[QUOTE=Basil]
Det kan godt være, at jeg forgriber begivenhederne, så de nedenstående spørgsmåls indhold senerehen bliver beskrevet af dig i en egentligt kabinetvejledning, så hav tålmodighed med mig, der hvad erfaring af højttalere angår stadig er meget "grøn", men elsker at tilegne sig nyt viden.
M.h.t din tilsendte kabinet tegning, så lige for, at jeg har forstået den rigtigt:
Jeg går udfra at udstødningsrøret er lavet som et firkantet hulrum nedadtil igennem matrixstrukturen. I dette hulrum fyldes der træuld/kapok, men skal dette fyld være luftigt eller presset hårdt?
Det vil blive angivet ved vægt, Men det er nok et sted midt imellem, hva det så er.
I toppen af udstødningsrøret er der boret 2X5 1/2" huller, hvori glasuldisolatorrør puttes i, hvor lange skal de være lodret, bare som matrixpladens tykkelse?
Hvis ja, så skal de vandrette glasuldisolatorrør i hullerne ud mod enhederne
også have samme længde som matrixpladens tykkelse?
de ½ rør (på langs) skal føres rundt udstødningsvolumenet, dog ikke lige om 8" enheden, dér bruges alm. dæmpningsmateriale, så de vandrette stykker skal tilpasses de lodrette rør.
Der er vel ikke også de 2X5 huller huller i matrixen på bagsiden af udstødningsrøret?
Selvfølgelig er der det, hele volument et skabt af hullede plader.
Den nederste af de 3 afbillede vandrette matrixstrukturplader
(inddelt i 6 felter) ser for mig ud til at være lukket i midten, vil det sige at udstødningsrøret nedaftil er lukket?
Nej!
Du skriver: For at få den til at "syne" mindre er underdelen udført som et slags stativ til den "mindre" højttaler.
MEN den "mindre" højttaler og underdelen er vel ikke fysisk adskilt, selvom de visuelt ser delt ud?
Det er en måde at presse et volumen sammen "synsmæssigt", Det hele volumen er kabinet for 8" enheden, der anbragt i et lukket kabinet skal have et stort volumen. (det gælder for alle systemer)
Det er ikke nødvendigt at putte lidt fåreuld i matrix hulrummene umiddelbart bag enhederne?
Det skal der, ellers vil du få små grimme impedanshævninger.
Der skal påmonteres 6mm filt på toppen af kabinettet, men hvad med frontpladen?
Hele kabinettet skal pakkes ind undtagen baflen, der tjener diskanten som en slags horn - ingen filt dér - men korrekt form.
Din tegning af den perfekte højttalerenhed ser meget spændende ud, men det kræver en meget omfattende ændring af en normal enheds udformning.
Ganske rigtigt, og det er heller ikke meningen. Tegningen rummer megen nytænkning. Den skal ses som en illustration af "bølgebroen", og som inspiration til evt. "gale" selvbyggere. Jeg skal gerne uddybe videre på de tanker, praktisk arbejde og beregninger der indgår deri.
De på billedet 2 lodrette styr/afstivningsbolte hvis runde krave er trådophængets støttepunkt, hvad skal disse bolte helst laves af? messing?
Nu er der flere end 2 (6-8), det skal ses som et 3d snit. Materialet betyder mindre - jeg ville nok bruge aluminium til hele kurven, der altså betår af sammenskruede støbte dele.
Disse styr/afstivningsbolte er jo fastgjort i enhedens frontchassis og i
bagchassiet/magnet, men på normale enheder har bagchassiet/magnet jo ikke så stor diameter som på tegningen og det bevirker jo, at hvis styrene/boltene skal monteres fuldstændigt lodret, at bagchassiet skal gøres en del breddere.
Men hvilket materiale er godt at bruge til dette?
Kan evt. en ydrering af hårdt træ bruges eller skal det være metal?
Der er flere løsninger på det. Skrå rør, eller udriggere på forreste og bageste ring.
Hvor mange trådophæng er det mest optimale at lave eller varierer antallet af tråde med enhedens størrelse?
Som tidligere 6-8.
Hvad materiale er godt at lave disse tråde af, de skal vel heller ikke mørne for hurtigt?
Jeg bruge en silke/mohair tråd, da den intet siger udspændt og knipset.
Jeg går udfra, at det, der er lilla på enhedens chassis er skum, men af hvilket materiale og hvordan kan disse skumkanter evt. laves?
Bølgebryderen er mørklilla og lyslilla. Det lyslillat er tænkt lavet af træ og det mørklilla af katon, så det let kan bøjes/slibes da spalten til bølgen er enormt kritisk.
Det grønne område stødende optil bølgekanten er vel silikonefedt?
Nej! en uldtråd.
Er det isopunkt, der påføres på enhedens inderside for at udligne/dæmpe overgangen mellem bølgen og konussen?
Nej! det er en særlig ikke så svindende lim, der under tørring kan glattes ud, så passagen af den kan forløbe glat. At den sagtens derefter kan dækkes med isopunkt er noget andet.
Fint nok, at man kan lave en støbeform i gibs, men hvilket materiale er godt at lave denne afstøbning af diskantens phasealignment i?
Jeg bruger en polyurethan støbemasse, der kan fås sort.
Skal det være let og stift såsom glasfiber eller kevlar(hvor man så kan få det fra)?
Det skal først og fremmest være lyddødt og det kan fås fra mig.
Det skal vel være et materiale, der jo støtter diskantens chassisforplade så den ikke vibrerer for meget, når den er monteret i dette phasealignment rør?
Chassisforpladen er skjult bag phasealignmentformen. Det vil blive beskrevet i aftenens bidrag.
Diskanten indtrykkes så dybt at der opnås den samme afstand fra lytteposition til bassens og diskantens akustiske centre, men er det akustiske center på bassen lig med svingspolen og hvor er det akustiske ca. på diskanten?
Regn med samlingen svingspole/membran som udgangspunkt. Så går du ikke helt galt i byen.
Nu har jeg endnu ingen erfaring med udførelse af højttalermålinger, men vil nok støtte mig til det læste herom på Torbens meget gode hjemmeside http://tkhifi.homepage.dk/
Hvad giver det bedste og mest præcise billede af en enhed, så evt. fejl og membranopbrydninger opdages nemmest?
Impedanskurven og frekvenskurven målt på enheden frit eller i en stor baffel eller monteret i det færdige højttalerkabinet?
Undskyld for de mange og lidt uvidende spørgsmål, men man skal jo lære før man kan gå...
Ganske enig, så det vil jeg vente med at besvare til jeg tager punktet, målinger og hvad am kan læse af dem, op
P.S Det er ikke for at reklamere, men for dem der allerede nu ved, at de vil bygge Duelunds 2-vejs højttaler, så har Peak Consult p.t Scanspeak 8554 enheden til 745kr og det er vel ca. halv pris...
Køb dem, det er den bedste 8" lavet af SS. De vil nok mene noget andet, men underligt nok så kan deres forståelse af den komponent de lever af at producere, ligge på et meget lille sted.
mvh Steen Duelund