Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 14:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: NAD M33 kvalitet - utroligt! Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 557
Sendt: 25 Juli 2023 kl. 18:40 | IP-adresse registreret Citér skumflum

Switch-mode strømforsyninger kan laves billigt og med høj ydeevne mht. strømstyrke, så det er nok også årsagen til, at nogle vælger at springe over,
hvor gærdet er lavest. Det er dog muligt at lave switch-mode strømforsyninger designet til HIFI. Et godt eksempel er Benchmark AHB2, som ikke er
klasse-D, men AB; kun strømforsyningen er af switch-mode typen. Denne forstærker er nok en af dem, som måler bedst på markedet mht. THD.
Benchmark argumenterer for, at det bl.a.er på grund af deres strømforsyning.

En fin artikel her: https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/15 2143111-audio-myth-switching-power-supplies-are-noisy

Men du vil aldrig finde det i "high-end" produkter.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 283
Sendt: 25 Juli 2023 kl. 18:44 | IP-adresse registreret Citér Gnist

Er mine Beolab 90 highend, De består af 18 KL-D forstærkere med tilhørende Switchmode forsyninger pr side???

__________________
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 25 Juli 2023 kl. 18:47 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Nej... er det korte svar. Men de spiller godt fordi B&O formår at lave gode højtalere generelt. De tidligere modeller benyttede kun Kl.D til bassen, men Kl.A til mellemtone diskant...!

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 25 Juli 2023 kl. 18:54 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

mtolesen skrev:
Mikkel G.....? Vil du forklare?

Ja, det er en integreret forstærker som laves i 3 versioner. Den "billige", som koster 45.000,- indeholdende switchmode strømforsyning og Kl.D forstærkerkredsløb. Samt et print med nogle "specielle" spoler. Den dyreste model koster 150.000,- og har til forskel kobber belagt chassis og tre ekstra print med de specielle spoler.

Så er det vel op til den enkelte at vurdere om den "billige" model er prisen værd... og om merprisen for den dyreste er det værd!?!?

Deres andre produkter i samme serie er baseret på samme device og prisniveau. Dac'en og Riaa'en benytter i øvrigt samme switcmode strømforsyning?!?!

Pinden koster 27.000,- i basis-versionen. "Supreme" versionen koster 35.000,-...

Hmmm...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 25 Juli 2023 kl. 19:21 | IP-adresse registreret Citér mtolesen

Mikkel G......det "mystiske" mærke du her beskriver lyder som om de har lært noget af Hifi klubben/NAD........skab noget hype
med nogle spoler og noget magic kobber...brug swich mode supplies og klasse D forstærkere, købt som OEM....smid det i nogle
billige plastic kasser.......sælg det til nogle der bilder sig ind at de kan høre den store forskel.....og tjen kassen.....😂😂
Folk VIL bare narres.......og trist når man ellers kan se hvad man kan få af lækkert hifi grej til 45.000 og 150.000...
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 25 Juli 2023 kl. 19:40 | IP-adresse registreret Citér mtolesen

Set i lyset fra hvad Mikkel G viser med de mystiske sorte kasser med snake oil kobber vægge, og specielle "spoler" til 150.000
kr...... Og her er hvad man får for 132.000 fra Accuphase, kraft monster, bygget i max mekanisk kvalitet!, her er det kunder der
rent faktisk får hardware for pengene!

Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 283
Sendt: 25 Juli 2023 kl. 19:42 | IP-adresse registreret Citér Gnist

Ansuz og Aavik er henholdsvis "pind" og forstærker og ja, de har lært en masse

__________________
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 25 Juli 2023 kl. 20:02 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Jeg købte engang en bil, der kostede 130.000,- fra ny...

Multimedie-delen er vistnok Kl.D



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 25 Juli 2023 kl. 20:10 | IP-adresse registreret Citér mtolesen

Mikkel G og Gnist........men der er Tesla coils i......og anti arial resonant coil, og resonant mode power supply...og så fået kastet
det hele sammen på samme consum fabrik som NAD, ude i
Kina.......de må have hyret nogle af hifi klubbens marketing folk.....der så sage....den skal koste 150.000 til de dumme hifi
kunder, så er der 4000 kr til produktion, og 146.000 kr lige ned i lommen til Audio Group Denmark.......
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 25 Juli 2023 kl. 20:37 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

mtolesen skrev:
Mikkel G og Gnist........men der er Tesla coils i......og anti arial resonant coil, og resonant mode power
supply...og så fået kastet

det hele sammen på samme consum fabrik som NAD, ude i

Kina.......de må have hyret nogle af hifi klubbens marketing folk.....der så sage....den skal koste 150.000 til de dumme hifi

kunder, så er der 4000 kr til produktion, og 146.000 kr lige ned i lommen til Audio Group Denmark.......




NAD er ikke ejet af HFK.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 25 Juli 2023 kl. 20:45 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Audionord A/S ejer Hifi Klubben, Dali, NAD, Argon Audio m.fl.... så de er "kollegaer"!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 25 Juli 2023 kl. 20:55 | IP-adresse registreret Citér mtolesen

👍
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 26 Juli 2023 kl. 10:14 | IP-adresse registreret Citér Boman

Som jeg har skrevet før, der er ingen, der vil købe "noget billigt skidt"

Hvis det er dyrt, er det godt.

Et eksempel, jeg arbejdede i 90erne med lave højttalerenheder hos Peerless.

Vi solgte 12" enhederne til vores kunder for omkring 200 kr, men hvis man skulle købe dem i en butik, kostede de omkring 1500 kr.

Fordi køberne var ikke interesserede i "billig skidt"

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 26 Juli 2023 kl. 10:58 | IP-adresse registreret Citér hifiigen

Mikkel G skrev:
Switchmode og Kl.D har ødelagt hifi-markedet, men øget muligheden for indtjening... ingen nævnt, ingen glemt

Men det er med sikkerhed mere et spørgsmål om afkast end kvalitet, når man ser switchmode og Kl.D i "high end" produkter!

"High End" er i øvrigt et udtryk der også benyttes uden for hifi-branchen, og et begreb der betyder at man har valgt de bedste af de bedste materialer, uden skelen til pris! Gryphon er et godt eksempel... her er det ikke prisen, (både dyr og billig!) der bestemmer komponentvalg, men ydelsen! Det er High End...

Jeg synes du indirekte bekender kulør her, og det er så fint så fint. De to teknologier du nævner, er med til at REDUCERE indflydelsen af en strømforsynings ulineære og høje impedans (SMPT), og at reducere forvrængning og udgangsimpedans (klasse D). De hjælper dermed til at opnå større troværdighed for det indspillede. En dårligt designet SMPT inducerer switching støj, og det skal selvfølgelig indgås i designet.

Det er ikke alle der vil undgå farvning, med hellere vil høre på bestemte typer af farvning. OK, men Hi-Fi - det er det ikke.

Så er der meget storytelling i branchen, og der har de to teknologier ikke den medvind de egentlig berettiger til, og bla. andet er de dels for lette (målt i kilo vægt) og pris. Da mange enten ikke kan/vil høre høj troværdighed, eller lytter på musik der ikke er teknisk krævende, benytter de prisen som udtryk for kvalitet. Det er de færreste, som fryder sig over BÅDE bedre lydkvalitet OG samtidig lavere pris. Det har hi-fi-branchen ikke lært køberne.

Og det er marketingmæssigt nemmere at opretholde købers tro på et topprodukt, hvis det har mindst samme pris som tidligere tiders topmodeller. Så fortsætter nogle med de gamle og dyre teknologier. Der er også en del ingeniører, som ikke kan arbejde godt med de nye teknologier. Nogle af dem anvender så moduler fra professionelle virksomheder, især vedr. klasse D.



__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 26 Juli 2023 kl. 12:01 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Jeg har endnu til gode, at høre konsum Switchmode/Kl.D som rent faktisk giver den indsigt i musikken, som du beskriver, at det burde! Og jeg har aldrig været bleg for at æde min gamle hat, når jeg tager fejl...

Så min opfordring til branchen er, at hvis I har et topprodukt derude med switchmode/Kl.D, som kan stå mål lydmæssigt med traditionelt udstyr, så send det endelig til min dør!

Og ja, hvis teknologien er så god, og så billig, så burde det afspejle sig i slutpriserne til kunderne. Desværre er det bare blevet vendt til en god forretning i stedet...

At ingeniører ikke har evnerne, er ikke en undskyldning. For alt andet lige burde der være nogen som vurderer de oem produkter man indkøber til sin produktion, og som dermed kan sikre at lydkvaliteten i det mindste er der.

Jeg har stor respekt for ICE, Hypex osv.... men enten er de ikke gode nok, eller også er implementeringen af dem ikke god nok, for jeg har stadig til gode, at høre en konsum switchmode/Kl.D forstærker give samme indsigt i detaljer, nuancer, perspektiv osv. som en god kl.A/AB konstruktion, uanset rør eller transistorer!!!

Men det kan lade sig gøre... Bomans setup kører med Lyngdorf TDAI2200 forstærkere som er Kl.D. Men det er ikke en konsum løsning, da en stor del af løsningen ligger i at signalet rettes i det digitale domæne inden det sendes til forstærkerne. Men de gamle Lyngdorf forstærkere var nu alligevel noget helt særligt!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 26 Juli 2023 kl. 12:28 | IP-adresse registreret Citér dichael

Mikkel, er du vidende om forskellen på de nye og gamle Lyngdorf forstærkere?

Jeg købte en brugt TDAI-2200 af en gut for nogle år siden. Han skiftede til TDAI 2170. Senere fortalte han mig, at TDAI 2200
var langt bedre og at han nu havde købt en TDAI 3400 og solgt sin TDAI 2170.


__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 26 Juli 2023 kl. 13:02 | IP-adresse registreret Citér JBLPro

Mikkel G skrev:

Jeg har stor respekt for ICE, Hypex osv.... men enten er de ikke gode nok, eller også er implementeringen af dem ikke god nok, for jeg har stadig til
gode, at høre en konsum switchmode/Kl.D forstærker give samme indsigt i detaljer, nuancer, perspektiv osv. som en god kl.A/AB konstruktion, uanset
rør eller transistorer!!!

Hvilke Hypex-forstærkere har du testet? nCore?

Har du testet nogle af de omtalte NAD-produkter? Kunne være interessant med en test på siden - du skal nok bare ikke vise Hifi-Klubben denne tråd når
du spørger om testprodukter
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 26 Juli 2023 kl. 13:15 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

dichael skrev:
Mikkel, er du vidende om forskellen på de nye og gamle Lyngdorf forstærkere?

Jeg købte en brugt TDAI-2200 af en gut for nogle år siden. Han skiftede til TDAI 2170. Senere fortalte han mig, at TDAI 2200 var langt bedre og at han nu havde købt en TDAI 3400 og solgt sin TDAI 2170.

Den tydeligste forskel er, at de gamle Lyngdorf forstærkere havde lineære strømforsyninger, hvor de nye har switchmode.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 26 Juli 2023 kl. 13:18 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

JBLPro skrev:
Mikkel G skrev:
Jeg har stor respekt for ICE, Hypex osv.... men enten er de ikke gode nok, eller også er implementeringen af dem ikke god nok, for jeg har stadig til gode, at høre en konsum switchmode/Kl.D forstærker give samme indsigt i detaljer, nuancer, perspektiv osv. som en god kl.A/AB konstruktion, uanset rør eller transistorer!!!

Hvilke Hypex-forstærkere har du testet? nCore?

Har du testet nogle af de omtalte NAD-produkter? Kunne være interessant med en test på siden - du skal nok bare ikke vise Hifi-Klubben denne tråd når du spørger om testprodukter

Kig i anmeldelses-oversigten på forsiden... her finder du en del kl.D forstærkere jeg har anmeldt gennem årene  Hertil kommer så nogle få, som er sendt retur uden omtale... tale er sølv, tavshed er guld! Dog har jeg haft Lyngdorf TDAI2200 til test, men da RoomPerfect ikke fungerede i mit lytterum, så valgte vi i samarbejde at afbryde testen. Men som almindelig forstærker er den fremragende!

Umiddelbart trigger den omtalte NAD forstærker ikke min anmelder-nysgerrighed, og så ved jeg af erfaring at det bliver en kedelig gang læsning for jer



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 26 Juli 2023 kl. 13:48 | IP-adresse registreret Citér mtolesen

Uanset om en forstærker er klasse a,b,c,d,e,f,g,h,i.......er den mekaniske konstruktion stadig et kvalitets stempel, og her er HIFI
klubbens NAD brand stadig et skræk eksempel på ripoff fordi man altivt indrømmer at man spare på det mekaniske og bruger
pengene på kvalitets lyd......en "kvalitets lyd" som ingen reelt kan høre, og der ved Hifi Klubben!
Mekanisk samle kvalitet og betjening af et produkt, er et kvalitets stempel, også for hifi, men sorte får i branchen bruger
forbrugernes hifi naivitet til at bilde folk ind at man kan kaste hvad som helst sammen i en plastic kasse i kina, og så bullsh*tte
forbrugerne med at de får bedre lyd for pengene, når besparelsen på kvaliteten i virkeligheden bare går firmaer som hifiklubbens
lommer, og det skal vi ikke være bange for at udstille og kritisere.
Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes