Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 07:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Dapp’ Kommende Hi-Fi Rum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dapp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg har været så heldig at få mulighed for at udvide vores ejerlejlighed i kbh. med den underlæggende kælder - så nu bliver der plads til en Hi-Fi rum!

Vi overtage først kælderen pr. 1/7 eller 1/8 så der er masser af tid til at gruble over opbygningen og ikke mindst indretningen af Hi-Fi rummet.

I dennen tråd vil jeg prøve at holde jer opdateret med hvilke tanke og hvad der sker i Hi-Fi rummet.

Mvh.
DaPP

Til top Vis dapp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dapp Besøg dapp's Websted
 
dapp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Et af mine først beslutninger er hvor døren til Hi-Fi rummet skal placeres. Det sprængende punkt er hvilken Højttaler opstilling der er at fortrække.

Her er mulighed A:




Mulighed B




Hvilken en er den bedste? og hvorfor?

Mvh. DaPP



Til top Vis dapp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dapp Besøg dapp's Websted
 
SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Det afhænger af dine højtalere.

Men hvis de er relativt store ... 3 vejs gulv ... så kan du få meget vanskeligt ved at få et sammenhængende lydbillede i A-varianten, idet du vil komme til at sidde for tæt på højttalerne, hvis du skal have god afsand mellem højttalere og væg og lytteren og væggen bag ved lytteren.

Derfor vil jeg klart anbefale dig B varianten, idet du her kan få god afstand til bagvæggen (bag både højttalere og lytteren). Det eneste problem kan være reflektioner fra sidevæggene i denne løsning men hvis du har ca. 2 m. mellem højttalerne, så har du 130/2 afstand til sidevæggen. Med en let vinkling ind mod lytteren så burde det gå!

SATMIT



__________________
"My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT
 
witzel
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5619
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

jeg ville vælge B, og tænke på højttalernes placering.. så har du lettere ved at give dem samme afstand til side/bag-væg.. hvis der er for meget fri plads i den ene side, KAN det komme til at lyde forkert og være svært at rette op på igen.
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel
 
dapp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Okay 

Højttaleren der kommer til at stå i rummet er mine Audiovector M3 Avantgarde. Resten af udstyret har jeg ikke bestemt mig for.

Opstilling B er vel også en fordel hvis jeg kommer efter at der også skal være en surround opstilling?
Til top Vis dapp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dapp Besøg dapp's Websted
 
Azo^
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 501
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg ville også gå efter opstilling B .. Tror det ville blive bedst mht. placering af højttalerne på denne måde ..
Til top Vis Azo^'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azo^
 
Jan P
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 88
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Er det ikke lidt trist med et hifi-rum, jeg tror det ender med, at man skal sidde helt isoleret... Nej så hellere gå på kompromis og trækkes med den ekstra støj, eller hvad argumentet ellers kunne være Det kan selvfølgeligt være nødvendigt, hvis der ikke er plads i stuen... Men man bruger jo ikke en masse penge og derefter stiller det hele væk, så man ikke kan bruge det dyrt indkøbte grej til dagligt

__________________
Mit grej
Sarkasme er blot en af de ting, jeg tilbyder...
Til top Vis Jan P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan P
 
Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1780
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Helt klart A men du skal centerere det i rummet......

du vil få længere til sidevæggene hvilket er vigtigt

husk at have mindst 50-60 til bagvæg også

lav så du sider ca 20cm bagved "trekanten".......

jeg vil anbefale ikke at vinkle højtalerne

Men prøv dig frem..........
men jeg tror det ender med du spiller på tværs af rummet ( A )

husk at "dæmpe" rummet = mange ting i rummet og ikke en masse store billeder med glas ( reflekterer )

gerne væg til væg tæppe og husk også loftet sæt evt. brædder på højkant på tværs af lyden.....

når du har dit seperate hifi rum kan du lige så godt gå amok og gøre det rigtig uden at tænke på konens mening om indretning

fedt med et lille "fristed" til det hellige... det vil jeg også ha engang
der bliver simpelthen købt hus efter at have det "perfekte" lytterum hvilket selvfølgelig også skal være biograf og computerrum ( husk bar )

God arbejdslyst.............. når du kommer igang

 

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted
 
dohh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Februar 2004
Status: Offline
Indlæg: 121
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

hehe..

jeg ville også klar gå efter model B. Placer højttalerne i rummets smalleste dimension.. så du får længde på lyttepositionen.
Hermed sidder du heller ikke så tæt på bagvæggen og afstanden fra højttaler til sidevæg vil være mere identisk.

Det skal nok blive et godt rum... men isolation fra resten af hjemmet... tjooo
Til top Vis dohh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dohh
 
dapp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Til Jan P.: Jeg tror der er stor forskel på brugsmønsteret hos de forskellige familier i DK. Jeg har f.eks. en kæreste som er TV-nakoman  hvilket sætter en meget stor begrænsning for hvor meget musik der bliver spillet på mit anlæg (udover MTV ).

Til Jakobsen: 'Uheldigvis' har kærsten et stort ønske om en bar i det tilstødende rum. Jeg måtte naturligvis komme med protesten "hvis du skal ha' en bar skal jeg ha' et musik-rum" så nu kommer der faktisk en bar i det tilstødende rum .  Nu er der storset ikke andre der har sagt at jeg skal vælge A. Jeg er bange for at jeg i A løsningen kommer for tæt på højttalerne imens jeg i B løsningen er bange for a højttalerne kommer for tæt på sidevægene... er det pga. af afstanden til sidevægen du vil vælge A?

Jeg vil prøve at få taget et billed i en af de næste dage af mit kommende musik-rum...
Til top Vis dapp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dapp Besøg dapp's Websted
 
DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1465
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Jan P skrev:
Er det ikke lidt trist med et hifi-rum, jeg tror det ender med, at man skal sidde helt isoleret... Nej så hellere gå på kompromis og trækkes med den ekstra støj, eller hvad argumentet ellers kunne være Det kan selvfølgeligt være nødvendigt, hvis der ikke er plads i stuen... Men man bruger jo ikke en masse penge og derefter stiller det hele væk, så man ikke kan bruge det dyrt indkøbte grej til dagligt

Klart uenig......et hifirum er totalt sejt.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted
 
Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1780
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Hej igen

 jeg har spiller på B måden i mit rum (20kv/m) og det fungerer ikke godt
så jeg skal have vendt det... kræver total ommøbelering... men der er ingen kære mor.....

Husk at opstilling og akustik MINIMUN betyder 50% af slutresultatet ligegyldigt hvor dyrt grej man har.......

jeg har for ca. 100K og det er ødelagt af dårlig akustik.... nu skal der gøres noget ved det...... starter med det samme

Jeg vil mene at sidevæggene giver større forstyrrelser i lydbilledet end væg bag HT og lytteposition........

men husk at have afstand til væg bag lytte position selvom det måske ser dumt ud med sofaen ude fra væggen......

tænk på at afstand fra enheder til loft og gulv og sidevæggene er mere ens ved A fremfor B men igen prøv dig bare frem........

ved Surround er det de samme faktorer der spiller ind

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted
 
dohh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Februar 2004
Status: Offline
Indlæg: 121
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

ja.. der er ikke noget til hindre for at højttalerne kommer tættere på bagvæggen. Men du skal selv undgå at sidde op af én.

aaaahh.. hvad en tact rumkorrektion ikke kan gøre for én!

Til top Vis dohh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dohh
 
Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1780
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

dapp skrev:
Til Jan P.: Jeg tror der er stor forskel på brugsmønsteret hos de forskellige familier i DK. Jeg har f.eks. en kæreste som er TV-nakoman  hvilket sætter en meget stor begrænsning for hvor meget musik der bliver spillet på mit anlæg (udover MTV ).

Til Jakobsen: 'Uheldigvis' har kærsten et stort ønske om en bar i det tilstødende rum. Jeg måtte naturligvis komme med protesten "hvis du skal ha' en bar skal jeg ha' et musik-rum" så nu kommer der faktisk en bar i det tilstødende rum .  Nu er der storset ikke andre der har sagt at jeg skal vælge A. Jeg er bange for at jeg i A løsningen kommer for tæt på højttalerne imens jeg i B løsningen er bange for a højttalerne kommer for tæt på sidevægene... er det pga. af afstanden til sidevægen du vil vælge A?

Jeg vil prøve at få taget et billed i en af de næste dage af mit kommende musik-rum...

jeg må sige det er helt OKEY med bar i tilstødende rum.......

jeg må nok desværre sige til B tilhængerne at det er fordi de ikke har forstand på opstilling og akustik..... så må jeg jo tage de øretæver det giver for den melding  

kommer "for tæt på" HT........ hvad gør man så med høretelefoner

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted
 
music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1467
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Jan P skrev:
Er det ikke lidt trist med et hifi-rum, jeg tror det ender med, at man skal sidde helt isoleret... Nej så hellere gå på kompromis og trækkes med den ekstra støj, eller hvad argumentet ellers kunne være Det kan selvfølgeligt være nødvendigt, hvis der ikke er plads i stuen... Men man bruger jo ikke en masse penge og derefter stiller det hele væk, så man ikke kan bruge det dyrt indkøbte grej til dagligt

 jeg tror de fleste herinde mig inkl kun kan drømme om et eget rum til hifi

 der er jo heller ikke andre at tage hensyn til .jeg ville også tage opstillingen

 på langs,da der kommer mere luft omkring ht'erneså må vi da bare

 håbe der ikke kommer en og siger bøh til dig bagfra ind ad døren

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder lige nu i min stue som er opbygget efter A. Da vi købte huset havde jeg det i en B placering hvilket gav _minus_ bas. Model A virkede til at være den rigtige løsning i min stue, men da dit rum er helt nyt og kun til Hifi kan du jo bare prøve dig frem - det var sjovt da jeg gjorde det. Folk trode jeg var godt tosset da jeg rendte rundt og klappede efter at have hængt tæpper op .

PS: Min stue har dimentionerne 4*5,5 meter. - Grejet er i min profil hvis det har nogen betydning.

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
dapp
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Her et par billeder af rummet (bemærk at rummet bliver delt op ca. hvor fjernvarmerørerne går i loftet)







Som man kan se skal det bare lige ha' en omgang maling
Til top Vis dapp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dapp Besøg dapp's Websted
 
kiro
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 459
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Tillykke med dit snarlige HIFI rum , jeg syntes det er vildt lækkert at du får et HIFI rum, der er da ikke noget bedre end at kunne trække sig tilbage og kunne nyde noget god musik og evt. snuppe en cognac  .

Og endvidere ville jeg vælge løsning B da lyden fungere bedre på langs af et rum.

 

Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted
 
torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  


Lucky bastard... jeg vil også have et hi-fi rum  Nå, men tillykke ihvertfald.

Da, du ikke behøver at tænke på praktisk indretning, bør du bruge megen tid på at få bygget dit rum op med gode lydabsoberende materialer. Et sådan rum fortjener nogle suværene akustiske forhold. Det er typisk det vi andre dødelige lider under når vi indretter vores hjem, da man også er afhængig af det visuelle og pratiske. Du kan købe dig fattig i dyrt udstyr, men det bliver aldrig meget bedre end det de akustiske forhold byder.

Mit Hi-Fi er iøvrigt det samme som dit, dog med et par Audiovector Signatur i stedet. Kunne være spændende at høre udstyret under optimale forhold når du får bikset rummet sammen. Eller er det egentlig det andet barbar rum som trækker ???

Skal der også være hjemmebio ?

Placering A el. B er svær at sige - B ser på papiret mest tiltalende ud, men forhold som din væg- og loftbeklædning får indflydelse på de akustiske forhold.

God fornøjelse med projektet ! Og husk løbende at smide nogle billeder på, så vi kan følge med i din opbygning af rummet.

 

 

 

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

 

Klart B

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes