Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 22:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvorfor er min PS3 så go? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Bruger siden: 27 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 264
Sendt: 23 September 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Hvordan fanden kan Sony lave sådan et mainstream forbruger elektronik produkt, som er så forkert på alle måder i forhold til hifi entusiaster, men aligevel være så overlegen?

Jeg har længe været forundret over at den ved alm. cd playback faktisk var på samme niveau med min Rega, og her i dag får jeg den så sat op med et Chord optichord kabel, og sammen med den upsampling af cd signalet, så står den jo nærmest og griner af Regaen... På trods af at Regaen er konstrueret efter alle kunstens regler, og endda er monteret med Chords signature kabel.

Billedet ved blu-ray er jo sammenligneligt med Sonys egen blu-ray top model, og dvd er heller ikke helt skidt (ihvertfald klasser bedre end min gamle NAD) DVD upscaling er dog lidt en downer, men det kan da slås fra.

Og så er der jo den festival af features og funktioner i sådan en maskine, som man ikke tør drømme om i alt muligt andet udstyr... Godtnok suser den lidt og controlleren er ikke lige den bedste remote, og manglen på display gør det nødvendigt at tænde tv'et.

D/A delen er for mit vedkommende det samme, men det kan sku da ikke passe at den som digital kilde er så go - Hvad er hemmeligheden? (eller er det bare mig)

 

(Det er da ikke lige det jeg forventede da jeg købte den!)

Hvordan er din ps3 koblet til dit anlæg?

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted
 
Per N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 23 September 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Hattori Hanzo skrev:
Av der er vist lagt i kakkelovnen nu...vi spænder sikkerhedsbælterne


Jeg håber du har 4 punkts seler


__________________
Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
Til top Vis Per N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per N
 
Otto J
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3048
Sendt: 23 September 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:

Og nej Kasper jeg har ikke hørt alle, men mange, alle med samme konklusion, vi snakker kun forringelser, eller tilpasning til den individuelles smag i disse maskiner( det jeg kalder eksotiske klang forskelle)


Hvorfor diskuterer vi så ikke dyre vs. billige CD-afspillere, i stedet for PS3 vs CD-afspillere, når det i virkeligheden er dér du mener "problemet" ligger?

Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
Per N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 23 September 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Per N skrev:

Og nej Kasper jeg har ikke hørt alle, men mange, alle med samme konklusion, vi snakker kun forringelser, eller tilpasning til den individuelles smag i disse maskiner( det jeg kalder eksotiske klang forskelle)


Hvorfor diskuterer vi så ikke dyre vs. billige CD-afspillere, i stedet for PS3 vs CD-afspillere, når det i virkeligheden er dér du mener "problemet" ligger?



Fordi tråden omhandler ps3, og kasper fra tc valgte og gribe fat i et sidespor der kunne trækkes ud af mit indlæg
Men tilbage til emnet. ps3 vs rega.


__________________
Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
Til top Vis Per N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per N
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 23 September 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

micma18 skrev:
Jeg har længe været forundret over at den ved alm. cd playback faktisk var på samme niveau med min Rega, og her i dag får jeg den så sat op med et Chord optichord kabel, og sammen med den upsampling af cd signalet, så står den jo nærmest og griner af Regaen... På trods af at Regaen er konstrueret efter alle kunstens regler, og endda er monteret med Chords signature kabel.

Er det kun mig der synes det er meget selvmodsigende, at du på den ene side siger at almindelige hifi CD-afspillere bare er opreklameret standard-teknik i dyre kasser, og på den anden side benytter en "veltestet" Rega som reference og begrundelse for din oplevelse af PS3'en?


En 'veltestet' Rega - er det en Apollo ?
Bare så vi kan komme lidt hen på, hvad der er på slagtebænken her.
Bas er iøvrigt ikke det den er berømt for, men vist mere et af ankepunkterne ved Apollo.


__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Bruger siden: 27 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 264
Sendt: 23 September 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
AV Precision skrev:

Per N skrev:

Og nej Kasper jeg har ikke hørt alle, men mange, alle med samme konklusion, vi snakker kun forringelser, eller tilpasning til den individuelles smag i disse maskiner( det jeg kalder eksotiske klang forskelle)


Hvorfor diskuterer vi så ikke dyre vs. billige CD-afspillere, i stedet for PS3 vs CD-afspillere, når det i virkeligheden er dér du mener "problemet" ligger?



Fordi tråden omhandler ps3, og kasper fra tc valgte og gribe fat i et sidespor der kunne trækkes ud af mit indlæg
Men tilbage til emnet. ps3 vs rega.

Begge dele er interessante.

Jeg har selv en ps3 stående, men har faktisk ikke leget med analog lyd på den. Det vil jeg dog sandsynligvis gøre snarest. Ville dog blive mere end almindelig overrasket hvis den slår min cd afspiller, men lad os se.

Derudover synes jeg det kunne være sjovt at høre mere om(i en anden tråd) dine "en cd afspiller er en cd afspiller" synspunkter, som jeg mildest talt finder tvivlsomme

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 23 September 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Det skal måske lige tilføjes at jeg ikke selv har hørt dens indbyggede DAC, men min erfaring med den er rent som digital kilde... Jeg har ikke et AD modul i min Lyngdorf, så jeg kan ikke afprøve den i analog stand, og det var nu heller ikke min mening at bruge den sådan ;-)

Lige netop her kan man godt blive meget overrasket ved cd kontra dvd/ PS3 afspillere. Det er de færreste cdafspillere som er produceret til kun at bruges som rent drev (altså den digitale udgang) men de fleste dvdafspillere og her også PS3 er brugen af digital udgang meget mere udbredt og mange gange også bedre.

Jeg har prøvet dvdafspillere til under 10K slå cdafspillere til over 20K i den digitale udgang, men lige så snart man bruger den inbygget DA så er det noget helt andet igen.

 

Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Bruger siden: 27 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 264
Sendt: 23 September 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
Kasper, TC skrev:

Det lyder jo til at vi har fundet et sandt orakel her! Du må have hørt ALT hvad der findes i verden og desuden være i stand til objektivt at bedømme alle disse ting for at komme med så dumdristige udtalelser. Beklager Off topic og stopper her!



Dumdristigt er når man bevæger sig ud på så småt begyndende spydigheder fordi man ikke kan argumentere mere. -Du svarede forresten ikke på mit spørgsmål om hvorfor MF's dac har fået neglelak det må du da vide som produktchef?

Hvis du gerne vil modargumentere med mig istedet for og være træls og udnævne mig til "gud" på en nedværdigende måde, kunne du jo nævne en cd afspiller til over 50.000 hvor der sidder producentens egen D/A IC i. Det må jo findes siden du tør være spydig? Eller du kunne argumentre for hvorfor du ikke mener cd mediet har nået sin teoretiske grænse forlængst?

Og nej Kasper jeg har ikke hørt alle, men mange, alle med samme konklusion, vi snakker kun forringelser, eller tilpasning til den individuelles smag i disse maskiner( det jeg kalder eksotiske klang forskelle)


Jeg mener nu godt at kunne stå inde for at kalde dine udtalelser dumdristige. Det skal ikke forstås på nogen chikanerende eller spydig måde. Det jeg mener med det er at du giver udtryk for en arrogant holdning. Du har udelukket den mulighed at der rent faktisk findes cd afspillere der kan nogle ting du ikke havde troet muligt. Denne mulighed har du afskåret dig og taget patent på "sandheden". Og tag nu ikke dette som en spydighed, da jeg faktisk synes det er en interessant debat.

Jeg mener ikke at der er så mange variable i en cd afspiller, og at isoleret at fokusere på DAC'en eller andre dele af maskinen er tåbeligt. Det der i sidste ende betyder noget er jo hvad der kommer ud af kassen. Derfor mener jeg heller ikke det giver mening at debatter hvorvidt cd afspiller rent teoretisk set har nået et toppunkt. Jeg tror cd afspiller bliver bedre og bedre og at mange dyre maskiner er bedre end billige.

Og hvorfor MF har malet over deres DAC har jeg svært ved at svare på.

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted
 
NADali
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 434
Sendt: 23 September 2007 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Kasper, TC skrev:
Per N skrev:
Kasper, TC skrev:

Det lyder jo til at vi har fundet et sandt orakel her! Du må have hørt ALT hvad der findes i verden og desuden være i stand til objektivt at bedømme alle disse ting for at komme med så dumdristige udtalelser. Beklager Off topic og stopper her!



Dumdristigt er når man bevæger sig ud på så småt begyndende spydigheder fordi man ikke kan argumentere mere. -Du svarede forresten ikke på mit spørgsmål om hvorfor MF's dac har fået neglelak det må du da vide som produktchef?

Hvis du gerne vil modargumentere med mig istedet for og være træls og udnævne mig til "gud" på en nedværdigende måde, kunne du jo nævne en cd afspiller til over 50.000 hvor der sidder producentens egen D/A IC i. Det må jo findes siden du tør være spydig? Eller du kunne argumentre for hvorfor du ikke mener cd mediet har nået sin teoretiske grænse forlængst?

Og nej Kasper jeg har ikke hørt alle, men mange, alle med samme konklusion, vi snakker kun forringelser, eller tilpasning til den individuelles smag i disse maskiner( det jeg kalder eksotiske klang forskelle)


Og hvorfor MF har malet over deres DAC har jeg svært ved at svare på.

Der er vel to muligheder:

1) Farven giver bedre lyd

2) MF er ikke interesseret i, at man skal se hvad der står på DACen

... såre simpelt kære Watson



__________________
KUBIKKENS VIDNER AF 3. SEPTEMBER 2007
Til top Vis NADali's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NADali
 
Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Bruger siden: 27 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 264
Sendt: 23 September 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
micma18 skrev:

Det skal måske lige tilføjes at jeg ikke selv har hørt dens indbyggede DAC, men min erfaring med den er rent som digital kilde... Jeg har ikke et AD modul i min Lyngdorf, så jeg kan ikke afprøve den i analog stand, og det var nu heller ikke min mening at bruge den sådan ;-)

Lige netop her kan man godt blive meget overrasket ved cd kontra dvd/ PS3 afspillere. Det er de færreste cdafspillere som er produceret til kun at bruges som rent drev (altså den digitale udgang) men de fleste dvdafspillere og her også PS3 er brugen af digital udgang meget mere udbredt og mange gange også bedre.

Jeg har prøvet dvdafspillere til under 10K slå cdafspillere til over 20K i den digitale udgang, men lige så snart man bruger den inbygget DA så er det noget helt andet igen.

Denne erfaring har jeg også gjort mig...

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 23 September 2007 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Ideen med at bruge en Rega Apollo, alene som drev, må hermed være skudt i sænk.
(Hvis der er tale om en Apollo, vel at mærke)
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Per N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 23 September 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Kasper, TC skrev:

Jeg mener ikke at der er så mange variable i en cd afspiller, og at isoleret at fokusere på DAC'en eller andre dele af maskinen er tåbeligt. Det der i sidste ende betyder noget er jo hvad der kommer ud af kassen. Derfor mener jeg heller ikke det giver mening at debatter hvorvidt cd afspiller rent teoretisk set har nået et toppunkt. Jeg tror cd afspiller bliver bedre og bedre og at mange dyre maskiner er bedre end billige. 

Ja enig det er bestemt en intressant debat. Nu er der jo desvære ikke så meget i en cd afspiller og se på, hovedkomponenterne er drev, D/A konvertereren og et analog output buffer trin, det er jo kun den sidste del der er en reel udvikling/ændring i, i forhold til andre maskinerog dyrere vs. billigere også.

Derfor klarer en ps3 sig så godt i forhold til en rega eller andet, udgangstrinnet har nemlig ligeledes nået sin grænse forlængst derfor kunne man jo ganske nemt forestille sig det i en ps3 er lavet neutralt og derfor virker suverænt i forhold til en rega, der ikke er helt neutral. Jeg har tilgode og hører en ps3. men selv en original  psOne var en udemærket cd afspiller.

At cd afspillere bliver bedre jo dyrer de er kasper, kan jeg ikke se hvordan kan lade sig gøre, når det er de samme komponenter der sidder i, man kan kun indføre en forringelse i form af farvninger i lyden, i udgangstrinnet. (nogle har dog så os fået indført forringelserne andre steder fordi de ikke har læst manualen til det grej de har bikset sammen, men det er en anden historie, og heldigvis mere undtagelsen end reglen)



__________________
Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
Til top Vis Per N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per N
 
Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Bruger siden: 27 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 264
Sendt: 23 September 2007 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
Kasper, TC skrev:

Jeg mener ikke at der er så mange variable i en cd afspiller, og at isoleret at fokusere på DAC'en eller andre dele af maskinen er tåbeligt. Det der i sidste ende betyder noget er jo hvad der kommer ud af kassen. Derfor mener jeg heller ikke det giver mening at debatter hvorvidt cd afspiller rent teoretisk set har nået et toppunkt. Jeg tror cd afspiller bliver bedre og bedre og at mange dyre maskiner er bedre end billige. 

Ja enig det er bestemt en intressant debat. Nu er der jo desvære ikke så meget i en cd afspiller og se på, hovedkomponenterne er drev, D/A konvertereren og et analog output buffer trin, det er jo kun den sidste del der er en reel udvikling/ændring i, i forhold til andre maskinerog dyrere vs. billigere også.

Derfor klarer en ps3 sig så godt i forhold til en rega eller andet, udgangstrinnet har nemlig ligeledes nået sin grænse forlængst derfor kunne man jo ganske nemt forestille sig det i en ps3 er lavet neutralt og derfor virker suverænt i forhold til en rega, der ikke er helt neutral. Jeg har tilgode og hører en ps3. men selv en original  psOne var en udemærket cd afspiller.

At cd afspillere bliver bedre jo dyrer de er kasper, kan jeg ikke se hvordan kan lade sig gøre, når det er de samme komponenter der sidder i, man kan kun indføre en forringelse i form af farvninger i lyden, i udgangstrinnet. (nogle har dog så os fået indført forringelserne andre steder fordi de ikke har læst manualen til det grej de har bikset sammen, men det er en anden historie, og heldigvis mere undtagelsen end reglen)

Nu synes jeg ikke du fortæller hele sandheden her. Det er jo ikke de samme komponenter der sidder i. Godt nok er der et begrænset udbud af drev, men eksempelvis finder du jo ikke et cdpro drev i en helt billig maskine. Derudover er der jo en hel række forskellige DAC's tilgængeligt på markedet i forskellige prisklasser. Så kan vi se på strømforsyningen. Print opbygning. Skærmningen osv. osv.

Og jeg mener bestemt ikke at dyrere altid er bedre, men jeg har da selv kunnet konstatere at der altså kan ske en del ved at gå fra en 5000 kr's maskine til en 20000 kr's maskine. Og det samme højere oppe. Det er i mine øjne ikke ren voodoo når nogle køber en dyr maskine. Du har ret i at der er brugt en del energi på kabinettet på de dyre maskiner. Og du har da også ret i at man i princippet vel kunne have fået en endnu bedre maskine såfremt man havde smidt skidtet i et billigt kina kabinet. Men det er nu nok sådan at de fleste der køber en dyr maskine ikke vil have at der er noget at sætte en finger på, heller ikke udenpå.

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 23 September 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

micma18 skrev:
Jeg har længe været forundret over at den ved alm. cd playback faktisk var på samme niveau med min Rega, og her i dag får jeg den så sat op med et Chord optichord kabel, og sammen med den upsampling af cd signalet, så står den jo nærmest og griner af Regaen... På trods af at Regaen er konstrueret efter alle kunstens regler, og endda er monteret med Chords signature kabel.

Er det kun mig der synes det er meget selvmodsigende, at du på den ene side siger at almindelige hifi CD-afspillere bare er opreklameret standard-teknik i dyre kasser, og på den anden side benytter en "veltestet" Rega som reference og begrundelse for din oplevelse af PS3'en?

Det er vist ikke mig du skal citere... ;-) Nægter alt!

 

 

Kasper, TC skrev:
micma18 skrev:

Hvordan fanden kan Sony lave sådan et mainstream forbruger elektronik produkt, som er så forkert på alle måder i forhold til hifi entusiaster, men aligevel være så overlegen?

Jeg har længe været forundret over at den ved alm. cd playback faktisk var på samme niveau med min Rega, og her i dag får jeg den så sat op med et Chord optichord kabel, og sammen med den upsampling af cd signalet, så står den jo nærmest og griner af Regaen... På trods af at Regaen er konstrueret efter alle kunstens regler, og endda er monteret med Chords signature kabel.

Billedet ved blu-ray er jo sammenligneligt med Sonys egen blu-ray top model, og dvd er heller ikke helt skidt (ihvertfald klasser bedre end min gamle NAD) DVD upscaling er dog lidt en downer, men det kan da slås fra.

Og så er der jo den festival af features og funktioner i sådan en maskine, som man ikke tør drømme om i alt muligt andet udstyr... Godtnok suser den lidt og controlleren er ikke lige den bedste remote, og manglen på display gør det nødvendigt at tænde tv'et.

D/A delen er for mit vedkommende det samme, men det kan sku da ikke passe at den som digital kilde er så go - Hvad er hemmeligheden? (eller er det bare mig)

 

(Det er da ikke lige det jeg forventede da jeg købte den!)

Hvordan er din ps3 koblet til dit anlæg?

Lyden er via Chord Optichord toslink kabel, og video er Audioquest HDMI-X.

 

Spencer skrev:
AV Precision skrev:

micma18 skrev:
Jeg har længe været forundret over at den ved alm. cd playback faktisk var på samme niveau med min Rega, og her i dag får jeg den så sat op med et Chord optichord kabel, og sammen med den upsampling af cd signalet, så står den jo nærmest og griner af Regaen... På trods af at Regaen er konstrueret efter alle kunstens regler, og endda er monteret med Chords signature kabel.

Er det kun mig der synes det er meget selvmodsigende, at du på den ene side siger at almindelige hifi CD-afspillere bare er opreklameret standard-teknik i dyre kasser, og på den anden side benytter en "veltestet" Rega som reference og begrundelse for din oplevelse af PS3'en?


En 'veltestet' Rega - er det en Apollo ?
Bare så vi kan komme lidt hen på, hvad der er på slagtebænken her.
Bas er iøvrigt ikke det den er berømt for, men vist mere et af ankepunkterne ved Apollo.

Det er en Planet.

Men glem alt om den interne DAC, den er knap så interessant lige her, og den er da også ret bleg i forhold til min Audio Alchemy DAC, men dens digitale udgang er ganske fin, og det skal slet heller ikke forstås som om at den lyder dårligt, når den arbejder sammen med hverken lyngdorfen eller AA'en... Og derfor også min forundren over, hvordan PS3'en kan deske op med så meget mere (også selvom den kan upsample)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 23 September 2007 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Det er en Planet.

Men glem alt om den interne DAC, den er knap så interessant lige her, og den er da også ret bleg i forhold til min Audio Alchemy DAC, men dens digitale udgang er ganske fin, og det skal slet heller ikke forstås som om at den lyder dårligt, når den arbejder sammen med hverken lyngdorfen eller AA'en... Og derfor også min forundren over, hvordan PS3'en kan deske op med så meget mere (også selvom den kan upsample)


Planet er lidt speciel, idet dens ophæng er fødderne.
Så som rent drev, er den meget afhængig af underlaget.

At din Lyngdorf lyder bedre, når den fodres med et upsamplet signal, kan strengt taget også have lidt med forstærkerens behandling af 'normale' ikke upsamlede signaler at gøre.

Visse DVD-afspillere kan kun levere 48kHz (eller højere) sampling ud, på digitaludgangen.
En sådan kan jeg ikke bruge, med min Ontech DAC, der kun vil have 44.1kHz.


__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 23 September 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
micma18 skrev:

Det er en Planet.

Men glem alt om den interne DAC, den er knap så interessant lige her, og den er da også ret bleg i forhold til min Audio Alchemy DAC, men dens digitale udgang er ganske fin, og det skal slet heller ikke forstås som om at den lyder dårligt, når den arbejder sammen med hverken lyngdorfen eller AA'en... Og derfor også min forundren over, hvordan PS3'en kan deske op med så meget mere (også selvom den kan upsample)


Planet er lidt speciel, idet dens ophæng er fødderne.
Så som rent drev, er den meget afhængig af underlaget.

At din Lyngdorf lyder bedre, når den fodres med et upsamplet signal, kan strengt taget også have lidt med forstærkerens behandling af 'normale' ikke upsamlede signaler at gøre.

Visse DVD-afspillere kan kun levere 48kHz (eller højere) sampling ud, på digitaludgangen.
En sådan kan jeg ikke bruge, med min Ontech DAC, der kun vil have 44.1kHz.

Ja, det er også en noget skæv upsampling så... Men PS3'en upsampler i lige delelige frekvenser, så den upsampler alm. cd til 176,4khz. Altså en x 4.

Men jeg må næsten gå ud fra at den rent software medsigt går ind og tryller med signalet, for i mine hjerne, der sker der intet ved at øge sample raten, hvis det oprindelige signal var 44,1khz. Så ville den jo bare give den samme værdi 4 gange i streg.

Kunne man måske forestille sig de går ind og køre noget "antialiasing" på sinus kurven, så de i princippet sjusser sig frem til de manglene værdier, ved at tage forskellen delt med 4 og så i trin indsat som middelværdier...?

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 23 September 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:


[snip]

Kunne man måske forestille sig de går ind og køre noget "antialiasing" på sinus kurven, så de i princippet sjusser sig frem til de manglene værdier, ved at tage forskellen delt med 4 og så i trin indsat som middelværdier...?


Interpolering bruges jo ved oversampling, så teknikken findes jo.
Mon ikke de har noget 'intelligent software' som kan interpolere ret præcist ?
Ellers er de ekstra bits jo ikke i brug, ved et 20 eller 24 bit signal.
Det kan måske reducere jitter, alene at øge samplingfrekvensen flere gange, uden at øge opløsningen, men mon ikke begge dele bliver gjort ? (mit gæt)

Hvis man ændrer et 16bit 44.1kHz signal til 16bit 48kHz signal, skal bitraten vist op (studier arbejder med 24bit), inden signalet behandles, og derefter ned igen. Ellers smadres den oprindelige kurve.


__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 15 Oktober 2007 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Nu er det pludseligt blevet en super spændende tråd!

Er der andre der har hørt deres PS3 som cd-afspiller endnu?

Har jeg ret, hvis jer hører, at det kun er via den optiske udgang der er belæg for god / bedre lyd - ikke via det dersens "multi-av-out kabel med RCA-lyd?

Meget interessant. Tror jeg vil koble min PS3 til med optisk kabel til min Denon AVR-2802, og høre om det er godt.

Mvh - og tak for de fine pointer undervejs alle mand


mvh. Offcourse


__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
mad_max
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 123
Sendt: 17 Oktober 2007 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Aner ikke hvordan en PS3 lyder men det er nok ikke de dyreste komponenter der er brugt.
Men er det så også nødvendigt med de dyre komponenter. Hmmmm tjaa måske men ihvertfald kun til en hvis grad da jeg er ret sikker på man kan lave en CD afspiller idag som gengiver den CD man afspiller næsten perfekt til meget små beløb.
Men som Kasper siger hvis man vil eje noget som skal spille perfekt så skal alt andet også være perfekt.
Man sætter jo heller ikke en ferrari motor i et Lada karosseri for at spare.

Men jeg kunne til gengæld GODT tænke mig et anlæg som gengav mine medier præcis som de var optaget og det hele var bygget så billigt som muligt.

Og noget helt andet så er mange cifret anlæg jo ikke det værd som de koster når man ser på hvilke materialer der er blevet brugt. Det meste ligger nok i timeløn til producenterne.
Vel også lidt derfor feks. Dynaudio ikke sælger enheder løst længere til byg selv folk. Da man jo kan bygge identiske højtalere som de selv laver til svimlende langt lavere beløb end deres færdige højtalere.



__________________
Specifikationer er lige så nyttige som en skovl uden skaft.
Til top Vis mad_max's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mad_max
 
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 634
Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

CD afspillere er at sammenligne med vaskepulver. Produktudviklingen har for længst skiftet fokus fra kvalitet til indtjening og markedsføring.

Vasketøjet bliver ikke specielt meget renere, da man for længst har fundet ud af den ideele  sammensætning.

Ligeledes bliver CD afspillere ikke bedre til at aflæse CDere. En almindelig computer med et 200 kroners CD drev kan med den rette software aflæse CDere bitperfekt. Da aflæsningen kan ikke blive bedre end perfekt, har en 50.000 kroners dedikeret CD afspiller nøjagtig de samme data at arbejde med (hvis den altså er lige så god til at aflæse, hvilket ikke altid er tilfældet).

Endvidere har volumen rigtig stor indflydelse på produktudviklingen. For ethvert produkt kan man opstille følgende udgiftsposter:

- Dansk moms
- Forhandler profit
- Producent profit
- Logistik (transport)
- Embalage
- Produktion
- Materialer
- Markedsføring
- Godkendelser
- Produktudvikling og design

Udgifterne til bl.a. produktudvikling afhænger ikke af antal solgte enheder. Det betyder, at for en dyr CD afspiller der måske bliver solgt i 10.000 eksemplarer og koster 30 millioner at udvikle, skal man opkræve 3000 kr pr enhed for at dække udgiften.
Udvilker man i stedet en enhed som man regner med at sælge i 10 millioner eksemplarer, men som koster 30 milliarder, så er det stadig kun 3000 kr pr enhed for at dække udgiften.

Så jeg vil mene: Din PS3 er "så god" fordi det er en masseproduceret konsumvare hvor produktudviklingen er fokuseret på kvalitet frem for optimering af pris. Folk der sælger 50.000 kroners CD afspillere er selvfølgelig ueninge.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes