Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Billig Projektor - pengene værd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DrJJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har tænkt mig at købe en projektor, men har ikke økonomien til at gå efter kanon kvalitet.. 
Så jeg har kigget lidt efter en billig projektor, med udemærket kvalitet.. 
Har kigget på en Acer PD 100... DPL..800x600(native) men med kompression 1280 x 1024..  2000 ANSI..   2000:1 kontrast. Jeg er lidt usikker om der er DDR chip i.. ????   Den koster 4800

Jeg skal bruge den på et lille kollegieværelse 3.12 x 4 m  -   skal bruges sammen med min bærbare (ibm R50e native 1024x768)    til at se film på og evt. også til almindelig brug som stor computerskærm.....     

jeg er lidt i tvivl om det er værd at bruge lidt flere penge på en LCD projektor.. Så vidt jeg har forstået er der fordele og ulemper ved begge...  men DLP skulle passe til mine behov og være helt på toppen hvis den havde DDR chip..(+ den er billigere)

Spørgsmålet er bare om det er pengene værd???  (nogen der ved om aceren har DDR?)
evt. nogen andre bud på en god billig projektor omkring de 5000 plus minus 1000...?

Til top Vis DrJJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DrJJ

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Skal det være nyt?, ellers er panasonic PT500 (som jeg selv er ejer af) eller sanyo Z2 nok et godt bud
Til top Vis Guldberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldberg

DrJJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Helst ny... Men er da åben for overtalelse..  :D

sanyo'en bliver tit hevet frem i debatten herinde...? er den virkelig så god?  Den er vel også noget dyere fra ny...

Jeg er egentlig ret hooked på PD100...  så hvis ikke jeg hører noget skidt om den, tror jeg jeg køber den..   Den understøtter også HDTV 720p..  og passer fint også selvom den kun skal kaste 3 m..

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

har selv lige købt en Panasonic PT-AE300 brugt for 2300 og er selv ovenudtilfreds med billedet.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Den kan æde 720p sikkert, men det er næppe en garanti for at det komme til at se godt ud. For det første er den native opløsning forholdsvis lav og for det andet er det 4:3 format, langt fra optimalt. Du vil få mere for pengene brugt og du kan som reglt tjekke hvor lang tid pæren har tilbage at leve i, inden du køber

Til top Vis Guldberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldberg

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

I det prisleje købt i dk, er der Benq PE5120 (kr. 5.600) som er en DLP eller Sanyo Z1X (kr. 6.000) en LCD begge disse er i 16:9 og beregnet til hjemmebio. Den Acer du kigger på er vel mere en data projektor.

Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Du skulle ha købt min Infocus 4805 spritny faktisk 200 timer på pæren med originalt loftophæng og dvi adapter kabel for ca 5000 kr. Men det er for sent nu. Den blev dog solgt.. Utroligt i dette z mig det ene og z mig det andet land Hifi4z3
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Japer skrev:
Du skulle ha købt min Infocus 4805 spritny faktisk 200 timer på pæren med originalt loftophæng og dvi adapter kabel for ca 5000 kr. Men det er for sent nu. Den blev dog solgt.. Utroligt i dette z mig det ene og z mig det andet land Hifi4z3

Nu har du vel ikke købt en Z-et-eller-andet istedet for?

I Tyskland kan man iøvrigt få en spritny SP4805 til under 6k. Det er jo slet ikke så ringe

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Japer skrev:

perejvind skrev:
Nu har du vel ikke købt en Z-et-eller-andet istedet for?

I Tyskland kan man iøvrigt få en spritny SP4805 til under 6k. Det er jo slet ikke så ringe

Ha ha, nej det har jeg så ikke. Jeg bliver nødt til at købe en plasma eller lignende hvis jeg nogensinde får råd. Min plads er begrænset. Men nu er det vel også den sony til ca 80000 eller intet. TRor jeg ville vente til den faldt i pris. Så kunne det være man blev fristet. Men stadig den tager jo også et helt rum med lærred og det hele. Men sådan er det jo..vil man ha projektor og sove på gulvet eller vil man ikke.

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

DrJJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
I det prisleje købt i dk, er der Benq PE5120 (kr. 5.600) som er en DLP eller Sanyo Z1X (kr. 6.000) en LCD begge disse er i 16:9 og beregnet til hjemmebio. Den Acer du kigger på er vel mere en data projektor.

Okay...   men hvis nu jeg vil bruge den til begge ting.. Både som skærm på min bærbar og til at se film på(primært)?.. hvad ville så være det bedste 16:9?   Ser alt over bærbaren..  meget hentet fra nettet.... 
Har også checket lidt..   Aceren har kun 4 segmenters farvehjul.. det er ikke så meget.. og hvis ikke den har DDR så vil der højst sansynligt opstå Rainbow effekt..    
BenQ 610 har 5 segmeters farvehjul..  men det er hvis også en 4:3.. arrhg  det jo en jungle

Den BenQ 5120 ser egentlig rigtig fin ud..
Er der nogen indvendinger med den'?.. Den er hvis heller ikke så godt til at vise text fra komputeren...  Den har kun 1100 ANSI??...   er det nok?    :D

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Ja det er en jungle - brugte selv meget tid på at finde den der passede bedst til mig dengang jeg var på jagt.
Mit bedste råd er at finde et sted du kan afprøve nogen forskellige projektore. Der er stor forskel på hvad folk opfatter som god billedkvalitet.

Mht. regnbuer, er det ikke alle der er lige følsomme - nogen kan ikke se dem uanset hvor sløvt farvehjulet er, mens andre altid vil kunne fornemme dem selv på de bedste DLP maskiner. Derudover er det nok relevant at se på om du bliver generet af pixelering som let forekommer på projektore med lav opløsning - her er LCD generelt en smule værre end DLP pga. dårligere fill factor.

1100 ANSI lumens er rigeligt hvis du har mulighed for at mørklægge dit lokale når du ser film - hvilket absolut er anbefalelsesværdigt. Husk på, at når en projektor skal danne farven sort på et hvidt lærrede bliver sort aldrig mere sort end det hvide lærrede. Så jo mørkere rummet er desto mere sort bliver sort. I et helt mørklagt rum afhænger sort-niveau selvfølgelig også meget af projektoren.
Men vil du bruge projektoren i et rum med belysning er det bedst at have en meget lysstærk projektor. Personligt synes jeg dog det er synd at bruge en projektor med lyset tændt. Derudover er en meget lysstærk projektor i et mørklagt rum er anstrengende at kigge på efter min mening.

Håber du kan bruge noget af det, ellers bare spørg løs.

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

DrJJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Jo det er kanont at få andres meninger.. så har man et bedre grundlag for at beslutte sig..

Nu er jeg også meget krævende .. men problemet er jeg vil gerne kunne bruge projektoren til både at se film på og om dagen til bare at projektere skærmen..     Så tænkte jeg jo på .. projektorer har jo en såkaldt Economy mode.. hvor den bla. går ned i LUMEN..   Kunne man ikke købe en lysstærk projektor og så bruge den på Eco mode når man ser film og almindlig om dagen... ? eller er der her andet at tænke på?   

Spørgsmålet er også hvor mange lumen jeg har brug for... Afstanden fra projektoren til vægen bliver nok kun omkring 3 meter..     Så behøves der vel ikke være den vilde lysstyrke for også at kunne bruge den om dagen??...   

Og hvad kigger jeg på hvis jeg skal vide om den er god til f.eks. at projicere word op så man kan se teksten i ordentlig kvalitet

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Det vigtigeste hvis du vil bruge den som PC skærm er vel opløsningen. Hvem gider at side og arbejde med en 800x600 PC skærm? Men jeg kan så heller ikke gennemskue hvad du vil med word slået stort op på et lærred. Et PC spil fint nok, men at side og arbejde med en projektor som skærm kan jeg godt nok ikke se fidusen i.

DrJJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Sandt nok.. det lyder egentlig også lidt dumt i mine øre.. :D     

men nu var det så jeg tænkte... Når jeg spiller en film på komputeren sætter den allerede sorte bjælker op i media player...    når det så sendes gennemskræmkabel til projektoren.. ? hvad sker der så?  klemmer den det endnu mere sammen?    Hvordan ser det i det hele taget ud hvis jeg sender det normale skærmbillede til projektoreren?..    Det er sikkert ikke noget problem...

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Projektorer opfattes af windows som en "almindelig" skærm. Du sætter så opløsningen til projektors opløsning. Det der driller i denne sammenhæng er at du ikke kan have 2 skærme samtidig med vær sin opløsning og se hele windows brugerfladen på dem begge.

Det med hvor du får sorte kanter afhænger jo af om du vælger en 4:3 eller 16:9 projektor og selvfølge hvilket materiale du ser. Hvis du afspiller en 16:9 film på en 16:9 projektor vil der ikke være nogle sorte bjælker. Dog bruges 16:9 formattet lidt frit om film der ikke er i 16:9. En del biograf film er i 2.40:1 her vil der være sorte bjælker foroven og forneden også på en 16:9 skærm, dog mindre end på en 4:3 skærm. Nogle film beskæres så inden de kommer på DVD så de er i 16:9.

Ser du en 4:3 film på en 16:9 vil der være sorte bjælker i siderne. Du kan så trække filmen ud så den fylder 16:9 med et udtrukket billed. Det er samme problematik som ved et 16:9 fjernsyn.

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Januar 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Jeg vil kigge i tyskerbutikker hvis det er. Du spare en del, fx sanyo z3 til under 7500,-

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Sendt: 21 Januar 2006 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

DrJJ,

Hvor lysstærk en projektor du har brug for, er svært for andre end dig at vurdere. Uanset hvor voldsom en lampe der sidder i projektoren, vil billedet altid virke mat og kontrastløst når der projiceres i et lyst rum. Derfor må jeg igen opfordre til, at du får afprøvet det i praksis så du kan danne dig nogle personlige referencer. Det kan jo være at du vurderer billedet til at være ganske fint i et lyst rum med en projektor med eksempelvis 1100 ANSI lumens. Pas dog på mht. specifikationerne - mange projektore er langt mindre lysstærke end de skilter med.

Mht. economy mode har du ganske ret. Det er en fin måde at tilpasse projektoren til situationen.

Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Januar 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Hvis du har tænkt dig at placere projektoren forholdsvist tæt på væggen betyder det ikke så meget hvor lysstærk den er. Jeg kan køre i ECO mode om dagen med min Z3 (gardinerne trukket for).

Men som nogle allerede har skrevet vil jeg anbefale dig at købe den i Tyskland, har selv lige købt, tjek evt en af de andre tråde. Du vil kunne spare flere tusind også på billige modeller.

Personligt vil jeg ikke bruge projektoren som skærm til alm PC-arbejde og surfing osv.. Det bliver nogle dyre timer foran computeren når pæren skal skiftes, desuden har pæren ikke godt af at blive tændt og slukket hele tiden som hvis du fx lige skulle tjekke mail og så slukker den 2 minutter efter du har tændt den...

Til top Vis puggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af puggie

DrJJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2006 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de gode råd...

Jeg tager chancen og køber BenQ 5120...  Reviewsne er rigtigt gode prisen taget i betragtning.. 
Det eneste der selvfølgelig kunne blive et problem er hvis jeg er generet af rainbow effekten..  Jeg burde måske ha set på nogen projectors LCD vs DLP... for at se om det er chicken door effekten eller rainbow effekten der genere mest... Men det lyder som om det er bedst at bruge penge på en DLP, når man snakker helt billige projektorer, da det er svært at se pixeleringen selv med lave opløsninger..     

:)

DrJJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Nå den var åbenbart umulig at opstøve i dk..

Hvor kan man købe billige projektorer i tyskland?  Kan man evt. bare købe dem over nettet og få dem sendt til dk??  Det ville jo i alt fald være smart  :)      ???????

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes