Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 17:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: udnyttelse af opløsning på projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CJOE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at anskaffe mig en Panasonic PTAE500 der har en opløsning på 1280 X 720.

Min DVD-afspiller Arcam DV88 har ikke progressiv-scan og så vidt jeg ved er opløsningen på DVD-mediet kun ca. 700X500.

Mit spørgsmål er nu. Kan jeg overhovedet udnytte projektorens opløsning ? eller burde jeg i virkeligheden spare nogle penge og i stedet købe f.eks. en Panasonic PTAE100/200/300 ??
Til top Vis CJOE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CJOE

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Det vil være ganske kortsigtet at købe de mindre modeller. Du kan jo altid opgradere med bedre signalkilder senere. Når vi nu får HD-DVD og HD-TV, vil du måske ærgre dig over ikke at have ofret det sidste? Det kunne jo betyde at du kunne slippe for at skifte projektoren ud så tit.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

CJOE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

OK, men er det korrekt forstået, at jeg ikke vil kunne få et bedre billede med en HD projektor lige p.t., idet jeg ikke kan udnytte den højere opløsning ?? eller hvordan hænger det lige sammen ??
Til top Vis CJOE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CJOE

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Nja. Du får mindre screendoor effekt med den dyre projektor. Altså at du ikke så let kan se de enkelte pixels og det sorte derimellem. På den billige svarer billedet groft sagt til at du ser det som om du kigger gennem et fluenet.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 03:46 | IP-adresse registreret  

Lidt kort for hovedet vil jeg svare at det er bedre at spare 5.000 kroner og købe Panny 200 til 7K fra tyskland og så lade de 5K gå over i puljen til om et par år når man kan udnytte den højere opløsning bedre. Der er dog mange nuancer i dette spørgsmål og alt sammen afhænger af dit 'nørderi'. Er du interesseret i at få HD film og dermed afspille dem over din computer er det muligt - uofficielt.

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et følge spørgsmål til denne tråd. Nu er den nye InFocus SP-4805 kommet. Men der står i beskrivelsen af den på denne hjemmeside (se link) at den har en opløsning på 854x 480... Hvordan hænger det sammen med at der længere nede står at den kan køre 1024x768 opløsning gennem intelligent resizing? Hvad betyder dette? Kan den vise mere end 854x480 eller kan den ikke? Hvis man påtænker at købe en HTPC hvad er maks-opløsningen gennem SP 4805'eren så?

Vh, Mikkel

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=764&zoneid=1

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Max opløsningen, eller native opløsningen, som det kaldes er 854x480 eller den standart som hedder 480p.

Når projekteren bliver fodret med større opløsning interpolerer den ned til dens egen opløsning.

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Så "intelligent resizing" er bare et bullsh*t udtryk for kompabilitet?

Det vil så sige at en Sanyo PLV Z2 har over dobbelt så høj opløsning til omtrent samme pris?..  Så er det jo godt den har 6 segment farvehjul og en kontrast der trods alt er bedre... Men helt ærligt. Den er også 1 år ældre.

Flot InFocus!

Jules
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

En Sanyo Z2 er en LCD-projektor. En 4805 er en DLP-projektor. Det er to forskellige teknologier, der ikke kan sammenlignes alene på opløsningen.

Der er mange andre faktorer der spiller ind. Vertical banding, screendoor effect, rainbow effect bare for at nævne et par få.

Dit sammenligningsgrundlag er simpelthen ikke godt nok.

Til top Vis Jules's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jules

Quest4more
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2004
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Jag har solgt flere PTAE500, der er ingen tvivl i mit sind at denne projector er den ultimative til prisen. vi har projectore op til 50.000 som er decideret filmprojectore som ikke når den til sokkeholderene. en anden ting med den er at den holder 27 db i blæserstøj hvilket er meget lavt.

Efter min mening får du ikke noget bedre til de der 13.000 som den koster. Du skal dog altid huske at læred også har stor betydning...

Til top Vis Quest4more's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Quest4more

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Det med at man ikke kan sammenligne to forskellige teknologier er jo noget vrøvl. De skal jo i sidste ende bruges til det samme. En pixel er en pixel og faktum er at der er over dobbelt så mange pixels til mindre pris, dette er en kæmpe forskel, vertical banding eller ej.

Hvis InFocus mente SP-4805 som et seriøst alternativ så skulle de have slået PTAE500 og Z2 på alle sammenlignelige specifikationer. Det drejer sig jo om DLP mod LCD og derfor er jeg meget skuffet over InFocus udspil der ikke virker agressivt nok... Bare min mening.

Målet for DLP-projektorer må være samme pris, opløsning, lydniveau og eliminering af regnbuer. Der har du DLP-projektoren der er værd at investere i. Men indtil da må den jo hedde LCD i den lave prisklasse af projektore.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tillade mig at være lidt uenig med dig.

Min egen oplevelse er at screendoor fra en 1280x720 LCD som f.eks. Sanyo Z2 er tydeligere end pixelering fra en 1024x768 DLP som f.eks BenQ PB6200. Sagt på en anden måde: Jeg skulle sidde længere fra lærredet ved Sanyo'en end BenQ'en, før billedet flød ordentligt sammen.

I øvrigt er vi enige om målet for DLP'er

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Thue K skrev:
Lidt kort for hovedet vil jeg svare at det er bedre at spare 5.000 kroner og købe Panny 200 til 7K fra tyskland og så lade de 5K gå over i puljen til om et par år når man kan udnytte den højere opløsning bedre. Der er dog mange nuancer i dette spørgsmål og alt sammen afhænger af dit 'nørderi'. Er du interesseret i at få HD film og dermed afspille dem over din computer er det muligt - uofficielt.

Fint råd, kvis du allerede nu ved at du vil opgradere indenfor kort tid.

Hvis du derimod regner med at beholde projektoren et par år eller mere, så betal noget ekstra for ydelsen. Det er ikke kun opløsningen, hvor Pana AE500 er overlegen ifh AE200 - det er også sortniveau, kontrast, blæserstøj osv.

Som andre er inde på, vil projektoren (eller i visse tilfælde DVD afspilleren) opscalere de 576i fra en pal DVD film til 720i/p og der er en forbedring at spore, selvom der ikke er tale om "ægte" 720 liniers opløsning.

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Min egen oplevelse er at screendoor fra en 1280x720 LCD som f.eks. Sanyo Z2 er tydeligere end pixelering fra en 1024x768 DLP som f.eks BenQ PB6200. Sagt på en anden måde: Jeg skulle sidde længere fra lærredet ved Sanyo'en end BenQ'en, før billedet flød ordentligt sammen.

Hej Boye

Hvad er du uenig i?  Jeg skriver at en pixel er en pixel og at man bør kunne sammenligne to teknologier (som du iøvrigt selv gør i dit indlæg). Det at LCD teknologien har problemer med screen door og vertical banding etc, skal jo ikke være en undskyldning for InFocus til at lave projektore der ligger under i normen for specifikationer i prisklassen. Det er efter min mening for billigt sluppet og for uambisiøst! Havde de haft den rette opløsning på denne projektor tror jeg ikke der ville være mange tilbage der ville vælge LCD. Dog er jeg selv utrolig følsom overfor regnbueeffekten, men det må komme an på en prøve.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel

Uenigheden består i at jeg mener, at en DLP-pixel opleves anderledes end en LCD-pixel. Derfor skriver jeg, at jeg oplever 1024 DLP-pixels som værende BEDRE end 1280 LCD-pixels. I mine øjne er "en pixel" ikke bare "en pixel", da en LCD-pixel også vil være behæftet med noget farveudtværing, som det ses i denne test af bla. Optoma H30 og Sanyo Z2 : Link Se længere nede for nærbillede af pixels på lærred.

Jeg vil bestemt ikke hævde at InBogus 4805 er en Banyo Z2 overlegen eller omvendt. Men jeg mener ikke det er rimeligt at vurdere på specifikationer alene. Eksempelvis er min Bow Wazoo forstærker på 2 x 50W et rent kraftværk ved siden af min billige 5 x 80W Sony surroundreceiver.

Desuden er der prispolitik at tage hensyn til. I USA er den vejledende udsalgspris på Sanyo Z2 $2995, hvor IF 4805 er sat til $1499 (kilde: projectorcentral.com) så jeg mener ikke den ligger under normen for prisklassen. LCDerne er herhjemme presset gevaldigt i pris i forhold til DLP, så der står sagerne lidt anderledes.

Kaare Struve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Årsagen hertil er, at den sorte kant rundt om hver enkelt pixel (den såkaldte fill factor) er større på LCD end DLP. Derfor vil screendoor effekten alt andet lige virke voldsommere på LCD end DLP. Tjek dette link: http://www.hometheaterhifi.com/volume_10_3/feature-article-d lp-vs-lcd-which-is-better-7-2003.html

Til top Vis Kaare Struve's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaare Struve

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Jeg satser stærkt på at en DLP med halv opløsning af en LCD ikke burde komme i nærheden af LCD'en. Eller hvad? Jeg kan ikke forestille mig at billedkvaiteten skulle kunne være bedre til trods for de nævnte problemer med LCD.

Er der nogen der kender til lydniveauet på 4805'eren?

Bent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:

Hvis InFocus mente SP-4805 som et seriøst alternativ så skulle de have slået PTAE500 og Z2 på alle sammenlignelige specifikationer. Det drejer sig jo om DLP mod LCD og derfor er jeg meget skuffet over InFocus udspil der ikke virker agressivt nok... Bare min mening.

Infocus SP-4805 er da et ganske seriøst alternativ, hvis det viser sig at billedkvaliteten er bedre, men det ved du jo intet om, da du kun har set specifikationerne på den. Det kunne være spændende at høre fra nogen, som rent faktisk har set den i funktion og evt. har haft mulighed for at sammenligne den med en AE500 eller Z2. Gætteri om hvad der er bedst, vurderet på baggrund af nogle specifikationer, kan jeg ikke bruge til noget som helst. 

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:
Jeg satser stærkt på at en DLP med halv opløsning af en LCD ikke burde komme i nærheden af LCD'en. Eller hvad? Jeg kan ikke forestille mig at billedkvaiteten skulle kunne være bedre til trods for de nævnte problemer med LCD.

Jeg forstår din skepsis, og du bliver nødt til at se det live, for at vurdere hvad der gælder for dig. KF-Scanaudio tilbyder gerne demo af Panasonic PT-AE500, som han pt. regner for det bedste køb til prisen, og han regner med snart at få en 4805 hjem til sammenligning. Det kunne være sjovt at se dem op mod hinanden.

PS: Jeg var personligt ikke helt tilfreds med at skulle sidde 1,8 x lærredets bredde eller mere fra lærredet da jeg så IF4800 og Optoma H30 men jeg kunne heller ikke leve med LCDernes sortniveau, og da jeg ikke vil vælge mellem pest eller kolera, er jeg rykket en klasse op og er hoppet på en BenQ PE7800 som jeg er sikker på må lammetæve LCD-trillingerne AE500, Z2 og PJ-TX100, hvis man kan leve med regnbuer i ny og næ. Personligt kan jeg se dem på alle DLP'er jeg har set, men fra 3x farvehjul og op generer det mig ikke.

Jules
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Boye:  Helt enig!

Mikkel: Som allerede pointeret, se nu projektorene i virkeligheden og lad være med udtal dig på baggrund af specs. Udover sortniveau og tyk screendoor er der fx. også misfarvning af LCD-paneler at huske på.

Til top Vis Jules's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jules

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes