Forfatter |
|
Glady Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 76
|
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Er jeg den eneste der undres over at udvalget i surround receivere+forstærkere er meget lille hvis vi kommer op over 10.000?
Ved godt at den nye Marantz 8300 koster lidt mere samt Pioneer vsx ax5, men ellers går springet op til 30.000 eller mere...
Selvfølgelig klart at der er kæmpe udvalg i klassen 5 til 10 tusind da de fleste bliver solgt i lige netop dette prisleje, men syntes dog det er lidt vildt at kommer man op over 10 kilo ca. er det faktor 3 eller mere for at få en størrer
Og har det personligt sådan at kommer prisen over de 30.000, tror jeg mange vil overveje seperat for og effekt løsning fremfor enkelt komponent. Og det med det skulle fylde mere med for og effekt holder jo ikke mere efter Denon kom med det uhyrer af et monster
De effekt målinger der ligger på de forskellige mærker, stemmer jo heller ikke overens med virkeligheden, selvom jeg kan se ud fra den test denne side har lavet at Pioneers topmodel godt nok leverer over 100 watt hele vejen rundt.
Så kommer spørgsmålet bare skal man virkelig over 30 kilo for at få de 100 watt? kunne være rart hvis de firmaer brugte mere tid og (penge) på at udvikle gode sunde stærke receivere og forstærkere istedet for at på klistrer en masse THX skilte og andet gejl på deres modeller... (tror ikke at en eneste i dette forum har en rigtig THX bio alligevel og skidt med det)
Nogle vil sikkert foreslå at jeg kigger på NAD receivere, men de skulle brumme har jeg læst flere steder her omkring (skal ikke tages personligt af de NAD ejere, der sikkert har en glimrende kraftig model der kan levere nogle watt)
Jeg ønsker ikke at provokerer, eller træde folk over tæerne som har NAD eller THX, blot prøve at få en debat igang omkring de mange forskellige meninger.
Hvis man læser HFK hjemmeside eller reklamer står der under NAD produkterne at de er målt med alle kanaler i drift samtidigt og fysisk er de også nogle klipperter der vejer godt til, men Denon er kun målt med 2 kanaler i drift, så er det jo svært at vide hvor kraftig den er i surround sammenhæng om 2X100 watt pludselig bliver til 5-7x60-70 watt eller mindrer...
Når nu det er tilladt at (snyde) om jeg så må sige, kunne det være rart at der stod lidt mere om opbygning og strømforyninger og den slags, så man havde lidt mere at gå efter, eller er det bare mig???
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 01:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er simpelthen kundekravene der har sat den skillelinie op - mellem 10k og 30k er der praktisk taget næsten ingenting og den linie fortsætter i almindelig hifi.
Jeg forstår udemærket hvor du vil hen og er helt enig! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
HIFI IS FUN Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 355
|
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 04:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja desværre passer det,folk vil ikke så gerne give noget ekstra for at få lige det som gør forskellen.
jeg går mere kold på de terminaler som ofte sidder på denne type apparater for det er da noget billigt tarveligt bras.
men måske er en brugt løsning det du skal ud i for at få den model du søger.
men kan godt forstå din fustration.
|
Til top |
|
|
Classe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 387
|
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 06:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare et alternativt forslag til et system til under 20K, som slår alle de monstre som du nævner ikke kan lade være med at "snyde" med effekt opgivelser.
3 styk brugt Nakamichi Pa5 mk2, samlet pris 12000
1 styk brugt Thule pr250b pris 5000
Så for samlet 17K for du 6X150 ægte watt fra en god gammel kending som leverer varen og en snurrerundt forforstærker til at styre det hele.
Er klar over at indlægget ikke helt gik på dette, men kunne ikke lade være alligevel *GG*
Hvorfor køber folk de monstre til 30kg når man kunne komme meget længere ved lidt brugtkøb med omtanke.
Husk nu at en ting er effekten i 8 ohm hvor den ofte opgives, hvad er effekten i 4Ohm og hvad er den i 2 Ohm? er den fordoblet til 4 og igen til 2.... nej vel... og det kræves desværre hvis du vil have ordentligt styr på højtalerbelastingen.
Nu gælder dette selvfølegelig det lidt "tungere" hifi, men et monster til 30K kroner mener jeg skal sammelignes med det mere seriøse grej og ikke NAD, Denon, Pioneer, Sony og hvad de nu alle hedder i prisgruppen under 10K.
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 07:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dav
jeg er ikke helt sikker på opstødet 
der findes da en del mellem 10 og 30K men jeg syntes at disse musik SS kasser fra f.eks DK og Cayin falder mellem to stole, for god til bio, og for dårlig til stereo.
med et hav af recivere mellem 10 og 30K, ville man så ikke hellere, som du skriver ha' seperate ?
jeg tro ikke marked for en 20-30K reciver er ret stort, det er for dyrt for dem som skal ud og ha' en hjemmebio, og for ufleksibelt for dem om er igang, og vil upgrade.
at der så er marked for de helt store Pioneer, Yamaha osv, er vel til dem der bare vil ha' den største man kan få af den slags
og hvis det er de 100W der er problemet, så brug dog pre. outs så kan man få 1000W for 5K
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 07:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej - møj irriterende med det hul, men jeg kan godt forstå producenterne: Hr. & fru Jensen, som står for 80 % af salget køber til under 10.000, resten er nørderne som bare skal have det hele - og det bliver hurtigt til de ca. 30.000 og derover 
Ang NAD. så er det underligt da Hifi klubben altid har været efter andre der opgiver forkerte/dårlige effektopgivelser a la effekt opgivet i 2 kanaler osv.
Men Hifi klubben er heller ikke hvad den var engang - den er lige så råd.. som resten af branchen 
|
Til top |
|
|
Lux550 Freak Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte min Primare SPA20 som ny i januar for en pris der ligger lige mellem 10 og 20k. Andre kan gøre det samme...
Ved godt at en enkelt forstærker ikke gør en sommer, men jeg må sige at jeg er ovenud tilfreds med mine 5x100W i denne forstærker..
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Samme problem med surround FORforstærkere. De koster som regel over 15.000 kr. I starten af surround dillen, kunne man få nogle fra omkring 3000 kr, men de findes ikke længere. Og eks. Sony og Denon laver slet ikke seperate forforstærkere længere.
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
det med forforstærkerne er moget øv, jeg er blevet "tvunget" til at bruge en gammel Marantz reciever med pre-out til mit 5-kanals effekttrin.
angående det andet, pas.......jeg tror aldrig jeg ville bruge meget mere end en 10-12K på en reciever, men har Sunfire ikke lavet en kæmpe til 40K?? med flere hunderede watt (vistnok ægte) __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
Til top |
|
|
Glady Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg siger tak for den respons der har været, og kan se at flere er enige, eller delvist enige. Som i også er inde på kan jeg godt se, at markedet er størst i produkter under 10 kilo, det påpeger jeg jo også, og syntes at det er helt ok. Det ville jo være tåbeligt at lave noget der ikke bliver solgt.
Så er det jo bare lige sådan at jeg mener at man ikke skal (snyde) hr. og fru. Jensen, som jeg mener de bliver det i øjeblikket... Det er da tarveligt at skrive 5 eller 7X100 watt på et produkt, også regne med at de almindelige forbrugere skal kunne gennemskue det, når selv flere brugere fra denne side og som iøvrigt følger en del med i tingene (undertegnet f.eks) selv skal regne ud at man får ikke den lovede varer...
3DFX: Jamen selvfølgelig kan man tilslutte en effekt forstærker også, men er det ikke lidt tåbeligt, når folk køber et produkt med alt i en løsning, for at netop enten gøre det bruger venligt eller spare plads? Og bliver lovet en udgangs effekt som skulle være rigeligt, selvom en seperat 5X100 watt's effekt del snildt løber op i den 3 dobbelte pris...Kan da godt se at hvis budgettet kun rækker til en forstærker/receiver til omkring 5 kilo, at det er urealistisk at forvente 100 watt hele vejen rundt, men det kan man ikke forvente at at de ´gennemsnittelige købere kan regne sig frem til. Bruger man derimod ca. 10 kilo på den samme forstærker/receiver, får man jo heller ikke de lovede watt.
Jeg siger ikke at det præcis gælder om at ramme 100 watt, det er jo højttalerne der bestemmer hvor mange watt der er nok, syntes bare at komme med løgnagtige udtagelser, er nået snyd...
Skriv da for pokker 40 eller 50 watt på produkterne, så kan folk selv prøve at bruge dem derhjemme og finde ud af om de skulle have haft nummeret størrer eller hvad...
Og at folk ikke vil bruge penge på det, er jeg ikke 100 % enig i, har en kolega der har købt den tingest fra B&O der selv åbner cd skuffen med en fotocelle når man bevæger hånden (kender ikke model nr.) og et sæt orgelpiber af nogle højttalere til. Det har han givet 40 kilo, ja i hørte rigtigt 40.000 for 
Bevares det er meget pænt men man kunne jo købe meget lyd til 40.00 i ren stereo som nok kunne give det sæt hug...
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Samme problem med surround FORforstærkere. De koster som regel over 15.000 kr. I starten af surround dillen, kunne man få nogle fra omkring 3000 kr, men de findes ikke længere. Og eks. Sony og Denon laver slet ikke seperate forforstærkere længere. |
|
|
Har selv kikket efter surroundPre. til brug sammen med de billige ICE, men som du (Svend P) også har bemærket er der (næsten) ingen ting under ca. 30.000 (synes jeg) - og det på trods at Surroundprocessoren er hele hjertet i et system: Alle producenter burde have min. en surroundpre. på programmet, med start i prislejet på ca. 10.000
Men som jeg var inde på i mit forrige indlæg - så er det enten eller : hele svineriet med indbygget rumkorrektion, forstærker osv. til 4995,- (til familien Danmark), eller en advanceret pre. - uden rumkorrektion & forstærker, til 30.000+ (til nørden med hjemmebio til over 100.000) 
Hvad med os herinde? - jeg har indtryk af at "vi" herinde har brug for noget "rimeligt" som vi kan eksperimentere med - uden at gå på kompromis med lyden & pengepungen..... Jeg tror faktisk at "vi" udgør en større procentdel end "nørderne", og derfor burde tages seriøst 
Dét var bare min mening 
|
Til top |
|
|
SandSand Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 163
|
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it- rigtig godt indlæg. kunne ikke have sagt det bedre selv. SÅ vil bare erklære mig enig.
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
Alle producenter burde have min. en surroundpre. på programmet, med start i prislejet på ca. 10.000 |
|
|
Jeg er meget uenig - markedet er der jo ikke. Ingen producent burde føre modeller som de ikke tjener penge på - for det gør bare de andre modeller i programmet dyrere.
Go4it skrev:
Men som jeg var inde på i mit forrige indlæg - så er det enten eller : hele svineriet med indbygget rumkorrektion, forstærker osv. til 4995,- (til familien Danmark), eller en advanceret pre. - uden rumkorrektion & forstærker, til 30.000+ (til nørden med hjemmebio til over 100.000)  |
|
|
De ting hænger jo sammen - hvis du piller effektforstærkere, rumkorrektion, FM-tuner, video-switching, universalfjernbetjening osv osv ud, så får du et produkt der rammer et meget lille marked, og så betyder de mindre produktionsstørrelser at prisen ikke bliver mindre alligevel. Mange tror at den vigtigste faktor for prisen er materialerne der er brugt. Det er det faktisk ikke - den suverænt vigtigste faktor er volumen. Jo flere der kan produceres (og sælges sføli), jo billigere er hver enkelt at producere. Derfor er det ganske enkelt billigere at producere et apparat der kan "det hele". En Yamaha RXV 650 er både billigere og bedre end de rene surround-forstærkere/processorer Yamaha lavede for år tilbage. Mangler man en forforstærker under 10K er det udelukkende et spørgsmål om at overvinde sin egen psykologi mht. at man betaler for noget man ikke bruger - de ekstra features ER rent faktisk "gratis"!
Go4it skrev:
Hvad med os herinde? - jeg har indtryk af at "vi" herinde har brug for noget "rimeligt" som vi kan eksperimentere med - uden at gå på kompromis med lyden & pengepungen..... Jeg tror faktisk at "vi" udgør en større procentdel end "nørderne", og derfor burde tages seriøst  |
|
|
Salgstallene bestemmer... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|
flex195 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 568
|
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville lige komme med en side bemærkning (selvom du skriver vi nad folk ikke skal føle os stødt ) jeg blir jo nød til at "forsvare" dem som en glad nad ejer! jeg har aldrig hørt noget brummen fra nads dejlige forstærkere/surround, og jeg har da hørt på en 6-7 forskellige nad anlæg inden for de sidste par år, og skulle det så ske man købte en ny nad forstærker og den brummer, så laver hfk den vel på garantien, jeg kunne ihvertfald ikke forstille mig de gjorde andet!
ps føler mig ikke stødt, men ville bare lige give mit synspunkt til kende
__________________ Mvh Brian
Infinity Intermezzo 5,2 setup
Infinity : Technology - Performance - Design
|
Til top |
|
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder som om at Otto har fat i den lange ende der...udbud & efterspørgsel __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glady skrev:
Så er det jo bare lige sådan at jeg mener at man ikke skal (snyde) hr. og fru. Jensen, som jeg mener de bliver det i øjeblikket... Det er da tarveligt at skrive 5 eller 7X100 watt på et produkt, også regne med at de almindelige forbrugere skal kunne gennemskue det, når selv flere brugere fra denne side og som iøvrigt følger en del med i tingene (undertegnet f.eks) selv skal regne ud at man får ikke den lovede varer... |
|
|
Langt hen ad vejen har du ret, men der findes faktisk produkter under 10.000,- der rent faktisk leverer 5x100 watt - jeg har f.eks. set en måling på Pioneer VSXD-2011 (forløber for 2014/AX3, og daværende pris 7-8K svjh) hvor den blev målt til lige over 5x140 watt... At Pioneer så skriver 100 watt per kanal uanset om det er et apparat til 3000,- eller til 15.000,-, det er så selvfølgelig ret frustrerende... Men der er altså _markant_ forskel på receivere i 3-4K klassen og de modeller du typisk finder i 10K-området.
Og jo, man kan godt frustreres over det smalle udvalg mellem 10-12K og 30K - men samtidigt skal man huske at det manglende salg i 20K-området rent faktisk har betydet at de apparater der findes omkring 10K er ganske seriøse apparater. Marantz SR 8300 vs. 8500 er jo et godt eksempel. Jeg ved godt SR 8300 var tungere, men ydelsesmæssigt mangler der ikke noget - og 8500 er jo mildt sagt langt mere avanceret. Med lidt god vilje kan man efter min mening godt argumentere for at de receivere der ligger i 10-12K området nu leverer mindst 90% af den ydelse man burde forvente af en 20K receiver.
Glady skrev:
Skriv da for pokker 40 eller 50 watt på produkterne, så kan folk selv prøve at bruge dem derhjemme og finde ud af om de skulle have haft nummeret størrer eller hvad... |
|
|
Reelt er det ligegyldigt om watt-tallene er rigtige eller forkerte (de er iøvrigt sjældent forkerte, det er bare et spørgsmål om målemetode). Lydkvaliteten kan ikke aflæses af watt-tal alligevel. Ét eller andet sted ville det være en fordel hvis _alle_ bare skrev 100 watt, så var der én forvirrende specifikation mindre at tage sig af...
Glady skrev:
Og at folk ikke vil bruge penge på det, er jeg ikke 100 % enig i, har en kolega der har købt den tingest fra B&O der selv åbner cd skuffen med en fotocelle når man bevæger hånden (kender ikke model nr.) og et sæt orgelpiber af nogle højttalere til. Det har han givet 40 kilo, ja i hørte rigtigt 40.000 for  |
|
|
Det underbygger sådan set bare påstanden om at der ikke er noget marked mellem 10 og 30K - når man kommer over en vis pris, så bliver selve prisen mindre vigtig i forhold til hvad apparatet rent faktisk kan tilbyde - hvadenten det drejer sig om ydelse eller om design... Prøv at spørge B&O hvilke anlæg de sælger flest af - anlæg til 40K eller anlæg til 20K! __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto har ret, producenterne koncentrerer sig om produkter der kan tjenes penge på og det blive de jo også nødt til for at kunne forsætte med at udvikle på dem.
Foklaringen på de store 30k+ monstre fra Denon osv. er ikke at der er et specielt stort marked for den type produkter. Det er "statement" produkter der skal vise hvad virksomheden kan levere, så det er egentlig mere markedsføring end det er et decideret forretningsområde. Mange kunder vil jo tænke, at hvis f.eks. Denons monster er den bedste på markedet, så er deres 8.000 kr. reciever nok også bedre end de andres 8.000 kr. recievere. Det er det samme man ser når producenterne af plasmaskærme konkurrerer om at have den største skærm lige meget om den kan sælges, eller når bilfabrikker deltager i motorsport for at sælge flere biler osv.
Jeg er dog enig i, at det er lidt kedeligt at der ikke er et større udvalg for os der er ved at vokse fra de "almindelige" recievere, men som det også er blevet sagt så er der jo gode muligheder hvis man køber brugt og der kan man heldigvis få en del for pengene.
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svar til mit forrige indlæg: selvfølgelig, eller retter: desværre er det et spørgsmål om udbud og efterspørgsel 
Og til behov for en pre. i 10.000 klassen, ja så kan man jo altid drømme... 
Men tak for rådet om at købe en reciever og bruge den som pre 
|
Til top |
|
|
Glady Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen der er ikke andet for en at tage ned og hører den omtalte Marantz 8500 og så selv sammenligne den med Pioneer AX5 og Denon 3805 og så komme med en konklusion bagefter.
Har det sådan at Pioneer og Denon siger mig mest, men har ikke hørt så meget Marantz så jeg kan vurdere det helt. Grunden til de to andre mærker er også,man derved kan lave et fedt sæt med DVD også, henholdsvis 868 og 3910. Ville gerne holde det i samme mærke helst. Ved dog ikke med Marantz dvd maskiner, men så 9500 modellen til "messen" og den så sku ikke så ringe ud må jeg sige Tilgengæld bliver den så noget dyere kontra Pioneer og Denon
|
Til top |
|
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det som plager meg mere er den totale mangel på rimelige DVD spillere med ilink, i Pioneers tilfelle blir det bizzart da billigste DVD med ilink koster mere enn billigste receiver med ilink. Da 2014 kom var jeg sikker på at Pioneer ville komme med en rimelig ilink DVD, noe ala "575i", men så langt har jeg ikke hørt noe om at en slik skal være underveis.
|
Til top |
|
|