Her er du: Anmeldelser - Eben X-centric højttalere 22. november 2017 | 06:26   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Eben X-centric højttalere
Anmeldelse af: Ronni Pedersen, fotos: Ronni, målinger: Eben og JB  [02.02.2005] Print testen
Danske højttalere nyder høj anderkendelse pga. design, finish, samlekvalitet og komponentvalg går hånd i hånd med lydkvalitet af høj klasse hvis man spørger for sig. Eben tilslutter sig flokken.

Det relativt nye mærke Eben er som ganske få andre mærker jeg kan mindes, blevet genstand for ret så megen omtale blandt hifi-folk i det ganske land, positiv såvel som negativ. Det er disse ting jeg forsøger at gå i dybden med, for at høre om der nu er noget grundlag for al den opmærksomhed, men det vender jeg tilbage til om lidt.

Eben by Raidho, som er det helt nøjagtige navn, er højttalere bygget på principper omkring hurtighed, time-alignment, linearitet og ikke mindst loyalitet mod kildematerialet. De kommer til verden i "Audio Valley" , som det så herligt er blevet døbt, i Aars oppe i Nordjylland, og er, for X-stream-seriens vedkommende, kendetegnet ved en finish i grå autolak.

Michael Børresen er i en skøn forening med, i high-end kredse, velkendte Lars Kristensen, den omrejsende "kabel-guru" med den enorme cd-samling, den egentlige ophavsmand bag Eben. Michael har, før Eben, haft gang i forskellige projekter, og har blandt andet slået sine folder som noget så alternativt som cykel-konstruktør med mærket Principia, mens Lars er bedst kendt som repræsentant for Nordost Corporation i Danmark. Her har de slået sig sammen om konstruktionen af en serie nye high-end højttalere med betegnelsen "made in Denmark", X-stream der spænder over 5 modeller, samt en ny mindre serie, Emilie, som indeholder omtrent lige så mange modeller.

Konstruktion

På slagtebænken har jeg haft fornøjelsen af at have besøg af firmaets største standerhøjttaler X-centric. En lille, men bestemt ikke let sag. På trods af målene på relativt beskedne 50 cm i højden, 18 cm i bredden og 35 cm i dybden, har vægten alligevel sneget sig op på imponerende 25 kg stykket. Alene dét, er ekstremt, målt i dimensioner. Ryggen måtte da også brokke sig lidt da de skulle smides op på de medleverede standere.

Selve kabinettet er, som med stort set alle andre højttalere, konstrueret i MDF - intet nyt her. Det, der er anderledes, er godstykkelserne og på denne lille sag, såvel som i resten af X-stream-serien snakker vi altså om tykkelser på op til 70 mm. Disse højttalere kan sagtens klare banketesten uden at skuffe eventuelle ejere, for de er pænt døde - knoerne er nærmere dem der giver op. Intet i denne konstruktion giver enhederne andet end gode arbejdsvilkår, med et kabinet så solidt som få.

Internt er der to afstivninger, der dog er hullet så alle enhederne stadig arbejder i samme kammer. Bagtil er der en udluftningsport af aluminium.

Forpladen er lavet således at bass-enhederne er vinklet mod hinanden, og diskanten trukket en smule tilbage - netop dette er et af firmaets kæpheste, nemlig "time-alignment" som går ud på at få lyden fra enhederne til at mødes på samme tid ved lytteren. Et problem på en del konstruktioner er nemlig at der ikke er taget hensyn til den væsentligt hurtigere diskant, hvorved man af og til kan få indtrykket af en bass-gengivelse der virker en smule forsinket i forhold til diskant-området. Mange producenter har rettet meget fokus på netop dette område, og man ser derfor flere og flere højttalere med forskellige bud på en løsning af netop denne problematik.

Kabinettet er lakeret i en mørk metalgrå farve, og både kabinetkonstruktion og lakering varetages af Hornslet Kabinetfabrik - en af Danmarks bedste leverandører med mange års erfaring i kabinetfremstilling med fornem kvalitet til følge. Kabinetterne på X-centric er ingen undtagelse - dog vil jeg mene at højttalere i denne prisklasse burde fremstå i træ-finér som standard. Dette er desværre ikke en del af det faste program, men skulle efter sigende kunne leveres mod merpris. Dog er der mulighed for at vælge mellem alverdens farver på bestilling, hvad der så end måtte falde i køberens smag - sort pianolak kunne være en oplagt mulighed.

