Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 14:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Pris pr. time ! ! ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 140
Sendt: 24 August 2006 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Jeg går ( som mange ) med lysten til at købe en projektor. Om det så skal være LCD eller DLP er jo nok et spørgsmål om pengepungen når "dyret" skal købes.

Men hvad så efterfølgende ?  Er der nogen mærker der har lang levetid ( gennemsnitlig ) på pæren - og koster de så en formue ? Og er de billigere til LCD/DLP ?

Kan der formuleres en eller anden pris pr. time ved de forskellige mærker/ typer - eller ligger det meget op af hinanden ?

Og hvad med garanti ? Nogen har garanti det første år eller måske de første timer - det tæller vel også lidt i regnestykket, eller ...  ?

PS. jeg er nok blivet lidt lun på Optoma's HD72i - så jeg håber den er billig i drift

/Hillig



__________________
"Hvad skal vi lave i aften Brain?"
"Det samme som vi gør hver aften Pinky, prøve at overtage verdens herredømmet".      
Til top Vis Hillig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hillig
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4620
Sendt: 24 August 2006 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hillig skrev:

PS. jeg er nok blivet lidt lun på Optoma's HD72i - så jeg håber den er billig i drift

ALLE projektorer er dyre i drift. Køb den model du helst vil have, og glæd dig over den. Resten kan kun blive gætværk, som du ikke kan bruge til meget.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 140
Sendt: 24 August 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Hillig skrev:

PS. jeg er nok blivet lidt lun på Optoma's HD72i - så jeg håber den er billig i drift

ALLE projektorer er dyre i drift. Køb den model du helst vil have, og glæd dig over den. Resten kan kun blive gætværk, som du ikke kan bruge til meget.

Gælder det også hvis man stiller LCD  direkte op mod DLP ?

/Hillig



__________________
"Hvad skal vi lave i aften Brain?"
"Det samme som vi gør hver aften Pinky, prøve at overtage verdens herredømmet".      
Til top Vis Hillig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hillig
 
larl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 912
Sendt: 24 August 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Hillig skrev:
Gælder det også hvis man stiller LCD  direkte op mod DLP ?

Der er vel 3 hoved parametre:

  • Nyprisen
  • Effektforbrug
  • Lampens levetid

Og så hvor længe den iøvrigt holder - men det er jo svært at vide.

Når først den er anskaffet, så er effekt og lampens levetid de vigtige.

Men strøm koster ikke det samme over hele landet, og levetiden på lampen er måske 2000 timer på nogle projektorer og 4000 timer på andre.

Derudover kommer ydre omstændigheder som varmeudvikling, støv i rummet ect. der kan nedsætte levetiden.

Så alt i alt er det svært at beregne en pris/time sådan generelt. Men alle kan jo tage deres projectors Watt angivelse. Checke prisen på KW/t hos Elselskabet, og se hvor længe en lampe holder og hvad en ny koster. Og på den måde regne en ca. pris per time ud.

Og så ender man måske med en pris på 3 kr/time. Og regnes nyprisen med ind er det måske 5 kr/time - altså købsprisen i forhold til hvor mange timer man regner med at se film/TV på den.

Men jeg vil give de andre her ret. En projektor er et gode man nyder. At begynde at regne på hvad den koster per time giver bare grå hår - og så glemmer man måske helt at nyde den 

  /Lars



__________________
recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
Til top Vis larl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larl Besøg larl's Websted
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4620
Sendt: 24 August 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Netop. Det er som at vælge Porsche i stedet for Ferrari fordi den måske kører længere på literen. Det er altså en deprimerende måde at tænke på. Så er det sjovere at købe det man vil have, og så glæde sig over det. Der er alligevel ingen der kan forudsige hvad man får af udgifter på en projektor i hele dens levetid.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
musica
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Marts 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 24 August 2006 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Man skal vist også efterhånden være forberedt på at hele (eller i hvert fald det meste af) anskaffelsessummen "går tabt". Udviklingen går så hurtigt, at men ikke skal regne med at få noget nævneværdigt for den som brugt. Så det gælder vist bare om at finde den, der passer til dine behov og har det bedste billede på nuværende tidspunkt - og så ellers nyde den!

__________________
" Den tid der går, er det vi kalder for liv
   Det er til salg for bare et minimum af initiativ" tv-2
Til top Vis musica's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musica
 
Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 140
Sendt: 24 August 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig vil jeg nyde en proj. i fulde drag - men står man med valget mellem 2 nærmest ens modeller kunne det fx. være dejligt at vide om pæren gennemsnitlig holder 2000 timer eller 4000 timer.

Jeg er skam ikke nærrig ( i hvert fald ikke på det område  ) men mere nysgerrig om der var store udsving i antal timer pæren lyser kontra den pris der er på den....

Men det er jo bare at gribe i lommen ( og håbe der ikke kommer for meget lommeuld  ) - og så få købt noget legetøj.

/Hillig



__________________
"Hvad skal vi lave i aften Brain?"
"Det samme som vi gør hver aften Pinky, prøve at overtage verdens herredømmet".      
Til top Vis Hillig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hillig
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 24 August 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Jeg stemmer i med resten af ulvene: Lad dine bekymringer ligge ved hvilken projektor du vil have rent ydelsesmæssigt, og glem alt om driftsøkonomi. Umiddelbart tror jeg ikke at differencerne vil være særligt store, og som antydet afhænger det også af hvor længe projektoren egentlig lever.

Min projektor afgik vel egentlig ved døden for en 3-4 måneders tid siden, med mærkelige striber der mindede om en meget kraftig omgang Vertical Banding. Jeg var heldig at jeg fik den sendt ind til de service-ansvarlige en måned inden 2-års garantien udløb, og at jeg fik en helt ny som erstatning. Var det sket lidt senere, eller havde Sanyo stillet sig på bagbenene med påstand om at fejlen ikke var der ved køb, havde pengene bare været futsch.

Hvad pærens levetid angår, så er der vist stadig lidt tvivl om hvor længe den egentlig holder. Ved low-lamp holder de fleste vist 3-4000 timer, men reelt set kan de stå af før, og efter 90 timer gælder garantien ikke længere.

På en LCD-projektor slides LCD-panelet også med tiden. Jeg synes billedet på min nye Z3 er noget bedre end på den gamle Z2, men om det skyldes de bedre data eller at Z2'erens LCD-panel var slidt ved jeg ikke.

Hvis du vil have en projektor er det IMHO altså ikke et spørgsmål om driftsomkostninger og sikkerhed om lang levetid, men udelukkende om glæde ved at se film (og sport) på stor-skærm. Den glæde er til gengæld så stor at jeg ikke vil kunne leve uden!

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 24 August 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hillig skrev:
Selvfølgelig vil jeg nyde en proj. i fulde drag - men står man med valget mellem 2 nærmest ens modeller kunne det fx. være dejligt at vide om pæren gennemsnitlig holder 2000 timer eller 4000 timer.

Jeg synes det er vigtigere at du finder ud af om du vil have DLP eller LCD rent billedmæssigt. DLP har nogle fordele, men kun hvis du ikke generes af regnbue-effekten og den eventuelt højere støj.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes