| Forfatter |
|
C K N Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 771
|
| Sendt: 02 Januar 2006 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er den bedste måde at fjerne støv fra panelerne på en lcd-projektor? (Sanyo PLV Z2) Har søgt lidt herinde og flere folk anbefaler komprimeret luft, andre advarer imod det. Jeg er ved og overveje om jeg skal købe sådan en stor sprøjte (kan vist fås på apotektet?) Den kan man jo selv styre trykket på.
Har også kigget på AVSForum, men der er desværre ingen billeder af processen.
Det drejer sig om en enkelt grålig plet, ca 7-8 cm i diameter... __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
mikkelp Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 02 Januar 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit indput er at du skal finde en tom laboratorieflaske i blød plast (sådan en man plejer at have sprit eller vand i med en bøjet tut med tilspidsning for enden). Den kan der komme relativt meget luft ud af en spids ende.
Grunden til ikke at bruge komprimeret luft er at du risikere at sprøjte vand istedet for luft, dette er for det meste uønsket...
Vh, Mikkel
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
mikkelp skrev:
|
Mit indput er at du skal finde en tom laboratorieflaske i blød plast (sådan en man plejer at have sprit eller vand i med en bøjet tut med tilspidsning for enden). Den kan der komme relativt meget luft ud af en spids ende.
Grunden til ikke at bruge komprimeret luft er at du risikere at sprøjte vand istedet for luft, dette er for det meste uønsket...
Vh, Mikkel
|
|
|
Hmm, sådan en burde jeg måske kunne finde ud på arbejde...  __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 03 Januar 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trykluft på dåse indeholder kun atmosfærisk luft og en smule butan som drivmiddel; det kan man også bruge!
En sådan dåse koster dog ca. 50 kroner, men der er til rigtig mange gange! 
|
| Til top |
|
| |
Pølsemanden Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 05 Januar 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den bedste måde er at fjerne panelerne helt fra projectoren og så rense dem med en speciel pind, som egentlig bare er en ispin med noget fint vaskeskind på. Der er dog bare det problem at de skal kalibreres bagefter, og det er temmelig tidskrævende. Man kan da også rense dem nogenlunde mens de sidder i, med samme pind, men det er ikke helt så godt og man skal passe på at men ikke trykker på panelet, da det kan tage skade. Luft på dåse kan skal man først bruge når man har renset dem med pinden til lige at få det sidste væk. husk også at rense alle spejle og linser.
|
| Til top |
|
| |
mikkelp Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2006 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Trykluft på dåse indeholder kun atmosfærisk luft og en smule butan som drivmiddel; det kan man også bruge! |
|
|
Jeg er sådan set ligeglad med hvad det er for en vædske der kan komme ud af luft på dåse. Faktum er at det er atmosfærisk luft, men ikke ved atmosfærisk tryk, derfor risikerer du at få vædske ud af dåsen som kan sætte sig på panelerne ifald du tipper den... Det er måske for at være på den sikre side at jeg har den mening, men i dette tilfælde hellere safe than sorry...
Vh, Mikkel
|
| Til top |
|
| |
T.R.J Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en stor "øresprøjte" på apoteket, sådan en der bruges til at skylle øre med, hvis det var mig så turde jeg ikke begynde at bruge trykluft, luft på dåse, eller vaskeskinds renser.
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var for sjov nede hos en fotoforhandler og spørge efter "luft på dåse"... 200 kr skulle han have for dyret, så jeg sagde pænt nej tak! 
Det bliver nok en eller anden form for flaske/sprøjte der skal gøre jobbet...
Pølsemanden: Du taler om samme princip, som når man renser sin CCD på digi-spejlrefleks? __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
Rathgen Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 154
|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor bor du i sønderjylland, for jeg har en "dåse" med luft som jeg har brugt til at fjern støv med på min projektor.
Fik mit arbejde til at købe en hjem til mig og tror ikke den kostede mere end max 50kr
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rathgen skrev:
|
Hvor bor du i sønderjylland, for jeg har en "dåse" med luft som jeg har brugt til at fjern støv med på min projektor.
Fik mit arbejde til at købe en hjem til mig og tror ikke den kostede mere end max 50kr
|
|
|
Bor i Sønderborg. 50 kr er også en mere fornuftig pris... __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |
Rathgen Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 154
|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok lige langt nok at køre til Haderslev for at få lidt luft
Men jeg mener at kunne huske at det er købt i Topstål og der er da vist en Topstål i Sønderborg
|
| Til top |
|
| |
notional Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 561
|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
De koster som regel 50kr i el mutanten, men hvis der kan komme væske ud, så kunne en gummi sprøjte man bruger til ørerne, som tidligere nævnt, være en god ide.
|
| Til top |
|
| |
C K N Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rathgen skrev:
|
Det er nok lige langt nok at køre til Haderslev for at få lidt luft
Men jeg mener at kunne huske at det er købt i Topstål og der er da vist en Topstål i Sønderborg
|
|
|
Ja, det vil jeg også mene... Der ligger en Topstål i Sønderborg, det er korrekt. Det kan være jeg kigger derud en af dagene...  __________________ Hjemmebio DIY Dvd-skab DIY 5.1-højttalersæt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående atmosfærisk luft på spray-dåse; butan er ikke en vædske, men en gasart.
Butan´en bruges kun som drivgas og man skal "brøle godt til den" inden der kommer en gang drivgas med ud!
Spray-dåseluft bruges af hobbymalere, uden kompressor, til blandt andet airbrush! (Og i en hobbyforretning koster 400ml typisk 50 kroner!)
Meeen om det er perfekt til rens af LCD-paneler?! 
|
| Til top |
|
| |
mikkelp Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Angående atmosfærisk luft på spray-dåse; butan er ikke en vædske, men en gasart. |
|
|
Well, læs mit indlæg igen, det kommer jo an på trykket, no?
F.Christians skrev:
| Butan´en bruges kun som drivgas og man skal "brøle godt til den" inden der kommer en gang drivgas med ud! |
|
|
Man skal bare under brug tippe dåsen fra dens vandrette position... Hvad tror du selv man vælger at tippe når man skal rengøre panelerne - dåsen eller projektoren? 
Vh, Mikkel
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
MikkelP (super-bruger eller hva´?); prøv at holde en sober dialog, tak!
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ikke kan finde ud af at holde en dåse lodret, så skal man overhovedet ikke så meget som overveje at skille en projektor ad!
Jeg har selv renset et par projektorer, og det var egentligt ikke svært, men det tog da sin tid. Selv bruger jeg iøvrigt trykluft på dåse fra Biltema, og det virker fortrinligt. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
mikkelp Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
MikkelP (super-bruger eller hva´?); prøv at holde en sober dialog, tak! |
|
|
?
|
| Til top |
|
| |
mikkelp Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2006 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
|
Hvis man ikke kan finde ud af at holde en dåse lodret, så skal man overhovedet ikke så meget som overveje at skille en projektor ad! |
|
|
 Tak skal du have! Der må være nogen med røde øre efter den opsang.
Men du har nok ret, men derfor er der vel ingen grund til ikke lige at få det nævnt så andre der føler sig inspireret af denne tråd lige er opmærksomme på problemet...
|
| Til top |
|
| |
Pølsemanden Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 15 Januar 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har renset ca. 100 forskellige projector, lige fra de store Bacho LCD'er til de billige af slagsens, og det er ikke nok med lidt luft på dåse. Man skal have renset panelet som minimum hvis man skal have et nogenlunde resultat og det bedste er vaskeskin, da det ikke fnulre ligesom en vatpind. Spejle og linser skal også helst renses, da man ellers ikke får den rigtige farve igennem optikken. Lige et hint, brug kun luft på dåse hvor drivmidlet er CO2 da de andre gasartet kan fedte panelet til og så skal man hend og rense det af også. Til linser og filtre skal man hels bruge fnugfri bomulds klude, og ikke microfiber klude da de ridser (taler af bitter erfaring efter at have ødelagt min sony projector)
|
| Til top |
|
| |