Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 06:13   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Støj og brum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wilhelm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har en del problemer med støj og ikke mindst brum fra stort set al mit lyd udstyr i huset!

Det er fra min Holfi forstærker, fra vores helt nye fladskæærm og i sær fra anlæget på mit værelse, som især består af udstyr med rør.

Der er brum fra transformatorerne - og meget støj/brum fra mit rør anlæg - specielt min pickup indgang! Det har været der i al den tid jeg har boet i huset! - Apparater som ikke har afgivet brum andre steder, gør det hos mig! - Der er som om at der går lidt tid, fra et apperat kommer ind i huset, før det begynder at brumme!

Jeg har ikke noget netstøjsfilter sat til - og tror heller ikke at dette kan løse et brum problem!

Jeg har jordspyd uden for, men det løser heller ikke problemet!

Jeg har tænkt på om det brumfylter som de laver i LCaudio kunne løse problemet (har nogen erfaringer med dette???)

Dog jeg tror at problemet stammer fra min eltavle - som konstant "brummer" - Jeg har fået måleren uden at det hjalp!

Så hvad siger I??? - har nogen set det før?? - Er der en elektrikker blandt jer, som ved noget om elmålere der brummer???

 

Hilsen Wilhelm

Til top Vis Wilhelm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilhelm
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Wilhelm skrev:

Så hvad siger I??? - har nogen set det før?? - Er der en elektrikker blandt jer, som ved noget om elmålere der brummer???

Næh.

Måske skulle du ringe til dit forsyningsselskab, forklare dem situationen, og få dem til at måle forsyningsspændingen m.m. Det er vel muligt der er overspænding eller DC et sted...

Hvis det er unikt for din installation, er det jo ikke apparaterne det er galt med.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Wilhelm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Ups - jeg kan se at der er faldet et ord ud i mit indlæg!

Jeg har tidligere haft kontakt til forsyningsselskabet, som kom og skiftede måleren - men uden at det hjalp! - Så han gik igen uden at han mente at det var hans problem!

Men måske skulle jeg forsøge den vej engang til!  - Jeg ville dog godt have lidt mere baggrundsviden inden jeg igen tager kontakt! - Så derfor denne tråd!

Hilsen

Wilhelm

Til top Vis Wilhelm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilhelm
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Ja, det lyder altså som om det er forsyningsselskabets problem.

Jeg har desværre ikke nogle gode bud på hvad det kan være, men se evt. om du kan finde noget brugbart i nogle af disse tråde:

http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=brum&SM=1& ;SI=TC&FM=0&OB=1

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Wilhelm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar Svend P!

Jeg har kikket de tråde igennem du foreslår, men fandt ikke noget "svar" - dog et par ideer jeg kunne prøve af - jeg tror dig ikke at det løser mig problem!

Jeg har også stillet mit spørgemål på en anden hjemmeside: "Byggeri.dk"  - men der er jeg åbenbart lykkedes med at bidrage til underholdning - og blevet gjort grin med!

Det kunne være rart at blive afklaret om der er en sammenhæng mellem brummet fra el-tavlen og brummet fra forstærkeren m.v.

Er der andre der har ideer, erfaringer..........

Hilsen Wilhelm

 

 

 

Til top Vis Wilhelm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilhelm
 
thomasbralk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Du skal bare bruge en skilletrafo, så er du koblet fra nettet.
Det gør man i studier, på laboratorier og hospitaler, hvor man skal bruge "ren" strøm.

vh

Thomas
Til top Vis thomasbralk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomasbralk
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

En skilletrafo kan vel også sagtens brumme? Hvad er det du mener den fjerner, som der giver brum?

Og hvis den skal forsyne et helt hus, snakker vi vel en 16 Kilowatt transformer, og en pris der vel også  er omkring 16 Kkr?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
Fl.D.P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 September 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Dette kunne måske være en løsning....kunne jo være du kunne låne et for at se om det er vejen frem med netstøjsfilter.

 

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Kabel/Div_kabel/adap tor/VALHALLA_TECHNOLOGY_VT_clean_power_kabel_-.htm

Til top Vis Fl.D.P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fl.D.P
 
hedi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har fjernet brum fra enkelte apparater med netstøjsfiltre. Eks. når et køleskab tænder, kan det give et knald i højtalerne det tager et netstøjsfilter også.

Du kan da prøve, det er et billigt forsøg før du køber skilletraffo osv.

Jeg tror desværre ikke en elektrikker har meget tilovers for os audiofile

Henrik

 

Til top Vis hedi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hedi
 
Thomas O.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har har haft forskellige Holfi forstækere. De har alle brummet fra trafoen (fysisk fra trafoen, ikke i højttalerne). Et hjemmebygget netstøjsfilter fra Brink elektronik har virket hver gang.

Hilsen

Thomas

Til top Vis Thomas O.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas O.
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Få da tjekket installationen først! Hvis der er problemer med forsyningen (mastesikring på vejen e.l.) kan du få for meget spænding på nullederen. Find en elektriker, du kan tale med. Problemet er, hvis du ikke selv har forstand på el, kan du næppe forklare en elektriker, hvad problemet er - de er sjældent hififreaks! Men en simpel gennemmåling er da et minimum.
Det er i øvrigt altid et forsøg værd at vende netstikkene et ad gangen.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Wilhelm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar!

Jeg ønsker ikke at rode mig ud i det med skilletrafo, men skulle måske overveje at prøve netstøjsfiltre! - Lige nu bruger jeg stikdåse fra Supra, som ikke har netstøjsfilter i , men alligevel renser stømmen! - Der var nu ingen forskel før og efter Supra - i forhold til brum!

Hvis nogen omkring Roskilde har et netstøjsfilter til låns, høre jeg gerne fra jer - ellers tror jeg at vejen frem er el-installatøren - som jeg må forsøge at forklare problemet - brummet fra el-tavlen må dog tale fra sig selv!

Når jeg nu alligevel skal have en instalatør ind - så overvejer jeg at skifte hovedesikring til et Klangmodul - især efter testen i High Fidelity! - Der der nogen der har erfaringer med det??

Hilsen Wilhelm

 

 

Til top Vis Wilhelm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilhelm
 
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4622
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg har læst, så benytter et Klangmodl sig af en 16 A sikring. Det kan du ikke lovligt sætte foran en alm. lysinstallation med 1.5 mm2 ledning. Hvis du alligevel er i gang, kan du jo få lavet en separat gruppe til anlægget, og så få trukket et 5x2.5 mm2 kabel til en enkelt stikkontakt, som så forsyner anlægget. Man lægger så lederne sammen to og to, så du reelt har 5 mm2. Men husk at stikkontakten ikke må trække mere end 13 A - du må dog godt smide en 20 A sikring foran den, men det er ikke anbefalelsesværdigt. Nøjes med de 16 A!

Om det har nogen hørbar virkning, har jeg ikke den store mening om. Hvis du kan få det lavet rimeligt billigt, kan der i hvert fald ikke ske noget ved det.

 

 

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted
 
hedi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hej jeg bor i Gundsømagle som er tæt ved roskilde, du kan da godt låne mine hjemmebyggede netstøjsfiltre

Så kan du jo prøve om det har en effekt hos dig.

Henrik

 

Til top Vis hedi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hedi
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes