Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 03:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: YYEEHAA SÅ ER DER POWER (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Så er det amerikanske firma Sunfire med legendariske Bob Carver, det var ham der engang i '70 lancerede en 200W forstærker bygget ind i en lille terning, tilbage i Danmark. Er der nogen der i den grad kan levere power til folket så er han ”Manden”. Tænk bare på den lille søde Sunfire True Subwoofer med en lille sød 2700 W forstærker indbygget.

Han er manden der har lavet ultra effektive forstærkere før alle andre, hans tankegang er den, hvis du har en traditionel 300 w forstærker så har du en 90 volt strømforsyning og hvis du er heldig så har du en effektivitet på 30 %. Lad os antage at du kan måle 30 volt og 10 ampere på højttalerterminalerne så det vil sige at du afsætter 300w i højttaleren men fra starten havde du 90 volt fra strømforsyningen og da denne spænding ikke bare forsvinder må de 60 volt ligge over effekttransistorerne og da strømmen også her er 10 ampere vil det altså sige at der afsættes 600 w i transistorerne i form af varme.

Alt dette spild kunne Carver ikke holde ud at se på så han opfandt Tracking Downconverteren der reducere spændingen over transistorerne til 6 volt på et hvert givet tidspunkt, det vil sige at hvis der er 0 volt ud af forstærkeren så vil Tracking Downconverteren levere 6 volt, hvis der er 30 volt ud på terminalerne så er der 36 volt ud af konverteren hvor der altid kun er 6 volt over transistorerne med der af følgende mindre varmetab, mindre køleplader o.s.v. Det er da også for dumt at man skal dimentionere strømforsyningen som om det var en 900 w forstærker og så gå hen og brænde de 600 w af i form af varme .

Der er meget mere om denne teknik på denne side : http://www.audusa.com/sunpages/sunfire%20white%20paper.htm .

Jeg må indrømme at jeg er meget vild med den anderledes tænkning han står for, han har så at sige sprængt rammerne for hvad man troede muligt. Kan det så spille musik, ja det har jeg tænkt mig at finde ud af her i weekenden på Hi-fi-udstillingen i Køvenhavnstrup.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

ja, sunfire ser rigtigt spændende ud!  Glæder mig til weekenden
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Hvad er forskellen på det Sunfire laver, og så eks. LC Audio's Zappulse? Det lyder da meget som det samme - altså super effektive effektforstærkere?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Hvad er forskellen på det Sunfire laver, og så eks. LC Audio's Zappulse? Det lyder da meget som det samme - altså super effektive effektforstærkere?

Næ nej det er ikke det samme, Zappulse er en digttal forstærker hvor du konvertere det analoge signal til et PWM signal, i en Carver Sunfire har du en konventionel forstærker og så variere du blot spændingen ved hjælp af denne Tracking Downconverter og nogle andre fiks-fakserier der er uden tivivl mange fordele og ulemper ved begge teknologier, en af de helt indlysende fordele ved PWM teknikken er at du har mulighed for at bevare signalet fra CD-afspilleren på digital form helt frem til udgangen på forstærkeren. Ena af fordelene ved Sunfire er at hvis du kan lide det en koventionel forstærker gør så behøver du ikke brænde 2/3 af energien af som varme.

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

hmmmm

det er nok ok

mvh marthin

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hej Maximusoptimus

Fed tegnefilm, men hvad prøver du lige at sige ?

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

har en test af en Sunfire effektforstærker på 5 kanaler med 5x240W og når den var belastet til grænsen, blev den ikke varmere en alm 12v pære.

de satte adskillige sæt højtalere til den, og da de skruet op sprang den sikringen frem før den slog fra, belastningen var en 1 ohm

den kostede 18K og fik 11 til prisen/kvalitet et af de sidste hifi og elektronik

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2004 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:

har en test af en Sunfire effektforstærker på 5 kanaler med 5x240W og når den var belastet til grænsen, blev den ikke varmere en alm 12v pære.

de satte adskillige sæt højtalere til den, og da de skruet op sprang den sikringen frem før den slog fra, belastningen var en 1 ohm

den kostede 18K og fik 11 til prisen/kvalitet et af de sidste hifi og elektronik

Ja det er jo filosofien at effekten skal afsættes i højttaleren som musik og ikke i forstærkeren som varme, uanset hvor højt du spiller bliver der afsat samme effekt i forstærkeren, den bliver ikke varmere af at spille end af at stå i tomgang.

Det er ikke forstærkeren man afliver ved at koble den til lave impedanser, man skal bare lige tjekke at sikringerne er store nok

Deres seneste surround-reciver er på 7 * 200w i et kabinet af standart mål.

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Marts 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Ja det er jo filosofien at effekten skal afsættes i højttaleren som musik og ikke i forstærkeren som varme, uanset hvor højt du spiller bliver der afsat samme effekt i forstærkeren, den bliver ikke varmere af at spille end af at stå i tomgang.

[/QUOTE]

Det er nu ikke rigtigt. Spændingsfallet over transistorene forbliver den samme, men strømgennemgangen stiger. Det du siger svarer til at sige en alm effektforstærker udvikler mindre varme jo tættere udgangseffekten kommer på railvoltage.  Sunfires teknologi er ret smart, men når den giver fuld effekt er den ikke teknisk bedre stillet end en alm ab amp. Sunfire kan give store dynamiske effekter, men kan ikke køre på fuld effekt ret længe før de bliver for varme.

Sunfires teknologi er godt til hifi hvor forstærkeren ikke bliver belastet særlig hårdt og sjældent i længere tid. Lab gruppen bruger samme teknologi og i proff branchen er det ret problematisk at anvende en teknologi hvis fordele ligger ved lav styrke og helt bliver udlignet ved fuld effekt.

Se på Gerald Stanleys Grounded bridge teknologi eller Balanced current amplification..det er smart :)

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hej Hasselhof.

Ja, strømgennemgangen stiger men der er kun 6 V over transistorene så hvis du har 10 A ud så afsætter du stadig kun 60 W i form af varme og ikke som hvis du f.eks. har 60 V over transistorene så ville du afsætte 600 W i form af varme. Mr. Bob Carver påstår hårdnakket at en Sunfire kan køre full load hele dagen uden at løbe varm, hvordan ? Det kan jeg ikke rigtigt forstå men du kan læse mere her:

http://www.audusa.com/sunpages/sunfire%20white%20paper.htm

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 Marts 2004 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Hej Lasse.

Det er en god artikel du linker til, har læst den for år tilbage, men det var sjovt lige at genopfriske. Det jeg skrev i mit første indlæg er rigtigt, men måske forklarede jeg ikke godt nok.  Jeg vil prøve at lave et eksempel fra artiklen. Hvis en alm amp med 90 volt rails skal give 30 volt ud så bliver der afsat 60 volt over transistoren, hvor der på sunfiren kun bliver afsat 6. dvs  Lad os så se på den samme situation under full (eller tæt på) power. nu skal begge amps give 84 volt ud, den alm amp afsætter nu kun 6 volt over transistoren da 90-84 = 6. Den er nu ligestillet med sunfiren som stadig holder rail voltage 6 volt over udgangen.  

Hvis du er int i spændende forstærkerteknologi så skulle du læse de her to "artikler"

http://www.crownaudio.com/pdf/amps/bcapaper.pdf

og

http://www.crownaudio.com/pdf/amps/grbgpapr.pdf

Tror du vil opdage når man samligner Gerald R Stanley og Bob Carver.. så forsvinder bob carver stille og roligt i baggrunden.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

Hej Lasse.

Det er en god artikel du linker til, har læst den for år tilbage, men det var sjovt lige at genopfriske. Det jeg skrev i mit første indlæg er rigtigt, men måske forklarede jeg ikke godt nok.  Jeg vil prøve at lave et eksempel fra artiklen. Hvis en alm amp med 90 volt rails skal give 30 volt ud så bliver der afsat 60 volt over transistoren, hvor der på sunfiren kun bliver afsat 6. dvs  Lad os så se på den samme situation under full (eller tæt på) power. nu skal begge amps give 84 volt ud, den alm amp afsætter nu kun 6 volt over transistoren da 90-84 = 6. Den er nu ligestillet med sunfiren som stadig holder rail voltage 6 volt over udgangen.  

Hej Hasselhof.

Jeg er bange for at du tager fejl.

Hvis der køres med full load, vil der ikke ligger der jo ikke konstant 84V på udgangen, spænding vil variere mellem 0 og 84v(i den ene halvperiode). Carver tracking forstærker følger med udgangssignalet, så der altid vil blive afsat mindst mulig effekt i udgangen, og i dette tilfælde vil den være langt lave en ved en class A/B forstærker.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2004 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Svend P skrev:

Næ nej det er ikke det samme, Zappulse er en digttal forstærker hvor du konvertere det analoge signal til et PWM signal, i en Carver Sunfire har du en konventionel forstærker og så variere du blot spændingen ved hjælp af denne Tracking Downconverter og nogle andre fiks-fakserier der er uden tivivl mange fordele og ulemper ved begge teknologier,

en af de helt indlysende fordele ved PWM teknikken er at du har mulighed for at bevare signalet fra CD-afspilleren på digital form helt frem til udgangen på forstærkeren. Det er ikke tilfældet ved PWM forstærkere, de kører analogt, så det digitale signal bliver ikke udnyttet bedre her.

Ena af fordelene ved Sunfire er at hvis du kan lide det en koventionel forstærker gør så behøver du ikke brænde 2/3 af energien af som varme.

Man giver faktisk også udgangstransistorerne gode arbejdsbetingelser. nu skal den ikke arbejde med både en varierende strøm og spænding. Ved tracking teknologien er det kun strømmen som ændrer sig, set fra udgangstransistorerne..

Problemet, er "kun" at lave en konverter som kan følghe ordentlig med samtidig med at den er fri for HF støj. Men det har Carver sikkert styr på. Jeg vil mene at denne teknologi er ClassD overlegen. Man kan f.eks. køre classA med høj tomgangsstrøm uden at skulle investere formuer i store køleplade, udgangstransistorer trafoer m.m.

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hej LGrau

Da jeg skrev det der om Zappulse sad jeg og tænkte på Tact forstærkerne og trode faktisk at Zappulse var noget af det samme, men du har ret det er en klasse D forstærker og ikke en digital-forstærker som Tact'en som jo faktisk er en D/A-konverter der kan afgive 200 W.

Og til Hasselhof: Ja, jeg ville have skrevet det samme som LGrau, det er ikke ved de +/- 84 V (næppe ved 10 A afgivet strøm) der er forskel på den konventionelle og Sunfire forstærkeren det er ved alle andre niveauer af udgangsspændingen. Den afsatte effekt er ikke kun et spørgsmål om spænding og strøm men også om tid. Jeg vil lige læse de artikler du linker til, lyder spændende.

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 Marts 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver ikke at sige at Carver teknologien ikke er smart. Og i har begge ret som sådan, det er al dynamikken mellem nul og fuld power der gør at en sunfire er effektiv og at i alm situationer er der heller ikke noget problem. Grunden til at jeg skrev mit første indlæg i denne trad, var pga påstanden om at den ikke udviklede mere varme ved at køre med fuld power end tomgang, og det er ikke rigtigt. I det øjeblik der er 84 volt (ex) på udgangen er de to amps ligestillet, at det kun sker i meget korte øjeblikke under normale omstændigheder, det er ingen hemmelighed. Men jo højere duty cycle du kører med jo varmere blir den.  Har selv været med til bænktests af den store sunfire, det er ikke noget problem at overophede den og få den til at slå fra på ca 15 min.

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 Marts 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

fandt også lige Lab gruppens Tech note ang deres "tyveri!" af Sunfires teknologi.

http://www.labgruppen.com/Files/TechNotes/ClassTD_Technote_9 .pdf

skal lige indskyde, jeg er ikke negativ overfor sunfire tværtigmod, det er en af mine favorit amps, og jeg satser på at få deres nye tg4 når konen vil slippe lidt husholdningspenge :)

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Skal lige have helt tjek på de her. Det er altså strømforsyningen der reguleres så den passer med at ligge 6V over hvad udgangs signalet kræver, vil det ikke bare sige at PWM funktionen er flyttet til strømforsyningen? Eller hvordan reguleres spændingen?

Det nævnes at den ikke kan kører længere tid ved højt output, denne 6V regulering tilpasses altså bare hvor højt man spiller og slet ikke så hurtigt som selve musik signalet.

Et andet princip i for min skyld også gerne må trække med ind er BASH principet som bl.a. Klipsch anvender i deres pc højtalere og subs

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

omegasteffy skrev:

Skal lige have helt tjek på de her. Det er altså strømforsyningen der reguleres så den passer med at ligge 6V over hvad udgangs signalet kræver, vil det ikke bare sige at PWM funktionen er flyttet til strømforsyningen? Eller hvordan reguleres spændingen?

Jo det er PWM der er flyttet til strømforsyningen.

Det nævnes at den ikke kan kører længere tid ved højt output, denne 6V regulering tilpasses altså bare hvor højt man spiller og slet ikke så hurtigt som selve musik signalet.

Den tilpasses musiksignalet, så effektiviteten vil altid ligge højere end class A/B, men forskellen bliver mindre når når der konstant afsættes maks effekt i højttalerne.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2004 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Hej alle der læser og/eller deltager i denne tråd.

Jeg tror lige at vi skal have nogle ting på plads, om ikke andet så for min egen skyld, nu skriver jeg lige noget, hvis det så er forkert så må vi tage den derfra.

PWM hvad er det ?

PWM står for PulsWidthModulation (Puls bredde modlation) og hvad er så det, jo det er en måde at repræsentere energi indholdet i et signal i forhold til tids-faktoren. Man deler et analogsignal ind i nogle tilpas små bidder og så lader man en kontakt åbne og lukke(transistore der enten er helt lukket eller helt åbne), lad os så sige at vi vil repræsentere et hvert givet niveau i signalet 200.000 gange i sekundet udelukkende ved at gøre brug af tidsfaktoren. Hvis vores analog signal kan svinge indenfor f.eks. 0 - 10 V og vi så har brug for 5 V, så tænder vi vores kontakt i halvdelen af den tidsperiode der er 200.000 af. Og sådan kører man videre, ved 2,5 V er kontakten sluttet 1/4 af tidsperioden.

Udfra denne lille simple forklaring mener jeg ikke man kan sige at man bare har flyttet PWM til strømforsyningen, det er slet ikke samme teknik. Man har lavet et kredsløb i Sunfire forstærkeren's strømforsyning der følger det det analoge signal + 6 V.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hej Lasse.

Jeg har ikke læst forfærdeligt meget om Sunfires produkter.

Men jeg er nu rimelig sikker på at der bruges PWM til at lave deres tracking down konverter. Hvis det ikke er lavet med PWM så vil man ikke få den gode virkningsgrad.

På udgangen af en PWM forstærker sidder der et filter som skærer switchfrekvensen væk, så der ikke kommer PWM signal ud, men et "konventionelt" analogt signal ud.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes