Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 14:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: tommer = cm? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Hvordan er det lige det er. Er det ikke noget med at 1 tomme på en skærm er = 10 cm væk fra skærmen for at få den rigtige afstand til tvét eller hvad det nu er man bruger at se tv på?

Jeg har installereret tv på min pc med 20.1 tomme skærm, men synes at hvis jeg går 2.10 meter væk så ser det forkert ud?

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Tommer er bare en anden måleenhen kontra centimeter, det er et Engelsk målesysten betående af "Inch"(tomme)"fod" "yard" "mile" ovs.

Én tomme er = 2,66 centimeter (dette er ca, kan ikke klige huske det helt præcist )

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Pas nu PÅ!!!

En US Tomme er 2.54, og der er det mest "normale" stort set ALLE pc programmer bruger US tomme, altså 2.54

EDIT: Hehe, havde ikke lige set det kun var til noget afstand, så det ikke betød så meget...

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Andreas KBH skrev:

Tommer er bare en anden måleenhen kontra centimeter, det er et Engelsk målesysten betående af "Inch"(tomme)"fod" "yard" "mile" ovs.

Én tomme er = 2,66 centimeter (dette er ca, kan ikke klige huske det helt præcist )

Det ved jeg, men jeg mener at "man" har lavet en uskreven regl omkring distancen kontra tommer, fordi de fleste, om ikke alle, skærme bliver målt i denne enhed

Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Åhh ja, glemte lige der er forskel på Engelsk og Amerikansk mål

Men kender ikk lige "reglen mht "tommer = distance" til skærmen, men tror ikk det gælder alle skærme

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH

dako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Har netop læst Home Theater for Everyone af Robert Harley (købt for en 20'er i hifiklubben!)

Han skriver 3-4 gange billedbredde i forbindelse med køb af HDTV, så forslaget med 10 cm per diagonal tomme virker som en god tommelfingerregel.

-Daniel
Til top Vis dako's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dako

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

dako skrev:
Har netop læst Home Theater for Everyone af Robert Harley (købt for en 20'er i hifiklubben!)

Han skriver 3-4 gange billedbredde i forbindelse med køb af HDTV, så forslaget med 10 cm per diagonal tomme virker som en god tommelfingerregel.

-Daniel

Mange tak Daniel. Så var min "idé" rigtig nok, og derfor jeg synes at kvaliteten var elendig, sad alt for tæt på, samtidig med at skærmens opløsning ikke ligefrem er i verdensklasse..

Kan du forresten fortælle mig, hvordan det kan være at nogle af kanalerne er meget dårlige i kvaliteten, enten med rigtig meget "sne" på eller "ruller"?

Jeg har instalereret de samme kanaler på mit alm tv, via det samme stofastik og der er der ikke noget med dem, men på pcén her, går det helt galt. Hvordan kan det være, og hvordan kan det mon være at det kun er NOGLE af dem?

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Som det blev nævnt af AkilleuZ: En tomme (både engelsk og amerikansk) er 2,5401cm og har aldrig været 2,66cm (man skal aldrig sige aldrig!), heller ikke Danmark hvor en fod (12 tommer) nok har varieret lidt fra landsdel til landsdel!

Og til tråden: Min PC har 15,4" og jeg sidder en meter fra, så fylder billedet det meste af mit synsfelt og synlige pixels er ikke noget problem!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Kan du forresten fortælle mig, hvordan det kan være at nogle af kanalerne er meget dårlige i kvaliteten, enten med rigtig meget "sne" på eller "ruller"?

Jeg har instalereret de samme kanaler på mit alm tv, via det samme stofastik og der er der ikke noget med dem, men på pcén her, går det helt galt. Hvordan kan det være, og hvordan kan det mon være at det kun er NOGLE af dem?

En PC er og bliver det værste sted du kan placere en tuner. Der er simpelthen ekstremt mange støjkilder, hvis man ikke har 100% styr på hvad man laver, så kan det kun blive noget klamp. At forskellige kanaler opfører sig forskelligt, skyldes at kanalerne ligger på forskellige frekvenser. Har du støj ved en given frekvens, så påvirker det de kanaler der ligger i nærheden af denne frekvens. Det gælder iøvrigt også for diverse tortur-redskaber som folk har det med at påføre sine antennesignaler (såsom T-stik), de påvirker nogle gange ikke alle kanaler. Når DR (som typisk ligger ved en lav frekvens) så står fint, så tror de fleste at når der er støj på 10 andre kanaler, så må det være noget man ikke kan gøre noget ved, fordi DR virker.

I det hele taget er det skræmmende hvor lidt vægt selv meget entusiastiske brugere lægger på dette yderst væsentlige punkt, samtidig med at man uden at blinke smider 20 af de lange for et splinternyt fladskærms-tv.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
rattanhuset skrev:

En PC er og bliver det værste sted du kan placere en tuner. Der er simpelthen ekstremt mange støjkilder, hvis man ikke har 100% styr på hvad man laver, så kan det kun blive noget klamp. At forskellige kanaler opfører sig forskelligt, skyldes at kanalerne ligger på forskellige frekvenser. Har du støj ved en given frekvens, så påvirker det de kanaler der ligger i nærheden af denne frekvens. Det gælder iøvrigt også for diverse tortur-redskaber som folk har det med at påføre sine antennesignaler (såsom T-stik), de påvirker nogle gange ikke alle kanaler. Når DR (som typisk ligger ved en lav frekvens) så står fint, så tror de fleste at når der er støj på 10 andre kanaler, så må det være noget man ikke kan gøre noget ved, fordi DR virker.

I det hele taget er det skræmmende hvor lidt vægt selv meget entusiastiske brugere lægger på dette yderst væsentlige punkt, samtidig med at man uden at blinke smider 20 af de lange for et splinternyt fladskærms-tv.

Hej Otto

Mange tak for dit svar, det er lige netop det som er sket og sker i mit tilfælde. Det er kanalerne med høj frikvens (dem som autoscan finder sidst) som den er gal med. Jeg har prøvet at tage samtlige stik ud af væggen (til stofa) og KUN have stikket i til computeren, men det hjalp intet, hvilket jeg nok havde forventet, men nej. Så derfor er mit spørgsmål nu, hvad jeg så kan gøre... Vil en antenneforstærker være en løsning på problemet, eller vil det til 7 og sidst ende med at jeg skal droppe "min idé" eller affinde mig med som det er pt. Som sagt er det ét fedt om jeg har de to tv sat til eller ej. På dem er der ingen problemer, heller ikke før jeg satte pcén til forbindelsen. Der er stadig ikke nogle problemer med tvéne, altså så er det kun pcén der laver l**t i den. Og så er spørgsmålet om der er noget at gøre ved dét?

Jeg har ingen el apperarter i umiddelbart nærhed af pcén som det ser ud lige nu, så det er nok ikke udefra kommende støj der er....?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Mange tak for dit svar, det er lige netop det som er sket og sker i mit tilfælde. Det er kanalerne med høj frikvens (dem som autoscan finder sidst) som den er gal med. Jeg har prøvet at tage samtlige stik ud af væggen (til stofa) og KUN have stikket i til computeren, men det hjalp intet, hvilket jeg nok havde forventet, men nej. Så derfor er mit spørgsmål nu, hvad jeg så kan gøre... Vil en antenneforstærker være en løsning på problemet, eller vil det til 7 og sidst ende med at jeg skal droppe "min idé" eller affinde mig med som det er pt. Som sagt er det ét fedt om jeg har de to tv sat til eller ej. På dem er der ingen problemer, heller ikke før jeg satte pcén til forbindelsen. Der er stadig ikke nogle problemer med tvéne, altså så er det kun pcén der laver l**t i den. Og så er spørgsmålet om der er noget at gøre ved dét?

Det er svært at svare på, da det ikke er til at sige hvor problemet kommer fra. Hvis signalet er for svagt, så kan en forstærker hjælpe, men det er ikke sikkert det er dét der er problemet, så det ved du ikke før du prøver. Hvis signalet bliver for kraftigt, bliver billedet forvrænget (Sne = for lavt signal, forvrængning = for kraftigt). Sne kan skyldes flere ting, men som regel er det pga. for svagt signal. Hvis det er støj fra andre af PC'ens komponenter (som det var da jeg forsøgte mig udi HTPC konstruktion, og opgav), så skal du nok bare give op (medmindre du vil investere i en prof HTPC - og så mener jeg ikke en tilfældig PC med MCE installeret...)

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
rattanhuset skrev:

Det er svært at svare på, da det ikke er til at sige hvor problemet kommer fra. Hvis signalet er for svagt, så kan en forstærker hjælpe, men det er ikke sikkert det er dét der er problemet, så det ved du ikke før du prøver. Hvis signalet bliver for kraftigt, bliver billedet forvrænget (Sne = for lavt signal, forvrængning = for kraftigt). Sne kan skyldes flere ting, men som regel er det pga. for svagt signal. Hvis det er støj fra andre af PC'ens komponenter (som det var da jeg forsøgte mig udi HTPC konstruktion, og opgav), så skal du nok bare give op (medmindre du vil investere i en prof HTPC - og så mener jeg ikke en tilfældig PC med MCE installeret...)

Oki mange tak, prøver at snakke med stofa imorgen omkring hvad de mener jeg skal gøre, eller forsøge.Det kan være jeg kan låne mig frem til en forstærker og prøve dét i første omgang, ingen jeg giver en masse penge for noget som ikke hjælper en snus. Vender tilbage til tråden, hvis jeg finder en løsning der virker.... Måske andre også kunne have glæde af det så

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes