Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 16:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: THX - for lyden eller for at være sej? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Clive
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 265
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg vil lige spørge omkring THX. Mange har THX-godkendt udstyr. Enten en Receiver, eller ht'er. Vi ved jo at THX-godkendt udstyr er lidt dyrere end normalt surround, men køber man det for virkelig at THX udstyr i sin hjemmebio' eller for at kunne være sej over for andre at man har THX?

Til top Vis Clive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clive
 
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1855
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene at folk køber det for at være seje over for vænnerne. Der er sikkert også nogle der køber en reciver/forstærker fordi de godt kan lide at lytte til den, men den har tilfældigvis THX. I dag kan man jo også fo hørebøffer med THX

Imo er det blevet en standert man kan få, hvis man har penge nok.



__________________
Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ
 
m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

hmm så vidt jeg ved er det lidt begge dele. Der er jo lidt blær over at sige at man har en THX godkendt receiver, selvom det ikke altid betyder at den kan mere end så mange andre.

Men køber du en THX godkendt receiver, er du sikker på at det er noget ordentligt kram du køber, for ellers må den ikke få det stempel.
Er receiveren THX Select godkendt, så skal den kunne give den rigtige biograf oplevelse i rum der er op til 20m2. og at den skal ha noget subwoofer frekvens indstilling osv.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=637&zoneid=2 

Den artikel er beskrevet grundigt over hvad THX betyder og hvad en forstærker skal opfylde for at den kan få et stempel med mærket
Til top Vis m0tZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m0tZ
 
Søren M
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 214
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Øhh mig bekendt har Creative en finger med i spillet, så helt ærligt så mener jeg det er bullsh*t. Du kan få en amitech, denver, kald den hvad du vil, som er THX certificeret, såååå de millioner de har betalt for at få lov at skilte med mærkningen så jeg da hellere blev brugt på bedre komponenter...

Søren

Til top Vis Søren M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren M Besøg Søren M's Websted
 
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1855
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Jeg var nok også lidt grov i starten, men jeg mener nu det meste aligevel. MEEEN m0tZ har selvfølgelig ret i det han siger. Men jeg holder stadig på at hvis man har penge nok så kan man godt få det

Der har været flere debatter her inde, hvor man har diskuteret THX, og man er ikke blevet enige, kun at det er lidt mærkeligt at man kan få noget billigt lo*t med THX

Men sådan er det jo med så mange andre ting.



__________________
Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

der er nu helt bestemte krav til udstyret før det må kaldes thx, eksempel vis faselinært ned til og med 35 hz, forstærkeren skal kunne klare x ohm belastning vedvarende,

thx er et kvalitetsstempel, men man skal nok gå efter. eks. jbl custom systemer med mærket. det er lidt udvasket efter som et subwoofersæt til pc'en, eks klipsch eller creative megaworks, der er det kun selve subwooferen og satelitterne der skal kunne klare kravet om linær fasegang (mener jeg) og ikke selve forstærkermodulet.

der er vist nok intet krav om at selve det aktive forstærker modul skal overholde kravene til forvrængning (eller fraværet af samme).

men problemet er også et lidt andet:

 

hvor mange dvd film har reelt thx indspilning? starwars? terminator 2?

hvor mange dvd afspillere og højttaler systemer har?

jeg kender kun et par onkyo dvd, men de koster så også 45000 stk.

med højttalere er der kun pc-sæt jeg har set....

 

eller er det mig der kommer i de forkerte forretninger?



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 394
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Der er så vidt jeg husker også nogle krav om at især forstærkere skal kunne holde dampen oppe i et vist stykke tid uden at de bliver for varme eller lyder underligt, men jeg er bestemt ikke ekspert på området.

__________________
My candle burns at both ends; It will not last the night; But ah, my foes, and oh, my friends - It gives a lovely light!
- Edna St. Vincent Millay
Til top Vis Ørstrøm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ørstrøm
 
AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1855
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Det kunne da være fedt at have et komplet THX anlæg med PC-speaker. Tror HELT klart at lyden er bedre end hvis man bruget DD/DTS på nogle "standart" højttalere

45000kr. er jo heller ik meget for en DVD-afspiller



__________________
Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ
 
madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=44939

det er THX... til den store sum af 985kr... for 2 højttalere og 1 subwoofer... som er THX certificeret..hmm... så tror jeg altså ikke på at THX betyder noget som helst, kvalitetsmæssigt altså!

MVH
Mads
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

jo, når vi snakker hifi....

det er pc højttalere jo ikke.... desuden er der kun tre producenter der er thx godkendt, klipsch og creative og logitach.

grunden til at netop det sær kan få stemplet, er at der er andre thx krav til stereo, samt at der ikke er krav om at de kan spille så højt, hvilket muliggør mindre forvrængning , varme belastning etc.

dog skal lydkortet jo så pgså være thx, men da thx jo er en 5/6/7 . 1/2 std. virker det lidt suspekt med et stereo sæt...

men hvad, jeg ville da også udnytte det hvis jeg sad med en thx licens!

 



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
DKMIK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 559
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Er der overhovedet nogen der ved eller har læst hvad THX går ud på, eller holder i gættekonkurrence.
Til top Vis DKMIK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKMIK
 
madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Altec Leasing laver også THX certificerede højttalere, men pyt nu med det... Vidste ikke at der var forskellige krav til surround og stereo? Men Creative laver også et THX surroundsystem til 1345,-

Med hensyn til en THX certificering, er der så forskel på om der er tale om pc-højttalere og hifi-højttalere? Fordi så kunne man da bare producere nogle Hifi-højttalere, kalde dem pc-højttalere og så nemmere få en THX certificering?

Man lærer noget nyt hver dag! og heldigvis for det da!

MVH
Mads
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse
 
Popmart
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2004
Status: Offline
Indlæg: 48
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kan kun svare for mig selv, jeg mener ikke det er for at blære sig. Har du nogensinde været inde i en THX Biograf hvor lyden simpelthen bare er for lækker?? og du tænker hvordan får jeg den lyd i min stue!!!

Neeej som du siger er der mange receiver der har THX stemplet og det er simpelthen fordi, man så som køber kan føle sig sikker på at receiveren har en kvalitet som lever op til det du ønsker.

Dog kan en receiver som ikke har stemplet sagtens spille lige så godt eller bedre. THX stemplet er til så os forbrugere ved hvilken klasse receiveren ligger i, du skal se det som en vejledning

Til top Vis Popmart's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Popmart
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

dkmik; jeg har læst... også på hjemmesiden.... og lucasarts hjmmesiden og hvad der ellers er.

 

mads; du har helt ret...

popmart; der er massere af udstyr der ikke har thx mærke, men alligevel spiller langt bedre end selv det bedste og dyreste thx udstyr.



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

I overser et væsentligt faktum:

De der l*rte PC højttalere overholder måske en-eller-anden THX standard for hvordan lyden foran PCen skal være. Men det er altså ikke det samme som THX ULTRA og THX SELECT til hjemmebiografen.

THX har også en norm for studielyd (PM3 tror jeg at den hedder)

THX har også normer for billedkvalitet i biografer.

Så husk lige at sammenligne med de samme normer.

www.thx.com

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

fra www.thx.com

THX Certified Multimedia products make good on the promise of computer-based Multimedia. Drawing upon proven expertise in certifying cinemas and home theatre equipment, THX has created performance standards specific to the challenges of Multimedia systems. The certification program requires stringent specifications for the display, sound system, audio/video processing and user controls. When you purchase systems or components carrying the THX logo, you’re assured that the awesome special effects, graphics, and robust audio intended by film producers, musicians, and game developers are accurately - and astoundingly - reproduced on your PC.

Dozens of high-end products carry the THX certification, including products from Dell, Altec Lansing, Compaq, Klipsch, Logitec, and Creative Labs. The THX stamp of approval guarantees the highest possible fidelity for your MP3s, CDs, DVDs, games, and digital audio sources, and you can enjoy a cinema-quality experience right at your own desktop.

 

Så disse er altså certificeret til PC DESKTOP brug, men ikke til rigtig Home Cinema brug.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 349
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Nrik<< Okay, på den måde! Tak skal du have.. Det vidste jeg ikke! TAK!
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

det siger vist også lidt sig selv, men min. krav for eks linær frekvensgagn og forvrængning er der til samtlige forskellie std. , det er lidt "hårdere" alt efter hvad brug det er til.

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Søren M skrev:

Øhh mig bekendt har Creative en finger med i spillet, så helt ærligt så mener jeg det er bullsh*t. Du kan få en amitech, denver, kald den hvad du vil, som er THX certificeret, såååå de millioner de har betalt for at få lov at skilte med mærkningen så jeg da hellere blev brugt på bedre komponenter...

Søren

Creative Technology gik ind og købte en aktiemajoritet på 60% i samarbejde med en stribe andre investorer og banker. Nyheden fra dengang er her:

From High Fidelity Review

LucasFilm Sell THX Division – More Details
More details about the sale of THX are reaching us here at High Fidelity Review.

Last week we exclusively broke the news of the sale of THX by LucasFilm to Creative Labs., and now we’re in a position to provide more information thanks to Terry Shea, Vice President of Griffin Public Relations.

Our original story was correct; a 60% share of THX has been sold, but not just to Creative. A new company has been formed, it will become known as THX Ltd., Lucasfilm remains an investor, as is Creative Technology (parent company of Creative Labs.) and there are also several, undisclosed private investors.

As yet the specific percentages of ownership have not been disclosed, but we do know that no one individual investor or company has a majority share in THX Ltd. However, as Creative is a publicly held company and is accountable to its shareholders, specifics about their part in THX Ltd., and the amount of their financial investment will become known when their own balance sheet is published.

Terry was quick to inform us that it is “…business as usual - all THX programs (professional and consumer) remain in place.”

http://www.highfidelityreview.com/news/news.asp?newsnumber=7 6066

Umiddelbart betyder det ingen ændringer for THX som varemærke, og man skal stadig huske at der er forskelle på biografformatet, hjemmebioformatet, computerformatet og ikke mindst bilstereoformatet. Samtidig findes der også en 2-kanals certificering...

Der er ikke ændret på kravene om hvad en THX-forstærker/receiver skal leve op til uanset i hvilken sammenhæng det drejer sig om - folkene der varetager godkendelsen er stadig de samme.

Samtidig kunne jeg godt tænke mig at se de Denver og Amitech-produkter som du så pænt refererer til, som bærende THX-logoet.

Endnu engang er der en tråd som er bygget op på fordomme og ubegrundede teorier - istedet for at holde en gætte-konkurrence burde I smide noget konkret på bordet, så det ikke ender i endnu en mudderkastningskonkurrence.

En 100% gennemført THX-biograf leverer en lyd som de fleste vil kunne "nøjes" med. Man skal bare huske at der er mange forudsætninger der skal være i orden først. Og den med at undgå THX - jamen, der er snart ikke flere af topmodellerne tilbage som ikke bærer mærket. Er der nogen grund til at begræde at et produkt er godkendt?? Det er trods alt ikke gjort for at genere forbrugeren - for at tjene penge, men hvem skal ikke tjene penge i denne verden -, men nærmere for at levere et produkt som lever op til nogle forskellige krav for en god oplevelse - jeg personligt har ikke hørt en ordentligt opstillet THX-biograf (hjemme som ude) som ikke har kunnet levere varen på overbevisende facon (og de folk der havde dem, havde ikke købt produkterne med den tåbelige baggrund at skulle "imponere" vennerne), så hvis man sidder med en bio bygget omkring et THX-produkt som IKKE kan levere varen, burde man måske starte ud med at gå det hele igennem og finde ud af hvor det er gået galt - mulighederne for fejl er trods alt mange i bio-sammenhæng, THX eller ej!



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Faldt iøvrigt lige over denne lille hyggelige beskrivelse af arbejdsgangen:

""Hi
Has anyone ever seen what the THX report for a piece of equipment looks like? I have and it looks like a state budget report Many times the THX certification crew will find problems with a Pre Amp, Receiver or whatever that the manufacture did not know existed. Ask any manufacture what it takes to get a product certified Its much more than simply purchasing the Licensing agreement When I was at Skywalker Ranch in 1998
They were testing the absolute limits of a Parasound Amp and Pre amp in the Lab
I wont go into the testing details but lets just say you would not do what they were doing at home
Cheers""


__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes