Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. maj 2024 | 13:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: RetroFi for nostalgikere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 22 September 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hej i buret dér

Må indrømme jeg er blevet lidt grebet af den regerende retro-bølge

Lidt inspireret af "Tilbage til fremtiden, øhh analog-tiden"-tråden, så synes jeg det kunne være interessant at høre lidt om hvad i andre har af gamle (<1990) HiFi ting, som i er glade for og i bruger?


Selv har jeg, som i kan se i linket til mit anlæg, et par Bofa V15 fra omkring slutningen af 50erne/starten af '60erne. Ja, egentlig har jeg købt nogle stykker til, men de skal lige sættes i stand. Nogle herlige små monoblokke på 15 rørwatt. Giv dem en opgradering med nye rør og kondensatorer, så er der dømt forsvundet vellyd i lange baner!
Ja, så har jeg egentlig også et sæt Quad II. De er dog ikke i helt spilleklar stand, da den ene mangler fungerende udgangsrør. Egentlig havde jeg forsøgt at sælge dem. Nå, men det kan være de hellere må få et sæt nye rør, men så er risikoen for at jeg beholder dem der jo selvfølgelig

Derudover er jeg kommet i besiddelse af en Quad 303 fra omkring '70 - igen også ved et tilfælde. En gut i Den Blå havde lige oprettet en annonce, jeg var der som en mis. Hehe, han fortalte han nærmest var blevet stormet ned (prisen var billig!), men jeg var heldigvis først. Efter 2 timers drift eksploderede der en mindre lyt (kørt lige på grænsen og tudse gammel). Den har nu selvfølgelig fået et komplet sæt nye lytter. Og må indrømme, at den efter skift af lytter, trimmepotmetre og en behørig justering er strøget ind direkte på min hitliste over transistorer! Svært at forklare, men der er ét eller andet ved den, som virker rigtigt.

Husker da jeg var barn/ung. Havde en Nikko receiver, en 3035 (slutningen af 70'erne) hvis jeg husker rigtigt, jeg havde fået af mine bedsteforældre. Tuneren var ikke noget specielt og det var derfor jeg fik den, men forstærkeren! Lidt samme rigtige følelse som Quad 303, men hvad den manglede i følelsen havde den til gengæld i tone-kontrollerne. Her var både en velfungerende loudness og en bas regulering med goddaw i for dem der er til den slags - lige noget for en teenager . Ak ja, udgangstransistorerne kunne ikke klare mosten i længden (men de blev også direkte mishandlet af og til!) - og må indrømme at med enhver erstatningsforstærker jeg har haft siden har ingen kunne overgå den på samtlige områder. Der var altid ét eller andet den Nikko havde gjort bedre (eller i det mindste sådan husker jeg det)
Kommer i tanke om den måske stadig er hos mine forældre. Det må vist være på tide til (igen) at prøve at finde en erstatning for udgangstransistorerne, nu hvor jeg er bare en lille bitte smule bedre til elektronik end dengang.

Rør og 2N3055 - hvad mere kan man ønske sig?


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 22 September 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

jeg elsker virkeligt min Crown Dc300 (a). at den ikke retn æstetisk er identisk med den jimi hendrix brugte overlever jeg, nok, lyden er....

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16330&P N=0&TPN=9

 

den har nogle kvaliteter jeg kun sjældent hører hos moderne forstærkere, og er robust som en tysk kampvogn. udover at den med sin høje spænding var langt foran sin tid, falder de eneome amperepotentiale mig også ind som noget man først langt senere begyndte på. kombineret med en 100% duty cycle

jeg savner lidt at man igen begynder at producerer den slags superforsrærkere hvor det æstetiske er ligegyldigt, og ydelsen er alt.



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 838
Sendt: 22 September 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Har en lidt pudsig ting jeg har arvet efter min far. En stationær monoradio, som er bygget i DDR engang i halvfjerserne. En firkantet rektangulær klods med en fantastisk lyd ! En ganske sjov ting som jeg er glad for.

__________________
Mvh. Frank K.
Til top Vis Fiddoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiddoo
 
747DK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 22 September 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Ja da jeg har da lidt gammet grej grej jeg er glad for
sagen i denne tråd
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29224&KW=74 7DK

Min elskede NAD 3020I forstærker og NAD 4020A tuner der står og spiller på livet løs i mit kontor/soveværelse. nemlig HER

Denne her var også praktisk på kollegiet og det er ikke pjat den er meget nemmere at indstille end en normal timer sleep+ at vågne til musik der stopper på et givent tidspunkt. alt indstillet på 15sek. står naturligvis i ovennævte rum
http://cgi.ebay.de/Marantz-Audio-Timer-AJ-6-
Vintage_W0QQitemZ7543914381QQcategoryZ10627QQcmdZViewItem

min Denon DP 59l må egenligt også gå ind under retro. men lyden er ikke retro.
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://hem.bredband.n et/b227650/Hifi/dp59l.jpg&imgrefurl=http://hem.bredband.net/ b227650/Hifi/vinyl.htm&h=720&w=960&sz=82&tbnid=3ndunk7KEzEJ: &tbnh=110&tbnw=147&hl=da&start=7&prev=/images%3Fq%3DDenon%2B DP%2B59l%26svnum%3D10%26hl%3Dda%26hs%3DAqW%26lr%3D%26client% 3Dopera%26rls%3Dda%26sa%3DN

Jeg syntes det er et fedt projekt du har haft med dine Bofa'er

Endnu et bevis for at gammelt ikke er lig med dårligt det er jo ikke uden grund af tingene har nået den alder

her er en HK at gå i selvsvig over på QXL jeg er stærkt fristet men har fået af vide fra højere sted at jeg skal styre mig men lækker er den.
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=20219032&ListingType =0&ListingSort=1&PageNum=1&Catg=10451

__________________
Teknikken er midlet ikke målet.
Til top Vis 747DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 747DK Besøg 747DK's Websted
 
Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1319
Sendt: 22 September 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker med jævne mellemrum på at hive min beogram frem, men det plejer ikke at falde i god jord i førerbunkeren. Jeg må indrømme, at jeg aldrig har haft den sat til, så hvordan den spiller henstår i det uvisse, men jeg synes den er retro cool for alle pengene.



__________________
Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton
 
piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2169
Sendt: 22 September 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

 Min Gamle Onkyo M 510 ( 1990 ca. ) er da ren retro i forhold til det fine nye men den gør det godt og er egentlig grundstammen i mit hifi, Mit gamle Sansui AU 555A og TU 666 fra 1970  har en stor plads i mit hifihjerte da det er det første rigtige hifi jeg købte, sættet bruges i dag til FM lytning , det samme gør mit Accuphase E 202 og T 101 ,Det er sættet der afløste Sansui i 1976  det er jo rart at have noget at skifte med. Resten er ikke så gammelt man stadig af ældre dato. Det kan ses her



 Og så lige sættet jeg havde i slutningen af firserne  Denon POA 1500 og Denon PRA 1000


 


http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17343&KW=pi obyt e

  Ting fra midten af halvfemserne er

  Rega planar 3
  Onkyo t 9090 II
  Sony Xa7ES
  B&W 801 Matrix serie 3



__________________
http://www.piobyte.dk/MSV2

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 22 September 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Perfekt. Sjovt at høre om det gamle guld

Ja, det jo have nogle kvaliteter siden det har kunnet overleve helt til i dag. Desværre tror jeg at vi i de kommende år vil se færre og færre af disse perler, da levetiden på især elektrolytter og andre væskefyldte kondensatorer i de fleste af apparaterne fra 70'erne og tidligere er ved at være nået. Tør ikke tænkte på hvad der var sket med Bofa'erne eller Quad 303'eren hvis de var havnet hos en total elektronik noob. Begge havde desperat brug for nye kondensatorer - det var et spørgsmål om overlevelse, ikke om lyden. I Bofa'erne var det koblingskodensatorerne der var begyndt at lække strøm, i Quad'en som sagt en lille der "eksploderede" - heldigvis hørte jeg det og der brændte ikke noget af, for selvom det er ret nemt at finde egnede ny-erstatninger for transistorerne i 303'eren ville det da være dødærgeligt hvis de originale brændte af.

@kim olsen Og yes, den ser absolut ud som om den kan noget Crown! Det vi mangler idag er nok ikke så meget meget kraftige forstærkere, det har vi PA til, men power kombineret med det rigtige fra Quad 303'eren og Nikko, det kan man vist lede langt efter. NAD havde godt nok i nyere tid noget med 208 og 218'eren, men det er også fortid nu

Og en plov... Det må blive noget af det næste. Men kun hvis jeg falder over en brugt til en rimelig pris

Det glæder mig jeg ikke er den eneste der synes at gammelt hifi kan/har noget som meget nyt har meget svært ved at slå


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 
Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 632
Sendt: 22 September 2005 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Lyden toppede sidst i 70érne, siden har det kun handlet om design, penge og farvet lyd. En højtaler skulle pludselig ligne en bog i reolen. vinyl og rør blev nærmest noget man var flov over at have. Og musikken blev til en pengemaskine.

Heldigvis var der folk i asien der kunne se ud i fremtiden, og opkøbte nærmest alt hvad vi andre kørte på forbrændingen. Så derude står stadig der fedeste gamle super hi-fi anlæg, med rør, vinyl og horn.

http://www.gokudo.co.jp/Vanguard/index/index.htm

Men rart at se at der stadig er musik-elskere, der køre den gamle stil her i landet.



__________________
70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
Til top Vis Ahania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ahania
 
747DK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 488
Sendt: 23 September 2005 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Ahania skrev:

Lyden toppede sidst i 70érne, siden har det kun handlet om design, penge og farvet lyd. En højtaler skulle pludselig ligne en bog i reolen. vinyl og rør blev nærmest noget man var flov over at have. Og musikken blev til en pengemaskine.


Heldigvis var der folk i asien der kunne se ud i fremtiden, og opkøbte nærmest alt hvad vi andre kørte på forbrændingen. Så derude står stadig der fedeste gamle super hi-fi anlæg, med rør, vinyl og horn.


http://www.gokudo.co.jp/Vanguard/index/index.htm


Men rart at se at der stadig er musik-elskere, der køre den gamle stil her i landet.



Wow nogle vilde setups anti waf dem vil jeg bruge som argument næste gang min kæreste brokker sig over størrelsen på mit hifi "Jamen sådan ser de andre's ud!" derefter tror jeg at jeg har rimeligt frie hænder
men fedt at det bliver bevareret.

__________________
Teknikken er midlet ikke målet.
Til top Vis 747DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 747DK Besøg 747DK's Websted
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 23 September 2005 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Jeg er mægtig glad for min Luxman 5M21 poweramp. Den er fra '77 eller '78, og spiller lystigt derudaf. her ses den sammen med min Sansui tuner fra midt-firserne:


/vilmann

__________________
Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 23 September 2005 kl. 02:40 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:


@kim olsen Og yes, den ser absolut ud som om den kan noget Crown! Det vi mangler idag er nok ikke så meget meget kraftige forstærkere, det har vi PA til, men power kombineret med det rigtige fra Quad 303'eren og Nikko, det kan man vist lede langt efter. NAD havde godt nok i nyere tid noget med 208 og 218'eren, men det er også fortid nu


der er vi nok ikke helt enige

nad's 218 formår på ingen måde at nå en dc300 til sokkeholderne, og hvad angår de rent strømstyrkemæssige egenskaber fejler de fleste moderne forstærkere også. den lydkvalitet det gamle skidt formår står til trone, meget få moderne forstærkere når derop, og når de gør er det vel og mærke til en 10x af prisen eller mere... 



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1279
Sendt: 23 September 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

der er vi nok ikke helt enige

nad's 218 formår på ingen måde at nå en dc300 til sokkeholderne [snip]



Skal ikke kunne udtale mig skråsikkert. Har trods alt ikke hørt en 218'er.
"Noget med" er bestemt ikke ensbetydende med lige så godt som dengang Bare at de alligevel skilte sig lidt ud fra samtidens mængde - hvis man ellers skal tro på hvad man læser.

@piobyte
Det var godt nok nogle lækre funky Sansui du har der! Det er jo næsten tidløst design Det gør jo ikke noget det ser godt ud, selvom det ikke er det primære

Btw. Har en (defekt) Aura VA-40 ventende på posthuset, som jeg fik byttet mig til for noget elektronik.
Ud over den er lavet af B&W og på ca. 2*40 w, er der så nogen der kan fortælle lidt mere om den? Google ser ikke ud til at være til megen hjælp denne gang


__________________
(\_/)       Mvh Morten
(O.o)      Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < )     PPAv2 - DIY bøf-forst.
Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes