Her er du: Anmeldelser - Audiovector R3 Arrete 29. januar 2020 | 06:52   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Audiovector R3 Arrete
Anmeldelse af: Mikkel Gige  [06.01.2020] Print testen
Audiovector har gjort det igen… skabt en ny højtalerserie, som igen rykker ved grænserne. Den nye serie hedder R3 og er en videreudvikling af SR3. I denne test ser og lytter vi nærmere til Arrete versionen

 

Og selv om man ikke tror det muligt, så har Ole Klifoth igen rystet posen, og en allerede rigtig god højtalerserie er blevet endnu bedre! Og selvfølgelig fortsætter platformsteknikken fra de tidligere SR- og SI-serier. Men på R3 er det kun selve kabinettet, der er til fælles med tidligere modeller… alt andet er nyt.

Det burde ikke kunne lade sig gøre, men R3 Arrete er forbedret på en række punkter. Den mest synlige er nok de nye membraner i bas/mellemtone enhederne. Det er stadig kulfiber, men i en mere fast type. Fibrene er stadig vævet, men i en anderledes - og optimeret - form til membranen. Og så er det styrket med en kunstharpiks, som man kender det fra kulfiber til biler. Men både vævning og harpiks er nøje valgt ud fra en optimal dæmpning. Normalt har støbt kulfiber en ret høj egenresonans, men det er ikke tilfældet her.

Første gang materialet blev benyttet hos Audiovector var i den mange gange dyrere R8 Arrete, og det er fuldstændig samme enheder man nu ser i R3 serien! Ellers er enhederne meget ens med tidligere enheder: Kraftig støbt chassis af magnesium, spoleform af titanium og kraftige magnetsystemer. En pudsig detalje er dog, at de nye enheder ikke måler anderledes… men de lyder meget anderledes!

Men også diskantenheden er anderledes, selv om det grundlæggende er den samme AMT diskant som også var at finde i SR3 serien. Men i R3 Arrete (og Avantgarde) er det en dæmpet version, som man først så det på SR6II og siden R8. Og så har Arrete modellen også fået et s-stop filter foran membranen som man også så det oprindeligt på QR serien. Ligeledes er delefilteret opdateret, så det passer med de nye enheder. Og på Arrete er selve pladen, hvor delefilter og terminaler er monteret, også lavet af støbt kulfiber. Med den traditionelle aluminiumsplade kan der faktisk måles en lille ændring i værdien på spolerne, når der løber signal igennem. Dette forsvinder med kulfiberpladen! Kort fortalt handler det om, at den magnetiske udstråling ikke spejles tilbage af kulfiberpladen…

Terminalerne er faktisk også nye – og meget lækre, og på R3 er der nu ”kun” mulighed for bi-wiring. Men en meget speciel ting ved R3 Arrete er, at de kan jordforbindes. Andre mærker har tidligere prøvet dette med varierende resultat, men hos Audiovector kan det have en effektiv virkning! Det er egentlig ganske enkelt… chassiserne på bas/mellemtone-enhederne har en stelledning, der kører gennem et lille filter, og ud i en enkelt separat terminal på bagsiden. Man kan så tilkøbe et kabel, hvor to ledninger med et bananstik går ud i et schuko strømstik, hvor kun jordstikket har forbindelse. Dette kan man så putte i et vægstik, der har en rigtig jordforbindelse, eller en strømskinne med kunstig jord. Alternativt kan man selv lave et kabel, da der ikke er noget hokus pokus over det.

Kabinettet er som sagt det samme, man kender fra de tidligere modeller i SI- og SR- modellerne, og det gør at man nemt kan opdatere sine Audiovector højtalere til nyeste version. Men der er kommet nye finishes til, og soklen er også ny. Den nye sokkel er mere åben, og det betyder et bedre flow fra basporten, som stadig kommer ud i bunden af kabinettet. Fit og finish er som altid af allerbedste standard, og der kan ikke sættes en finger på noget… det er møbelkunst af allerbedste klasse!!! Og hvis du vil læse mere om alle finurlighederne, så tag et kig på nogle af de tidligere anmeldelser af SR3, SR6 og QR her på siden...

 

Lytteindtryk

Allerede fra første lyt blev jeg rystet over hvor meget den generelle klang har ændret sig i den nye R3 serie. Der er så meget der er anderledes, men den nok største overraskelse er hvor meget, R3 Arrete lyder som SR6’erne i lytterummet. Forskellene er der, men de er små - hvis man ser bort fra tyngden i bassen. Og de små forskelle er alle i R3 Arrete’s favør!

Hvor den tidligere SR3 Arrete var som en hårdt opspændt Formel 1 racer, hvor man får nyreslag fra teknikken, så er R3 Arrete mere en fuldblods GT hyper-sportsvogn, a la de store SR6 II Avantgarde. Mere komfort, men uden tab af information… den bedste analogi ville være en Bugatti Chiron, hvor komfort og luksus er i topklasse, men hvor teknik og styreevne stadig er af ypperste klasse.

Det er stadig præcision af bedste klasse, men mere tilgivende end tidligere. Og hvor SR6’erne er noget af det mest naturlige jeg har hørt, så er R3’erne lige en tand mere organiske og nuancerede, hvilket næsten ikke burde være muligt. Der er lige den der anelse mere fornemmelse af nærvær fra de udøvende, og placeringerne er lige den smule mere tydelige med lidt mere luft omkring.

Bassen er faktisk mindre dominerende end i SR3, men detaljeringen og nuanceringen er så meget bedre. Det kan lyde som om niveauet er faldet, men det er ingenlunde tilfældet. Det er bare renere, og mere kontrolleret. Og det betyder også at slaginstrumenter og basgang står tydeligere frem i lydbilledet.

Men det skyldes bestemt også, at klangen fra diskanten er mindre dominerende end tidligere… uden at det skal tolkes som tab af information i denne ende af frekvensområdet. Det har fuldstændig samme årsag som i bassen… det er renere og mere kontrolleret. Og det betyder, at diskanten er af samme høje karat som SR6’erne i lytterummet… der er ingen forskel at spore, overhovedet!

Det brede mellemtone-område er nok der hvor R3 Arrete brillerer allermest både i forhold til SR3 og SR6… de udøvende fremstår simpelthen med en tydelighed og naturlighed, som jeg ikke har hørt før. Og på flere plader oplevede jeg, at sanger og kor blev adskilt med en tydelighed helt ud over hvad, jeg nogensinde har hørt før. Der er en enorm luft omkring de udøvende, og lagene i musikken står fænomenalt tydeligt fri af hinanden… det er ikke bare lag, som i en lagkage, men lag som en bryllupskage i flere etager, så tydeligt er detaljerne fri af hinanden.

Luften fortsætter ikke bare opad i en uhørt grad, men også ned i bassen, hvor nuancer og detaljer får mere plads, helt fri af hinanden. Og så er der en ”krisphed” og friskhed over lyden, som jeg mangler ord for at beskrive… det er ”live”-agtigt på en måde, som jeg ikke havde forventet fra en højtaler. Men det er egentlig også bare en anden måde at beskrive nærværet i musikken på.

Og så var jeg lige ved at glemme en masse, som bare er så indforstået, når man har med højtalere af højeste klasse fra Audiovector, at gøre. Lydbilledet… det er STORT, og måske endda større end fra SR6’erne?! Og selv lyde der skal komme direkte fra højre eller venstre højtaler, formår alligevel at komme ud af højtaleren og placere sig lidt foran eller bagved. Det lyder ganske enkelt som om, at R3’erne forsvinder helt, og alligevel fylder hele rummet foran lyttepositionen. Der er ekstremt godt styr på fase og impulsrespons, og både detaljering og nuancering er som tidligere beskrevet i en helt ny liga.

Freedom Grounding blev selvfølgelig også afprøvet, og kablet fra højtalerne blev koblet direkte på en jordforbindelse uden om resten af anlægget i lytterummet. Desværre havde det ikke samme effekt, som jeg tidligere har oplevet med et sæt R8 hos Audiovector i deres lytterum. Jeg kunne ganske enkelt ikke høre forskel med R3 Arrete, men det skyldes højst sandsynligt, at der nok er tale om jord via "nulling" i undertegnedes jordforbindelse. Det skulle virke bedre med ægte jord! Man bør derfor låne Freedom kablet først, eller lave et selv, inden man beslutter sig.

    

Samlet indtryk

Det synes nærmest umuligt, men Klifoth’erne har gjort det igen… skabt en serie højtalere som igen flytter baren for det mulige. Og selv om prisniveauet nok ikke lige er for alle, så har Audiovector fået en permanent plads i undertegnedes hifi-hjerte! For der er så meget lyd, der gerne vil ud af disse R3 Arrete… og det på en helt ny måde, hvor både SR6 II og R8 kigger sig nervøst over skulderen! Selvfølgelig er der ikke nogen erstatning for størrelse og volumen (No substitute for cubic inches!), men på alle andre områder er det, der kommer ud af R3 Arrete, ypperligt.

Det er – og har været – ualmindeligt spændende, at følge udviklingen hos en dansk højtalerproducent, som i den grad er vokset på ydelse. Først SR3, siden SR6 II og QR, og nu med R3, hvor jeg blev blæst fuldstændig bagover på hvor meget, den nyeste version af R3 Arrete kan, og hvor meget den vil ud med… det virker nærmest som et manifest, hvor der hele tiden er nyt at fortælle om, som den ene plade afløser den anden!

Audiovector R3 Arrete er ”Editors Choice”, for de har i den grad flyttet sig fra den tidligere SR3 Arrete, som lige manglede den sidste tilgivenhed. Og var det ikke for de store SR6, der allerede bor i lytterummet, så var R3’erne blevet stående… og mon ikke der kommer en R6 senere?!

Jeg er fuld af respekt for Audiovector og Klifoth’erne, og det er en fornøjelse at følge med på vejen…


Specifikationer:

  • Princip: 2,5 vejs basrefleks-højtaler
  • Frekvensområde: 23-53.000 Hz
  • Delefrekvens: 320/2900
  • Følsomhed: 90,5 dB
  • Dimensioner: 23 x 36 x 104 cm (B x H x D)

Pris: Kr. 72.600,- pr. sæt (Freedom Grounding kabel: Kr. 4800,-)


Producent:

Audiovector

Web: www.audiovector.com
Mail: mail@audiovector.com
Tlf: 3539 6060


Reference-udstyr:

  • Pladespiller: Michell GyroDec SE, Reed 3P
  • Pickup: ZYX 4D Ultimate, Benz Micro Ebony TR, Goldring Legacy
  • Stepup/Riaa: Ortofon ST-80SE, Vincent PHO-700/Psvane
  • CD-afspiller: McIntosh MCD500
  • Streaming: Audiophilleo 2
  • Forstærkere: Vincent SA-T7, Norma Revo PA 150
  • Højtalere: Audiovector SR6 Avantgarde II
  • Kabler: SilverSonic AirMatrix RCA, SilverSonic Q10, SilverSonic D-75, AM USB
  • Strømfilter: Isotek Syncro, PS Audio Dectet
  • Tilbehør: Sound InVision paneler, SoundSmith EZ-mount


Lytterum:

Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og over 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Rummet er dæmpet med absorbenter og diffuserende paneler.

 

Nye anmeldelser
ProAc D2R
11.11.2019
Buchardt S400
14.08.2019
På med CD’en 5
08.07.2019
På med vinylen 17
21.05.2019
Kinki Studio EX-M1
25.03.2019
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
Thorhauge SE 18W
21.01.2020
Moonriver Audio 404
15.01.2020
Glædelig jul og godt nytår!
22.12.2019
ifi Zen Blue
08.12.2019
Argon Forte A55
15.11.2019
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2020 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes