Forfatter |
|
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 07:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Thunderhawk Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 150
|
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
[QUOTE=pigespejder]
DVD afspilleren er nok en markant hæmsko for hele systemet.
|
|
|
Hvad mener du med det ?
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thunderhawk skrev:
Ingeniøren skrev:
DVD afspilleren er nok en markant hæmsko for hele systemet.
|
|
|
Hvad mener du med det ?
|
|
|
At DVD afspilleren er så dårlig (i forhold til Z2'eren) at mit system ikke viser sit fulde potentiale, men kun hvad DVD'en kan præstere.
En kæde er ikke stærkere end det svageste led . __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min kone og jeg er begyndt at snakke seriøst om at flytte, og så skal vi jo finde et sted med en egnet BIOKÆLDER  . Derfor er jeg begyndt at regne på hvor stort et rum jeg som minimum skal bruge, hvis det så er større er det kun en bonus. Jeg vil gerne have to rækker sæder, og beholde mit lærred på 104" så det bestemmer opsætningen af resten af rummet.
Er der i øvrigt nogen der har en opskrift på hvordan et rullelærred kan konverteres til et fastrammelærred ?
Nå men her er min plan, hvilket kræver et rum på 4x5,5m. Jeg vil sætte pris på alle kommentre.

UPDATE:
En anden tråd har overbevist mig om at jeg ikke vil få meget effekt ud af at tilføje en ekstra subwoofer. Så denne plan er droppet, mit lærred er 2,4m bredt og højtalerne er 32cm brede. Hvor bredt skal rummet som minimum være (læs hvor meget luft kræver højtalerne)?
UPDATE 2:
Billedet er ændret! Min eksisternde AW10 benyttes som (slave) til centerhøjtaleren, og en SWA15 er indførtsom LFE. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Ingeniør - jeg synes ikke 6006'erne kræver den vilde plads at boltre sig på. Jeg har haft mine i en stue på 3,75*6,5m uden problemer, så jeg tror dine 4m i bredden er helt fint. Med placering af sub (eller subber) i hjørner vil give at gratis gain i volumen - så ser helt fint ud 
Ang. rullelærredet, så skal det vel "bare" overføres til en rammekontruktion. Med en "pop-nitte tang" kan du eventuelt lave øjer, der kan sættes søm/skruer igennem og fastgøres til rammen.
Det bliver spændende at følge projektet... __________________ AVI + Squeezebox
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen CHTT 
Ang. pladsen så er mit spørgsmål egentlig mere: Hvor tæt kan jeg stille dem på væggen? Jeg ved ikke om der er problemer med at stille højtalerne helt op af sidevæggen.
Jeg havde selv tænkt på noget lignene med lærredet, men der kunne jo være andre med bedre ideer (som dit med center-sub'en ).
Men først skal huset lige findes og købes... Så det kommer nok til at tage sin tid... __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
Nalle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 65
|
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes det ser godt ud, det er vel sådan noget vi allesammen gerne vil have. Jeg er dog bange for, det kan blive svært at finde det "perfekte", de fleste kælderrum er der vel ikke så højt til loftet. Jeg kunne også godt tænke mig en BioKælder engang, måske bliver man nød til at bygge et helt nyt hus med tilhørende kælder, så kan man også selv bestemme dimensionerne.
|
Til top |
|
|
CHTT Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
Ang. pladsen så er mit spørgsmål egentlig mere: Hvor tæt kan jeg stille dem på væggen? Jeg ved ikke om der er problemer med at stille højtalerne helt op af sidevæggen.
|
|
|
Prøv eventuelt at eksperimentere lidt i din nuværende stue. Jeg har/havde min stående i et hjørne (20cm fra sidevæg) uden de helt store problemer - men den skulle helst have en 20-30 til bagvæggen. Generelt anbefales vist en del luft til siden - men hvis du kan have en sub stående mellem HT og sidevæg så er der vist luft nok. Det passer vel også bedst at have fronterne stående lige ved siden af lærredet? __________________ AVI + Squeezebox
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået kælderen i mit hus gravet ud for at få plads til en ordentlig hjemmebio. Jeg blev træt af kun at have 2 m til loftet, så nu er der 2.5 m. Men prisen er så også noget nær 100.000 kr for den lille finte. Arrrggghhh.
|
Til top |
|
|
CHTT Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
OOUUCH - det var en dyr halv meter . Hjalp det lige så meget på lyden/oplevelsen? __________________ AVI + Squeezebox
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke flyttet ind i det endnu! Der mangler stadig vinduer m.m. Men det har da været det værd på den måde at der nu er tale om et rigtigt rum, hvor man kan føle sig hjemme og godt tilpas. Før var det mere en skummel fangekælder.
Og til Ingeniøren kan jeg da tilføje, at det er 3.9 m bredt x 6.5 m langt.
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige opdateret billedet!
Som sagt kigger vi kun på nuværende tidspunkt, men hvis der ikke er et rum der er egnet som hjemmebio, så er huset slet ikke egnet!!
Så for at være bare lidt fleksibel, er det vigtigt at bestemme MINIMUMS kravet. Indtil videre er det faktisk tit bredden på 4m som er et problem. Derfor kunne jeg godt tænke mig lidt input om hvor meget jeg kan 'file'af de 4 meter. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Og til Ingeniøren kan jeg da tilføje, at det er 3.9 m bredt x 6.5 m langt.
|
|
|
Savle, savle....
Håber også jeg kan finde sådan et... der ikke skal graves ud  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
CHTT Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Men det har da været det værd på den måde at der nu er tale om et rigtigt rum, hvor man kan føle sig hjemme og godt tilpas. Før var det mere en skummel fangekælder.
|
|
|
Det lyder da fornuftigt nok , det er vel også et begrænset antal film der egner sig til en fangekælder kulisse .
Kommer der billeder af projektet? __________________ AVI + Squeezebox
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal jo også tænke på at du måske i fremtiden får en projektor der kan tåle at vise et større billede end det dit nuværende lærred lægger op til. Mit eget lærred er eks. 2.8 m, så jeg kan lige presse det hele ind på de 3,9 m der er!
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ing eniør en-> J eg er sikk er på at du kan få lov til at lav e din t egning br ed er e end 500 pix els, s elvom om r egl en er sådan. D et kunn e vær e f edt at kunn e læs e hvad d er står ind en i t egning en. __________________ Low Budget HTPC Z1 Projektorsetup 4.1 lyd
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thue K skrev:
Ingeniøren-> Jeg er sikker på at du kan få lov til at lave din tegning bredere end 500 pixels, selvom om reglen er sådan. Det kunne være fedt at kunne læse hvad der står inden i tegningen. |
|
|
Jamen så prøver jeg at opdatere billedet...  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juni 2004 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå... Nu må det være tid til en lille opdatering... 
Jeg har fået udskiftet min sub men en SWA15, det har gjort underværker for lyden. Jeg regner snart med at have sikret mig huset med den perfekte (i mine øjne) biokælder, så jeg håber snart at kunne omdøbe tråden til "Ingeniørens biokælder projekt" 
Til den tid skal jeg nok komme med nogle billeder af kælderen og min SWA15. Jeg skal også have udviddet til 7.1 i samme omgang (læs evt. denne tråd om valg af min nye receiver http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11677&P N=1&TPN=1)
Jeg vender tilbage når der er nyt i sagen....
__________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
CHTT Forum Bruger

|
Sendt: 27 Juni 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
Jeg har fået udskiftet min sub men en SWA15, det har gjort underværker for lyden. |
|
|
Tillykke med opgraderingen - har den været svært at integrere i rummet? Jeg spekulerer selv på samme opgradering, men er nervøs for om den er lige stor nok til stuen  __________________ AVI + Squeezebox
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juni 2004 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min stue er omkring 5x5m, og jeg syntes ikke jeg har haft nogle problemer. Jeg kan klart anbefale den, men jeg var selv lidt nervøs for det samme.
Men jeg skal da indrømme at det er noget af en klods at have stående (dårlig WAF ) men lyder er bare fantastisk... Jeg kan anbefale DTS sporet på Underworld  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|