Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 18:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: DAC Stortest (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 13 August 2010 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:
Derforuden gider jeg ikke den om blindtest igen. Det er fortærsket og synspunkterne er klargjorte adskillige gange af både mig, andre ligesindede og vore moddebattører.


Når jeg søger på blindtest finder jeg ca. en halv milliard links, kan du (eller en anden) anbefale mig et par tråde hvor emnet bliver behandlet nogenlunde seriøst?


__________________
Hjemmestrikket NAS -> Sonos ZP90 -> MHDT Havana -> Creek OBH-12 -> Krell KSA50 -> JBL 240ti
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 13 August 2010 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:


Du godeste...!
Sjældent har et nickname været mere velvalgt!

Du er ikke helt færdiguddannet, vel?

Jo både med den ene og anden uddannelse, men hvor vil du hen med det? Tillad mig at gætte på ingen vegne... Føler du, at der på nogen måde bliver trådt på lille dig, fordi jeg fremhæver at hørelsen ikke, heller ikke hos folk herinde, antager Heimdalske proportioner?

En kat hører væsentligt bedre og langt mere lineært end vores mellemtone-ører:

Og dette er såmænd bare min pointe. Følsomheden i hi-fi spektret er jo ikke just imponerende, vel? 

Men her sidder I tilsyneladende alligevel og brøler i kor om flere hundredetusindekroners indkøb af ting, der givetvis lyder rigtigt godt, men altså af de rigtige, målbare årsager og ikke kun rare mavefornemmelser. Er det ikke lidt patetisk at du lader videnskabelige argumenter falde dig for brystet, i kategorier hvor naturens love indtil nu har defineret spillereglerne (omend visse hifi-plattenslagere har manipuleret og omgået dem fatasifuldt i ussel mammons øjemed)?

Herinde skal man måske helst konformere sig til troen på jordstråler, rituelle slagtninger af førstefødte og gyldne øren, for at kunne være med? Hallelujah, så er der ikke noget at sige til at branchen er på fallittens rand. I har jo spoleret forretningsgrundlaget!

Rekapiturerer: Der er altså intet i vejen med at elske musik, høre bedre end gennemsnittet, holde af dyre ting, drøfte det, give gode tips. MEN det skal helst være således at den sunde fornuft får et ben til jorden hele vejen igennem.

Mvh.



__________________
pc & dvd -> pre m. DAC -> effektblok -> højttalere

De ti største Hi-Fi løgne
Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude
 
Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 13 August 2010 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:

Jeg har nøjagtig så høje tanker herom som jeg mener kan begrundes i artsspecifikke forhold. Mennesket er det eneste væsen, der er i stand til at percipere musik med et neurologisk apparatur, der er "begavet" nok hertil. Musik går både i krop og hovede i mennesket og skaber i bedste fald beruselse. Da mennesket gerne vil denne beruselse, har mennesket successivt lært sig at afkode musikkens underskønne væsen og udviklet et fantastisk neurolgisk apparatur hertil.

Oprindelig var hørelsen skabt for at kunne detektere fare over længere afstande end synet kunne virke indenfor. Dette er også årsagen til, at hørelsen er mere perfekt designet end synet, der under visse omstændigheder kan udvise fejl, som hørelsen ikke gør f.sv. vi taler det normalt fungerende øre.

Derforuden gider jeg ikke den om blindtest igen. Det er fortærsket og synspunkterne er klargjorte adskillige gange af både mig, andre ligesindede og vore moddebattører.

ingen blindtest er biasfri, ergo virker blindtest via mekanismer, der i værste fald spiller deltagerne et puds. Heroverfor står passioneret træning under egeninteresse uden indblanding  udefra som der, hvor den reele mulighed for en detektering af, hvad der kan ske, når man ændrer på det, der i denne kontekst handler om stereo-reproduktion i hjemmet, er mulig

Jeg vil ikke i simons tråd gå yderligere ind i det her. Blot vil jeg anføre, at jeg finder det super dejligt at læse, at Simon havde sin åbenhed intakt og gjorde forsøg, der endte op med uventede resultater.

Det er faktisk rigtgigt flot arbejde at påpege, at nogle testemner ser ud til at udvise bedre forbedring med samme tweak end andre. Det vidner om en grundighed, Simon godt kan være bekendt.

Jeg synes ikke Simon skal være andet end tilfreds her og kritikken skal han ikke tage til sig. Det er bare en gentagelse af en gammel traver, der går nogenlunde sådan her  :

"hvis jeg ikke tror på anmelder, så kræver jeg målinger. For når jeg ikke tror på anmelder i bestemte henseender, så har han bildt sig det hele ind og den fyrer jeg bare af hver gang anmelder fremkommer med noget, jeg ikke kan lide"

Heldigvis er hørelsen summen af alle målinger langt overlegen. Særligt om den er trænet. Og det skulle jeg mene Simons er.

Fortsat god nat.

God morgen.

Vi er helt enige omkring selve den psykologiske del, der hidrører lytning af musik. Det er altså ikke der jeg vil hen med dette indlæg. At diskutere disse tweaks bliver vi nok ikke enige om på noget tidspunkt.

Hvis man vil lave seriøse artikler synes jeg blot man skal holde formen og emnet nogenlunde rent, og ikke både lave kioskbasker-overskrift (er test af fire DAC's stortest?) og forplumre en ellers nøgtern gennemgang med emner som er ganske og aldeles uden for anerkendt praksis.

Det er altså kun i dette lille snævre forum at man skifter sikringer, klodser op og i det hele taget foretager sig ting, der er ekstremt alternative (OG i stort set alle tilfælde hører en klar forbedring).

Hvis Simon vil noget og ud til masserne med sådan en artikel, så skal den handle om DAC's og hvorledes de bedst testes. Det der potentielt forringer en DAC er veldefineret. digital signalbehandling, konvertering og forstærkning er de tre hovedområder. Disse kan SAGTENS måles ud som et supplement. Og skal man lytte og kun lytte, så vil jeg mene at et panel på 5 mand med blok og papir -samtale forbudt, er et minimum.

Tag dette som konstruktiv kritik, og ikke bare brok. Jeg læste da i det mindste artiklen, ikk?

 



__________________
pc & dvd -> pre m. DAC -> effektblok -> højttalere

De ti største Hi-Fi løgne
Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude
 
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 608
Sendt: 13 August 2010 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

@Ingeniør-dude:

Hører du nogensinde musik...? Eller har du for travlt med at læse, skrive og regne på om det kan betale sig....?

(sarkasme kan forekomme i ovenstående)

Personligt er jeg af den opfattelse at man bør ligge midt imellem målinger og ører. Forstået på den måde, at er man 100% biased i hver retning, så bliver man med tiden "blind". Denne tråd viser tydeligt folk fra begge lejre...



__________________
Mvh. friman
Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman
 
Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 478
Sendt: 13 August 2010 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Ingeniør-dude skrev:

Hvis Simon vil noget og ud til masserne med sådan en artikel, så skal den handle om DAC's og hvorledes de bedst testes. Det der potentielt forringer en DAC er veldefineret. digital signalbehandling, konvertering og forstærkning er de tre hovedområder. Disse kan SAGTENS måles ud som et supplement. Og skal man lytte og kun lytte, så vil jeg mene at et panel på 5 mand med blok og papir -samtale forbudt, er et minimum.


Hej !

En mere sigende test; ville helt klart blive en hel del mere kompliceret (og tidskrævende !...). Udover et testpanel på 5 mand; ville det jo også kræve, at samtlige test eksemplarer (i dette tilfælde DAC's) skulle implementeres/testes i samtlige af testpanels setups.

Se; det ville give mening !......

Igennem mit liv med HiFi har jeg lært/erfaret, at der absolut ingen facitliste er !..... Det der lyder absolut fantastisk i én sammenhæng, kan sagtens falde totalt igennem i en anden. Altså kan man ikke drage brugbare konklusioner - og da slet ikke vurderet i kun et setup - og så tilmed kun af én anmelder !.....

Folk må tro hvad de vil - men vil man vide hvordan disse DAC's performer i eget setup, så er der jo kun én løsning !.....

Nu har jeg jo også igennem tiderne læst uhyggeligt mange tests af alt muligt audio relateret - og det er jo slående hvor forskellige indtryk de forskellige anmeldere ender ud med. Ikke så mærkeligt, da det jo er helheden der bliver bedømt (helhed: rum, test-emne og øvrigt udstyr) - og for at gøre det endnu mere komplekst, så er det et faktum, at alle mennesker har forskellig opfattelse af hvad der er rigtigt og forkert !.....

Så giver test's overhovedet nogen brugbar mening ?...... Ja ok, man får da en teknisk beskrivelse og lidt billeder - men lyden i eget setup er man nok nødt til selv at vurdere ! 

Der er ikke nogen der har lovet at det skulle være nemt !



__________________
Mvh

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr
 
Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2084
Sendt: 13 August 2010 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Ingeniør-dude skrev:
Nilau skrev:


Du godeste...!
Sjældent har et nickname været mere velvalgt!

Du er ikke helt færdiguddannet, vel?

Jo både med den ene og anden uddannelse, men hvor vil du hen med det? Tillad mig at gætte på ingen vegne... Føler du, at der på nogen måde bliver trådt på lille dig, fordi jeg fremhæver at hørelsen ikke, heller ikke hos folk herinde, antager Heimdalske proportioner?

En kat hører væsentligt bedre og langt mere lineært end vores mellemtone-ører:

Og dette er såmænd bare min pointe. Følsomheden i hi-fi spektret er jo ikke just imponerende, vel? 

Men her sidder I tilsyneladende alligevel og brøler i kor om flere hundredetusindekroners indkøb af ting, der givetvis lyder rigtigt godt, men altså af de rigtige, målbare årsager og ikke kun rare mavefornemmelser. Er det ikke lidt patetisk at du lader videnskabelige argumenter falde dig for brystet, i kategorier hvor naturens love indtil nu har defineret spillereglerne (omend visse hifi-plattenslagere har manipuleret og omgået dem fatasifuldt i ussel mammons øjemed)?

Herinde skal man måske helst konformere sig til troen på jordstråler, rituelle slagtninger af førstefødte og gyldne øren, for at kunne være med? Hallelujah, så er der ikke noget at sige til at branchen er på fallittens rand. I har jo spoleret forretningsgrundlaget!

Rekapiturerer: Der er altså intet i vejen med at elske musik, høre bedre end gennemsnittet, holde af dyre ting, drøfte det, give gode tips. MEN det skal helst være således at den sunde fornuft får et ben til jorden hele vejen igennem.

Mvh.

Øhh hø hø, hov hov, nu skal du lige tænke på, at Nilau kan høre forskel på et skærmet og et uskærmet netkabel. Der findes mennesker som åbentbart er begavet med særlige hifigener

Vis hensyn

Forresten er jeg helt og aldeles enig med dig

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem
 
Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 13 August 2010 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:

@Ingeniør-dude:

Hører du nogensinde musik...? Eller har du for travlt med at læse, skrive og regne på om det kan betale sig....?

(sarkasme kan forekomme i ovenstående)

Personligt er jeg af den opfattelse at man bør ligge midt imellem målinger og ører. Forstået på den måde, at er man 100% biased i hver retning, så bliver man med tiden "blind". Denne tråd viser tydeligt folk fra begge lejre...

Du kan tro jeg hører musik. mindst 2 timer dagligt uden forstyrrelser er ikke en overdrivelse. 

Nu er det jo sådan, at jeg netop har en ukompliceret tilgang til det udstyr der er påkrævet for den gode oplevelse. Det giver mig en masse dejlig fritid til bare at 'være' foran et par højttalere, da jeg ikke bruger en masse tid på at pille og justere og skifte ud. Lyden her i huset opgraderes da fra tid til anden, bevares. Men primært høres der bare musik.

Dette forum lader mest til at omhandle teknik og tro, så derfor bliver mine præferencer nok ikke tydelige for enhver, og det at debattere musik er ikke et behov jeg har. Jeg lurer alligevel med i forslag til nye kunstnere, ligesom jeg af og til tager på genius-vandring via itunes for at afdække nye lyt. Men min eksistens herinde er baseret på behovet for at de 20% (se evt. kabeltrådens afstemning) også er repræsenteret.

Med hensyn til at være biased, synes jeg ikke mit forslag om supplerende målinger er særligt rabiat. I bedste fald kan det jo være at resultaterne bakker indtrykket op. I værste fald har man da noget baggrund at argumentere for og imod på. En ren lyttetest ville ville efter min mening passe sig bedre hvis emnet var højttalere.

Noget der også må være et element i sådan en test, og det er Simon også ganske korrekt på vej ind på, men følger ikke emnet helt til dørs, må være: Hvad berettiger dette produkts pris? Der kigges ganske rigtigt indvendigt og kommenteres på bestykning af DAC-chip. Men lidt mere teknisk analyse kunne hjælpe en forbruger bedre på vej (er formålet med tests ikke at informere?) til at gennemskue om de køber varm luft i tykke alu-kabinetter, eller der huses noget nyskabende eller eksklusivt, der kan gøre en forskel.

Der er jo netop så megen gammel vin på nye flasker i DAC-genren, samtidig med et spænd i pris fra ca 1000 kr for plasticbokse og så op til rundt regnet en arm og et ben for et produkt med ca. samme features, blot luksuriøst indpakket og forhåbentligt bedre formidlet.

Altså hvad er testkriterierne og kunne de opstilles på en organiseret måde, så de kan diskuteres og konkluderes på?



__________________
pc & dvd -> pre m. DAC -> effektblok -> højttalere

De ti største Hi-Fi løgne
Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude
 
Otto J
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3048
Sendt: 13 August 2010 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Som jeg har sagt før, så er det vistnok kun i hifi-branchen at det kan vende imod én at man rent faktisk ved noget om det emne man taler om. MEN:

Ingeniør-dude skrev:
Afkobling på solid state er, undskyld udrtrykket, nissetro.

I så fald tror jeg på nisser. Og det er der én specifik oplevelse, som IKKE har noget med subjektiv lytning at gøre, som er årsag til dét. Måske skyldes det så manglende teknisk forståelse, det kan du så måske opklare (nu er jeg jo IKKE ingeniør, eller på noget andet niveau teknisk uddannet): En forstærker fra et nu hedengangent firma stod tilsluttet i butikken, da jeg lagde mærke til en underlig mislyd. Det lød grangiveligt som en pick-up der kører i rillen på en LP, men der var ingen pladespiller i rummet. Det viste sig at dét jeg hørte var udgangstransistorerne (antager jeg, en komponent i hvert fald) på forstærkeren, der stod og vibrerede - uden højttalerne koblet til - i en grad så jeg kunne høre teksten på sangen der blev spillet, direkte på lyden fra de vibrerende transistorer. Hvorvidt det skyldes dårlig konstruktion eller ej, så er det et faktum at elektrisk strøm igennem en solid state komponent fik komponenten til at vibrere i takt med musikken. Min logik siger mig så - om det holder må andre som sagt be- eller afkræfte - at hvis strøm kan blive til vibrationer, så kan vibrationer også blive til strøm. Ergo, vibrationer udefra (eksempelvis fra højttalerne, indlysende nok), vil kunne påvirke dén strøm der kommer ud fra en given komponent, og skabe forvrængning. Jeg forholder mig ikke til om det er hørbart eller ej, og det er som sagt overhovedet ikke baseret på trial-and-error eller subjektiv lytning, det var et helt konkret målbart fænomen (det eneste jeg mangler er så bekræftelsen af at det må gå begge veje).

Vi kan godt kalde det nissetro, for min umiddelbare reaktion var faktisk lige præcist at der måtte være nisser i apparatet...

Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
Otto J
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3048
Sendt: 13 August 2010 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:

@Ingeniør-dude:

Hører du nogensinde musik...? Eller har du for travlt med at læse, skrive og regne på om det kan betale sig....?

Jeg forstår ikke hvorfor det per automatik forventes at hvis man sætter sig ind i teknikken bag, så holder man op med at lytte. Hvis man ved noget om teknikken, så kan man stadig godt udtale sig om at lytte. Hvis man ved noget om at lytte, kan man ikke nødvendigvis udtale sig om teknik.

Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 803
Sendt: 13 August 2010 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Ingeniør-dude skrev:
Nilau skrev:


Du godeste...!
Sjældent har et nickname været mere velvalgt!

Du er ikke helt færdiguddannet, vel?

Jo både med den ene og anden uddannelse, men hvor vil du hen med det? Tillad mig at gætte på ingen vegne... Føler du, at der på nogen måde bliver trådt på lille dig, fordi jeg fremhæver at hørelsen ikke, heller ikke hos folk herinde, antager Heimdalske proportioner?

En kat hører væsentligt bedre og langt mere lineært end vores mellemtone-ører:

Og dette er såmænd bare min pointe. Følsomheden i hi-fi spektret er jo ikke just imponerende, vel? 

Men her sidder I tilsyneladende alligevel og brøler i kor om flere hundredetusindekroners indkøb af ting, der givetvis lyder rigtigt godt, men altså af de rigtige, målbare årsager og ikke kun rare mavefornemmelser. Er det ikke lidt patetisk at du lader videnskabelige argumenter falde dig for brystet, i kategorier hvor naturens love indtil nu har defineret spillereglerne (omend visse hifi-plattenslagere har manipuleret og omgået dem fatasifuldt i ussel mammons øjemed)?

Herinde skal man måske helst konformere sig til troen på jordstråler, rituelle slagtninger af førstefødte og gyldne øren, for at kunne være med? Hallelujah, så er der ikke noget at sige til at branchen er på fallittens rand. I har jo spoleret forretningsgrundlaget!

Rekapiturerer: Der er altså intet i vejen med at elske musik, høre bedre end gennemsnittet, holde af dyre ting, drøfte det, give gode tips. MEN det skal helst være således at den sunde fornuft får et ben til jorden hele vejen igennem.

Mvh.



Velskrevet!
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 13 August 2010 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

En generel note:
Et grundlæggende spørgsmål, som man kunne overveje at forholde sig til, er om de anmeldelser som gode kræfter på Hifi4all og andetsted, betragtes som anmeldelser eller tests.

På Hifi4all foretages efter min bedste overbevisning ikke tests, men produktanmeldelser.

Den afgørende forskel på disse to begreber er ikke lille:
En anmeldelse er en videregivelse af oplevelsen med det konkrete produkt, herunder vurdering af dets egenskaber, fordele og ulemper. Sådan ret forenklet.

For at noget kan omtales som en test, kan man med rette argumentere for, at der bør indgå både indgående målinger og afprøvning i flere forskellige systemer.

Jeg har selv aldrig leveret en test til Hifi4all, men alene subjektive anmeldelser af produkter, med alt hvad deraf følger.

Hygge,
Brok



__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 608
Sendt: 13 August 2010 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Friman skrev:

@Ingeniør-dude:

Hører du nogensinde musik...? Eller har du for travlt med at læse, skrive og regne på om det kan betale sig....?

Jeg forstår ikke hvorfor det per automatik forventes at hvis man sætter sig ind i teknikken bag, så holder man op med at lytte. Hvis man ved noget om teknikken, så kan man stadig godt udtale sig om at lytte. Hvis man ved noget om at lytte, kan man ikke nødvendigvis udtale sig om teknik.

Du læser som sædvanlig, som fanden læser biblen... Lad være med at generalisere på mine vegne tak...

Det er da ret tydeligt at "Ingeniør-dude" har dannet sine holdninger udfra sin faglige baggrund, og at det har medført de stålssatte holdninger, som der bare ikke kan rokkes ved! I så fald falder hele hans visdom jo til jorden... Hans forkaster på forhånd muligheden for at der skulle være en ændring i lyden, alene pga matematiske og teoretiske årsager. Denne mekanisme er IMHO meget uheldig, da der måske/måske ikke er noget man har overset, og derfor ikke for afprøvet tingene i praksis!

Jeg er hverken tilhænger af at holde sig til den ene eller den anden "lejer", for så bliver det hurtigt noget der ligner religion vs videnskab. Men mit uforbeholdne bud er at denne "Ingeniør-dude" har meget lidt "hands-on-knowledge" ift. det han nu har læst og lært via sine studier?

Kald mig bare fordomsfuld...



__________________
Mvh. friman
Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman
 
Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 13 August 2010 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Som jeg har sagt før, så er det vistnok kun i hifi-branchen at det kan vende imod én at man rent faktisk ved noget om det emne man taler om. MEN:

Ingeniør-dude skrev:
Afkobling på solid state er, undskyld udrtrykket, nissetro.

I så fald tror jeg på nisser. Og det er der én specifik oplevelse, som IKKE har noget med subjektiv lytning at gøre, som er årsag til dét. Måske skyldes det så manglende teknisk forståelse, det kan du så måske opklare (nu er jeg jo IKKE ingeniør, eller på noget andet niveau teknisk uddannet): En forstærker fra et nu hedengangent firma stod tilsluttet i butikken, da jeg lagde mærke til en underlig mislyd. Det lød grangiveligt som en pick-up der kører i rillen på en LP, men der var ingen pladespiller i rummet. Det viste sig at dét jeg hørte var udgangstransistorerne (antager jeg, en komponent i hvert fald) på forstærkeren, der stod og vibrerede - uden højttalerne koblet til - i en grad så jeg kunne høre teksten på sangen der blev spillet, direkte på lyden fra de vibrerende transistorer. Hvorvidt det skyldes dårlig konstruktion eller ej, så er det et faktum at elektrisk strøm igennem en solid state komponent fik komponenten til at vibrere i takt med musikken. Min logik siger mig så - om det holder må andre som sagt be- eller afkræfte - at hvis strøm kan blive til vibrationer, så kan vibrationer også blive til strøm. Ergo, vibrationer udefra (eksempelvis fra højttalerne, indlysende nok), vil kunne påvirke dén strøm der kommer ud fra en given komponent, og skabe forvrængning. Jeg forholder mig ikke til om det er hørbart eller ej, og det er som sagt overhovedet ikke baseret på trial-and-error eller subjektiv lytning, det var et helt konkret målbart fænomen (det eneste jeg mangler er så bekræftelsen af at det må gå begge veje).

Vi kan godt kalde det nissetro, for min umiddelbare reaktion var faktisk lige præcist at der måtte være nisser i apparatet...

Kan det ikke tænkes at have været den famøse kalundborg-effekt? Den gamle langbølgesender var i lokalområdet berygtet for med sin enorme sendestyrke, at kunne få alverdens metalgenstande med blot en tilnærmelsesvis egnet egenræsonans til at agere transistorradio. Selv komfurer kunne angiveligt tune ind. En dårligt konstrueret eller uheldigt placeret enhed kunne vel sagtens pludselig spille radio?

Eller var det indgangssignalet du hørte gengivet? I så fald må svingningerne have forplantet sig gennem en spole et sted. Et gammeldags analogt viserinstrument kan f.eks. spille musik, og derfor er de typisk ikke koblet direkte i signalvejen på effektsiden, men ganget voldsomt ned. En undtagelse jeg dog husker, er en gammel Hitachi-forstærker fra min barndom, der faktisk spillede ganske lystigt med i stereo fra sine to visere, når der blev skruet lidt op. Helt sikkert nisser der ikke havde tænkt sig om dér.

Men det at afkoble, det kan ikke være betydende for noget i hørbar sammenhæng. Ting vibrerer vel af lufttrykkets variationer, og det må gøre sig gældende uanset underlaget, blot de befinder sig i samme rum som højttalerne? Hvis det skulle være et problem, så tror jeg at vi ville se flere sindrige gummiophæng og skumklatter inden i de dyreste modeller på markedet, men det er der jo ikke (...? Ikke at jeg har for vane at rende rundt og kigge inden i den slags apparater, det lader jeg testerne om, hvis de vil være så venlige ;-) )



__________________
pc & dvd -> pre m. DAC -> effektblok -> højttalere

De ti største Hi-Fi løgne
Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 13 August 2010 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Carsten S Chr skrev:
Der er ikke nogen der har lovet at det skulle være nemt !

Det er nemlig rigtigt, så man skal huske at værdsætte, at der er noget der gider gøre det ganske gratis. Om det så er verdens bedste anmeldelse kan selvfølgelig diskuteres.

Carsten S Chr skrev:
Så giver test's overhovedet nogen brugbar mening ?...... Ja ok, man får da en teknisk beskrivelse og lidt billeder - men lyden i eget setup er man nok nødt til selv at vurdere !

Helt sikkert og her kan tests give et praj om hvad man evt. skal kigge efter.

Carsten S Chr skrev:
Igennem mit liv med HiFi har jeg lært/erfaret, at der absolut ingen facitliste er !..... Det der lyder absolut fantastisk i én sammenhæng, kan sagtens falde totalt igennem i en anden.
 

Det er ganske sandt og dybt frustrerende engang imellem, fordi:

Carsten S Chr skrev:
det jo er helheden der bliver bedømt (helhed: rum, test-emne og øvrigt udstyr) - og for at gøre det endnu mere komplekst, så er det et faktum, at alle mennesker har forskellig opfattelse af hvad der er rigtigt og forkert !.....

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 608
Sendt: 13 August 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Ingeniør-dude skrev:
Noget der også må være et element i sådan en test, og det er Simon også ganske korrekt på vej ind på, men følger ikke emnet helt til dørs, må være: Hvad berettiger dette produkts pris? Der kigges ganske rigtigt indvendigt og kommenteres på bestykning af DAC-chip. Men lidt mere teknisk analyse kunne hjælpe en forbruger bedre på vej (er formålet med tests ikke at informere?) til at gennemskue om de køber varm luft i tykke alu-kabinetter, eller der huses noget nyskabende eller eksklusivt, der kan gøre en forskel.

Der er jo netop så megen gammel vin på nye flasker i DAC-genren, samtidig med et spænd i pris fra ca 1000 kr for plasticbokse og så op til rundt regnet en arm og et ben for et produkt med ca. samme features, blot luksuriøst indpakket og forhåbentligt bedre formidlet.

Altså hvad er testkriterierne og kunne de opstilles på en organiseret måde, så de kan diskuteres og konkluderes på?

Her kunne jeg simpelthen ikke være mere enig! Har selv efterlyst ovenstående flere gange...

Dine tidligere indlæg i denne tråd har blot være noget mere unuanceret, og derfor har jeg nok fortolket/overfortolket... My bad...



__________________
Mvh. friman
Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman
 
Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 13 August 2010 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
AV Precision skrev:
Friman skrev:

@Ingeniør-dude:

Hører du nogensinde musik...? Eller har du for travlt med at læse, skrive og regne på om det kan betale sig....?

Jeg forstår ikke hvorfor det per automatik forventes at hvis man sætter sig ind i teknikken bag, så holder man op med at lytte. Hvis man ved noget om teknikken, så kan man stadig godt udtale sig om at lytte. Hvis man ved noget om at lytte, kan man ikke nødvendigvis udtale sig om teknik.

Du læser som sædvanlig, som fanden læser biblen... Lad være med at generalisere på mine vegne tak...

Det er da ret tydeligt at "Ingeniør-dude" har dannet sine holdninger udfra sin faglige baggrund, og at det har medført de stålssatte holdninger, som der bare ikke kan rokkes ved! I så fald falder hele hans visdom jo til jorden... Hans forkaster på forhånd muligheden for at der skulle være en ændring i lyden, alene pga matematiske og teoretiske årsager. Denne mekanisme er IMHO meget uheldig, da der måske/måske ikke er noget man har overset, og derfor ikke for afprøvet tingene i praksis!

Jeg er hverken tilhænger af at holde sig til den ene eller den anden "lejer", for så bliver det hurtigt noget der ligner religion vs videnskab. Men mit uforbeholdne bud er at denne "Ingeniør-dude" har meget lidt "hands-on-knowledge" ift. det han nu har læst og lært via sine studier?

Kald mig bare fordomsfuld...

Jeg læste nu også dit indlæg som Otto skrev, men nuvel...

Hvilken betydning tillægger du hands-on-knowledge? Det er jo et meget varmluftsbetonet udtryk. Er det igen noget med at man skal stille sit udstyr på skumfiduser og skifte sin volumenknap ud med en af træ? I så fald er jeg dømt til at gå igennem livet som evig novice.

Begrunder nogen derimod hvorfor jeg akustisk skal forsøge mig med et eller andet der giver god mening, så er jeg lutter øren. Det er nemlig virkelige fænomener med hørbare konsekvenser lige ved kasse et.

Dit bud er desværre ganske forkert. Mine personlige holdninger blev dannet lang tid før jeg valgte profession. Jeg ER indbegrebet af det jeg skriver, det er ikke noget jeg føjede til under noget studie. At jeg også undervejs kom i besiddelse af lidt indsigt, det forringer ikke mit syn på tingene den mindste smule. Tværtimod.

Det er til syvende og sidst et spørgsmål om kritisk sans og sund fornuft. Jeg kan varmt anbefale det.



__________________
pc & dvd -> pre m. DAC -> effektblok -> højttalere

De ti største Hi-Fi løgne
Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude
 
Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 13 August 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:

Her kunne jeg simpelthen ikke være mere enig! Har selv efterlyst ovenstående flere gange...

Dine tidligere indlæg i denne tråd har blot være noget mere unuanceret, og derfor har jeg nok fortolket/overfortolket... My bad...

Jeg vil meget gerne stille mig først i køen til at bekende at min fremmeste personlige egenskab i et debatforum ikke er høflighed og socialiserende adfærd  sorry, er faktisk helt igennem flink hjælpsom og hyggelig ude i det virkelige liv.



__________________
pc & dvd -> pre m. DAC -> effektblok -> højttalere

De ti største Hi-Fi løgne
Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude
 
Jannikh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 13 August 2010 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

@Otto: Det lyder godt nok vildt, med den vibrerende oplevelse du har haft! Sådan noget gør mig nervøs :-)

Mht. den Stello har jeg mine egne subjektive erfaringer, da jeg har den selv. Jeg har prøvet diverse DIY afkoblinger, specielt kork (opskårede slibeklodser). Der var ikke nat/dag forbedringer, men jeg bildte mig selv ind, at der var noget at hente. Nu står den på sine egne fødder i et skab på en ~3cm. tyk træhylde sat op med vinkelbeslag af træ og uden, at hylden rør siderne af møblet. Den spiller rigtig godt i mine ører og jeg synes bestemt, at den kan rive mig med musikalsk.

Hvis man tror på det med vibrationer, så kan det vel også have en betydning, at der i møblet står en tung effekt, som nok er med til at holde de dansende gulvplanker i skak?

mvh,
Jannik
Til top Vis Jannikh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannikh
 
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 608
Sendt: 13 August 2010 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Ingeniør-dude skrev:
Friman skrev:
AV Precision skrev:
Friman skrev:

@Ingeniør-dude:

Hører du nogensinde musik...? Eller har du for travlt med at læse, skrive og regne på om det kan betale sig....?

Jeg forstår ikke hvorfor det per automatik forventes at hvis man sætter sig ind i teknikken bag, så holder man op med at lytte. Hvis man ved noget om teknikken, så kan man stadig godt udtale sig om at lytte. Hvis man ved noget om at lytte, kan man ikke nødvendigvis udtale sig om teknik.

Du læser som sædvanlig, som fanden læser biblen... Lad være med at generalisere på mine vegne tak...

Det er da ret tydeligt at "Ingeniør-dude" har dannet sine holdninger udfra sin faglige baggrund, og at det har medført de stålssatte holdninger, som der bare ikke kan rokkes ved! I så fald falder hele hans visdom jo til jorden... Hans forkaster på forhånd muligheden for at der skulle være en ændring i lyden, alene pga matematiske og teoretiske årsager. Denne mekanisme er IMHO meget uheldig, da der måske/måske ikke er noget man har overset, og derfor ikke for afprøvet tingene i praksis!

Jeg er hverken tilhænger af at holde sig til den ene eller den anden "lejer", for så bliver det hurtigt noget der ligner religion vs videnskab. Men mit uforbeholdne bud er at denne "Ingeniør-dude" har meget lidt "hands-on-knowledge" ift. det han nu har læst og lært via sine studier?

Kald mig bare fordomsfuld...

Jeg læste nu også dit indlæg som Otto skrev, men nuvel...

Hvilken betydning tillægger du hands-on-knowledge? Det er jo et meget varmluftsbetonet udtryk. Er det igen noget med at man skal stille sit udstyr på skumfiduser og skifte sin volumenknap ud med en af træ? I så fald er jeg dømt til at gå igennem livet som evig novice.

Hvis du nu læser hvad jeg skriver, så vil du kunne se at det netop ikke KUN er dét det drejer sig om, men derimod en lidt mere nuanceret tilgang til tingene. Jeg mener blot, at man iflg. min erfaring ikke kan argumentere videnskabeligt for alt når praksis viser at der i visse situationer kan være forskelle!

Men jeg vil da opfordre dig til at rode med dit setup mht. afkobling. Om ikke andet for at kunne bekræfte dine teser... Mit postulat er at du vil blive overrasket! Det behøver bestemt ikke være dyr voodoo. Mindre kan gøre det...

Ingeniør-dude skrev:
Begrunder nogen derimod hvorfor jeg akustisk skal forsøge mig med et eller andet der giver god mening, så er jeg lutter øren. Det er nemlig virkelige fænomener med hørbare konsekvenser lige ved kasse et.

Dit bud er desværre ganske forkert. Mine personlige holdninger blev dannet lang tid før jeg valgte profession. Jeg ER indbegrebet af det jeg skriver, det er ikke noget jeg føjede til under noget studie. At jeg også undervejs kom i besiddelse af lidt indsigt, det forringer ikke mit syn på tingene den mindste smule. Tværtimod.

Det er til syvende og sidst et spørgsmål om kritisk sans og sund fornuft. Jeg kan varmt anbefale det.

Jeg prøver, og har nu gjort det i små 15-20 år mht. hifi...



__________________
Mvh. friman
Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman
 
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 608
Sendt: 13 August 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Jannikh skrev:
Hvis man tror på det med vibrationer, så kan det vel også have en betydning, at der i møblet står en tung effekt, som nok er med til at holde de dansende gulvplanker i skak?

mvh,
Jannik

Det tror jeg desværre blot er ønsketænkning. Det skal godt nok være en "mean-motherf...." af en effektbamse, hvis dens masse skal kunne bremse/uligne de vibrationer som afsættes i dit gulv....



__________________
Mvh. friman
Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman
 

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes