Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. maj 2024 | 07:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dansker gulv-duel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Jeg er på jagt efter et par nye gulvhøjttalere, som skal afløse mine bedagede Dali 850.

 

Jeg har primært udkig på tre modeller:

 

Dali Mentor 8

Audiovector S3 Signature

Dynaudio Focus 220 MKII

 

De skal primært fungere til afspilning af musik i bred forstand (jeg lytter til mange genre, men er primært orienteret mod indie-rock), men de skal også fungere som fronter i surround. Jeg kan undertiden lide at spille højt, så højttalerne skal helt klart være robuste.

 

Desværre er der jo ikke et sted, men kan høre alle tre samtidig, men hvad kan I sige om denne dansker-duel? Og er der nogen, jeg har overset?

 

Min stue er cirka 30 m2, og forstærkeren er en Yamaha RXV 1700.

 

/dreamz

Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz
 
simonga
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Audiovector S3 Signature synes jeg personligt spiller rigtig godt, og de er ikke bange for noget volumen.

Dynaudio har MEGET lyd, men jeg synes ikke det er 100% behageligt i toppen af diskantlejet.

Dali Mentor 8 har lidt af det hele, men jeg synes ikke den har formået at "overraske" mig - god lyd, god dybde, god bas, god diskant. Men aldrig fantastisk godt.

Hvis det absolut skal være dansk, så vil jeg også tage et kig på System Audio Ranger Master (ca. samme prisleje). Efter min mening en lækker højttaler, som også har designet med sig.

Du kan se den her:

http://www.system-audio.com/_da-DK/produkter/gulvhøjttalere/ SA%20ranger%20master/SA%20ranger%20master

Hvis det ikke behøves at være dansk, så mener jeg Focal Electra 1027 S giver alle eksemplerne RØVFULD!!! - men jeg er måske også fuldstændig biased i Focal lige pt.:

http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=42& ;products_id=277

 



__________________
Stue: Beolab 3, Rotel RC-06, Mac Mini, Cambridge DacMagic
Kontor: Scandyna Minipod, Scandyna The Ball 2.1
Til top Vis simonga's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonga
 
Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Sjovt at du Simonga har den opfattelse af diskanten på de 3 modeller.

Det er min opfattelse at Audiovector og Dali begge har en imponerende brilliant lydende diskant, men dermed også lidt kræsene med forspændt elektronik hvis ikke det skal ende med at blive trættende i længden.  Jeg opfatter generelt dynaudios højttalere som havende en mere "sød" end "brilliant" diskant, som ikke trætter men måske savner spændingen ved en mere livlig diskant.

Focal er bestemt spændende, men er reelt ikke i samme prisklasse.

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac
 
Derre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 307
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med Simonga i beskrivelserne af de tre højttalere. Jeg ville selv vælge Audiovector S3 Signature, men jeg er nok også en anelse farvet. Mentor spiller fint, men der mangler bare et eller andet, noget sjæl, noget wauw-effekt på et område. Dynaudio har aldrig rigtig været mig.

Jeg har ikke selv hørt Focal, men de skulle eftersigende have en varm lyd og har da fået en del ros med på vejen.
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre
 
Lars_B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juli 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har for nyligt stået over for et tilsvarende valg, og siden du spørger vil jeg da gerne dele både overvejelser og valg...

Jeg kiggede på og lyttede til rigtig mange forskellige modeller, både af dansk og udenlandsk herkomst, og valget faldt på Audiovector S3 Avantgarde. I forhold til Signature faldt jeg for den lidt ændrede diskant hos Avantgarden.

Jeg lyttede faktisk rigtig meget på Signaturen også, og i forhold til de nævnte alternativer, ville jeg klart vælge Audiovector (hvilket jeg jo så også gjorde...;-))

Udover lyden, som naturligvis er det vigtigste, så synes jeg personligt også at Audiovector'en har et meget flot design - i hvert fald blev den uden videre godkendt herhjemme af den ellers meget kritiske overdommer.

Herhjemme spiller de på Linn-grej, og det lyder helt som jeg gerne vil have det. Jeg kender ikke din Yamaha, så jeg skal ikke kunne udtale mig om et match hjemme hos dig.

Held og lykke...

Vh Lars

 

Til top Vis Lars_B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars_B
 
gasolin
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2385
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

De aktive Dynaudio(mener det er 110 modellen) skulle være rigtig gode, måske det eneste  pris rimelige alternativ til et sæt aktive avi 9 (mener jeg de hedder), så mon ikke de andre modeller lyder lige så godt eller endnu bedre.

Audiovector er også gode men personligt synes jeg det kræver et anlæg med en god gengivelse af diskanten.

Dali mentor er nok den der bedst 3 af de nævnte modeller, til høj musik med sine 2 stk 8" bassser pr højtaler.

Hvad med et sæt B6W CM9 måske det var noget ? hvis det  skal være dansk,kunne et sæt Dali helicon 400 måske være et alternativ til Mentor 8 modellen, de er kun 3000kr dyrer pr højtaler.

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin
 
JEJE
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 April 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Hej Dreamz

Af de nævnte modeller vil min stemme klart gå til Audiovector - spiller selv på Audiovector og er rigtig glad for deres højttalere. Er i øvrigt nemme at drive og kan senere opgraderes, hvis man senere skulle komme til penge...

Har dog ikke lyttet til den nævnte Dynaudio model, men har tidligere lyttet til en anden af deres gulvhøjttalere som jeg synes var meget kedelige og gav mig meget lidt musikglæde.

Dali synes jeg har lavet mange gode højttalere, hvor Mentor serien dog ikke er blandt de bedste. For min smag er de lidt hidsige i toppen og jeg synes også der mangler lidt detaljer i musikken.

Et andet bud kunne måske være System Audios Ranger eller Explorer afhængig afhægig af budget. De er jo i øvrigt også danske så dansker-duellen er intakt



__________________
Naim Nap 200, Naim Nac 252, Naim CD5X, Naim Flatcap og Naim Stageline, AVID Diva II SP, SME 309, Audiovector Si6 signature, NLE 50 højtalerkabel
Til top Vis JEJE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JEJE
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Dynaudio'en er helt sikkert en god ht, men tror ikke yamaha'en kan få den til at synge, de kræver en bedere forstærker.

så er der dali, jeg har ikke hørt dem med yamaha, men dali og denon syntes jeg ikke er noget godt sammensætning og i mit hoved er denon og yamaha lidt i samme båd, så min anbefaling må være audiovector, sig. modellen er en fin ht og mit indtryk er at de ikker er særlig krævende, men vil tydelig belønne dig hvis du en dag vil opgradere elektroniken.



__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
jacob steen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Februar 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 164
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

dreamz skrev:

Jeg er på jagt efter et par nye gulvhøjttalere, som skal afløse mine bedagede Dali 850.

 

Jeg har primært udkig på tre modeller:

 

Dali Mentor 8

Audiovector S3 Signature

Dynaudio Focus 220 MKII

 

De skal primært fungere til afspilning af musik i bred forstand (jeg lytter til mange genre, men er primært orienteret mod indie-rock), men de skal også fungere som fronter i surround. Jeg kan undertiden lide at spille højt, så højttalerne skal helt klart være robuste.

 

Desværre er der jo ikke et sted, men kan høre alle tre samtidig, men hvad kan I sige om denne dansker-duel? Og er der nogen, jeg har overset?

 

Min stue er cirka 30 m2, og forstærkeren er en Yamaha RXV 1700.

 

/dreamz



Dali Mentor 6 vil da være mere naturlig at sammenligne med, størrelsesmæssigt set!?

Men ellers er forslagene spændende nok, du må ud at lytte. Vi kan ikke bedømme det for dig.


__________________
Mvh. Jacob
Til top Vis jacob steen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacob steen
 
carcass
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 642
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

For et halvt års tid siden skiftede jeg til Dynaudio Focus 220,jeg var langt omkring for at høre en masse forskellige højtalere bla. de andre 2 modeller du nævner.......havde enda Daliérne med hjemme for at høre dem i vandte omgivelser.Dynaudio kan bare et eller andet specielt.....kan ikke helt sætte en finger på hvad det er,men de spiller BARE musik...for vildt

Kan kun anbefales herfra



__________________
The world is watching America...and America is watching tv.

BLADELIUS/DYNAUDIO SET-UP

Til top Vis carcass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af carcass
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

carcass skrev:

For et halvt års tid siden skiftede jeg til Dynaudio Focus 220,jeg langt omkring for at høre en masse forskellige højtalere bla. de andre 2 modeller du nævner.......havde enda Daliérne med hjemme for at høre dem i vandte omgivelser.Dynaudio kan bare et eller andet specielt.....kan ikke helt sætte en finger på hvad det er,men de spiller BARE musik...for vildt

Kan kun anbefales herfra

Nu kan din forstærker også en helt del mere en en yamaha SS forst., jeg tror nemlig at man vil høre alt det yamaha'en ikke kan på de dynaudio, der med ikke sagt at den er dårlig, blot meget afslørende.

__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Dynaudio'en er helt sikkert en god ht, men tror ikke yamaha'en kan få den til at synge, de kræver en bedere forstærker.


så er der dali, jeg har ikke hørt dem med yamaha, men dali og denon syntes jeg ikke er noget godt sammensætning og i mit hoved er denon og
yamaha lidt i samme båd, så min anbefaling må være audiovector, sig. modellen er en fin ht og mit indtryk er at de ikker er særlig krævende, men
vil tydelig belønne dig hvis du en dag vil opgradere elektroniken.



Sikke da en masse varm luft, dan! Hvor sidder de tandhjul i Dynaudio´en som er så svære at dreje rundt i forhold til Audiovector?

(i øvrigt er vi enige, jeg vil også vælge Dynaudio - til hver en tid, og uanset forstærker!)
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
dan a. skrev:
Dynaudio'en er helt sikkert en god ht, men tror ikke yamaha'en kan få den til at synge, de kræver en bedere forstærker.


så er der dali, jeg har ikke hørt dem med yamaha, men dali og denon syntes jeg ikke er noget godt sammensætning og i mit hoved er denon og
yamaha lidt i samme båd, så min anbefaling må være audiovector, sig. modellen er en fin ht og mit indtryk er at de ikker er særlig krævende, men
vil tydelig belønne dig hvis du en dag vil opgradere elektroniken.



Sikke da en masse varm luft, dan! Hvor sidder de tandhjul i Dynaudio´en som er så svære at dreje rundt i forhold til Audiovector?

(i øvrigt er vi enige, jeg vil også vælge Dynaudio - til hver en tid, og uanset forstærker!)
de dynaudio jeg har hørt gennem tiden har alle skulle ha gode forstærker og selv om jeg ikke har hørt den nyer fokus serie, så siger denne tråd mig at fokus serien ikke er volsom anderledes en dem jeg har hørt.   http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50289&P N=3&TPN=23

__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Det jeg bare prøver at sige er at højttalerne er meget ens konstruktionsmæssigt. Der er ikke noget trolddom
der gør at den ene SKAL have et kraftværk.

Du ville osse blive lidt skeptisk hvis to biler med samme vægt, gearkasse, drejningsmoment og antal hk blev omtalt så
den ene var meget bedre til at køre op ad bakke, ikke?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1660
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Da jeg skulle købe nye højtalere for et par år siden hørte jeg de danske muligheder op til ca. 30k/sæt. Jeg endte dog med at
købe et par Anthony Gallo Reference 3.1, og det har jeg ikke fortrudt et sekund siden. Det er en super allround-højtaler, der
kan det hele. Den er let at få til at spille godt i små rum, og parret med den rigtige forstærker (du bliver nok nødt til at udskifte
din yamaha), har jeg stadig til gode at høre noget i prisklassen der kommer i nærheden.

Lydportalen i Lyngby har dem pt. på tilbud til 20k/sæt, hvilket er en MEGA god pris. Der kommer snart en ny model, som skulle
komme til at koste omkring 60k/sæt, så skal man have fat i disse perler, skal man være hurtig.

De spiller rigtigt godt sammen med NAD S100+S200, hvis du ikke vil bruge så meget på forstærker-siden.

Du skal være velkommen til at få et lyt her, men ellers kan du helt sikkert høre dem hos Lydportalen. Bed om at høre dem på
T.A.C V-60 forstærkeren.
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound
 
carcass
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 642
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Det jeg bare prøver at sige er at højttalerne er meget ens konstruktionsmæssigt. Der er ikke noget trolddom
der gør at den ene SKAL have et kraftværk.

Du ville osse blive lidt skeptisk hvis to biler med samme vægt, gearkasse, drejningsmoment og antal hk blev omtalt så
den ene var meget bedre til at køre op ad bakke, ikke?
Det kommer så totalt an på hvor stort et svinghjul bilen har......ha ha ha ha,ok ...spøg til side

__________________
The world is watching America...and America is watching tv.

BLADELIUS/DYNAUDIO SET-UP

Til top Vis carcass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af carcass
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3922
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Det jeg bare prøver at sige er at højttalerne er meget ens konstruktionsmæssigt. Der er ikke noget trolddom
der gør at den ene SKAL have et kraftværk.

Du ville osse blive lidt skeptisk hvis to biler med samme vægt, gearkasse, drejningsmoment og antal hk blev omtalt så
den ene var meget bedre til at køre op ad bakke, ikke?
nogle højtalere ser på papiret ud til ikke at kræve meget og de kan da også sagtens spille højt med en mindre forstærker, men når de så får noget kraftig dimensioneret i stedet, så kan man virkelig høre at det burde de ha haft fra dag 1 af. Jeg snakker altså ikke om lydtryk, men lyd kvalitet.

__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Hej. Bliver nødt til at give Dan ret. Dynaudio skal traditionelt altid have lidt kraftigt grej foran. Har haft flere modeller, bla Focus 140, der sammen med H/K DPR2005 og en Acebass2 sub gik rimeligt, men bare skiftet til en billig XTZ ClassA100 DII ændrede totalt lydbilledet. De flere kræfter gik direkte i Dynaudio´erne. De kan tåle næste hvad man smider i dem, de spiller også det man smider i dem. Altså skal man ikke forvente mere end man vil ofre på dem.
Det er i mine øjne et sæt sk... gode ht og Focus 220 har længe været noget jeg ville have, hvis ikke lige jeg nu er blevet smidtet med DIY-baccillen...

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Dan, når du skriver "kraftigt dimensioneret", mener du så høj effekt, evne til at levere stor mængde strøm eller noget helt tredje? Peak effekt?

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
abel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 566
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Min erfaring siger (som tidligere skrevet) Denon og Dali duer ikke sammen....så jeg tror også du får problemer med din Yamaha....

__________________
/Abel
Til top Vis abel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af abel
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes