Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 06:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Støj i rørforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har købt en Philips Ag9015 med tilhørende 800 ohm højttalere og sluttet den til en lydkilde. Og der er lyd men en irriterende støj ødelægger fornøjelsen noget.

Det er nærmest som hviske-lyde, shhhh-pshaooo. Ikke rigtigt højt men irriterende når man spiller lavt. Lydstyrken påvirkes ikke af at man skruer op. Det er samme niveau.

Da det på et tispunkt kun var i den ene kanal, slukkede jeg, lod køle godt af og skiftede rør over mellem de 2 stereo-kanaler. Så mener med sikkerhed at det ikke er rørene (Philips Miniwatt).

Er det de gamle elektrolytkondensatorer som står og laver det, eller.....nogen bud?

Med venlig hilsen.

Siglon_V

Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 629
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

tjek om anode spændingen er uden ripple (kan ses på oscilloskop) for det kan være forsyningslytterne som er tørre og har lav kapacitet. Hvis muligt. lod de ledninger til den ene kondensator og mål kapaciteten. må ikke variere mere end +-20%  (husk dog at aflade lytterne først. der kan nemt være 300-350V DC)
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Det er vel ikke ripple for det vil lyde som brum. Men du har måske ikke lige prøvet denne form for støj?

I hvert fald, tak for svaret.

Mvh

Siglon_V

Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V
 
Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Ladelytterne kan i høj grad give brum,det er næsten altid dem der er synderen.
Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Men det er vel ikke brum, som er problemet. Det er snarere beskrevet som en ujævn susen og måske som en jetjager i det fjerne?  Jeg tror snarere, at der kan være en dårlig modstand (kulmasse) eller evt. en overføringskondensator eller to??

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt fredmarantz, der er ikke brumproblemer. Så til nullergøj - ja, vi er enige, som de siger i Harry-reklamerne. *s*

Modstandene kan være et godt bud. Der er en tilbøjelighed til at støjens omfang og styrke tager til, jo varmere forstærkeren bliver.
Må fundere lidt over, hvordan jeg bedst afluser den ved systematisk udskiftning af komponenter i den ene kanal.
Kan se at sælgeren har fået nogle bud på hvor det er godt at starte på et alternativt forum.
Tak for svarene.
Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Læk i overførings kondensatore, siøj i gittermodstande evt afbrudte gitter afledningsmodstande, det kan være et miskmask af det hele.

Modstande har det med at vokse i værdi og evt. støje.(ffdzzz.skrsss-fffdtt..) kan evt kun optræde under opvarmning.

Kondensatore i signalvejen lækker dc, giver forkert arbejdspunkt for det efterfølgende kredsløb. (klemt og forvrænget, manglende dynamik..)

Defekte lade-lytter. (brrrummm...)

Defekte filter og afkoblinge lytter kan give anledning til "motorboating" (blop.....blop....blop...o.s.v.)

Katodekomplekset ved udgandsrørene bør bare skiftes i sån' ældre sag, modstanden vokser og lytten lækker eller kortslutter, med forkert arbejdspunkt for udgangsrørene til følge. Hvids der samtidig er vrøvl i gitterkredsløbet kan det give anledning til fejlsymtomer der trækker i forskellig retning, men her er lidt at gå efter.

 

god fornøjelse...

 

 

Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 27 Marts 2011 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Pudsigt så enige vi er...især det med lytterneJeg har sat ham på samme spor som du...på et andet forum...med diagram på spillen.

http://www.radiohistoriskforeningvest.dk/Herofon-x-945U-1939 -diagram%20med%2010%20fejl.JPG

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 27 Marts 2011 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

ja, hi-hi... Prøv med et fjernsyn fra starten af 50'erene, der har stået stille i 30 år... Så er der lidt at gå i gang med...

Hovsa, det er ikke hi-fi grej, men i hvertfald rør-teknik for fuld udblæsning..

 

Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 28 Marts 2011 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Tak for de yderligere indlæg. Kiggede ind i bunden af forstærkeren i går, hvor alle komponenterne sidder på loddebukke. Der er lidt forskellige størrelse resistanser, og diagrammet siger ikke noget om hvor meget effekt de kan tåle. Er der en god måde at vurdere på, om det er ½ Watt, 2 Watt, 5 Watt, eller??? Skal jeg f.eks. måle spænding over resistansen, og finde den afsatte effekt, for derefter at skalere til f.eks. 3-dobbelt værdi for at være på den sikre side. Tænkte på at der må være en tommelfinger-regel som en eller anden måske kender.

De er mærket med sølv eller guld, samt farvekodning for værdi og det er jo nemt nok. Ingen grund til at bruge 10% modstande, hvis man kan købe nogle af bedre tolerance. Går ud fra at carbon-modstande vil give den rigtige klang....

Og - hvilken type kondensator kan anbefales til overføringskondensatorerne? Bypass-kondensatorerne kan vel uden videre være elektrolytter af ok kvalitet.

Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V
 
TONJEN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 28 Marts 2011 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Lyden du beskriver kan Jeg genkende fra min leslie med rørforstærker. Det skyldes i mit tilfælde DC på lysnettet. Prøv med et netfilter der kan frasortere DC.
Til top Vis TONJEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TONJEN
 
Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 28 Marts 2011 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Jo, TONJEN. Bruger du et netfilter som kan anbefales?
Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V
 
TONJEN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 28 Marts 2011 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Nej, Jeg lever bare med det:)
Til top Vis TONJEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TONJEN
 
Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 28 Marts 2011 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hmm, det lyder lidt mærkeligt, må jeg indrømme. Kvaliteten af strømmen var vel ikke bedre før i tiden? Tvært i mod, vil jeg faktisk tro......

Hvis ikke du har et netfilter, hvordan ved du så at det virker, TONJEN?

Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V
 
TONJEN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 28 Marts 2011 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Det er da dejligt med lidt sund skepsis.

I min verden er det alm. kendt at DC får en transformator til at støje. Støjen er magen til det du beskriver.

Jeg synes det "hører til" på et Hammond orgel med Leslie, begge med rør forstærker, derfor har Jeg ikke gjort noget for at fjerne det.

I grunden tror Jeg at der var mindre DC på nettet tidligere. DC'en opstår når sinuskurven ikke belastes ens på + og - siden.

Hvis du kigger på nettet med et scope vil du se at sinuskurven er flad i toppen. Med de langt flere forbrugere nu end tidligere, vil Jeg tro at problemet er større nu.

Til top Vis TONJEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TONJEN
 
Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 28 Marts 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hmm, jeg tror det er en anden slags støj du har på Hammond orglet.

Værdsætter selvfølgelig dit svar. *s*

Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 30 Marts 2011 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

du går ikke helt galt i byen med 1/2-watts ohm-fiduser...

 

send evt. pm, hvis du er helt på r...! gerne med diagram. 

Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 31 Marts 2011 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Hej exrumpyt.

Tak for dit svar. Jeg lå ellers og kiggede op i loftet og tænkte over om jeg on ikke gjorde klogt i at tage dem resistor for resistor. Måle spændingsfald og derefter beregne den afsatte effekt. Dernæst ville jeg gennemgå et par diagrammer over forstærkere med effektangivelse på resistancerne og se hvor stor sikkerhedsmargin de har beregnet sig.

Sagen er, at  der er mange forskellige fysiske størrelser men mit gæt ville også være ½ Watt for en speciel lille 10% brun resistortype, som der er en del af.

 

Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V
 
Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 126
Sendt: 03 April 2011 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Jeg er gået i gang med at indkredse hvordan støjen fjernes men også med generelt at renovere skramlet. Vil gerne beskrive yderligere at noget støj er som tsh-psh-fdtp-KNALD og så er støjen væk i et stykke tid. Hjælper det nogen af de erfarne til at regne ud hvad det er?

Nå, tilbage til fejlretningen. For det første var der noget mere styrke i den højre højttaler end i den venstre. Så jeg købte 6 NOS Valvo EL86 udgangsrør på eBay for 36 Euro. Der er så 2 ekstra, så jeg skal have fundet et par mere, for at have et reservesæt. Valvo er jo bare "tysk" Philips og produktionskoderne viser at de er fremstillet i 1962 i Blackburn. Altså på Mullard fabrikken som tilsvarende er "engelsk" Philips. Soklerne er renset og rør isat. Det har rettet problemet med ujævn styrke og gjort klangen noget mere livlig, slagkraftig og dynamisk. De 2 ECC83 som er drivere og fasevendere har samtidigt fået renset sokler. Når jeg roterer de nævnte 6 rør i soklerne medens forstærkeren er tændt, giver det ingen støj, så jeg mener at soklerne er rene og stramme.

Næste punkt var at åbne ind til loddebukke med komponenter i bunden af chassiset. På med multimeter og måle på højohms resistanser. De måler faktisk alle pænt i nærheden af de anførte værdier. Der var så 2 bypass elektrolytter på 100 uF, 25 Volt, på katoden på udgangsrørene som så trætte ud. Det er C26 og C126 i fabriksdiagrammet. De er skiftet til 2 Rubycon Black Gate, 100 uF, 100 V, 85 gr. C, som jeg har haft liggende i flere år uden at få brugt. Det har ikke fjernet støjen, men jeg synes den er mere dæmpet nu. Derimod har det givet en forbedring af lyden i retning af bedre definition, især i bassen men også generelt mere  dybde i lydbilledet og forbedret naturlighed i klangen. Pudsigt at sådan et par karle betyder noget, men ingen tvivl.

Nu skal den have lov at spille sig ind og så må næste trin være at skifte overførings-kondensatorer og højohms-resistorer, som jeg er blevet rådet til på andet forum. Spekulerer lidt i Allen-Bradley carbon-comp resistorer og Ampohm papir-i-voks kondensatorer.

Endelig er spørgsmålet om jeg ikke burde kigge på lade-elektrolytter fra Mundorf. De laver en serie som er målrettet renovering af gamle rørforstærkere.

Vil opdatere tråden efterhånden som det skrider frem. Mit kamera var afladet, ellers havde der nok vanket et billede eller to. Vi længes vel alle efter at se hvordan et par 50 år gamle elektrolytter ser ud????

 

Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 03 April 2011 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok satse på Kiwame modstande (de er rigtigt gode usd 1,-?) og tinfoil-PP kondensatorer (findes i mange aftapninger, men de er vist lavet af Solen alle sammen). Der er ikke meget hul igennem metalliseret papir-voks!
Elna ladelytter (Cerafine?) skulle være gode og ikke så pebrede som Black-Gate!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes