Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 11:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor 15-20000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frodo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 01 August 2006 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Jeg overvejer at købe en projektor, og behøver lidt råd og vejledning.
Jeg har lavet en "kravspecifikation" og giver karakterer mellem 1 og 10 i forhold til
hvad jeg mener er vigtigt/mindre vigtigt

  • (10) Støjsvag.
  • (7) Helst vise billede helt op til 6-7 meter væk fra lærredet (det er 100")
  • (10) Lens Shift
  • (8) Høj lysstyrke
  • Tilslutninger: DVI, HDTV, mere???
  • (1) Der behøver ikke være højttaler indbygget, jeg vil ikke bruge den alligevel
  • (9) Prisen skal være mellem 15-20.000, kan godt gå lidt højere
  • LCD/DLP. Jeg kender ikke så meget til fordele og ulemper.
  • (8) Man må gerne kunne spille på den, helst uden billedet brænder fast.
  • (10) 16:9
  • (7) Jeg har ikke så højt til loftet, så den må helst ikke være for høj.
  • Evt. andet "dingel dangel" der kan være godt at have 

Er der nogen der vil give et bud?


 

Til top Vis Frodo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frodo
 
Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 622
Sendt: 01 August 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Hej Frodo.

I dit prisleje er der flere LCD'ere (Sanyo Z4, Panasonic AE900...) som opfylder alle dine krav med undtagelse af 2 ting: de har overhovedet ikke lysstyrke nok til at give en sublim billedoplevelse på et 200" lærred (jeg vil sige max 120"). Derudover kan deres opløsning og pixelopbygning/fill-factor blive et problem, afhængigt af hvor tæt du sidder på lærredet.

- hvorfor ønsker du en billedstørrelse på 200"? Det er altså temmeligt stort!

I DLP lejren er der et par nye interessante modeller fra bl.a. Optoma, Mitsubishi og InFocus som har den 'lille' HD opløsning og er indenfor prislejet. Men de har ikke lensshift og løber ind i samme problem som LCD'erne - mangel på lysstyrke hvis lærredet er på 200".

Det er meget, meget få AV-folks som kører med lærreder i den størrelse og de projektorer de bruger, er gerne optimerede til det (og temmeligt dyre). Nogle opnår den store lærredstørrelse fordi de bruger 2.35:1 constant hight installationer, som bl.a. kræver et hundedyrt objektiv som 'omformer' et 16:9 billede til ca. 21:9.

Det er kun på plasma-tv (og i visse tilfælde CRT) at man kan risikere burn-ins - ikke LCD og DLP.



__________________
Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted
 
Frodo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 01 August 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Hej Agent Cooper

Det var egentlig en skrivefejl, det er vist omkring 100". Ca. 2,5 meter i bredden, kan
det ikke passe?
Har lige rettet det i indlægget. 
Jeg har før brugt en Panasonic AE500, men den har ikke lens shift, og det betyder
jeg ikke kan hænge den i loftet, så kommer den for langt ned. Det kunne
være kanon hvis jeg kunne "klistre" den fast i loftet næste gang.

Kan du sætte nogle modelnumre ind i dit udvalg?

MVH

Frodo

Til top Vis Frodo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frodo
 
Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 622
Sendt: 01 August 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Frodo skrev:

Hej Agent Cooper

Det var egentlig en skrivefejl, det er vist omkring 100". Ca. 2,5 meter i bredden, kan
det ikke passe?
Har lige rettet det i indlægget. 
Jeg har før brugt en Panasonic AE500, men den har ikke lens shift, og det betyder
jeg ikke kan hænge den i loftet, så kommer den for langt ned. Det kunne
være kanon hvis jeg kunne "klistre" den fast i loftet næste gang.

Kan du sætte nogle modelnumre ind i dit udvalg?

MVH

Frodo

OK

Den eneste budget-DLP jeg lige kan huske som har lensshift, er en Sharp XV-Z3000, men den skulle til gengæld have en rimeligt støjende blæser. Så med mindre maskiner som InFocus IN76 eller Mitsubishis HC3000 virker i dit setup uden nødvendigheden af lensshift (Optomas H72 har et offset som vist ikke passer med din installation), så er det måske LCD du bør kigge på. Kongen i budgetklassen p.t er Sony's H60, men den er også dyrere end Sanyo Z4 og Panasonic AE900.

Det ville også hjælpe hvis du havde mulighed for at se nogle af disse maskiner in person, eftersom det er dine øjne som skal leve med købet.



__________________
Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted
 
Frodo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 02 August 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hej mr. Cooper

Det bliver en Sony H60, den har nogle rigtig gode specs, specielt for støj.
Lens shift vertikal og horisontal gør den bare perfekt.

Tak for rådet

Til top Vis Frodo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frodo
 
strong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 568
Sendt: 02 August 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hej Frodo...

Prøv lige at tage et kig på billedet inden du bare køber ud for specs... En IN76 har et langt bedre billede og er rimelig støgsvag... Har selv prøvet en HS60 men skiftede meget hurtigt tilbage til Infocus (DLP) igen... Billedet på HS60 er middelmådigt efter min mening, og ikke alle pengene værd. Hvis du må ha' lens shift og dermed LCD så spar dog pengene og køb en Sanyo Z3/4 der er fuldt på højde med HS60...

M.v.h. Strong

Til top Vis strong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strong
 
Frodo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 03 August 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Hej Strong

Jeg har læst rigtig mange anmeldelser, og ja, bliver forvirret på et højere plan.

Der er selvfølgelig DLP/LCD typerne, som jeg fornemmer er lidt en religion for nogle.
Ligesom Beta og VHS, Bånd og CDere, Amiga og PC. Der er mange eksempler.
Så er der dem der beskriver ulemper og fordele, der er der dels ved teknologierne, helt
nøgtern, og dels mellem de enkelte modeller.
HS60 får af nogle meget ros, andre sige HS50 er næsten det samme, det eneste er måske
lidt bedre sort gengivelse pga. nye paneler og agressivt lens shift (ved jeg ikke hvad er).

Modellerne EA900, Z4 går igen og igen. De har begge lensshift hvilket er et must for mig.
Panasonic læser jeg har dog et problem med at kaste billedet nedad. HS60 et problem med justeringen.
Jeg har en EA500 lige nu, den er da rimelig god, men jeg ved ikke hvor meget den nye
model er forbedret.
Til den pris jeg er villig til at give, ja helt op til 22-23000 skal det også
være een der sparker røv. Den skal ikke ligge sig tæt op af, eller være dårligere end projektorer
der er 10K billigere, det vil jo dumt. Der må gerne være noget ekstra for pengene.

HS60 bliver anklaget for nettet der er synligt, andre siger det er "flueknepperi".
Jeg kan selvfølgelig gå ud at se på projektorerne i real live, men jeg skal vide lidt
om hvad der er jeg kigger efter. Kan godt se nu at det er en jungle.

Der er rigtig mange, så derfor er det naturligvis også vigtigt at man udvælger nogle som
folk kan lide, så går man nok ikke helt galt i skoven

Phew, gode råd og forslag er stadig velkomne.

MVH
Frodo



 

Til top Vis Frodo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frodo
 
Aaberg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 03 August 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Prøv at tjekke en Infocus IN76. Den er altså rigtig fed.
Til top Vis Aaberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aaberg
 
torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 03 August 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Frodo skrev:

 

  • (7) Helst vise billede helt op til 6-7 meter væk fra lærredet (det er 100")



Bemærk at det er meget få LCD-projektorere, der kan være så langt fra lærredet (har ingen erfaring med DLP). Jeg kender kun Panasonic med denne fleksibilitet, og AE900 er helt nede i 9.995 kr. Men vil du op og bruge 25.000 kr. og da du allerede har en AE500, bør det vel være en DLP du skal gå efter.

Du kender formentlig kalkulatoren hos http://www.projectorcentral.com/. Det er et godt redskab til at kalkulere hvilket modeller der opfylder ens behov.


 

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo
 
Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 693
Sendt: 03 August 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Siden du prioritere lensshift så højt. Er det fordi du ikke kan komme til at hænge/stille den rigtigt ? Jeg har set InFocus IN76, og den leverer godt nok et godt billede. Den blev mit valg til de penge. Den larmer heller ikke ret meget. Og så er den faktisk en lille smule pæn også.  Hvis den da skal hænge i stuen. Ellers er det jo ikke så relevant. Men det er jo lidt en religionskrig det her LCD vs. DLP

Held og lykke med jagten



__________________
Nobody is perfect. I´m Nobody !

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted
 
Frodo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 03 August 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg kendte ikke calculatoren. Siden er knalgod, og rigtig godt med de mange anmeldelser.

Grunden til Lens Shift er mest konen, der ikke rigtig synes projektoren pynter alt for meget
på vores loft. Infocus IN76 er faktisk superfed, og det kan jo gøre udslaget.

Her er de modeller jeg tænker lidt på (det er ikke i nogen speciel rækkefølge):
Infocus 76
Sony H60
Sanyo Z4
Panasonic EA900
Optoma HD72
Mitsubishi HC3000

Hvad synes i om udvalget, er det noget jeg kan gå efter?
Skal der lægges andre til, eller tages nogen ud?
Er der evt. nogen der kan sammenligne nogle af dem?

Jeg kan se at jeg nok bliver nødt til at gå lidt på kompromis med nogle ting, men man kan jo heller ikke få det hele , så glem alt om de 6-7 meter, samt Lens shift, jeg finder nok på noget, bare jeg får den med det bedste billede.


 

Til top Vis Frodo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frodo
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4620
Sendt: 03 August 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Frodo skrev:


Optoma HD72

Det er den Otto fra TC har privat så vidt jeg ved, så den ville jeg nok vælge

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Frodo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 03 August 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  


Jo, Otto, skulle lige bladre lidt i forummerne for at se hvem han var.
Det kan jo være han har en mening om listen? ........

Jeg er meget glad for alle der deltager i tråden, der er virkelig stor
aktivitet her, og en masse erfaringer deles, det er helt kanon.
En meget stor hjælp for mig

Til top Vis Frodo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frodo
 
Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 622
Sendt: 04 August 2006 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Frodo skrev:


Optoma HD72

Det er den Otto fra TC har privat så vidt jeg ved, så den ville jeg nok vælge

Det er bare en skam at den er lidt besværlig mht installation: (sakset fra projectorcentral)

Citér:
...While on the subject of installation, we may as well point out some limitations posed by the HD72: It has relatively limited throw distance flexibility and no physical lens shift. For whatever reasons, DLP projectors in general lag behind LCD projectors in delivering extended zoom range and lens shift capability, making them less user-friendly when it comes to installation. LCD projectors have made great headway in home theater market share in no small part because they simply fit into a wider array of room configurations than do most DLP projectors.

The HD72 is no different in this regard. The 1.2x zoom lens will throw a 100" diagonal image from a distance of at least 11.5 feet, and no more than 13.8 feet. Since a 100" diagonal image is 87" wide, this means that the projector will be at a distance of 1.6x to 1.9x the screen width. That is a viewing distance many people find comfortable for watching large screen movies. If you are among them, you will find that the projector is situated very close to you. You might place it on a low table between two seats, or you might ceiling mount it directly above the seating area.

A less practical solution would be to place the projector on a shelf or stand behind the seating area. That is because the HD72 has a built in throw angle offset that equals about 1.5 inches of vertical rise per foot of throw distance. So if you set up the projector at a distance of 12 feet from the screen for a 100" diagonal image, the bottom edge of the projected image will be about 18" above the centerline of the lens. In other words, if you set the projector on a rear shelf behind the seats that is, say, four feet off the floor in order to clear the heads of viewers, the bottom edge of the image will be 5.5 feet off the floor. That is too high for most typical home theater situations. You could correct the problem by tilting the projector downward and correcting the resulting trapezoidal image with keystone correction, but that is a solution you should try to avoid if you can.

You might also think about putting it on a very high shelf and inverting it. That may solve your particular problem geometrically, but you must not place a projector upside down with the top casework in direct contact with a shelf. Projectors are built to dissipate heat in part through the casework, and if heat dissipation is inhibited, overheating will result.

So the simple fact is that many users of the HD72 will find that ceiling mounting provides the happiest solution—it gets the projector away from the viewers, and you can put it virtually anywhere on the ceiling to achieve precisely the right image size you desire. And as noted above, because it is small and white, it will virtually disappear against a white ceiling when not in use. If you use the projector with an electric or manually retractable screen, or a fixed, wall-mounted screen with curtains, the system can be made to disappear when not in use. That gives you the option to define the space as something completely different than a dedicated video room....

Hvis du kan få den til at passe ind i dit setup, er det er supermaskine til prisen - på nogle områder bedre end HS60, på nogle områder værre.

TapeConnection i Århus burde kunne demonstrere H72, HC3000, HS60 og AE900 for dig - HiFiKlubben har IN76 sat op i deres demorum (ved siden af IN72) og ligger jo bare på den anden side af gaden. Du må ud og kigge (aftal noget med TC på forhånd - f.eks via Otto)



__________________
Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted
 
kanvas
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 215
Sendt: 04 August 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Hvad med at kigge lidt efter Infocus 7210 som efter min mening slår alle de nævnte (dog ude lens shift) Den kan fås på Ebay for omkring de 20.000.

Jeg har selv lige købt en efter at have kigget på IN 76 som er fremragende, men lige mangler det sidste som Infocus 7210 er i besiddelse af. ( Nok p.g.a , Darkchip 3 i full size) Den koster 40.000 i danmark, så ud fra det vinder IN 76, men som sagt er den billig i udlandet.

Den støjer lidt, og er som sagt uden lens shift men, men.........

Til top Vis kanvas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanvas
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes