Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. maj 2024 | 12:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Kenneth’s surround (Update 01/12) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 02 December 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg vil først lige fortælle lidt om mig selv. Jeg er 17 år gammel og går til hverdag i 2g. på HTX.

Anlægget er bygget op af:

  • Reciever: Marantz SR8500
  • TV: Panasonic TX28PS11 28" Widescreen
  • Projektor: Sanyo PLV-Z3 Silver
  • Fronthøjttalere: Dali Blue 8008
  • Centerhøjttaler: Dali Blue C1000LE
  • Baghøjttalere: Dali Blue R1000

Af kabler har jeg benyttet:

  • Fronthøjttalere: Dali Blue Wave
  • Centerhøjttaler: Dali Blue Wave
  • Baghøjttalere: Dali White Wave
  • HTPC:
    • Projektor: Supra DVI-HDMI 10m
    • Forstærker: Profigold Digial Coaxial PGD481

Fronthøjttalerne og centerhøjttaleren har JJAZ-fødder monteret under sig.

Jeg har pt. desværre ikke rigtig plads til en subwoofer, da mit værelse kun er ca. 16m2.

Når jeg i løbet af de kommende par uger får ny dvd-afspiller og baghøjttalere håber jeg på en væsentlig forbedring af setup'et, som  jo passende kommer til at ligge op ad min juleferie :-)

Update 04/12/2004: Jeg har idag købt scartkabel og coaxial kabel til dvd-afspilleren. Det spiller bare!

Update 25/12/2004: Jeg har monteret JJAZ fødder under mine højttalere og forstærker.

Update 03/01/2004: Jeg har monteret Audiotrak Prodigy 7.1LT lydkort i min computer.

Update 22/01/2004: Ja, efter en lille 650kr.'s togtur til Aalborg her fra Brønderslev af (husk tog-billetten gutter!!) , så har jeg anskaffet mig et Profigold optisk kabel fra PC til forstærker.

Update 07/02/2005: Så blev det tid til en omgang nye billeder.

Update 02/07/2005: Ny reciever (Marantz SR8500) samt en Sanyo PLV-Z3

Update 05/07/2005: Projecta 76" lærred ankommet

Update 01/12/2005: Supra DVI-HDMI landet - kablet giver langt bedre billede med min Z3'er end det tidligere VGA-kabel gjorde.


__________________
Min hjemmebio
XboxFlash.dk
Til top Vis Kenneth Fuglsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Fuglsan Besøg Kenneth Fuglsan's Websted
 
tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 02 December 2004 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Hej Kenneth

Det ser da fint ud og spiller sikkert også rigtigt godt. Glæder mig til at se billeder af din indretning.

God ide med at opgradere kabel fra din dvd til tv - det skal du nok få glæde af! (og det kan ikke gå for hurtigt)


__________________
Min Hjemmebio
Til top Vis tobywan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tobywan Besøg tobywan's Websted
 
Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 03 December 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Hey,

Tak tak - jeg skal nok få smidt nogle billeder ud imorgen, da jeg skal til julefrokost så snart jeg kommer fra skole i dag.

Jeg er lidt i tvivl om hvilket kabel jeg skal købe fra dvd'en til tv'et. Min DVD-afspiller har både RGB og Scart-udgang, men mit fjernsyn har kun Scart og SVHS. Hvilket kabel er det mest optimale at bruge?

Til top Vis Kenneth Fuglsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Fuglsan Besøg Kenneth Fuglsan's Websted
 
tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 03 December 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Kenneth Fuglsan skrev:

Jeg er lidt i tvivl om hvilket kabel jeg skal købe fra dvd'en til tv'et. Min DVD-afspiller har både RGB og Scart-udgang, men mit fjernsyn har kun Scart og SVHS. Hvilket kabel er det mest optimale at bruge?



Når du siger RGB stik, er det så component du mener? - dette bruges typisk til at forbinde en projektor eller fladskærm.
Et "normalt" TV vil man typisk forbinde med et scart kabel(der også "understøtter" RGB), og det er da også det jeg vil råde dig til for at få den bedst mulige billedkvalitet.

Her et bud fra hifiklubben på et kabel fra argon til 299,- Der findes også dyrere, men tror umiddelbart det vil være fint, hvis ellers prisen passer til dit budget. Hvis det er for dyrt, skal du prøve at kigge efter "et fuldt monteret" kabel - måske der er nogle af de andre herinde der har et billigere alternativ (jeg har altså kun lige hurtigt kigget på HFklubbens side).


__________________
Min Hjemmebio
Til top Vis tobywan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tobywan Besøg tobywan's Websted
 
Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 05 December 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Godmorgen

Jeg har lavet en opdatering af tråden med billeder samt et par nye kabler.

Til top Vis Kenneth Fuglsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Fuglsan Besøg Kenneth Fuglsan's Websted
 
Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 18 December 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg håber lidt at nogen kan hjælpe mig med problemet omkring DVD-afspillerens surround-lyd, som jeg har beskrevet i bunden af første tråd.
Til top Vis Kenneth Fuglsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Fuglsan Besøg Kenneth Fuglsan's Websted
 
Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 2022
Sendt: 18 December 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Kenneth Fuglsan skrev:
Hej,

Jeg håber lidt at nogen kan hjælpe mig med problemet omkring DVD-afspillerens surround-lyd, som jeg har beskrevet i bunden af første tråd.

Ja først af alt så synes det er en glimrende opsætning du har fået dig, nydelig!

Ja det kan godt være at det lyder lidt tåbeligt, men mon ikke årsagen til dine problemer med lyden er opsætningen af både DVD og forstærker?? Kan du indstille lyden på alle kanaler på din forstærker og har du gjort det? Hvilket lydformat har du sat som "out" på din DVD? osv, osv

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen
 
Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 18 December 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke sikker på om jeg kan indstille lyden på alle kanaler på forstærkeren (her mener du vel dolby digital, dts osv. ?) - problemet er, at jeg tror den eneste coaxiale indgang jeg har er CD-indgangen. Jeg er ikke sikker på om denne understøtter surround-formater som Dolby Digital og DTS. Jeg har en anden indgang, hvor det coaxiale kabel passer ind i, Dolby Digital/DTS RF, men hvis jeg benytter denne så får jeg ingen lyd overhovedet.

Jeg har valgt Dolby Digital 5.1 som lydformat på dvd-afspilleren.
Til top Vis Kenneth Fuglsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Fuglsan Besøg Kenneth Fuglsan's Websted
 
Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 18 December 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt fristes til at tro, at min eneste mulighed er at anskaffe mig et toslink kabel og køre lyden den vej ind. Lidt surt, da jeg lige har været ude og anskaffe mig det coaxiale kabel til formålet :/
Til top Vis Kenneth Fuglsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Fuglsan Besøg Kenneth Fuglsan's Websted
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 18 December 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Kenneth Fuglsan skrev:
Jeg har nogle problemer med min dvd-afspiller. Når jeg afspiller en dvd derfra og sætter den til at spille surround-sound, så forsvinder dialogen fuldstændigt. Hvis jeg derimod sætter den til Stereo, så er dialogen der, men så spiller baghøjttalerne forfærdeligt lavt og surround-effekterne mangler.

hej Kenneth

Flot system for en studerende.

Glem det der TOSlink kabel. Det bliver det samme. Det må være indstillignerne på DVD og receiver du skal pille ved.

Du skal ikke sætte DVD'en til surround sound. Prøv at sætte den til RAW eller hvad det hedder på sådan en maskine. Og så prøv at gennemgå surroundopsætningen fra receiveren minutiøst som det er beskrevet i dens manual.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 2022
Sendt: 18 December 2004 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Kenneth Fuglsan skrev:
Jeg er ikke sikker på om jeg kan indstille lyden på alle kanaler på forstærkeren (her mener du vel dolby digital, dts osv. ?) - problemet er, at jeg tror den eneste coaxiale indgang jeg har er CD-indgangen. Jeg er ikke sikker på om denne understøtter surround-formater som Dolby Digital og DTS. Jeg har en anden indgang, hvor det coaxiale kabel passer ind i, Dolby Digital/DTS RF, men hvis jeg benytter denne så får jeg ingen lyd overhovedet.

Jeg har valgt Dolby Digital 5.1 som lydformat på dvd-afspilleren.

ja nu sidder jeg jo ikke med forstærkeren foran mig, derfor var jeg lige inde og se produkt specifikationerne på yamha´s hjemmeside, og der er opgivet en DVD/LD coaxial indgang...såehhhh. Der vel også en opsætnigsmulighed i forstærkeren hvor man skal angive hvilken udgang (DVD, CD ell. lign.) den skal bruge.

Nå jeg taler om lyden på alle kanaler henviser jeg til lydstyrken på den enkelte kanal (front, center etc.).

Endelig kan man også i DVDéns opsætning have flere valgmuligheder på hvilken type lyd den skal sende ud...

Har du læst manualen til begge apparater godt igennem (og det er ikke flabet ment....)

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen
 
Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 18 December 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Jeg har lige prøvet at lege med dvd-afspillerens opsætning. Jeg har sat den til at sende RAW ud nu. Derefter har jeg leget lidt med forstærkeren og nu opfanger "auto-detektionen" den som Dolby Digital og ikke PCM. Det er blevet betydeligt bedre. Nu er der surround-effekter og dialogen mangler ikke længere :)

- Jeg vil prøve at lege videre med det sammen med min Special Edition af Blade II, hvor der er en masse sjauwe lydspor :)

Til top Vis Kenneth Fuglsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Fuglsan Besøg Kenneth Fuglsan's Websted
 
Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 18 December 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Filmtossen,

Jeg har mulighed for at indstille lydstyrken på de forskellige udgange, men dette har jeg endnu ikke rodet med - det er planen at det skal gøres sammen med en god film her i eftermiddag :)

Til top Vis Kenneth Fuglsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Fuglsan Besøg Kenneth Fuglsan's Websted
 
Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 2022
Sendt: 18 December 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Kenneth Fuglsan skrev:

Hej igen,

Jeg har lige prøvet at lege med dvd-afspillerens opsætning. Jeg har sat den til at sende RAW ud nu. Derefter har jeg leget lidt med forstærkeren og nu opfanger "auto-detektionen" den som Dolby Digital og ikke PCM. Det er blevet betydeligt bedre. Nu er der surround-effekter og dialogen mangler ikke længere :)

- Jeg vil prøve at lege videre med det sammen med min Special Edition af Blade II, hvor der er en masse sjauwe lydspor :)

GODT! glæder mig at jeg kunne hjælpe en smule (havde på fornemmelsen at det var PCM der var synderen).

God fornøjelse med det, og bliv endelig ved at lege og prøve forskellige opsætninger; de er godt for 2 ting man bliver klogere og lærer sin hardware at kende. Mht. indstilling af de enkelte kanaler så er THX optimizeren (starwars, toy story mf.) udmærket at anvende, hvis der ikke er testtone på din forstærker..

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen
 
Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 18 December 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren har en testtone, som jeg havde tænkt mig at bruge indtil jeg engang bliver rig (eller blot får SU :)) så jeg kan købe en kalibrerings-dvd.

Jeg takker mange gange for hjælpen!

Til top Vis Kenneth Fuglsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Fuglsan Besøg Kenneth Fuglsan's Websted
 
Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 2022
Sendt: 18 December 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Kenneth Fuglsan skrev:

Forstærkeren har en testtone, som jeg havde tænkt mig at bruge indtil jeg engang bliver rig (eller blot får SU :)) så jeg kan købe en kalibrerings-dvd.

Jeg takker mange gange for hjælpen!

endnu engang selv tak.

det med en kalibrerings dvd.....hmmm ved nu ikke rigtigt, jeg synes måske at det er overkill, som jeg sagde er THX optimizeren udmærket... men det bestemmer du jo....

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen
 
Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 18 December 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Tjae, om jeg skal ud og købe en DVD med Star Wars eller om jeg skal købe en kalibrerings-dvd kommer vel næsten ud på et  :)

Jeg søger somsagt andre fif til hvordan jeg kan gøre anlægget bedre. Jeg håber på en forbedring ved at købe de JJAZ fødder til fronthøjttalerne, for at fjerne en del af vibrationerne fra gulv og vægge.
Til top Vis Kenneth Fuglsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Fuglsan Besøg Kenneth Fuglsan's Websted
 
Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 2022
Sendt: 18 December 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Kenneth Fuglsan skrev:
Tjae, om jeg skal ud og købe en DVD med Star Wars eller om jeg skal købe en kalibrerings-dvd kommer vel næsten ud på et  :)

Mjaaa, jeg ved nu ikke hvor mange gange jeg har tænkt "hvad skal jeg se iaften? aha en kalibrerings dvd...." Star Wars får man nok set flere gange, og den er vel ret beset også en anelse mere "publikums venlig"..... hvis du forstår hvad jeg mener...

Jeg søger somsagt andre fif til hvordan jeg kan gøre anlægget bedre. Jeg håber på en forbedring ved at købe de JJAZ fødder til fronthøjttalerne, for at fjerne en del af vibrationerne fra gulv og vægge.



__________________

*Mit setup*

*Mit gamle setup*


Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen
 
Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 25 December 2004 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Hej,

Så blev det vist tid til en lille juleopdatering.

Jeg har lige for 10min. siden monteret JJAZ-fødder under mine fronter, forstærker og center-højttaler. Jeg har fået et nyt lydkort til computeren i julegave (Audiotrak Prodigy 192) men tror dog jeg vil have dette ombyttet til et Audiotrak Prodigy 7.1 LT.
Min bror har fået Star Wars trilogien i gave, så imorgen skal jeg til at lege med THX-optimizeren derpå.

Alt i alt en okay jul i år, dog er jeg lidt irriteret over at have det lydkort til at ligge på bordet :/
Til top Vis Kenneth Fuglsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Fuglsan Besøg Kenneth Fuglsan's Websted
 
Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 2022
Sendt: 25 December 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Kenneth Fuglsan skrev:
Hej,

Så blev det vist tid til en lille juleopdatering.

Jeg har lige for 10min. siden monteret JJAZ-fødder under mine fronter, forstærker og center-højttaler. Jeg har fået et nyt lydkort til computeren i julegave (Audiotrak Prodigy 192) men tror dog jeg vil have dette ombyttet til et Audiotrak Prodigy 7.1 LT.
Min bror har fået Star Wars trilogien i gave, så imorgen skal jeg til at lege med THX-optimizeren derpå.

Alt i alt en okay jul i år, dog er jeg lidt irriteret over at have det lydkort til at ligge på bordet :/

Fedt at få nogle gave man gerne vil have, og god fornøjelse med optimizeren, det bliver normalt bedre når man har kørt den....

Godt nytår!



__________________

*Mit setup*

*Mit gamle setup*


Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes