| Forfatter |
|
Pingel Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 298
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at flytte i ny lejlighed, og der er ikke jord i stikkene. Så hvad gør jeg med min strømskinne ? Skal jeg bare sætte et to-bensstik på og så forbinde forbinde jordlederen til plus (-eller minus) ? Eller skal jeg lade jorden "hænge" ?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
du må IKKE sætte jord benet på noget andet, end den klemme der er beregnet til det.....
du sætter et to ben på og lader jordbenet lader du hænge.. - nu du ikke kan få sat jord på instalationen....
MVH
ULRIK
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 298
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak...Så må jeg få fat i et spyd en dag
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan gøre det pt at du sørger for at alle app et koblet sammen med jord (den der endnu ikk kan få jord forbindelse) så alle app har samme potentiale..
håber det bliver godt..
Ulrik
|
| Til top |
|
| |
Prokyon Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal ihvertfald ikke tilslutte jordlederen i hverken Fasen eller nullen. Enten skal du lade jordlederen forblive hængende eller også skal der oprettes det man på fagsprog kalder for en nulling i din tavle. (tn-cs system).
Mvh elektrikeren
|
| Til top |
|
| |
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prokyon skrev:
|
Du skal ihvertfald ikke tilslutte jordlederen i hverken Fasen eller nullen. Enten skal du lade jordlederen forblive hængende eller også skal der oprettes det man på fagsprog kalder for en nulling i din tavle. (tn-cs system).
Mvh elektrikeren
|
|
|
Hvilket der ikke skal, dette er ikke for brug i private hjem. Det hoere kun hjemme i industrien, eller faktisk burde det det slet ikke hoere hjemme nogle steder __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Visca Blaugrana skrev:
Prokyon skrev:
|
Mvh elektrikeren
|
|
|
Hvilket der ikke skal, dette er ikke for brug i private hjem. Det hoere kun hjemme i industrien, eller faktisk burde det det slet ikke hoere hjemme nogle steder
|
|
|
SAY WHAT
ALLE de lejligheder jeg nu engang har renoveret er der monteret nulling, da det nu engang er den form for jord der benyttes sådan et sted. Det er ikke et krav, men KLART at fortrække at det er Nullingen der slår HPFIen ved fejl, end dig der for et rap over nallerne inde det slå. Ved godt hvad jeg foretrækker
og JO 30mA er MEGET, det gør at dine muskler kramper og du kan have svært ved at slippe igen (hvis man foreksempel nu tager om en blottet ledn.).
aner ikke om det er skidt for lyden eller andet, men sikkerhedsmæssigt er det absolut et must, når andet ikke kan lade sig gøre __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er København ikke lidt en "undtagelse" på det punkt? Eller er det alt ældre byggeri i storbyer der lider af det problem?
Mvh
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 14 November 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Granholm skrev:
|
Er København ikke lidt en "undtagelse" på det punkt? Eller er det alt ældre byggeri i storbyer der lider af det problem?
Mvh
|
|
|
det tænker jeg også, de steder jeg har boet har jeg ledt højt og lavt for at finde en stikkontakt med mere end 2 huller __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
Granholm skrev:
|
Mvh
|
|
|
det tænker jeg også, de steder jeg har boet har jeg ledt højt og lavt for at finde en stikkontakt med mere end 2 huller
|
|
|
SI, men når man renovere SKAL der jo jord i kontakterne 
og man jorde ikke en lejlighed på 4.sal med jordspyd i gården og et kabel hele vejen op.
Der montere man nulling, der så fungere som jord.
__________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
Allanvp Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 15 November 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonyax skrev:
Visca Blaugrana skrev:
Prokyon skrev:
|
Mvh elektrikeren
|
|
|
Hvilket der ikke skal, dette er ikke for brug i private hjem. Det hoere kun hjemme i industrien, eller faktisk burde det det slet ikke hoere hjemme nogle steder
|
|
|
SAY WHAT
ALLE de lejligheder jeg nu engang har renoveret er der monteret nulling, da det nu engang er den form for jord der benyttes sådan et sted. Det er ikke et krav, men KLART at fortrække at det er Nullingen der slår HPFIen ved fejl, end dig der for et rap over nallerne inde det slå. Ved godt hvad jeg foretrækker
og JO 30mA er MEGET, det gør at dine muskler kramper og du kan have svært ved at slippe igen (hvis man foreksempel nu tager om en blottet ledn.).
aner ikke om det er skidt for lyden eller andet, men sikkerhedsmæssigt er det absolut et must, når andet ikke kan lade sig gøre |
|
|
Det kan godt være du har lavet mange nullinger i private hjem. Men det kan kun lade sig gøre de steder nullen kommer fra en transformer der er foretaget en nulling på i forvejen. Og det er primært inde i Kbh/Frederiksberg det er tilladt at nulle. Du kan komme rigtigt galt afsted og ikke mindst få el-selvskabet på nakken hvis du nuller uden at kontakte el selvskabet og høre om det er muligt at gøre det. Det er som sagt kun tilladt i Kbh og på frederiksberg uden at spørge om lov, da det er et gammelt net som er nullet ved hver transformer station. Kan godt ske det samme er tilfældet andre steder men ring lige og hør først.
|
| Til top |
|
| |
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 15 November 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det maa da 100% vaere et koebenhavner fenomen at bruge nulling i bolig installationer.. __________________ Mit setup Palau Blaugrana og Film
|
| Til top |
|
| |
Allanvp Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 15 November 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Visca Blaugrana skrev:
| Det maa da 100% vaere et koebenhavner fenomen at bruge nulling i bolig installationer.. |
|
|
Jeg har til dato heller ikke hørt om andre steder. Men det er sandt. Det er noget der er sket ifølge det jeg har lært pga det var for stort et arbejde at føre jord seperat ind i alle lejligheder i kbh og på frederiksberg så man valgte at nulle transformerstationerne og føre den i jord, rundt omkring og dermed skabe grobund for en kunstig jording "nulling".
|
| Til top |
|
| |
tonyax Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
si selvf. skal man høre selskabet om lov først.
dog er frb. en sær zone, da de har nogle mærkelige idéer, var inde og skulle lave noget i en lejlighed fra midt 90erne og der var udeladt HPFI og KUN nulling, for det have frb. elforsyning givet dispensation til, hvorfår ANER jeg ikk. Men der var HPFI forbudt!!
Så er man i tvivl er angående Nulling er det bare at tage fat i elselskabet og fprhøre sig __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 16 November 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allanvp har ret i at transformeren skal være "nullingsgodkendt", men installationen skal også foretages på et nulsikkert net, altså ingen luftledninger medmindre der også gives dispensation for dette.
Jeg ved at i Grindsted i ældre huse fra 60'erne er dette netop denne type installation der er lavet.
M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |