Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 08:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: selbyg Dunlavy (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
EIII
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

 

God dag derude.

Er der nogen som har noget viden om Dunlavy SC-4a eller SC-5 højtaler????

Jeg er helt vild med lyden af SC-4 og kunne rigtig godt tænke mig at bygge noget der ligner dem lidt. Har følgende enheder:

4stk SLS 315 peerless

4stk P17SJ-00-08 vifa

4stk M10MD-39-08 vifa

2stk D27TG-35-06

Disse enheder har jeg fundet frem til på nettet, og skulle mene om enhederne som sidder i SC-5, bortset fra bassen den kunne jeg ikke finde frem til.

Har tidligere bygget et par ht og har også billeder af dem, men jeg kan ikke finde ud af at sende dem. Er der nogen som kan fortælle mig hvordan man vedhæfter billeder???

Til top Vis EIII's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EIII
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 12 Oktober 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Du skal bruge denne knap . Herefter skal du blot "browse" efter dit billede på computeren og vedhæfte. Husk dog at max størrelse er 35 kb. Hvis du vil have større billede skal du bruge en ekstern kilde (hjemmeside) og linke herfra. Det sker med denne knap .

 

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
EIII
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg lige lidt hjælp til at sætte et billede ind.

Er der stadig ikke nogen som har lidt viden om Dunlavy????

Til top Vis EIII's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EIII
 
EIII
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Viden om Dunlavy??????
Til top Vis EIII's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EIII
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3094
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Dunlavy er lukket - enten gik han på pension eller også gik han konkurs.

Jeg har hørt en af de mindre højttalere i programmet som ikke var noget specielt. De store 3 vejs systemer kan noget - ingen tvivl om det, men Mr. Dunlavy var af den faste overbevisning at der ikke er forskel på kabler, kondensatorer og spoler, hvilket til dels afspejler sig i såvel konstruktion som lyd.

Umiddelbart kan jeg ikke forstå du vil "kopiere" disse højttalere. Hvorfor ikke satse på noget der er bedre?



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 1274
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Dunlavy er lukket - enten gik han på pension eller også gik han konkurs.

Dunlavy gik konkurs grundet to containere med defekte kabinetter fra en kinesisk underleverandør....... Det kan koste dyrt at købe billigt.

Mvh,

Karsten



__________________
www.studiosound.dk
Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Du kan jo starte med at læse interviewet på stereophile - der står vist alt det du har brug for om filosofien bag højttalerne.

http://stereophile.com/interviews/163/

Jeg kan godt se ideen med en stor lukket højttaler med basenhederne placeret forskellingt i forhold til rummet flader - men det skal være noget andet end 1. ordens filter

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
EIII
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

 

Hej Nørd

Tak for tippet. Har prøvet at læse artiklen og har også forstået noget af det. Er ikke så god til engelsk.

Ang. kabler så har jeg også fået vide at der ikke bliver brugt de bedste kabler i hans højtaler.  

Jeg er ikke en stor hifi freak men kan godt høre forskellen på gode og mindre gode højtaller. Derfor troede jeg at kunne få lidt hjælp til mit næste projekt som skulle være lidt mere gennemtænkt end de højtaler som er på billedet.

Dem har jeg bygget efter at havde hørt et par Dunlavy SC-4a til ca 110.000.- hos en kammerat. Jeg har aldrig lyttet til nogen højtaler som var i stand til at spille så godt og næsten fuld frekvensområde selvom de spillede meget lavt.

Frequency Response

25Hz - 20kHz, +/-1.5dB

Jeg blev imponeret over lyden og synes også at de kunne give en form for live oplevelse som jeg desværre ikke har oplevet før. Som sagt så er jeg ikke så meget ind i hvad der rører sig på området så der findes sikkert andre ht som også spiller fint.

Næste projekt skulle være en kopi af SC-5 (

Frequency Response

20Hz - 20kHz, +/-1.5dB

)som er lidt størrer og til den har jeg fået købt enhederne. Disse højtaler bliver også brugt i flere studioer rundt omkring i verden. Jeg mixer selv og bruger nearfelt monitorer "Genelec" og det kunne jo være fedt også at lytte til færdigmixet musik på et sæt af de store ht. 

Janils har tidligere kommenteret at jeg måske skulle bygge noget som er bedre.

Har du lyttet til et par af det store Dunlavy og derfor mener du at jeg måske skulle bruge tiden på et andet projekt eller var det ud af det blå luft??? 

Jeg er åben for andrer muligheder men synes bedst om lukket kabinetter. 

Højtaler skal være STORE!!! Og det har konen ikke noget imod. Hvor heldig kan man være 

Til top Vis EIII's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EIII
 
EIII
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt et godt billede af en SC-5

Til top Vis EIII's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EIII
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3094
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

EIII skrev:

Janils har tidligere kommenteret at jeg måske skulle bygge noget som er bedre.

Ja, jeg har hørt SC 4a - en rigtig god højttaler, men også med problemer - det er udpræget en egoist højttaler og du skal ikke flytte hovedet meget, før det hele falder sammen. Bassen er god, men kan være for voldsom i mere almindelige stuer. Jeg kan kun forestille mig at SC 5'eren er endnu mere voldsom. 

Når du nu er faldet for lyden af Dunlavy kan du jo prøve, men jeg tror næppe Hr. Dunlavy har brugt standardenheder. Kig lidt nøjere på din kammerats eksemplarer også i filteret, men vær forberedet på, at du nok skal op på et 2. eller 3. ordens filter, når du anvender mere almindelig standard enheder, som er til at skaffe.

Jeg forstår du har bygget før, så du må have nogle erfaringer fra tidligere du kan tage med. Jeg har prøvet at bygge med 1. ordens filtre (akustisk), men det er aldrig lykkedes for mig at få noget til at virke optimalt, for det kan enhederne slet ikke leve op til. Noget helt andet er det så, at man ofte kan anvende et 1. ordens elektrisk filter og få en 2. eller 3. ordens afskæring.

Hvis ikke du allerede har det, så kan jeg anbefale investering i måleudstyr og mikrofon, ellers famler du rundt i blinde.

Held og lykke med projektet - vi følger spændt med!



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Janils har en del gode pointer - at Dunlavy er egoisthøjttalere skyldes delefilteret (1. ordens) mere end den fysiske opbygning.

Lige en reference til nogen der har tænkt sig lidt mere om - kanonspændende artikel forresten, hvis man går og roder lidt med delefiltre 

http://stereophile.com/floorloudspeakers/556/

NB: Og så vil jeg anbefale at stryge de små mellemtoner - og lave den som en 3-vejs i stedet.

6½" enhederne bør nok kunne dække området 250-2000 Hz alene og så dele over til diskanterne. 

Venlig hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

EIII skrev:

Så fik jeg lige lidt hjælp til at sætte et billede ind.

Er der stadig ikke nogen som har lidt viden om Dunlavy????

Flyt lige den lille før du skruer op

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
EIII
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 05:35 | IP-adresse registreret  

Tak til Jan og Nørd for jeres ærlighed. Det er rart at høre andres mening om tingene.

Noget af det du nævner Jan kan jeg godt genkende fra SC-4. Det setup jeg har lyttet til var der også en smule for meget bass i musikken. Det skyldes efter min mening at rummet har været alt for lille til de højtaler ca 4x4m. Jeg kunne nu godt lide lyden alligevel og især bassen som var "kontrolleret" selvom der var lidt for meget af det. Det lyder måske tosset men jeg kan sku ikke udtrykke det bedre.

Jeg er ikke pro til at designe højtaler og slet ikke delefilter. Derfor er mine nuværende højtaler også aktiv.

 

Jeg har besluttet mig for at de ny ikke skulle være aktiv men skal drives af Copland CVA 535. Derfor har jeg søgt hjælp til delefilter hos en tidligere ansat i D.A.T. som ved en del om det.

Som sagt tidligere så er tingene kun på tegnebrættet men snart skulle jeg gerne have besluttet mig, for de nuværende ht er blevet for lille til det ny hus.

Til top Vis EIII's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EIII
 
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Hej.

"de nuværende ht er blevet for lille til det ny hus"

og min kone brokker sig over store ht'ere...er I flyttet i en 1000m2 lagerhal eller hvad?

LOL

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2
 
EIII
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja i lejligeden lød det bare så godt men den ny stue er 9x6 meter plus køkken og så er der bare højt til himlen.

 

 

og så noget af anlægget

 

Til top Vis EIII's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EIII
 
SJAG
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Det lyder som et super spændende og modigt projekt.
Jeg kan sagtens forestille mig sådan en monster d´Appolito (og en Krell 700cX) i din stue som ser pænt stor ud.
Men sørg for at konsultere de rigtige personer mht kabinet og delefilterdesign. Glæder mig til at følge dit projekt.

Mvh SJAG

Til top Vis SJAG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SJAG
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3094
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Med en stue af den størrelse tror jeg ikke du får problemer med 4 x 15" basser! Wow, der er højt til loftet og masser af rum, som skal spilles op.

Til gengæld kan det tænkes, at du får problemer med reflektioner fra de store vinduespartier, som sikkert kun er på den ene side?



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
EIII
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Det er nu kun 12" som sidder i SC-5 men det burde også være nok.

Du har ret mht. reflektioner i stuen. Inden vi fik stillet et par møbler, gulvtæppe osv i stuen lød det meget mere kirkeagtigt. Det kommer til at hjælpe når vi om 14 dag kommer med alle vores møbler som er til opbevaring. Til den tid kommer Coplands ny  DRC 205 ·  Digital Room Correction modul i handlen. Og så skal den på arbejde. Har hørt demo af den og var meget overrasket over hvor meget den er i stand til at lave om på lyden. Positivt!!!    Jeg håber at den kan gøre at vi  også kan få et OK lytteområde i stuen som i andre også har. Det er også grunden til at højtalerne skal udskiftes for de skal også leve op til anlægget.

 

Et billede af SC-VI med 15". Tør slet ikke tænke på hvad der skal til for at drive disse ht.

mvh

Til top Vis EIII's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EIII
 
SJAG
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Pyha, de er store. Du ser også helt afsveden ud
Den Copland, er det noget i stil med TACT´s rumkorrektionsløsninger? Den ser spændende ud.

Stay tuned, vi venter spændt på fortsættelsen. ProAc kloner kan da være fede nok, men de her er fedest  

Til top Vis SJAG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SJAG
 
EIII
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Copands DRC 205 ·  Digital Room Correction  er ikke helt som TACT. Koster heller ikke 1/3 del ef hvad TACT kostede. Næste uge har jeg afprøvet den herhjem.

Og det er nu ikke mig som er på billedet. En gut fra USA som jeg fandt på nettet.

Ang. min projekt så har det lykkedes mig takket være en læser fra dette forum at komme i kontakt med måske Danmarks mest kompetent person, så nu skal der BYGGES.

Til top Vis EIII's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EIII
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes