Her er du: Anmeldelser - Audio Analogue AACento 19. marts 2024 | 07:49   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Audio Analogue AACento
Anmeldelse af: Mikkel Gige  [10.03.2018] Print testen
Audio Analogue lukkede for nogle år siden sin produktion, men er kommet tilbage i ny form, med nye produkter, og vi ser og lytter her nærmere til en af de nye forstærkere. Og man kan roligt sige, at de er tilbage i topform!

Audio Analogue har levet en lidt turbulent tilværelse, med omstruktureringer og lukninger, men af en eller anden årsag, så popper mærket altid op til overfladen igen, hvilket nok må skyldes talentet for, at lave særdeles vellydende produkter, som er tilgængelige for de fleste.

Og det skal heller ikke være nogen hemmelighed, at mærket nyder særstatus hos undertegnede, og den nu udgåede Bellini forforstærker med ”Virtuel Battery” strømforsyning var igennem 9 år(!) reference i Hifi4all’s lytterum. Og i al den tid formåede den, at tromle andre ofte meget dyrere produkter skånselsløst af banen. Og det er kun et års tid siden, at den selv med en lille margen blev skubbet af banen af en ny forforstærker, som pudsigt nok også var i samme prisklasse som Bellini’en. Og det skaber et indtryk af, at Audio Analogue laver produkter som holder mange år, både holdbarheds- og lydmæssigt!

Men nu er der nye boller på suppen, og holder det så stadig? Ja, i hvert fald på den lydmæssige side. Resten må tiden vise. I denne test er det AACento der er kommet på testbænken. Det er en integreret forstærker fra deres mellemste produktgruppe ”Pure AA”, og der er lånt masser af teknik fra de dyrere ”Anniversary” produkter.

Der er stadige klassiske træk fra de tidligere produkter, blandt andet når man kigger på strømforsyningen, der udgøres af en stor gedigen ringkernetrafo på 500VA, som suppleres af et ikke lige så voldsomt batteri af ladelytter på 27.000µF. Mit gæt er, at AA som i gamle dage satser på en stabil vedvarende strøm til effekttrinnet, som kun suppleres af et mindre lager af strøm i de mest krævende situationer. Og det virker tilsyneladende! Men der er også en mindre trafo med egen strømforsyning til indgangstrinnet.

Derudover følger AACento heller ikke tidens digitale streaming-trend, med inferiøre indbyggede D/A konvertere, som ellers er blevet normen, når talen kommer på integrerede forstærkere i stort set alle prisklasser. I stedet satser Audio Analogue på en god riaa til dem, der nyder musikken med analoge medier, hvor der er lyst til mere interaktion med musikken.

Men der er også indgange til flere lydkilder, tre ubalancerede og en balanceret, og AACento er da netop også en fuldt balanceret konstruktion med dobbelte kredsløb helt frem til effekttrinnet. Og set i det lys undrer det, at der kun er én balanceret indgang?! Men det er hverken første eller sidste gang, vi ser det i balancerede produkter. Yderligere er der udgang til et effekttrin og mono ud til en subwoofer.

Indvendigt i kabinettet domineres der af den store trafo samt de store køleribber, som tilsyneladende er nødvendige, da AACento udvikler en del varme ved normal brug. Det kunne tyde på, at AACento kører med en forholdsvis høj tomgangsspænding, som betyder at en del af de først leverede watt sker i klasse A drift. Men også ”afdelingen” til indgangskredsløbene fylder en del, da der jo er dobbelt op af det hele. Og komponenterne er absolut af rigtig god kvalitet, hele vejen igennem.

Udvendigt er man heller ikke i tvivl om, at der deles dna med de tidligere generationer af Audio Analogue forstærkere, med den lækre aluminiumsfront, og den centrale knap som benyttes til alle funktioner. Sider og top er lavet i kraftig stålplade og lakeret i en grå strukturfinish… her ville det lige have sat prikken over i’et, hvis det havde været i samme lækre finish som fronten. Men en lækker detalje er, at toppladen sidder inde i frontpladen, og dermed flugter perfekt, så man får en flot finish… de kan noget med design, de italienere. På bagsiden finder man fem indgange inkl. riaa og balanceret, samt højtalerudgangene. Især de balancerede stik er rigtig lækre.

Lytteindtryk

AACento overrasker i den grad på den lydmæssige side, og trækker spor fra den gamle Bellini forforstærker. For også AACento skubber sine konkurrenter af banen og stiler mod højere tinder – og prisklasser! For den lyder af meget mere end prisen indikerer, og allerede fra første lyt var både klangen og det tekniske meget lig det, forstærkersættet i lytterummet leverer til hverdag. Og det koster jo så lige 3 gange mere, men også Norma effekttrinnets integrerede ”lillebror” IPA140, som tidligere har været til test, må se sig åndet tungt i nakken af AACento!

Udover den meget naturlige og ligetil klang, så er det især lydbilledets størrelse som imponerer. Jeg kan ikke spore nogen forskel overhovedet i forhold til reference forstærkersættet. Det når ud over højtalernes position i siderne, og helt op under loftet samt helt derind ind bagved, som jeg er vant til, og placeringer af de udøvende er rigtig god. Lige så er alle detaljerne med, men dynamikken er ikke helt så eksplosiv, som jeg kender det fra mine plader.

Men det skal vel og mærke være via den balancerede indgang på AACento. Via de ubalancerede indgange er der ikke helt den samme bredde og fornemmelse af dybde i lydbilledet, men det kræver rigtig godt udstyr, at kunne høre forskellen. Lige så er den indbyggede riaa heller ikke i kaliber med en god ekstern af slagsen. Men den lyder godt og naturligt, men må dog give los på endnu mere bredde og dybde i lydbilledet.

Bassen er stram og tør, og alligevel nuanceret med et tvist af varme, men den når ikke med samme pondus helt ned i den dybeste bas, som reference forstærkersættet, men igen kræver det også, at resten af udstyret magter det samme, før man bemærker det. Men der er et super ”drive”, som holder én fast musikken, så man bare vil høre mere og mere.

I mellemtoneområdet suser det afsted på den mest homogene og naturlige vis, som kun italienere kan gøre det, og som jeg også kender det fra tidligere tiders produkter fra Audio Analogue. Det er på en gang både mildt og rart, men også meget organisk, nærværende og inciterende, hvor man føler sig tæt på de udøvende. Man glemmer ganske enkelt teknikken, og svømmer hen i musikken hvad enten det er klassisk renæssance eller Guns’N Roses. Man er bare med, og får tingene serveret som det var ment fra kunstnernes side. Og det fortsætter videre op i diskanten, som bare er der uden at man tænker nærmere over det. Det er bare let og luftigt, med højt mod himmelen.

Men der må da være et eller andet, denne forstærker gør forkert? Nej, det er der egentlig ikke, så længe signalet kommer ind via den balancerede indgang, hvad enten det er digitale eller analoge kilder. Nå ja, set i det lys så havde en ekstra balanceret indgang jo nok været meget rar… men det har jeg vist nævnt før.

Samlet indtryk

Det har været et fantastisk gensyn med Audio Analogue, ved mødet med AACento. Den løfter i den grad arven fra de gamle produkter, og sætter så lige lidt ekstra trumf på med, at stile endnu højere end tidligere. Og selv om den lyder bedst fuldt balanceret, så er det stadig rigtig godt via de almindelige indgange, og det var da også via dem, jeg fik mit førstegangsindtryk, som virkelig imponerede. Og så er jo bare lækkert, at det kan blive endnu bedre!

AACento er en forstærker som ydelsesmæssigt skubber sig frem foran konkurrenterne, og den skubber også gerne til dobbelt så dyre forstærkere. Ja, selv forstærkersættet i lytterummet fik nervøse trækninger. Så det er virkelig en kompetent forstærker, vi har at gøre med her. Men der er et par små skønhedsfejl, for finishen på kabinettet er - trods den lækre front, ikke som tidligere, og den indbyggede riaa lever heller ikke op til resten af forstærkeren, og skal mere ses som en mulighed a la de D/A konvertere, man ser i mange andre forstærkere. Skal man have god vinyllyd, så skal der et god ekstern riaa til, hvilket Audio Analogue da også er leveringsdygtig i!

Men det holder mig ikke fra, at give AACento udnævnelsen ”Top Klasse”, for den er med blandt de bedste! Og havde de små skønhedsfejl ikke været der, så havde den været en endnu større pris-”killer”, end den allerede er!


Specifikationer:

  • Princip: Integreret forstærker
  • Udgangseffekt: 2 x 100 watt, 8 ohm
  • Dimensioner: 44,5 x 9 x 40 cm (B x H x D).
  • Vægt: 14 kg.

Pris: Kr. 24.000,-


Forhandler:

High End Stereo

Web: www.highend-stereo.dk
Mail: info@highend-stereo.dk
Tlf: 9396 0150


Reference-udstyr:

  • Pladespiller: Michell GyroDec SE, Reed 3P
  • Pickup: Benz Micro Ebony TR, Goldring Legacy
  • Stepup/Riaa: Ortofon ST-80SE, Vincent PHO-700
  • CD-afspiller: McIntosh MCD500
  • Streaming: Audiophilleo 2
  • Forstærkere: Vincent SA-T7, Norma Revo PA 150
  • Højtalere: Audiovector SR6 Avantgarde II
  • Kabler: SilverSonic AirMatrix RCA, SilverSonic Q10, SilverSonic D-75, AM USB
  • Strømfilter: Isotek Syncro, PS Audio Dectet
  • Tilbehør: Sound InVision paneler, SoundSmith EZ-mount


Lytterum:

Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og over 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Rummet er dæmpet med absorbenter og diffuserende paneler.

 

Nye anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Kef LSXII LT
02.02.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes