knud98

boborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 November 2005 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Philips 37PF9830 og 42PF9830.
Til top Vis boborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boborg

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 November 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Expert i Fields har en HD demo på et 55 tommer Hitachi plasma... DAMN, billedet er 100% perfekt.

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 07 November 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Der diskutteres stadig hvilken opløsning der skal sendes i. Og debatten står mellem 720p og 1080i, da de naturligvis fylder noget mindre end 1080p.

For at have en to timer lang film i 720p, kræves der mellem 25-30 gigabyte plads på et medie (Blue-Ray eller HD-DVD). Forestil dig to timers film i 1080p

Til top Vis Knud98's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knud98

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Sendt: 07 November 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Knud98 skrev:
Der diskutteres stadig hvilken opløsning der skal sendes i. Og debatten står mellem 720p og 1080i, da de naturligvis fylder noget mindre end 1080p.

I Europa vil 720p højst sandsynlig vinde over 1080i til HDTV, da det er bedre egnet til video med bevægelse end 1080i. Desuden virker MPEG komprimeringen mere effektiv med progressive end interlaced.

I USA er båd 702p og 1080i anvendt, men de startede også inden fladskræmene hvade slået igennem.
Fladskærme viser billeet progressivt i modsætningn til de gammeldag CRT skræme. Europa har den fordel at starte på bar bund efter at fladskærme har slået igennem, så de behøver ikke at tage hensyn til CRT HDTV som tilfældet var i USA.
Derfor er der ikke så stort argument for at sende billedet interlaced når det alligevel skal konverteres til progressivt i modtageren.

Læs dette dokument fra EBU (European Broadcasting Union) der anbefaler  Progressive HDTV fremfor interlaced:
High Definition for Europe - a progressive approach
http://www.ebu.ch/en/technical/trev/trev_300-wood.pdf?displa y=EN

Danmarks Radio har også udtalt at de mener 720p egner sig bedre til TV end 1080i der har visse problemer med bevægelse i billedet.

Mere om EBU's konklusion omkinrg progressive vs. interlaced i asnit 5.5 i dette dokument:
http://www.ebu.ch/CMSimages/en/tec_doc_t3298_tcm6-17109.pdf? display=EN
Interessant konklusion i afsnit 5.5.5 i ovenstående dokument:
Citér:
Note that this chart describes the TV broadcast standard, and not the resolution required in the matrix display. To get the best from the broadcast signals, the matrix display requires more pixels in each direction than the transmission channel resolution[1], so a 720-line standard viewed on a 1080-line display will give a better picture than if it is displayed on a 720-line or 768-line display.

[1] This is because the rectangular pixels acts as a very poor (box-car) optical output filter. In addition, the RGB colour elements of a display are not in exactly the same physical locations, and thus the addition of the colour elements will not occur exactly as it did when the scene was shot. This will cause some degree of spatial aliasing. To move this aliasing away from the wanted spectrum, the display needs a higher resolution than the source.

De vil sige selvom 1280x720p bliver HD standarden, så vil du stadig opnå et bedre billede med en 1920x1080 skærm end en 1280x720 skræm!
Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 November 2005 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hvad med 1366x768?? det er trods alt lidt større end de 720 det må man(jeg) kunne trøste sig med når en 1080p skærm ikke er opnåelig for menneskepenge og man ikke gider blive ved med at glo på den skide kæmpe crt kasse som er elendig til at fremvise pc billeder...
Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

O'Brian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 November 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Tja...

Canal Digital har idag meddeltt at deres HD-boxe er forsinket.... Yderligere....

Til top Vis O'Brian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af O'Brian

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 November 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

O'Brian skrev:

Tja...

Canal Digital har idag meddeltt at deres HD-boxe er forsinket.... Yderligere....

Hvor har du det fra?

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

O'Brian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Fra deres Hjemmeside.

De har afvist de første modtagere. For dårlige....

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 November 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Citér:
Er der nogen af jer som har set HD udsendelse på 1920*1080 på et lcd tv på 32 tommer med opløsning på 1366*768 som også har set en HD udsendelse på et lcd tv med 1920*1080 opløsning, jeg vil gerne høre om der er nævneværdigt forskel på billedet, er den høje opløsning meget pænere eller er forskellen lille ?.

Som Snurrerundtlyd også angiver, så er der forskel, også på selvom signalkilden er den samme. Jeg har ved flere lejligheder set et 720p signal gengivet på en 1366x768 og en 1920x1080. Det er klart, at der er en forskel på 1366x768 og 1280x720, men om ikke andet, så stod samme signal bedre på 1920x1080 - også på trods af, at der så intern i skærme kunne være behandlet ved samme opløsning.

Om det er en indikator for, at du skal vente, er lidt op til dig selv. Forskellene er ikke gigantiske, og jeg vil ikke mene du bliver skuffet ved at købe en skærm med opløsningen 1366x768 nu. Der findes flere interessante bud på markedet.

Citér:
For at have en to timer lang film i 720p, kræves der mellem 25-30 gigabyte plads på et medie (Blue-Ray eller HD-DVD).

Ikke nødvendigvis. Det kommer meget an på hvilken komprimering der er brugt. MPEG-4 komprimeringen er faktisk utrolig effektiv for progressive signaler. Den kan komprimere størrelsen en hel del uden at miste en stor del dybde og skarphed i billedet.

Problemet ved interlaced kommer sig af de indlæsningsalgoritmer, som bruges til at afgøre hvordan billedet ser ud nu og i de kommende scener. Hvis man forestiller sig en scene med to mennesker der sidder i en fredsfyldt skov, så vil størstedelen af bevægelsen foregå blandt de to mennesker. Omgivelserne ville være relativt statiske for et progressivt signal og således kan store mængder data blot genbruges og smides væk i nogle af de kommende frames. Det kan man ikke i samme grad i interlaced scener, da der konstant ændres i linjerne. Man kunne gendanne billedets linjer, således at billedet blev progressivt først, men det har selv nuværende teknologier svært nok ved, så det kan jo også skabe lidt problemer.

Jeg har en del HD film og mindre klip liggende i både 720p og 1080p. Jeg ser frem til at teste dem på et 1920x1080 display, som vil tillade 1080p input over HDMI eller DVI indgangen.

For at tage ovenstående komprimeringssnak op, så har jeg f.eks. Finding Nemo liggende i en 720p udgave. Vi snakker selvfølgelig en animationsfilm, som er forholdsvis let at komprimere, men vha. Xvid, fylder filmen lige omkring 4 GB for de cirka 100 minutter den varer. Det er klart, at der så også er komprimeret en hel del, men opløsningen er naturligvis intakt og billedkvaliteten er faktisk overraskende god.

O'Brian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2005 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen :

Har investeret i 37PF9830, DFR9000, DVP 9000. Alt skulle jo være HDMI-klar.

Men mit spørgsmål er, Hvilke film er i HD. Står det på cover? Har du nogle titler..?

Thanks.

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 November 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Mig bekendt findes der kun een hel film i hd, nemlig T2 extreme edition, der ligger i wmv-hd og fylder 8 GB. Den kan kun afspilles via HTPC og kræver en del kræfter (min. 3 GHz) derudover er den DRM beskyttet og kan ikke afspilles på regionfrie dvd-drev...den kræver us licens som downloades via en licens server i usa.....man kan snyde den ved lidt fuskeri...
Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 09 November 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Klabo,

Jeg ved ikke lige hvorfor det skal gå ud over Arnold, men Total Recall Special Edition har været ude i Danmark et års tid - disc 3 er en DVD-rom med filmen i WMV9 720p.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes