| Forfatter |
|
Hillig Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går ( som mange ) med lysten til at købe en projektor. Om det så skal være LCD eller DLP er jo nok et spørgsmål om pengepungen når "dyret" skal købes.
Men hvad så efterfølgende ? Er der nogen mærker der har lang levetid ( gennemsnitlig ) på pæren - og koster de så en formue ? Og er de billigere til LCD/DLP ?
Kan der formuleres en eller anden pris pr. time ved de forskellige mærker/ typer - eller ligger det meget op af hinanden ?
Og hvad med garanti ? Nogen har garanti det første år eller måske de første timer - det tæller vel også lidt i regnestykket, eller ... ?
PS. jeg er nok blivet lidt lun på Optoma's HD72i - så jeg håber den er billig i drift 
/Hillig __________________ "Hvad skal vi lave i aften Brain?"
"Det samme som vi gør hver aften Pinky, prøve at overtage verdens herredømmet".
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hillig skrev:
|
PS. jeg er nok blivet lidt lun på Optoma's HD72i - så jeg håber den er billig i drift 
|
|
|
ALLE projektorer er dyre i drift. Køb den model du helst vil have, og glæd dig over den. Resten kan kun blive gætværk, som du ikke kan bruge til meget.
|
| Til top |
|
| |
Hillig Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Hillig skrev:
|
PS. jeg er nok blivet lidt lun på Optoma's HD72i - så jeg håber den er billig i drift 
|
|
|
ALLE projektorer er dyre i drift. Køb den model du helst vil have, og glæd dig over den. Resten kan kun blive gætværk, som du ikke kan bruge til meget.
|
|
|
Gælder det også hvis man stiller LCD direkte op mod DLP ?
/Hillig __________________ "Hvad skal vi lave i aften Brain?"
"Det samme som vi gør hver aften Pinky, prøve at overtage verdens herredømmet".
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger


Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hillig skrev:
| Gælder det også hvis man stiller LCD direkte op mod DLP ? |
|
|
Der er vel 3 hoved parametre:
- Nyprisen
- Effektforbrug
- Lampens levetid
Og så hvor længe den iøvrigt holder - men det er jo svært at vide.
Når først den er anskaffet, så er effekt og lampens levetid de vigtige.
Men strøm koster ikke det samme over hele landet, og levetiden på lampen er måske 2000 timer på nogle projektorer og 4000 timer på andre.
Derudover kommer ydre omstændigheder som varmeudvikling, støv i rummet ect. der kan nedsætte levetiden.
Så alt i alt er det svært at beregne en pris/time sådan generelt. Men alle kan jo tage deres projectors Watt angivelse. Checke prisen på KW/t hos Elselskabet, og se hvor længe en lampe holder og hvad en ny koster. Og på den måde regne en ca. pris per time ud.
Og så ender man måske med en pris på 3 kr/time. Og regnes nyprisen med ind er det måske 5 kr/time - altså købsprisen i forhold til hvor mange timer man regner med at se film/TV på den.
Men jeg vil give de andre her ret. En projektor er et gode man nyder. At begynde at regne på hvad den koster per time giver bare grå hår - og så glemmer man måske helt at nyde den 
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netop. Det er som at vælge Porsche i stedet for Ferrari fordi den måske kører længere på literen. Det er altså en deprimerende måde at tænke på. Så er det sjovere at købe det man vil have, og så glæde sig over det. Der er alligevel ingen der kan forudsige hvad man får af udgifter på en projektor i hele dens levetid.
|
| Til top |
|
| |
musica Forum Bruger


Bruger siden: 11 Marts 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal vist også efterhånden være forberedt på at hele (eller i hvert fald det meste af) anskaffelsessummen "går tabt". Udviklingen går så hurtigt, at men ikke skal regne med at få noget nævneværdigt for den som brugt. Så det gælder vist bare om at finde den, der passer til dine behov og har det bedste billede på nuværende tidspunkt - og så ellers nyde den!  __________________ " Den tid der går, er det vi kalder for liv
Det er til salg for bare et minimum af initiativ" tv-2
|
| Til top |
|
| |
Hillig Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig vil jeg nyde en proj. i fulde drag - men står man med valget mellem 2 nærmest ens modeller kunne det fx. være dejligt at vide om pæren gennemsnitlig holder 2000 timer eller 4000 timer.
Jeg er skam ikke nærrig ( i hvert fald ikke på det område ) men mere nysgerrig om der var store udsving i antal timer pæren lyser kontra den pris der er på den....
Men det er jo bare at gribe i lommen ( og håbe der ikke kommer for meget lommeuld ) - og så få købt noget legetøj.
/Hillig __________________ "Hvad skal vi lave i aften Brain?"
"Det samme som vi gør hver aften Pinky, prøve at overtage verdens herredømmet".
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg stemmer i med resten af ulvene: Lad dine bekymringer ligge ved hvilken projektor du vil have rent ydelsesmæssigt, og glem alt om driftsøkonomi. Umiddelbart tror jeg ikke at differencerne vil være særligt store, og som antydet afhænger det også af hvor længe projektoren egentlig lever.
Min projektor afgik vel egentlig ved døden for en 3-4 måneders tid siden, med mærkelige striber der mindede om en meget kraftig omgang Vertical Banding. Jeg var heldig at jeg fik den sendt ind til de service-ansvarlige en måned inden 2-års garantien udløb, og at jeg fik en helt ny som erstatning. Var det sket lidt senere, eller havde Sanyo stillet sig på bagbenene med påstand om at fejlen ikke var der ved køb, havde pengene bare været futsch.
Hvad pærens levetid angår, så er der vist stadig lidt tvivl om hvor længe den egentlig holder. Ved low-lamp holder de fleste vist 3-4000 timer, men reelt set kan de stå af før, og efter 90 timer gælder garantien ikke længere.
På en LCD-projektor slides LCD-panelet også med tiden. Jeg synes billedet på min nye Z3 er noget bedre end på den gamle Z2, men om det skyldes de bedre data eller at Z2'erens LCD-panel var slidt ved jeg ikke.
Hvis du vil have en projektor er det IMHO altså ikke et spørgsmål om driftsomkostninger og sikkerhed om lang levetid, men udelukkende om glæde ved at se film (og sport) på stor-skærm. Den glæde er til gengæld så stor at jeg ikke vil kunne leve uden!
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hillig skrev:
| Selvfølgelig vil jeg nyde en proj. i fulde drag - men står man med valget mellem 2 nærmest ens modeller kunne det fx. være dejligt at vide om pæren gennemsnitlig holder 2000 timer eller 4000 timer. |
|
|
Jeg synes det er vigtigere at du finder ud af om du vil have DLP eller LCD rent billedmæssigt. DLP har nogle fordele, men kun hvis du ikke generes af regnbue-effekten og den eventuelt højere støj.
|
| Til top |
|
| |