Selve filosofien bag Eben-højttalerne er koncentreret omkring FTT75 bånddiskanten, som går igen på samtlige Eben-højttalere. Denne fornemme diskant er 100% håndbygget af Michael Børresen og konstrueret ud fra hvad han mener, der skal til for at skabe den mest kompromisløse bånddiskant. Hovedagendaen i dette valg er at få en diskant der er lynende hurtig på alle transienter, kan klare en relativt høj belastning og samtidig er fri for domediskantens problemer med opbrydninger, fnidder og hidsighed mv. Diskanten arbejder inden for et område der strækker sig fra 3500 Hz til 50000 Hz og der er dermed rigeligt med båndbredde til rådighed. Omkring diskanten er der monteret en ramme af en sort gummiblanding som har til formål at fremme diskantens akustiske egenskaber, og for så vidt muligt at sørge for at der ikke opstår opbrydninger på fronten.

Bass/mellemtone-enhederne er fra danske Audio Technology og er 155 mm. enheder med et aktivt arbejdsområde på noget der ligner fire tommer. I øvrigtgt er det synsmæssigt en imponerende enhed - aldrig har jeg set så voldsomt et motorsystem på så lille en enhed, og jeg begynder at forstå hvorfor denne lille højttaler kan klare at spille øresønderrivende højt - dette vender jeg tilbage til om lidt.

Selve membranen er af polypropylene, og enheden er valgt ud fra at det ifølge Raidho var den eneste bass/mellemtone der var hurtig nok til at følge med deres bånd. Samtidig er valget af membranmateriale baseret på deres overbevisning om, efter adskillige lyttetests med alverdens konkurrerende enheder, at det er mest tro mod musikken og generelt set får mest med. Her går snakken på fordele kontra ulemper i alle materialer, og valget faldt på netop Polypropylene pga. membranens vægt og dermed hurtighed. Disse enheder går i øvrigt igen i hele serien af X-stream højttalere, med undtagelse af X-1 som er den mindste gulvmodel i serien.

Delefilteret er konstrueret med færrest mulige komponenter, da holdningen ganske enkelt er, at jo flere komponenter der findes, des mere er der til at påvirke signalet og dermed musikken i negativ retning. Delefiltrene er af første ordens-typen og de ganske få komponenter der findes, er alle af høj kvalitet bl.a. fra Jensen Capacitors. Den interne kabelføring er gjort i Nordost Monofilament, så heller ikke her er der sparet. Valget på netop dette kabel er lavet pga. dets neutrale signalformidling. Delefrekvensen på X-centric er lagt på 3500 Hz.

På bagsiden finder vi desuden et sæt meget lækre terminaler der snupper alt fra spader til bananer - dog er muligheden for bi-wiring ikke til stede. Højttalerne er i øvrigt konstrueret uden frontstof - ganske enkelt fordi højttalere er bedst uden.

Standerne, som kan købes med, er fra danske Aavik og udført i en utrolig lækker forarbejdning med en sort lakeret aluprofil monteret på en kraftig fod af MDF. Standen hviler på Coldrays og er dermed afkoblet optimalt fra gulvet. Selve profilen er hul, og selvom jeg umiddelbart kom til at tænke i sand, opfordrede Lars til at enhver dæmpning udelukkende skulle udføres med f.eks. skumgummi for ikke at komme til at overdæmpe højttalerne. På standere måler hele herligheden 120 cm i højden.

Lyden

Efter et par gode demoer hjemme i Raidhos gemakker, kunne det være en interessant opgave at hive et sæt hjem til test, så efter et godt stykke tid væbnet med en god portion tålmodighed - det er næsten ligesom at få nyt legetøj selv - ankom Lars med et nyt sæt X-centric, og med det den naturlige ulempe at der ville gå laaaang tid inden man rigtigt kunne komme til at lytte ordentligt på5 dem, og det var derfor besluttet på forhånd at forsøge at drive lillemor til ragende vanvid med høj musik hver dag så de kunne komme på plads, og det skal lige siges at disse højttalere kan spille højt - MEGET HØJT. Faktisk har jeg aldrig hørt noget lignende fra nogen anden højttaler i denne størrelse!

En anden grund til netop at få disse højttalere hjem til "dans" , var efter at have dasket rundt på en del messer og hørt demonstrationer på netop X-centric, men uden den helt store overbevisning, så både demoerne hos Raidho og adskillige test-timer på hjemmefronten, skulle være med til at rette op på et lidet flatterende indtryk af en ganske kostbar konstruktion.

Nå, men de kom på plads, og alt det sjove blev sat i værk og allerede fra første strofe tænkte jeg at de forhåbentlig blev bedre med tiden. Den første dag spillede Lars, en anden tilhører og jeg bogstaveligt op til fest og de fik en god slat massage. Det i sig selv var godt, og selvom man med al tydelighed kunne høre at det stadig var uberørte jomfruer, skete der alligevel en del. Desværre skete der over en længere periode en forandring som absolut ikke var til det bedre, for højttalerne trak sig mere og mere ind i sig selv og lød ganske enkelt forfærdeligt - de var gjaldende, påtrængende og mildest talt blindtarmsirriterende, så jeg rekvirerede straks nødhjælp fra Lars der ankom med fynd og klem med et sæt tilspillede højttalere, og se - så skete der helt andre ting, for nu lød de pludseligt af noget af det rigtige.
Historien meldte i øvrigt senere at de første højttalere havde en kondensator, der desværre havde en forkert værdi.

On with the show.....

Denne test har strakt sig over en ganske lang periode, og der er blevet brugt en meget varieret portion udstyr, dyrt såvel som billigt, i forbindelse med lyttesessionerne for at give det størst mulige indtryk af hvor vi befinder os henne, og efter tilpas lang tid kan jeg sige med det samme - enten hader eller elsker man disse højttalere. Det er der et par grunde til, og den ene er at denne højttaler er uhyggelig kritisk med valget af udstyr, og den anden er, at denne højttaler har en egenlyd som gør at det ganske enkelt ikke er al slags musik der kan spilles herpå. Hele vejen igennem har jeg eksperimenteret med kabler, grej og placeringer for at finde noget der er nær optimalt, og det endelige resultat blev da også ret godt, men ikke perfekt. Samtidig har der v\'e6ret en lille invasion af folk som både var nysgerrige og samtidig ville give deres besyv med, og en bemærkning der har gået igen ved alle er "Okay, de spiller godt nok anderledes" ,en holdning jeg sagtens kan tilslutte mig.

Det der generelt falder i ørerne, er at mellemtonen er meget fremhævet. I nogle tilfælde så meget, at det bliver for meget af det gode. Det er ikke utænkeligt at den relativt høje delefrekvens har skylden for dette, og en ganske almen gang støj (pink noise) i højttalerne viser tydeligt at mellemtonen overdøver bass og diskant ret så meget - normalt er der en jævn fordeling således at de forskellige toneområder lyder som en helhed, men det er noget sværere her fordi al fokus henledes på den øverste enhed som bare vil "snakke" højere end de andre. Snakken har naturligvis gået meget omkring hvad min og andres teori omkring fænomenet er, og mange ting har fået skylden for dette, men så mange forskellige apparater, kabler og placeringer tager ikke fejl, og ej heller rummet, specielt i lyset af at andre højttalere i testsessioner ikke har fået et mellemtone-boost under de forløb de har været igennem.

Til lejligheden fik vi derfor foretaget en række uafhængige målinger, som da også viser at de skam ikke er så uskyldsrene som man ville ønske de var - målingerne viste blandt andet at de er mere sarte med placeringen end nogen anden højttaler jeg har stiftet bekendtskab med - hvis ikke man sidder pinpointed på den nøjagtige placering, tilter billedet simpelthen.

Her ser du Ebens egen måling med følgende kommentar:

"Som du ser er der tale om et særdeles lineært system med en tilsvarende glat faserespons. Målingen er rå og ikke udglattet på nogen måde. Der er tale om en højttaler med en særdeles glat frekvens respons." Mvh Michael Børresen

De uafhængige målinger viste følgende resultater:

 

Denne måling viser meget store udsving hvis man bevæger sig ud til siden og op (30 grader til siden og 10 grader op) sammenholdt med on-axis

 

Den horizontale spredning på diskanten er begrænset over 5000 og meget begrænset over ca. 15.000 Hz. Det er dog ikke overraksende, da det er et forholdsvist bredt bånd.

 

Her ses spredningen i lodret plan. Der er ikke regnet på vinklerne, men de er meget små - og alligevel er der store udsving. Det viser at Eben er meget følsom overfor lytte højden !!! båndet skal som minimum være i ørehøjde - ikke under. On axis målingen viser at der er alt for meget niveau i et bredt område omkring 2500 Hz - til gengæld er der alt for lidt niveau over ca 4000 Hz.
Rød er on axis,  blå er ca. 5 grader over,  sort er ca. 10 grader over

Kurven viser at de ikke er kritiske under aksen. rød er on axis, blå er ca. 5 grader under,  grøn er ca. 10 grader under

Tilsyneladende har man prioriteret en meget up-front mellemtone gengivelse for at give en højttaler der er mere fremme i skoene og med mere "fod-tramp", men den prioritering er til dels mislykket, fordi det ødelægger for meget af i helheden. Folk der investerer mange penge i et sæt højttalere, har en forventning om at det er en allround-oplevelse, men det er bestemt ikke tilfældet her. Det interessante i det er, at storebror X3 og lillebror X-baby slet ikke lider under dette fænomen - X3 har en smule, men X-baby har slet ikke, og den er faktisk lidt derhenne af hvor jeg gerne havde set X-centric ligge, især fordi X-centric nærmest er en X-baby på steroider!

Alle genrer af musik er pisket igennem i denne test, og en del måtte jeg sortere fra, fordi det simpelthen blev anmassende og øretrættende - hård rock i stil med Dream Theater, Giant osv. måtte jeg gå udenom fordi en el-guitar simpelthen ikke lyder "sund" her på. Indspilninger hvor der ikke er overfokuseret på stemmer osv. var dog den rette cocktail, og Jackson Browne og Joey Tempest var to kunstnere jeg fik lyttet til med ro i sindet. Bevares, man kan da lokalisere problemet, men med musik af den slags viste det også at der er kvaliteter gemt.

Disse små højttalere har en, til størrelsen, fornem bas-gengivelse. Den går dybt, der er et solidt punch og man er ikke i tvivl om hvad højttaleren vil formidle. På mange mindre højttalere skal man ellers normalt lidt på "jagt" for at finde bassen, men det er bestemt ikke tilfældet her - selv placeret langt fra bagvæggen er bassen stadig fysisk tilstedeværende. Den er ikke supernuanceret, og kan godt virke lidt grov i betrækket, men afhængig af systemet kan man godt komme langt henad vejen på det punkt. Det er iøvrigt et af de punkter hvor de har overrasket folk - ikke mange havde regnet med seriøs bas-gengivelse fra de små størrelser, og så er det jo skægt at kunne vise noget andet. Bassen er iøvrigt opgivet til at gå ned til 50Hz, men det er tydeligt at høre at den går længere ned - den lader ikke gulvhøjttalere meget efter! Med kræfter bag, og det synes højttalerne godt om, fremstår bassen med et solidt punch uden tendenser til bulder og brag.

Som tiden er gået har jeg da også fået glimtvise portioner af demonstrationer på diskant-siden, og den bånddiskant der sidder i disse højttalere er simpelthen verdensklasse - intet mindre. Den er så perlende ren, fri og luftig at ingen dome overhovedet kommer op på siden af den. Det eneste der kan gøre det ligeså godt, er en anden bånddiskant. Selv min Patricia Barber-plade "Café Blue", som desværre ikke er den super-mastering som man kan købe ved blandt andet Audiovision i Skive, lyder godt herpå. Der er nemlig pisket lidt for meget op på diskanten på den plade, men Eben spiller den alligevel så man kan holde ud at høre på Ms. Barber uden at få "diskant-fnidder" på trommehinden. Det er de momentvise øjeblikke jeg naturligvis hæfter mig ved, for det viser trods alt at højttaleren godt kan hvis den vil og får muligheden. Desværre er processen med at finde plader som ikke udstiller dens største svaghed bare lige en anelse for besværlig, og jeg ser helst at man kan spille al slags musik i en vis udstrækning.

I starten var jeg da også ganske begejstret, især da jeg fik et sæt der fungerede bedre, men som tiden går har det bare vidst sig ikke at være så rosenrødt alligevel. Efter at have vænnet sig til at lytte til noget over en længere periode, er det rart at få noget andet sat til og få smidt tingene i relief.

Noget af det sjove var f.eks. Josh Stone´s debutplade hvorfra vi gaflede nummeret "Dirty Man" - pladen er et interessant bekendtskab fordi den 17-årige sangfugl har skabt nogle interessante musikstykker med en god stemning. "Dirty Man" viser hvad hun kan med hendes stemme - hun kan gå op, blive der og formidle sine "meninger" med en karisma og energi som man ikke oplever ved mange nye stjerner, og slet ikke "Popstars"-stjerner som hun jo reelt er. "Dirty Man" blev fyret godt op, og min tilhører og jeg snakkede meget frem og tilbage om ikke det nummer var overmikset, fordi stemmen simpelthen gik op og blev decideret presserende og skinger at høre på. Spillet på andre højttalere, som der også har været en del af undervejs i processen, viste dog at det også her var mellemtone-gengivelsen der spillede os et puds og lå til grund for den oplevelse. Stemmegengivelsen er i mange tilfælde god og højttalerne formår at formidle energien i en god sangers stemmer, men mellemtonen bidrager alligevel med en portion nasalitet som bestemt ikke klader al musik og i nogle tilfælde bliver det hele lige heftigt nok!

Det samme gjorde sig gældende med Celine Dion, som også er perfekt til at få sin stemme op hvor vi andre for længst har givet op - det er ganske enkelt ikke X-centric´s specialitet. Tager vi derimod en god gang Hans Thessink, vender bøtten helt, men de fleste numre på hans plader er heller ikke de mest udfordrende idet der kun sjældent er mange instrumenter til stede. Hans stemme er dog lige sagen, især fordi Hans Thessink til tider lyder som om hans stemme kommer helt nede fra "muleposen" og det er lækkert at høre en sanger der synger decideret i bassen. Hæver han stemmen, får man dog stadig den overeksponerede mellemtone at føle.

Flere forskellige live-plader viste desuden en lydformidling som bestemt ikke klædte højttalerne. Fælles for dem alle, lød det som om at stemmer var lagt ind separat ovenpå alt det andet - lidt som et dårligt mix. Her er det igen mellemtonen der har sin del af den tvivlsomme ære, og desuden lyder det, specielt på live-plader, som om at højttaleren spiller over et relativt begrænset område. I forbindelse med målingen blev der naturligvis også lyttet til musik sammen med de nysgerrige tilhørere, og på en del punkter blev X-centric sat i skammekrogen af en hjemmebygget konstruktion til ikke ret mange penge, målt på musikalsk engagement og rum-gengivelse. Sidder man pinpointet ud for diskanten kan man nærmest optegne lydbilledet i en ramme der dækker over et begrænset område over og under diskanten.

Rumformidlingen og 3D-virkningen kunne ganske enkelt godt være bedre. Når man spiller på højttalerne har man ikke, som på mange andre højttalere af høj kaliber, samme fornemmelse af dybden i rummet. Lyden kommer mere ud i hovedet på lytteren, men uden at gå helt i dybden. Her må X-centric se sig passeret af de to tidligere nævnte brødre!

Konklusionen.....må være, at der ikke er tvivl om hvor Raidho vil hen med deres højttalere. Desværre er missionen tildels mislykket, fordi målet med at konstruere en serie højttalere som disse, er at være anderledes, men når alt kommer til alt, hvor meget anderledes skal/kan det så gøres?

Kvalitets- og komponentmæssigt kan man ikke påstå at de er gået på kompromis, men lydmæssigt er der lidt at arbejde med, og både jeg selv og andre tilhørerer er ret enige i at hvis man dæmper mellemtonen en smule, så falder billedet meget bedre på plads. Højttalerne har uden tvivl nogle kvaliteter men de står i skyggen af højttalernes største problem med mellemtonen.

Det er en positiv ting at være anderledes i sin tankegang, men begreberne omkring en højttaler er nu engang som de er, og der er ingen fremtidssikring i at begynde at flytte dem for meget i håbet om at kunne revolutionere begrebet lydgengivelse - købere af højttalere i denne prisklasse er i langt de fleste tilfælde godt klar over hvad de vil have og hvordan de mener at det skal lyde. Inden jeg fik dem hjem til test og lærte dem bedre at kende, var jeg overbevist om at de ville henrykke, men som tiden er gået har folk ganske enkelt fundet dem en tand for anderledes, og det samme gælder såmænd undertegnede. Jeg har dog stadig en overbevisning om at hvis man som tidligere nævnt, dæmpede den mellemtone, så ville man få en højttaler der gik op i en højere enhed, og stadigvæk var en smule anderledes end alle de andre, målt på en mere positiv skala, specielt set i lyset af den overlegne diskant som virkelig fortjener at komme ud og vise hvad den kan.

Til en pris pålydende 51000 kr. inklusive standere ville jeg dog nok gå andre veje, fordi der findes andre, mere problemfri konstruktioner derude i netop denne prisklasse hvor konkurrencen ,om noget, er virkelig hård.

Tekniske data:

  • Frekvensrespons +/- 3 dB : 50-50.000 Hz
  • Følsomhed: 90 dB
  • Impedans : 5 ohm
  • Delefrekvens : 3500 Hz
  • Mål: 500 (højde) x 180 (bredde) x 350 (dybde) mm
  • Vægt: 25 kilo/stk.

Vejl. pris uden standere kr. 48.000,00

Producent:

Eben by Raidho
Testrupvej 203
9600 Aars
Tlf. 98166027
www.eben.dk
Mail
: eben@eben.dk
Se hjemmesiden for forhandlere.

Udstyr brugt i testen:

  • Accuphase DP-55
  • Accuphase DP-65
  • Accuphase E-211
  • Accuphase P-360 effekttrin
  • Pathos Logos
  • Luxman D-600s
  • Sony CDP-X707ES
  • Roksan Kandy Mk.III
  • Innowatt 35W + 40KBelles 350A effekttrin
  • Belles 20A forforst\'e6rker
  • Meadowlark Nighthawk
  • Proceed AMP2 effekttrin
  • Proceed CDP
  • Classic No. 01B cd
  • Denon DCD-S1
  • Burmester Rondo CD og forstærker
  • Eben X3
  • JPS Labs Superconductor +
  • JPS Labs Supercondutor FX
  • JPS Labs PowerAC
  • JPS Labs Digital AC
  • Audience AU24
  • Audience Conductor
  • Kimber 8TC
  • Kimber PBJ
  • GamuT XLR
  • Nordost Valhalla Bi-wire
  • Nordost Valhalla Interconnect
  • Nordost Valkyrja Interconnect
  • Nordost Valhalla AC-cords
  • Nordost Blue Heaven rev. II Bi-wire
  • Exactpower strømoptimering
Nye anmeldelser
Norma Revo SC-2 LN
13.11.2017
PS Audio Stellar Gain Cell Dac & S300
23.10.2017
Taga Diamond B-60
23.09.2017
Thorhauge M. 70
13.08.2017
Audiovector QR 3
10.07.2017
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
CD-afspiller test
23.08.2006
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
Ny Audio Analogue importør
17.11.2017
Hegel 190
07.11.2017
GoldenEar Triton Reference
25.10.2017
Nyt fra Thorhauge
24.10.2017
Ny butik i København
19.09.2017
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2017 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes