Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 12:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Rørforstærkere kort og godt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 19 December 2009 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Der er altid en ideel forspænding til et rør og er det ren KL A som det er tilfældet med alle 'småsignal-rør' kan den omsættes til en katode-modstand. Mit indlæg 3. fra neden side 1 prøver netop at forklare dette.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
soka
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 714
Sendt: 19 December 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Fint. Tak
Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 19 December 2009 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Hehe, tror lige der gik en prås op for mig i dag...

Fattede ikke rigtigt idéen i, at fasesplitteren før en pushpull kobling vender fasen  modsat på "udgangene"; anode og katode. Så udligner signalerne jo hindanden...? Ok, det er vist sådan her:

De to udgangsrør i en pushpullert, får hvert især signal fra henholdsvis anoden til det ene og katoden til det andet udgangsrør. Fint, så langt så godt. Udgangsrørets arbejdspunkt er sat, så det kører klasse B, det vil sige at det kun forstærker det signal der ligger over nulpunktet, altså den positive halvdel af signalet. Så for at få det ene rør til at forstærke den negative halvdel, ja så må vi jo have den gjort positiv, wauw - smart!

Så langt så godt, nu kommer pråsen: Objektivt set har vi efter udgangsrørene, hele signalet lagt til den positive fase, og det går op for mig, at jeg vist alligevel ikke helt har fattet koblingen til bunds alligevel. Der må da foregå noget hemmeligt og småreligiøst omkring den måde rørene får spænding omkring et nulpunkt, og så koblingen til hver sin side af udgangstrafoen?

Så nu sidder jeg her, og håber på et pædagogisk og gennemsigtigt indspark fra den gode hr. kand. rør, doktor amp. Tube Mania. Udfri mig af min uvidenheds trældom
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 19 December 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Ha ha..kan ik la vær og grine, men når det er sagt er der større håb for en løsning her end i klima-forhandlingerne. Som du ganske rigtig har forstået varetager hvert udgangsrør sin halv-periode...udgangstransformatoren 'samler' de to halv-perioder så det bliver et 'helt' signal igen.

Rørene får jo tilført det samme signal..blot fasevendt og arbejder derfor på samme måde med både den negative samt den positive del af sinussen. Da rørene trækker på hver sin side af et midtpunkt på skift vil strømtræk for det ene rør medføre en positiv puls og vice versa det andet en negativ puls (set på udgangen) og så kører det.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 19 December 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Tror i ikke de rør jeg har liggende på loftet bliver 'cryo' behandlede nu? 

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 19 December 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Brr- jo! Var lige ude og hjælper med at klippe noget gran for en ven, skal love for at mine tæer blev...

Og tak for det gode humør i disse cop-tider... Den tygger jeg så lidt på
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 20 December 2009 kl. 06:51 | IP-adresse registreret  

Hi

Jeg kan ikke dy mig for at afprøve en analogi på dig vedr. PP udgang-trin...kan du forestille dig en vippe som vi skal have igang. Lad os sige forsynings-spændingen er svarende til vippens midt-punkt (trafoens- midtpunkt)...i hver ende har vi en person (udgangsrør). De står self. på jorden(stel)

 Disse personers træk i vippen er spændings-styret...lad os sige ved 0V trækker begge af fuld kraft og ved -40V (bias) slapper de af, men med et svagt træk. Kan du se at i begge tilfælde står vippen stille...nu skal vi have den igang så vi kommer med et signal. Den venstre modtager et signal af positiv art...hans -40V går mod 0V(fuld kraft).

 Da vi får signalet fra en fasesplitter modtager ham til højre nøjagtig det samme signal med modsat fortegn...hans -40V bliver mere minus med samme antal V som venstres går mod 0. Hans signal kan dermed blive -80V og han holder derfor op med at trække, men følger blot med vippen.

Behøver jeg at sige hvad det næste er.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 20 December 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Det er simpelthen en førsteklasses analogi! Du er bare go' til det der!
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 23 December 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

den er muligvis upload her før men den tåler gentagelse
hvordan en amatør laver triode rør

http://www.dailymotion.com/video/x3wrzo_fabrication-dune-lam pe-triode_tech

video'n er hele 18 minutter lang - på den anden side kom jeg tit 2 timer for sent hjem fra skole fordi jeg havde stået og gloet på en gravko arbejde 


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 27 December 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Et kort spørgsmål til de rørkyndige:
Jeg har bemærket at rørene i min forforstærker (Luxman CL34) gløder/lyser op et øjeblik lige når jeg tænder den, for derefter
at tone ned og gløde normalt. Er det ok eller er der noget 'på færde'?

__________________
Mvh.
Thomas

...det 'rør' på sig...
Til top Vis TMFH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TMFH
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 27 December 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Ja...det er 'normalt' for disse rør.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 27 December 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Nogle af Philips/Mullard/Valvo etc. småsignalrørene (ECC82, 83) lyser meget kraftigt når strømmen bliver tændt. Andre rør "starter" mere langsomt. Det er bare forskellige måder at lave glødetråden på, og ingen af metoderne er forkerte eller skadelige. Men måske kan det give lidt ekstra slid på rørene hvis meget forskellige typer glødetråde er seriekoblet. Det er ikke noget problem i normalt udstyr, men mere i f.eks. billige radioer uden nettrafo og i fjernsyn. Det problem forsøgte amerikanerne at løse med "controlled heater warm-up time" typerne - tit dem der ender på A.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 27 December 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
den er muligvis upload her før men den tåler gentagelse
hvordan en amatør laver triode rør

http://www.dailymotion.com/video/x3wrzo_fabrication-dune-lam pe-triode_tech



Sådan - det er jo et rigtigt DIY rørprojekt, selvfølgelig skal man da også lave rørene selv

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 27 December 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

@Tube & Mikkel

Tak for svarene...det var rare svar! ...det er netop Philips miniwatt og telefunken der sidder i den

__________________
Mvh.
Thomas

...det 'rør' på sig...
Til top Vis TMFH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TMFH
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 28 December 2009 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Lidt indføring i rør;

Rør er en fælles-betegnelse for alle rørtyper..herunder;

Dioder:2 elektroder (ensrettre/forsyning)

Trioder: Rør med 3 elektroder (oftest indgangs-rør, drivere og lign småsignal), men der findes også kraftige trioder(845/6B4G) til effekt- forstærkning. Trioder opfattes pga. deres egenskaber som de bedste til lyd.

Tetroder og pentoder: 4/5 elektroder(KT88/EL34)...som regel anvendes disse sammen med trioder (indgang/driver)+pentoder i  udgangen. Det er den hyppigst forekommende konfiguration til effekter fra 15W til flere hundreder, men kan man nøjes med ca20W findes der rene triode-forstærkere. Større effekt-forstærkere (med trioder) er ubetalelige.

Rør kan kobles som single ended hvor enkelt rør varetager hele signalet...typisk triode-forstærkere op til 20-30W og de kan kobles i push pull som er det samme koblings-metode i alm. transistor-forstærker. Her varetager mindst 2 rør hver sin halvperiode som alle lydsignaler er sammensat af (større forstærkere).

Pentoder kan kobles som trioder, men det er en smags-sag. Ulemper ½ effekt iforhold til normal kobling

Pentoder kan kobles i Ultra-lineær kobling hvor de får noget af triodernes egnskaber. Ulemper? Fordel: Perfekt til HIFI.

Der findes andre typer, men de bruges ikke eller sjældent i forstærkere.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 28 December 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Der findes andre typer, men de bruges ikke eller sjældent i forstærkere.

Så skulle du læse en gammel Philips bog jeg har - de bruger godt nok mange underlige rør i de konstruktioner

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 28 December 2009 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Lidt indføring i rør;

Rør er en fælles-betegnelse for alle rørtyper..herunder;

Dioder:2 elektroder (ensrettre/forsyning)

Trioder: Rør med 3 elektroder (oftest indgangs-rør, drivere og lign småsignal), men der findes også kraftige trioder til effekt- forstærkning. Trioder opfattes pga. deres egenskaber som de bedste til lyd.

Tetroder og pentoder: 4/5 elektroder...som regel anvendes disse sammen med trioder (indgang/driver)+pentoder i  udgangen. Det er den hyppigst forekommende konfiguration til effekter fra 15W til flere hundreder, men kan man nøjes med ca20W findes der rene triode-forstærkere. Større effekt-forstærkere (med trioder) er ubetalelige.

Rør kan kobles som single ended hvor enkelt rør varetager hele signalet...typisk triode-forstærkere op til 20-30W og de kan kobles i push pull som er det samme koblings-metode i alm. transistor-forstærker. Her varetager mindst 2 rør hver sin halvperiode som alle lydsignaler er sammensat af (større forstærkere).

Pentoder kan kobles som trioder, men det er en smags-sag. Ulemper ½ effekt iforhold til normal kobling

Pentoder kan kobles i Ultra-lineær kobling hvor de får noget af triodernes egnskaber. Ulemper? Fordel: Dejlig lyd og ingen eller næsten ingen effekt-reduction.

Der findes andre typer, men de bruges ikke eller sjældent i forstærkere.

mvh



Atter en nøgtern og kyndig præsentation af basal viden fra tube M's hånd der. Tak, igen.

Jeg kan i forlængelse her af ikke lade være at spørge til den rørforstærker, jeg lige har pillet ud af et italiensk PA anlæg (som denne på ebay.de).

Med 4 el84 rør i udgangen var jeg sikker på at den både var PP (push-pull) og stereo. Men et nærmere eftersyn fremviser kun en udgangstrafo og to højttalerudgange, der er bundet sammen. Er det mon en dobbelt PP-monoblok, jeg har sat ind på hylden?

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 28 December 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

@Mikkel

Det ved jeg godt..jeg kan også bruge andre rør til alt muligt, men jeg tager udgangspunkt i det nuværende marked som det ser ud nu. Det kunne godt være man sku fise en tur på loftet og se om der er noget spændende.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 28 December 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Med 4 el84 rør i udgangen var jeg sikker på at den både var PP (push-pull) og stereo. Men et nærmere eftersyn fremviser kun en udgangstrafo og to højttalerudgange, der er bundet sammen. Er det mon en dobbelt PP-monoblok, jeg har sat ind på hylden?

Det kan sagtens være parallel push-pull. Det bruges tit for at få højere udgangseffekt. Måske brugte de 4*EL84 istedet for 2*EL34 fordi EL84 var nemmere at skaffe som reservedele? EL84 kunne jo fåes ved alle radioværksteder - EL34 blev ikke brugt så tit.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 28 December 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
pqrannes skrev:
Med 4 el84 rør i udgangen var jeg sikker på at den både var PP (push-pull) og stereo. Men et nærmere eftersyn fremviser kun en udgangstrafo og to højttalerudgange, der er bundet sammen. Er det mon en dobbelt PP-monoblok, jeg har sat ind på hylden?

Det kan sagtens være parallel push-pull. Det bruges tit for at få højere udgangseffekt. Måske brugte de 4*EL84 istedet for 2*EL34 fordi EL84 var nemmere at skaffe som reservedele? EL84 kunne jo fåes ved alle radioværksteder - EL34 blev ikke brugt så tit.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


Tak det. Sådan må den være skruet sammen. Jeg prøvede at få lyd ud af den efter at have kørt den langsomt op. Den første gang blussede det ene udgangsrør op (det snurrede også), da jeg drejede volumen op, den anden gang gik der ild i printet på min lille tube-town bias-målesokkel. Jeg må heller overlade yderligere eksperimenter til fagfolk.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes