Forfatter |
|
miju Lukket konto
Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 30 April 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højttalerens direkte lyd påvirkes ikke af rummet og er den direkte lyd "i orden" så er lyden i fjernfelt normalt ikke noget problem, ikke når vi holder os til normalt dæmpede beboelsesrum. .
Det er jo nok derfor man som oftest måler on axis i 1 m. afstand v/1W. og ikke i "normal" lytteafstand, eks. mellem 2 & 3 m. og denne måling er afgørende for højtalerens relle liniaritet..
Og at man måler i et lyddødt eller meget dæmpet rum.
En sådan måling viser hvordan højtaleren opføre sig, og om alt er i niveau og gengives så korekt som nu muligt.
Jeg kan ikke rigtig se hvor du vil hen med det du skriver?? om det er en legetimering af uliniære frekvensgange der ligner et bjerg landskal i Alperne?? eller en og anden specefik form for frekvensgang??
Når man ser alle forskellige målinger på alle forskellige højtalere, så er frekvensgangene vidt forskellige.. nogle er ganske liniære andre høver lidt op efter andre falder lidt af opefter, nogle hæver i bassen andre er "vigende" der. mens nogle igen ligner en ruchebane på bakken!.. her og der og alle vejne eller i bestemte afsnit!..
Resultatet er at de jo alle lyder vidt forskellige! uanet hvilke rum de puttes i!...
De kan ikke alle spille korekt! de kan ikke alle hævde at REPRODUCERE uden at fortolke!... nogle MÅ! uvilkårligt spille galt i "skoven"
Jeg ved ikke hvordan du kan forsvare uliniaritet på nogen måde??
Hvordan kan der nogensinde komme en korekt reproduktion ud af hvis en højtaler gengiver en musik impuls 2 - 3 db. for højt eller for lavt i forhold til det niveau den SKULLE ligge på i forhold til de andre frekvens afsnit og musik impulser i disse, hvis en højtaker har et hæv eller / dip, eks. som før omtalte eks. ved 1000Hz.???
Frekvensgangen målt med et liniært signal ved ent givet niveau, viser klart og tydeligt om gengivelsen er i balance!.. og det skal den være!..
En højtaler med et hæv på nogle db. i et frekvensafsnit! vil gengive alt musik med dette hæv.. og som jo IKKE! er der på pladen / pladerne!...
Når du ser musik signalet på en spektrum equalizer ligger musikkens impulser på pladen ved et hvist niveau i forhold til hinanden!.. højtalerens opgave er at ved en given lydstyrke (bestemt af forstærkerens effekt tilførsel) gengive dette precis som det er og med disse impulser i korekt niveau i forhold til hinanden!..
En højtaler med et hæv på et par db. et og andet sted vil gengive nogle af de impulser de db. for højt i forhold til hvordan de er indspiller og ligger i forhold til de andre impulser!!
DETTE KOMMER MAN IKKE UDEN OM!
Og så er gengivelsen ikke korekt!.. der bliver ganske enkelt tale om en fortolkning! for de par db. et og andet sted vil give en og anden betoning = farvning!!
Dette er uanset hvilket lytterum den står i!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Den direkte lyd er altafgørende for om begrebet "troværdig reproduktion/gengivelse" er inden for rækkevidde
Det er den direkte lyd man måler!!!!!!!!!!
Og det er DEN! der skal være liniær!!..
Hvad der sker når den kydes ud i et givent rum, har ingen indflydelse på forhånd! og kan derfor ikke lave højtalere efter dette!..
Man kan kun have styr over hvordan den opføre sig i et dæmpet / eller lyddødt rum og i en given afstand, hvor andre reflektioner og andet end den direkte lyd ikke har indflydelse..
Er højtaleren liniær her, KAN! den gengive korekt!.. og kan i et lytterum, via room tuning bringes til at fortast og også DER! spille korekt og liniært!..
En uliniær højtaler kan IKKE!! ( uden elektronisk hlælp) bringes til dette!
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto
Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 30 April 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=gl.jas]Fordi modtageren ikke er ren målbar fysik. Vi kan beregne os til mange ting , måle dette og hint , men den menneskelige sans er en ligeværdig medspiller. Hvis man i konstruktionsøjemed alene forlader sig på beregninger og målinger, forsvinder den "levende" dimension, så at sige.........[/QUOTE]
Hvis det der nu er på pladen har en levende dimmensionog er musikalsk, swinger og er godt!??
Kan vi så ikke blive enig om at der så IKKE! behøves at tilføre noget ekstra til dette?? men at optimalt må være at få reproduceret dette helt som det er!? eller under alle omstændigheder så tæt på som nu overhoved teknisk muligt!?
Og hvis det forholder sig således?
Så skal man bestræbe sig på at udstyret ikke må forvrænge, tabe, noget undervejs! ( i så stort omfang som teknisk muligt!) og at højtalerne skal gengive de svingninger musikken består af precis som de er!??
Og at hvisse snævre tekniske tollerancer er nødvendigt for at opnå dette!?
Er det ikke det mest optimale at få musikken så tæt på som den er på pladen / mediet???
Hvis så??
Så SKAL! data og målinger være på plads og optimale!
MEN!! rigtigt er også at DER ER ANDRE FAKTORE DER SPILLER IND! og at selv inden for de mest snævre teknologiske rammer vi i dag har! ( læs : bedste data og målinger) er rimelig headroom for afvigelser og farvninger.. så selv noget der tilsyneladende måler rigtigt optimalt og er så liniært som det nu er muligt at lave en højtaler kan have en gengivelse der IKKE! er optimal eller rigtigt lydende!..
Det er DET! der er det store problem!!!! der er så meget "headroom" at selv de bedste data! kan give et resultat der bare ikke er "rigtigt" eller har den rette "gnist" eller som du siger det "levende" dimension"...
I de her førte debatter virker det som om at fine data og måleresultarer og snævre tollerancer samt liniaritet pr. deffinision udelukker den der "levende" dimension!?? og en musikalsk gengivelse!?? og at udstyr skal absolut have en masse forvrængning eller højtalere en frekvensgang der ligner Alperne under et jordskælv! for at give dette!..
Min klare erfaring er at sådan behøver det bestemt ikke at være!.. og efter min mening og mine øre! så er det IKKE! sån!!...
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto
Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 30 April 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
En linealret højttaler er en umulighed.
Det har du ret i!! man kan kun forsøge sig på en så stor tilnærmelse som muligt!!
Alle enheder har 2 egenresonanser (med tilhørende Q) hvor under henholdsvis over de ruller af. En højttaler (enhed) opfører sig med andre ord som en båndpasfuntion. Den eneste måde at modvirke det er ved at give svingningskredsen (enheden) et høj Q hvilket igen medfører ringning hvilket ikke kan afhjælpes med frekvensregulerende elektronik. Intet Q inklusive filterflanker må være over 0.5.
Det har du også ret i! derfor er Linkwiz Riley filtre med et Q på 0,5 eller så tæt her på som muligt de mest musikalske og rigtige at anvende!! ( til hifi & musik!)
Her er vi bestemt ikke uenige!!
Nej, højttalere skal ikke måle som linealer. Amplituden skal "formes" så den er brugbar til gengivelse i lukkede rum.
Hvilke lukkede rum???????????????
Alle rum er ikke ens!!... hvad skal man forholde sig til??
Du kan ikke lave en højtaler der fungere optimalt i alle rum!!!!!
Det lyddøde rum er den bedste løsning! da der her ikke er noget rum!.. men kun den direkte lyd fra højtaleren!.. opføre højtaleren sig korekt her? har man et udgangspunkt.. og kan tilstræbe at den skal komme til at opføre sig på samme måde i et givent lytterum, hvorved man kan opnå en korekt gengivelse..
Og den korekte gengivelse kommer kun gennem at alle signaler er i balance i hele toneområdet tilført et liniær måle signal...
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4622
|
Sendt: 30 April 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miju, jeg synes debatten kører i ring. Mange lange indlæg om det samme. Kan vi ikke blot konstatere at der findes de der mener en højttaler skal måle lineært, og de der ikke gør? Jeg synes det er noget tid siden jeg blev klogere på Linn i denne tråd.
Og så er vi spændte på dit bud i denne tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23539
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger
Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 30 April 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
En linealret højttaler er en umulighed.
Det har du ret i!! man kan kun forsøge sig på en så stor tilnærmelse som muligt!!
Alle enheder har 2 egenresonanser (med tilhørende Q) hvor under henholdsvis over de ruller af. En højttaler (enhed) opfører sig med andre ord som en båndpasfuntion. Den eneste måde at modvirke det er ved at give svingningskredsen (enheden) et høj Q hvilket igen medfører ringning hvilket ikke kan afhjælpes med frekvensregulerende elektronik. Intet Q inklusive filterflanker må være over 0.5.
Det har du også ret i! derfor er Linkwiz Riley filtre med et Q på 0,5 eller så tæt her på som muligt de mest musikalske og rigtige at anvende!! ( til hifi & musik!)
Her er vi bestemt ikke uenige!!
Hvor får du så linealen fra ?
Nej, højttalere skal ikke måle som linealer. Amplituden skal "formes" så den er brugbar til gengivelse i lukkede rum.
Hvilke lukkede rum???????????????
Rum med 4 vægge, gulv og loft = beboelsesrum = lytterum (for flertallet)
Alle rum er ikke ens!!... hvad skal man forholde sig til??
Du kan ikke lave en højtaler der fungere optimalt i alle rum!!!!!
Bortset fra afrulningen nedefter, jo
Det lyddøde rum er den bedste løsning! da der her ikke er noget rum!.. men kun den direkte lyd fra højtaleren!.. opføre højtaleren sig korekt her? har man et udgangspunkt.. og kan tilstræbe at den skal komme til at opføre sig på samme måde i et givent lytterum, hvorved man kan opnå en korekt gengivelse..
Et lyddødt rum letter da arbejdet men er absolut ikke nødvendigt
Og den korekte gengivelse kommer kun gennem at alle signaler er i balance i hele toneområdet tilført et liniær måle signal...
Det er her din kæde hopper af. INGEN sidder med hovdet under 1 meter fra samtlige instrumenter i et orkester hvilket er den illusion du fremmer hvis amplituden er linealret fra ca.1500Hz og opefter. Du kan slet ikke gennemføre eksperimentet med mindre vi taler ganske få instrumenter. Instrumenter er slet ikke bygget til at blve hørt på i nærfelt. Samtidigt er diskantenheder med ret gengivelse til f.eks. 20kHz forsynet med et underdæmpet øvre resonanspunkt = ringning.
Forstiller man sig en bashøjttaler med ret frekvensgang nedefter vil rumforstærkningen kunne medføre en bas på 12-24dB eller mere over højttalerens middelniveau, med en fuldstændig manglende kontrol på grund af et absurd højt Q.
mvh. |
|
|
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto
Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 30 April 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ja... meget giodt alt sammen! men!.. lad os gøre det enkelt!!..
Hvordan skal frekvensgangen så se ud efter dit bud????????????????????
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 30 April 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Jeg vil skyde denne højtaler til at være tendencerende en anelse mod det lyse.. og ellers meget stram og kontroleret ned efter.. hævet efter 5 - 6 kHz. sammen med den ganske liniære frekvensgang ned efter kan godt subjektivt give en fornæmmelse af mindre krop og fylde og som før antydet lys ( måske lidt analytisk) klang?? alt dette IGEN! uden at have hørt denne højtaler... så... corect me if im wrong???!!! |
|
|
Jeg har heller ikke hørt den, jeg siger bare at den flot lineære, men tenderende til stramme, en smule lyse lyd var hvad _jeg_ havde gættet på en måling af C4 ville vise. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|
Jens J Forum Bruger
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 98
|
Sendt: 30 April 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er her din kæde hopper af. INGEN sidder med hovdet under 1 meter fra samtlige instrumenter i et orkester hvilket er den illusion du fremmer hvis amplituden er linealret fra ca.1500Hz og opefter. Du kan slet ikke gennemføre eksperimentet med mindre vi taler ganske få instrumenter. Instrumenter er slet ikke bygget til at blve hørt på i nærfelt.
Vil du så fremme den illusion at alle nærfeltsoptagelser er optaget i fjernfelt ??
Samtidigt er diskantenheder med ret gengivelse til f.eks. 20kHz forsynet med et underdæmpet øvre resonanspunkt = ringning.
Er det ikke bare et spørgsmål om at sætte yderligere en diskant med mindre diameter og masse på så den opfører sig som en båndpassfunktion med top omkring 20kHz ?
mvh
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger
Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 30 April 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens J skrev:
Det er her din kæde hopper af. INGEN sidder med hovdet under 1 meter fra samtlige instrumenter i et orkester hvilket er den illusion du fremmer hvis amplituden er linealret fra ca.1500Hz og opefter. Du kan slet ikke gennemføre eksperimentet med mindre vi taler ganske få instrumenter. Instrumenter er slet ikke bygget til at blve hørt på i nærfelt.
Vil du så fremme den illusion at alle nærfeltsoptagelser er optaget i fjernfelt ??
Til en afstand svarende til 5-10 meter bag dirigenten - JA
Samtidigt er diskantenheder med ret gengivelse til f.eks. 20kHz forsynet med et underdæmpet øvre resonanspunkt = ringning.
Er det ikke bare et spørgsmål om at sætte yderligere en diskant med mindre diameter og masse på så den opfører sig som en båndpassfunktion med top omkring 20kHz ?
Du skal nok flytte resonanspunktet op med en faktor 10, men lineær amplitude til over 20kHz er stadig en misforståelse når vi taler højttalere
mvh |
|
|
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger
Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 30 April 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Ja ja... meget giodt alt sammen! men!.. lad os gøre det enkelt!!..
Hvordan skal frekvensgangen så se ud efter dit bud????????????????????
mvh.
|
|
|
Hvis du kan levere et blankt kurvepapir via din hjemmeside skal jeg da gerne gøre et forsøg
|
Til top |
|
|
Jens J Forum Bruger
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 98
|
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Jens J skrev:
Det er her din kæde hopper af. INGEN sidder med hovdet under 1 meter fra samtlige instrumenter i et orkester hvilket er den illusion du fremmer hvis amplituden er linealret fra ca.1500Hz og opefter. Du kan slet ikke gennemføre eksperimentet med mindre vi taler ganske få instrumenter. Instrumenter er slet ikke bygget til at blve hørt på i nærfelt.
Vil du så fremme den illusion at alle nærfeltsoptagelser er optaget i fjernfelt ??
Til en afstand svarende til 5-10 meter bag dirigenten - JA
Samtidigt er diskantenheder med ret gengivelse til f.eks. 20kHz forsynet med et underdæmpet øvre resonanspunkt = ringning.
Er det ikke bare et spørgsmål om at sætte yderligere en diskant med mindre diameter og masse på så den opfører sig som en båndpassfunktion med top omkring 20kHz ?
Du skal nok flytte resonanspunktet op med en faktor 10, men lineær amplitude til over 20kHz er stadig en misforståelse når vi taler højttalere
mvh
|
|
|
|
|
|
Hej Bjørn
Nu plejer i at holde jer til hvad der kan bevises og dokumenteres. Kan du dokumentere hvorfor man skal dæmpe diskanten over 1500 Hz. Hvorfor er det lige at lineær amplitude til 20kHz er en misforståelse. Den med det lyder bedre og jeg plejer at sidde på 10 række holder jo ikke rigtig vand.
mvh Jens
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto
Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
__________________ M.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger
Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens J skrev:
bjørn skrev:
Jens J skrev:
Det er her din kæde hopper af. INGEN sidder med hovdet under 1 meter fra samtlige instrumenter i et orkester hvilket er den illusion du fremmer hvis amplituden er linealret fra ca.1500Hz og opefter. Du kan slet ikke gennemføre eksperimentet med mindre vi taler ganske få instrumenter. Instrumenter er slet ikke bygget til at blve hørt på i nærfelt.
Vil du så fremme den illusion at alle nærfeltsoptagelser er optaget i fjernfelt ??
Til en afstand svarende til 5-10 meter bag dirigenten - JA
Samtidigt er diskantenheder med ret gengivelse til f.eks. 20kHz forsynet med et underdæmpet øvre resonanspunkt = ringning.
Er det ikke bare et spørgsmål om at sætte yderligere en diskant med mindre diameter og masse på så den opfører sig som en båndpassfunktion med top omkring 20kHz ?
Du skal nok flytte resonanspunktet op med en faktor 10, men lineær amplitude til over 20kHz er stadig en misforståelse når vi taler højttalere
mvh
|
|
|
|
|
|
Hej Bjørn
Nu plejer i at holde jer til hvad der kan bevises og dokumenteres. Kan du dokumentere hvorfor man skal dæmpe diskanten over 1500 Hz. Hvorfor er det lige at lineær amplitude til 20kHz er en misforståelse. Den med det lyder bedre og jeg plejer at sidde på 10 række holder jo ikke rigtig vand.
mvh Jens
|
|
|
Vi er alle født ind i en verden hvor lyd høres gennem et lavpasfilter. Frekvenser over ca. 1500Hz dæmpes ved transporten gennem luft så den naturlige reference er forsynet med en filtrering beskrevet i ISO9613-1. Absorptionen er afhængig af både temperatur, tryk og luftfugtighed. Kurverne forløber med varierende afrulning så en passiv korrektion bliver en tilnærmelse.
http://steenduelund.dk/download/ISO%209613.pdf
I mit tilfælle er en D29/9300 forsynet med et filter der simulerer et øvre resonanspunkt på 45kHz med et Q på 0.25 hvilket giver en dæmpning på ca. 6 dB ved 30K. I praksis en impedanslineær sugekreds placeret mellem filter og impedanskorrektion. Kurven mellem 2k og 20k har et lidt fladere forløb end virkeligheden. Korrektionen er prøvet på 3 andre højttalere med succes, alle med 29/9300. Dæmpningen ved 30k modsvarer ca. 6.5 meter.
Her findes en lille program til beregninger af dæmpning v/frekvens vs afstand
http://tkhifi.homepage.dk/javapro/sound_absorption.html
Emnet har været oppe i en tidligere tråd hvor forholdet absorption/afstand gik op i hat og briller pga. luftfugtighedens indvirkning på kurveformen hvilket åbenbart var hylende grinagtigt. Link til absorptionskurverne optræder i den nævnte tråd
Den subjektive effekt ved det beskrevne "luftfilter" udelades i denne ombæring.
|
Til top |
|
|
Zorglub Lukket konto
Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Følger der måske Linn luft med deres produkter?
|
|
|
Hvad er Linn luft?
(kigger ud på sommervejret) men det kunne da være spændende at se to
målinger, f.eks. en fra sommer og en fra vinter. Måske skulle man
skrive til John Atkinson for at høre om Stereophile gør i den slags .
Nå ikke , men vi kan jo nøjes med den spændende læsning om hvordan John Atkinson og Stereophile
måler højtalere, hvor der nok så interessant for denne diskussion indledes med at spørge: " What's the point of
measuring the performance of an audio component if what is owners do is
listen to it?"
-> del 1
-> del 2
-> del 3
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto
Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min nye mk.3 version af BGR3,2 anvender en Audiotech 18H mellemtone og en D2904/7100 diskant. samt en Flexunit 12" bas også fra Audiotechnology.
Har en frekvensgang mellem 30 og 500 Hz. on axis på +/- 1,5 db. og fra 500 Hz. til 40 kHz +/- mellem 1 & 1,2 db.
Over 15 kHz. er der et 3 db. hæv on axis op til godt 30 kHz. hvor efter den ruller mildt af, så der igen er niveau ved 40 kHz. hvor efter der er en ret stejl afruldning naturligt..
35 grader off axis er højtaleren LINIÆR!! ( +/- de 1,5 - 1,2 db.) op til 20 kHz. hvor efter den falder mildt af, op mod de 40 kHz. hvor den er godt 5 - 6 db. nede..
Mellem 35 & 40 grader er den optimale lyttevinkel, ( hvor den både måler og lyder bedst! ) hvilket betyder at højtaleren skal have en toe in på mellem 5 & 10 grader alt efter lytterummet, med en lytte afstand på 2 meter og 2 meter mellem højtalerne..
f-3 er lige omkring 20 Hz. ( forsøg på mere niveau og lavere f-3 har vist sig ikke ønskværdigt da bas enhedens membran udsving her vil blive for voldsomme og effekt omsætningen for stor grundet den mængde equalizering her nødvendig)
Delefiltre er 2 orden LinkwizRiley med et Q på de 0,49
Bassens Q er med L.G. filter 0,5
Der deles 6 orden mellem bas og mellemtone ved 175 Hz.
Og en frekvensgangs tollerance på 1,2 db. 30 til 20 kHz. må betegnes som ganske liniær!.. ( især 35 grader off axis!! hvilket siger en del om den helt optimale spredning.. der har krevet speciele tiltag i filtret..)
Dette lyder efter mine øre så korekt som det nu er muligt!.. det giver VIRKELIG følelsen af at være der IRL.. abstrahere man fra den sørgeligvis altid begrensede dynamik hifi højtaler gengivelse lider under i forhold til IRL.
Med en følsomhed på 88 db. spiller de snilt 106 - 107 db. kontiniuert med mine 200W. KlA. trin.. uden forvrængning eller at lyde presset!! ( max. spl. omkring 112 db.) ved mellem 109 og 110 db. ( kontiniuert!) begynder der at optræde lidt forvrængning.
En måling vil komme her til skue snarest..
Sådan mener jeg en rigtig højtaler skal opføre sig!!
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|
FSBB Forum Bruger
Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 17
|
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oles indlæg kan naturligvis ikke overraske nogen. Da jeg på et tidspunkt
skulle købe ny forstærker lånte jeg en Thule forstærker som jeg medbragte til ScalaHifi på deres opfordring, for at sammenligne den med bl.a.a. en Linn.
Det var så ikke Ole, men Mike som startede med at kritisere denne Thule forstærker, og fortalte hvor dårlig den var, inden den begyndte at spille. Da vi bagefter sammenlignede Linn og Thule var det tydeligt at Thule var den bedste. Alligevel fastslog Mike med hans Linn briller at Linn var den bedste. Typisk Scala Hifi.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger
Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 01 Maj 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens J skrev:
Hej Bjørn
Nu har du dokumenteret at luft dæmper. Fint nok at få den gentaget - den er de færreste klar over. Nu var det ikke lige det jeg søgte svar på.
Håber vi fik en ekstra med
Det er nok mere den manipulation i laver med optagelsen der er svær at sluge. Nærfeltsoptagelser lyder ikke godt. Vi snyder ved at dæmpe toppen, og på den måde lave kunstig fjernvirkning. Hvad med de CD'er der er optaget i fjernfelt eller generelt har en fin tonal balance fra starten, vil de ikke tage skade?.
Man ku' jo lade syv og fem være lige og leve med fisteldiskant, små forkølede blikbækkener og hvad der eller følger en overivrig top.
I forvejen er HiFi en illusion, alene det at den oprindelige lyd pludselig deles op i 2 lydkilder gør den eksakte kopi til en illusion. Manipuleringen starter når der trykkes start ved optagelsen. Uendelig få plader er optaget på publikumsplads så praktisk taget alle optagelser har for meget niveau opefter. Mit bud er at 99% af alle plader er optaget i nærfelt eller tæt på. Mikrofoner er typisk forsynet et lille løft i toppen. Fænomenet er heller ikke usædvanlig på båndmaskiner.
Det står og falder vel også på om man på 10 række kun oplever dæmpning af toppen. Hvis der sker mere end blot dæmpning så vil det manipulerede resultat, ved dæmpning af toppen, på en eller anden måde være syntetisk. Det vil med andre ord ikke indeholde alle elementer fra 10 række.
Hvordan opfatter du levende musik hvis du inden for rimelige grænser bevæger dig lidt frem/tilbage eller for den sags skyld til siderne ? Den bemærkning jeg oftest får er at mine højttalere er "usynlige", musikken er bare "til stede". Lyden ændrer sig forbavsende lidt når man flytter sig rundt eller ud af rummet. Lidt på samme måde som med levende musik. Det er et særkende ved synkrone flervejssystemer der faktisk kan måles.
Du sidder aldrig i en koncertsal hvor mikrofonerne er placeret, så du ved ikke hvilke ændringer den relativ beskedne dæmpning ikke får med. Dæmpningen i grundtoneområdet er under 0.5 dB ved f.eks 4000Hz
Hvis man spiller noget musik der er optaget på "lytteafstand" lægges der selvfølgelig lidt til, men uforvarende lyttere opdager det simpelthen ikke. Det er og bliver en illusion og så kan man da lige så godt gøre det ordenligt, også selv om det er mod alt hvad de udenbyske guru'er prædiker
Enkelte mangler den der "lige i smasken" fornemmelse, men jeg spiller i et 8,6 meter langt rum med højttalerne 2.3 meter fra bagvæg og det bliver (ikke af mig) udlagt som årsagen. Til gengæld er der ingen brok over et bækken i naturlig størrelse, selv om det står derhenne hvor trommeslageren sidder.
Lytter du for øvrigt lige på aksen af din diskant eller en smugle offaxis eller hur ?
Det kommer an på hvor jeg sidder, men alle enhederne er rettet ind mod samme punkt (3.5meter) Dæmpningen på 6dB ved 30kHz (ca.4dB v/20k) blev ordnet over en spand kaffe som et sted at starte, og så det gav 9300'eren et meget jævnt forløb og har vist sig som et fint kompromis.
mvh Jens
Ok ! jeg er fuldstændig off topic. Denne her snak om dæmpning af diskant er der vel ikke nogen andre der er interesseret i.
Få interesserede ? helt sikkert
Uden for emneområdet ? absolut ikke, kan det bliver mere "high fidelity"
Bjørn |
|
|
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum
Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
FSBB skrev:
Oles indlæg kan naturligvis ikke overraske nogen. Da jeg på et tidspunkt
skulle købe ny forstærker lånte jeg en Thule forstærker som jeg medbragte til ScalaHifi på deres opfordring, for at sammenligne den med bl.a.a. en Linn.
Det var så ikke Ole, men Mike som startede med at kritisere denne Thule forstærker, og fortalte hvor dårlig den var, inden den begyndte at spille. Da vi bagefter sammenlignede Linn og Thule var det tydeligt at Thule var den bedste. Alligevel fastslog Mike med hans Linn briller at Linn var den bedste. Typisk Scala Hifi. |
|
|
Se sådan er det! Du har sikkert fået at vide, at din Thule amp kører ude af takt eller lign. Fakta er typisk istedet, at ampen bare går dybt og fremkalder rumresonanser af den grund. Det er meget nemmere, når det ikke går særligt dybt, derfor har Linn valgt den begrænsede response, fremfor at fjerne resonanserne.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto
Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil lige slå noget fast!
Linn i sig selv fejler bestemt ikke noget som sådan!.. tværtimod!
Det er ikke værre eller bedre end så meget andet godt kvalitets hifi!..
I mine øre der det ( eller noget af det! især enkelte af deres højtalere!!) ikke just det mest korekt spillende!.. men dette er så blot min opfattelse.. og den er hvad den er!!
MEN! lad det være sagt at dette ikke er ensbetydende med at det spiller eller er dårligt af den grund! ( heller ikke i mine øre!) faktisk spiller en del af deres grej ganske fremragende og medrivende ( trods der fortolkes en del og ligger en bestemt klag / lyd filosofi bag!)
Kvaliteten af grejet er absolut forebilledeligt! og fremragende, det ser godt ud, fungere fint og lækkert mm. og der tilbydes hele fine løsninger "inside out" om man så kan sige!?
Jeg ville DOG! bestemt ikke have noget mod et par Klimax effekttrin! da disse faktsik spiller indenfor rammerne af hvad jeg vil betegne som ganske ufarvende og ufortolkende! samt herved korekt!.. og svine lækre er de!!
Den meget tilsvinen af Linn her skyldes nok en hvis fanatisme der præger enkelte Linn indehavere ( gruperinger af indehavere måske!??) samt div. påstande om mere musikalitet end i andet og mere korekt gengivelse end noget andet mm. altså en hvsi "frelst hed" og viden bedre!... og en skrå skikkerhed og påstålighed fra div. forhandlere af dette grej, og ikke mindst Linn selv... dette kan bringe pis i kog hos en del!.. ( og ikke uberettiget eller så underligt endda!)
MEN! dette skal og bør dog ikke ligge selve udstyret til last!
De der vælger Linn fordi de finder det lækkert og ikke mindst ganske vellydende og overbevisende, endda troværdigt og derfor musikalsk!.. og udgår fra denne opfattelse, er ikke meget anderledes end de der går efter så meget andet grej der findes der ude!.. og all respekt for det!!!!!!!!!!!! ( fra min side!)
Jeg har selv deltaget i en del Lin debatter her, og måske kunne give indtryk af at jeg ikke kan lide det mm. men!! intet kunne være mere forkert!..
Jeg personligt har blot argumenteret mod påstålighed vedrørende at dette grej skulle være GENERELT! bedre og mere rigtigt og derfor mere musikalsk! end så meget andet rigtig godt kvalitets udstyr!..
Hvilket jeg ikke mener er nogen sandhed! men en subjektiv betragtning!.. og som jeg hvad angår korektheden understøtte ved konkrete målinger mm. at det ikke helt er!.. og at der er andet der er mere korekt gengivende.. altså med andre ord neutralt..
Men som jeg andet steds er inde på, kommer dette helt an på hvad man søger og hvad der efter ens egen opfattelse er mest rigtigt, troværdigt og godt!..
Og her er meningerne så forskellige da opfattelsen er divergerende fra person til person..
Så i bund og grund respekt for de valg folk tager!..
Linn er da et fremragende hifi mærke, og kan man lide netop den måde dette spiller på ( korekt eller ej, eller mere korekt eller mindre osv.. osv..) så er det lige det rette valg og så får man noget rigtig lækkert og velspillende udstyr!..
Lad DINE! øre og DIN opfattelse bestemme!.. det er jo DIG! der skal lytte på det!..
Og igen kan jeg kun opfordre til at ikke drive hetz mod noget specefikt mærke! men have respekt for det der er og de valg folk tager!..
Men! stille nogen sig op med et mærke og forsøger at hæve dette over alle andre som en støre sandhed! og det faktisk ikke bevisligt på nogen konkret måde er det ( og endda i nogle tilfælde bevisligt ikke så!!) da er det jo ok! at gøre på det kraftigste opmærksom her på!..
Hvilket der så rigeligt da også er gjort i tråden vedrørende Linn af otto her andet steds!.. OG DET ER BERETTIGET!..
Generel tilsvinen af udstyret og her igennem inddirekte af de der besider dette og er glade samt tilfredse for det og får en troværdig og god musik oplevelse med det!.. er IKKE!!
RESPEKT!!
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
klc-audio Forum Bruger
Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 06 Maj 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miju/
Det var sgu da noget af det mest fornuftige skrevet af din hånd. Måske du en dag vil erfare at linealret frekvensgang ikke er et must. Hvis det er målet hvorfor ikke bare købe en tilfældig ht'er og en Tact, så er alt perfekt.
Jeg vil underholdes - ikke kedes ihjel.. HiFi eller ej.
|
Til top |
|
|