Forfatter |
|
cantaloop Lukket konto

Bruger siden: 08 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 16
|
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tit undret mig over, hvilket af disse 2 lydformater der er det bedste. Jeg har søgt lidt på Google, og det viser sig åbenbart at DTS skulle lyde "renere" end Dolby D. Problemet er bare, at JEG kan ikke høre forskel. Min receiver understøtter begge formater, og jeg har gang på gang studeret dem nøje, men i bund og grund lyder de ens...altså efter min vurdering.
Så mit spørgsmål er: Er der forskel på DTS og Dolby Digital?
|
Til top |
|
|
Filmtossen Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 2022
|
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
cantaloop skrev:
Jeg har tit undret mig over, hvilket af disse 2 lydformater der er det bedste. Jeg har søgt lidt på Google, og det viser sig åbenbart at DTS skulle lyde "renere" end Dolby D. Problemet er bare, at JEG kan ikke høre forskel. Min receiver understøtter begge formater, og jeg har gang på gang studeret dem nøje, men i bund og grund lyder de ens...altså efter min vurdering.
Så mit spørgsmål er: Er der forskel på DTS og Dolby Digital?
|
|
|
Ja DTS er er ikke komprimeret (rent data mæssigt) så meget som DD=mere detaljeret og "bredere" lyd. Jeg kan godt høre forskel....at du ikke kan, kan jo skyldes en række ting... (jeg kender jo hverken dig eller dit set-up)....fortæl lidt om det....det kan også være at du ikke har sat din DVD afspiller til at have DTS ud... __________________
*Mit setup*
*Mit gamle setup*
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Teoretisk er DTS det bedste, så hvis filmen har begge muligheder, så vælg DTS. Jeg har dog på enkelte film oplevet, at DD-lydsporet lød bedre end DTS, men det er sjældent det er sådan. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
Bent L Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 994
|
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har den samme opfattelse som perejvind, dertil skal der dog siges, jo beder anlæg jo større forskel. __________________ Hilsen Bent
|
Til top |
|
|
cantaloop Lukket konto

Bruger siden: 08 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 16
|
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Uden at blive gjort til grin, må jeg jo erkende at jeg ikke lige har verdens bedste anlæg. Sidder med en Denon DVD-900 samt Denon AVR-1403. Har B&W DM601s3 som front og baghøjtt. og en B&W CC6 som center. Har ikke sub.
Min receiver må være flaskehals i denne sammenhæng. Generelt er jeg dog tilfreds med lyden og billedet på mit system.
|
Til top |
|
|
denon avr-1804 Forum Bruger

Konto lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 01 Juli 2004 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 205
|
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er helt enig med de andre DTS er helt klart bedst...!
|
Til top |
|
|
Forbrugsfest Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 115
|
Sendt: 20 Februar 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg oplever at DTS lydsporet er noget højere end DD. Skal faktisk skrue lidt ned når jeg sætter en DTS film efter en DD film.
Synes generelt at der opleves mange flere detaljer i DTS end i DD, det er min mening håber det giver noget.
|
Til top |
|
|
lorx Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 700
|
Sendt: 20 Februar 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der bliver alt for tit fokuseret på de enkelte kb/s data der er mere af på dts.
Hvor jeg mener den helt store forskel ligger er i måden de bliver mixet på. Jeg vil næsten vove at påstå at der stortset INGEN forskel er hvis det var 100% samme mixet lydspor.
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 115
|
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
lorx skrev:
Der bliver alt for tit fokuseret på de enkelte kb/s data der er mere af på dts.
Det har også meget at sige.
Hvor jeg mener den helt store forskel ligger er i måden de bliver mixet på. Jeg vil næsten vove at påstå at der stortset INGEN forskel er hvis det var 100% samme mixet lydspor.
99% er det fra samme lyd-mix.
|
|
|
At man ikke kan høre forskel DD eller DTS, skyldes dårlig anlæg eller øre.
Har du hørt Olsen Banden den er i DD, men hvor DD i en eller to kanaler har en bitrate på 192kbps, har Olsen Banden-filmene i en kanal (mono) en bitrate på 384kbps, det svare til ca. 1900kbps i 5.1 lyd. Det kan høres: stemmerne er varme i klangen og Bent fabrik's musik er dejlig sprød og dynamisk.
|
Til top |
|
|
Obii Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener det samme som dfms 
Generelt er DTS "bredere" og mere detaljeret end DD - Prøv f.eks. at afspille starten på "the mummy" først i DTS og så i DD, så burde du ikke være i tvivl.
Når det er sagt skal det da også nævnes at et godt DD spor selvfølgelig lyder bedre end et dårligt DTS spor så selvfølgelig er der undtagelser... __________________ The door is open but the ride ain't free....
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes ofte der er fejl på DTS sporende, oplever jeg mere end 2 fejl, slår jeg den altid over på DD, for det kan godt være det lyder bedre i DTS, men gider ikke høre på fejlene  __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke fejl er det ?
|
Til top |
|
|
Michael K Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 204
|
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad er så bedst til musik? Jeg ville gætte på NEO:6?
|
Til top |
|
|
Spurnaldo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Herhjemme opfatter jeg DTS som lydformatet hvor tingene/effekterne er mere fremhævet, hvorimod DD virker mere homogent. Og da jeg er ret vild med effekterene som jeg gør oplevelsen af en film total, ja så vælger jeg DTS når muligheden er der.
|
Til top |
|
|
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja DTS er ukomprimeret. DD har begrænset frekvensgang og dynamik på side og bagkaneler. DD side er også bygget omkring rundstråling hvor side højttaler bør sidde over hovedhøjde udfor hoved. Det er et biograf format der genbruges til hjmmebio; ikke en hiend lyd; kun fyld.
DTS er som udgangspunkt lavet for hifi som multikanal hifi egentlig ikke for biograf men bestemt et godt alternativ. Fuld frekvensgang og dynamik på alle kanaler. Højttaler placering er lavet som om man sidder i center af en cirkel. Der kan da kompenseres med delay. men ellers side kanaler bør sidde 135 grader fra center til hver side. Dvs 45 grader bag lytter og i ørehøjde. Altså direkte lyd.
Man kan ike få optimale betingelser med begge dormater pga side højttaler placering men helt klart DTS er det bedste. Den er også mere krævende af DVD og decoder. Kræver mere regnekraft og er mere følsom for fejl.
|
Til top |
|
|
Jannik Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 595
|
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Michael K skrev:
hvad er så bedst til musik? Jeg ville gætte på NEO:6? |
|
|
Musik?
Jamen der er det da stereo og intet andet, med mindre at man hører SACD eller DVDA. At simulere surround ud fra et stereo signal og så ovenikøbet til musik burde straffes.
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannik skrev:
Michael K skrev:
hvad er så bedst til musik? Jeg ville gætte på NEO:6? |
|
|
Musik?
Jamen der er det da stereo og intet andet, med mindre at man hører SACD eller DVDA. At simulere surround ud fra et stereo signal og så ovenikøbet til musik burde straffes.
|
|
|
Dolby Prologic II Movie eller Music funger ganske godt til film og, ja musik. Hvis der er tale om en god vinyl plade så af spille jeg den selvfølgelig i Stereo, Jeg har en gammel test LP fra 1958, den med han der starter med at sige: This is a journey in to sound....... den prøvede jeg for sjov skyld at afspille i DPL II, og det lød faktisk ganske godt.
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Kan huske en demo for en del år siden, hvor kun dts kunne høres på laserdisk, forskellen var størst, når der på soundtracket var musik, mellem "action" 'en. Musikken lød mere cd-agtigt på dts end dd.
mvh. Per.
|
Til top |
|
|
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fejl der opleves på dts, som tonyax nævner, er nok pga dårlig pitch-correction. De fejl er faktisk lettere at spotte på dts sporet iforhold til DD sporet (LOTR: FOTR Ext Edt R2 f.eks.).
Udover det, har endnu ikke hørt et DD spor som lød bedre end et dts spor, men jeg har jo heller ikke hørt alle film. 
__________________ MVH Jannick Petersen
|
Til top |
|
|