Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 06:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Rock´s HIFI (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 24
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 23 April 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Gain er vel hvor meget signalet forstærkes af forforstærkeren.

Hvis der er højt gain skal man kun dreje lidt op for volumen for at der spilles højt og er der lavt gain kan man dreje volumen langt op for at der bliver spillet højt.

PS: Jeg er ikke tech-stærk

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2382
Sendt: 23 April 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Hvor meget jeg kan bruge volume knappen, har også noget at gøre med hvor "højt" en given cd er indspillet. Det er der ikke noget nyt i, det er bare mere udtalt nu, end det nogensinde har været før. Jeg må sige jeg har blandet føleser overfor denne Sunfire. For den lyder sgu godt. Den er slet ikke varm og blød, trods den er rørbestykket. Der er masser af knald på, og bassen er kontrolleret og meeegt dyb. Bassen når nye dybter i Roger Waters "amused to death" Uuuuh, det æ bår dæjligt!!

Det med at svejse en modstand på potmetret, er det "sådan lige"?

Det ser sådan ud på indersiden:



__________________
HYGGE HEJSA!
Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 23 April 2006 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:
Det med at svejse en modstand på potmetret, er det "sådan lige"?

Den med at tilføje en ekstra modstand, giver gerne noget begrænsning i dynamikken.
Jeg tror mere på at finde de modstande, der styrer gain, og så skifte til den korrekte værdi.

Der skal helst en guru til, som ved hvad resultatet bliver, da det nok ikke er 'bare lige'.

Måske Audio Consult kan give råd her, eller producenten måske ?
Hvad med at smide en email til Sunfire ?

http://www.sunfire.com/



__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 23 April 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hej rockforlife, kan du se Ohm værdien på potmetret, er den på f.eks 20k-Ohm så kan man prøve med 50k-Ohm og samtidigt måske et bedre potmeter. Der er også den muglighed at prøve en attenuator som normalt kan leveres i 10, 20 50 og 100k-Ohm

Jeg kan godt give Spencer ret i Den med at tilføje en ekstra modstand, giver gerne noget begrænsning i dynamikken. har prøvet og valgte at skifte til attenuator med et rigtig godt resultat som jeg stadig bruger i min pre.



__________________
My amplifier is a "a cap-cooker"
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv
 
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2382
Sendt: 23 April 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg skrev:

Hej rockforlife, kan du se Ohm værdien på potmetret, er den på f.eks 20k-Ohm så kan man prøve med 50k-Ohm og samtidigt måske et bedre potmeter. Der er også den muglighed at prøve en attenuator som normalt kan leveres i 10, 20 50 og 100k-Ohm

Jeg kan godt give Spencer ret i Den med at tilføje en ekstra modstand, giver gerne noget begrænsning i dynamikken. har prøvet og valgte at skifte til attenuator med et rigtig godt resultat som jeg stadig bruger i min pre.

Jaa, det kunne være en mulighed. Ååå, det er sgu svært. For den lyder jo godt.. Skal man sælge, eller bokse med den?

Hvad kan sådan et godt potmeter koste?



__________________
HYGGE HEJSA!
Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 23 April 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Hvis man skifter til en attenuator, der slipper ground imellem hver position (break before make), så skal man lige tjekke om der er DC-spærre senere i systemet, hvis man er bange for brag i højttalerene, som kan skade.

Har man sjældne højttalere, er der grund til at tjekke den slags.
Muligvis kan en effektforstærker også gå i selvsving på den slags, men mon dog at Doxaen gør det ?
Det tror jeg faktisk ikke, da der nok sidder et Zobelfilter i udgangen, som bremser den slags snask. (Sikkert også et HF-filter)



__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 23 April 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Men... Om man sætter 10, 20 50 eller 100 k potentiometer ændrer da ikke på hvor meget man skal dreje på volumen med mindre at der sidder nogle modstande efter potentiometret af betydning (rør har jo extremt høj indgangsimpedans) - eller at potentiometrenes logaritme er forskellig, hvilket typisk ikke er tilfældet.
Til gengæld har det betydning for hvor meget kilden belastes. Altså hhv. 10 - 100 k.

Såe... Skal der fuskes, så sæt et potentiometer i med lav impedans, gerne 5 el. 10 k og så en modstand "i toppen". Så svarer det til at man kun kan bruge en del at det fulde potentiometer, som er potentiometret + modstanden i toppen. Det er rigtigt at hvis det oprindelige potentiometer er 100 k og man smider en modstand i toppen på den, så kan der godt ryge en pæn del i dynamikken. Men nu sidder jo jo internt og har dermed korte kabler, men alligevel, i det tilfælde er det bedst med små impedanser.


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2382
Sendt: 23 April 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hmmmmmmm

__________________
HYGGE HEJSA!
Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 23 April 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Brugtprisen på den falder markant så snart man har rodet med den
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 23 April 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:
Hmmmmmmm

Er der lidt brum at spore her ?

Mon ikke du må maile til Sunfire, og høre om de har et forslag ?
Måske skal der bare skiftes to modstande i den.

EDIT: Eller hvis du er meget heldig, skal der måske bare flyttes en jumper.
Men så heldig er du nok ikke.  



__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 23 April 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Du Rock, hvad med at tale med importøren af Sunfire - Henrik

Det er et simpelt tweak at skifte potmetret til f.eks et Nobel (ca. 400Kr) og kan nemt ændres til det gl. igen Søger du en attenuator kan det måske lade sig gøre at finde den til ½ pris hos en forhandler (sådan fik jeg min)



__________________
My amplifier is a "a cap-cooker"
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv
 
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2382
Sendt: 28 April 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Hææææææææææj, så er det weekend  Efter at have kommet tilbage på arbejdsmarkedet, sætter man sgu pris på sådan noget weekend stads!!

Nå, en lille update. Gain, er selvfølgelig stadig et problem. Dog ikke værre end jeg kan nyde noget god musik, og glemme alt om gain osv. Hvis vi kigger på lydkvaliteten i mit system pt, er det sgu temlig "high end" (tør næsten ikke sige det..) Denne store klods af en preamp (sunfire) og mit nyeste vidunder af en effektforstærker (doxa 70 sig. mkII) laver en genial lyd sammen.

Jeg kunne selvfølge stadig godt tænke mig at få styr på det gain-halløj. Men hvad helved gør man, andet end at satse, og prøve sig frem? Sælger jeg min Sunfire og køber en anden pre, resikerer jeg nemt at ende med det samme gain-problem, som jeg har nu  Et andet problem. Jeg kan faktisk rigtig godt lide lyden i den skide Sunfire....

Det som GULDTUBORG forslår, er det en holdbar idé? Kunne man proppe et potmeter, med valgbar modstand i, og måske med remote moter? Er jeg ude i hampen??

HJÆÆÆÆÆÆÆLP!!!



__________________
HYGGE HEJSA!
Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife
 
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 29 April 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hej Rock, ja det er lækkert med weekend...

Med hensyn til din pre kan man jo måske også prøve: Vacuum Tube Output Buffer

 

Input impedance 470K Ohms

Output impedance < 33 Ohms

Total harmonic distortion < 0.004% 10Hz to 20kHz

Frequency response 20Hz to 65kHz +0, - 0.5dB

Crosstalk Better than 80dB, 20Hz to 20kHz

Signal / noise ratio (reference full output)

Better than 93dB unweighted
Better than 106dB 'A'-weighted

Valve (tube) type 6112 twin triode (two)

Power requirement 12 - 0 - 12 Volts AC 500mA
(via mains adaptor supplied)

 



__________________
My amplifier is a "a cap-cooker"
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv
 
pjnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 29 April 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Hifilover skrev:
Det kommer lige som sult.

mvh. preben

Jeg kan godt forstå dig mht. skift af grej, det kan være et helvede, men samtidig er det også det som gør det spændene. Der skal bare ske noget engang imellem, så skifter man noget ud i kæden, og så er helvede løs, og man kan begynde forfra  .  Men samtidig er det jo også fedt at man kan snakke med om, hvordan den og den forstærker spiller + at man oplever at man ligepludselig finder ud af, hvordan man egentlig gerne vil have sin lyd .

Det er noget som jeg selv har været ret længe om at finde ud af, og har stadig lidt svært ved at skulle forklarer, hvordan lyder et eller andet. Hvordan fanden skal man forklarer det, andet end at man syntes det lyder godt eller mindre godt.

Jeg har haft rimelig mange forskellige anlæg sat sammen, som lød rigtig godt,  ikke altid på highend niveau (ja hvad er highend når det kommer til stykket, skal det være dyrt for at være highend, eller skal det bare være god lyd  ) Det er sku ikke prisen det kommer an på. Nogen gange bliver jeg overrasket over, hvor lidt penge der egentlig skal til for at opnå god lyd.

Tror du, at du kan blive ved med at nærer dig   En gang skudt altid skudt i hifi

Til top Vis pjnielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pjnielsen
 
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2382
Sendt: 30 April 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg skrev:

Hej Rock, ja det er lækkert med weekend...

Med hensyn til din pre kan man jo måske også prøve: Vacuum Tube Output Buffer

 

Input impedance 470K Ohms

Output impedance < 33 Ohms

Total harmonic distortion < 0.004% 10Hz to 20kHz

Frequency response 20Hz to 65kHz +0, - 0.5dB

Crosstalk Better than 80dB, 20Hz to 20kHz

Signal / noise ratio (reference full output)

Better than 93dB unweighted
Better than 106dB 'A'-weighted

Valve (tube) type 6112 twin triode (two)

Power requirement 12 - 0 - 12 Volts AC 500mA
(via mains adaptor supplied)

 

Hvad gør denne dims, og hvad koster den?



__________________
HYGGE HEJSA!
Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife
 
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 30 April 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

God søndag, dimsen er på tilbud p.t. hos :

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?emne=visprodu kt&ID_infoside=2044664

 

X 10 er et lidt kryptisk produkt - umiddelbart virker det ulogisk at et led ekstra imellem CD og forstærker skulle kunne forbedre lyden. Der findes dog en fornuftig, omend lettere kompliceret forklaring:

Når en CD-afspiller tilsluttes en forstærker, skal CD-afspillerens udgangstrin "trække" forstærkerens indgangstrin, meget lig den måde forstærkeren skal trække højttalerne. Jo lavere impedans forstærkerens indgangstrin har, og jo højere CD-afspillerens udgangsimpedans har, jo sværere vil CD-afspilleren have ved at drive forstærkerens indgangstrin. Dette kan ofte resultere i at lyden bliver presset og udynamisk, enhver komponent lyder bedst når den får lov at arbejde et stykke inden for dens arbejdsområde, med "headroom" til at levere den dynamik der kræves i musikkens peaks. X 10 bufferen har en meget høj indgangsimpedans, og sørger derfor for at CD-afspillerens udgangstrin aldrig er belastet særligt kraftigt, og i udgangen sidder et mu-vista rør med en meget lav udgangsimpedans, og X 10 kan derfor uden problemer trække et hvilket som helst indgangstrin uden at blive presset. Lyden vil derfor typisk opleves mere fri og dynamisk med en X 10 indkoblet.

 Lige et smukt billed af en rør-pre, nam nam                 



__________________
My amplifier is a "a cap-cooker"
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv
 
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2382
Sendt: 30 April 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg skrev:
God søndag, dimsen er på tilbud p.t. hos :

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?emne=visprodu kt&ID_infoside=2044664

 

X 10 er et lidt kryptisk produkt - umiddelbart virker det ulogisk at et led ekstra imellem CD og forstærker skulle kunne forbedre lyden. Der findes dog en fornuftig, omend lettere kompliceret forklaring:

Når en CD-afspiller tilsluttes en forstærker, skal CD-afspillerens udgangstrin "trække" forstærkerens indgangstrin, meget lig den måde forstærkeren skal trække højttalerne. Jo lavere impedans forstærkerens indgangstrin har, og jo højere CD-afspillerens udgangsimpedans har, jo sværere vil CD-afspilleren have ved at drive forstærkerens indgangstrin. Dette kan ofte resultere i at lyden bliver presset og udynamisk, enhver komponent lyder bedst når den får lov at arbejde et stykke inden for dens arbejdsområde, med "headroom" til at levere den dynamik der kræves i musikkens peaks. X 10 bufferen har en meget høj indgangsimpedans, og sørger derfor for at CD-afspillerens udgangstrin aldrig er belastet særligt kraftigt, og i udgangen sidder et mu-vista rør med en meget lav udgangsimpedans, og X 10 kan derfor uden problemer trække et hvilket som helst indgangstrin uden at blive presset. Lyden vil derfor typisk opleves mere fri og dynamisk med en X 10 indkoblet.

 Lige et smukt billed af en rør-pre, nam nam                 

Hmm, hmm.



__________________
HYGGE HEJSA!
Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife
 
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 30 April 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Du Rock, hvis du kun har det høje "gain" problem når du spiller CD-er kan en mulig løsning også være at dæmpe udgangen på cd-sp.  

Jeg har selv løst en problem med en tuner som havde et alt for højt output med et godt resultat ad den vej, det kræver to modstande pr. kanal af en god kvalitet (de modige bruger kun en modstand pr. kanal), jeg fik en forr. til at hjælpe mig.  



__________________
My amplifier is a "a cap-cooker"
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv
 
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2382
Sendt: 30 April 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg skrev:

Du Rock, hvis du kun har det høje "gain" problem når du spiller CD-er kan en mulig løsning også være at dæmpe udgangen på cd-sp.  

Jeg har selv løst en problem med en tuner som havde et alt for højt output med et godt resultat ad den vej, det kræver to modstande pr. kanal af en god kvalitet (de modige bruger kun en modstand pr. kanal), jeg fik en forr. til at hjælpe mig.  

Ja, nu må vi se hvad det ender med  Jeg ville nu helst sælge, og købe mig en anden, uden at skulle pille-rode-rage i noget. Det gør det bare det svære at komme af med igen..



__________________
HYGGE HEJSA!
Til top Vis rockforlife's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockforlife
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 30 April 2006 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Rent teoretisk kan du også lave dit eget signalkabel og i den ende der render ind i forforstærkere, der dæmper du med to passende modstande som spændingsdeler. Voilá, så skal der ikke roddes i noget som helst.
De to modstande tilsammen bør have en værdi svarende til 10-25 kOhm, lidt afhængig af om din kilde kan lide at trække lavere impedanser. Hvordan det lyder ja... Hvis der ikke er alverden med kabling i forforstærkeren og der er brugt fornuftigt kabel med lav kapacitans.

EDIT: Man kan selvfølgelig også bare lave et lille mellemled, hvis du har købekabler du mener er bedre end nogen man selv kan lave med godt mikrofonkabel.


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 

<< Forrige Side af 24 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes