Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: væg stik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 03:55 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Du kan helt sikkert købe nogle stik i e woodoo hifi butik. Selvom de ligner standardstik, til 15,- i byggemarkedet så tag ikke fejl..... disse har sikkert ligget ved siden af et kabel til 10.000,- og har fået overført gode vibes. Så man kan helt sikkert overbevise sig selv om, at det er alle 400,- værd!

Hej Hurtig-Kylling!

Hvad bliver det til med den kabel blindtest...???

Eller du har måske ligget for længe i frituren til længere at kunne høre forskel...?

Med velantændt hilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

jeg skal huske af gemme de gamle bakelitkontakter jeg skruer ned når jeg kommer på arbejde, så kan jeg få en god fortjeneste 

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt forstå argumentet om at eks. en 16 A CEE stikkontakt kan give en bedre forbindelse end en alm. Fuga stikkontakt. Men at en 40 år gammel stikkontakt med irrede kontaktflader, små dårlige forbindelser, og en adbryder der er godkendt til max. 6 A skulle være befordrende for lyden overstiger helt sikkert mine fatteevner. De fås så vidt jeg ved heller ikke med jordforbindelse?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

i mit valg af stik typer, kommer plasttypen altså heller ikke ind på første pladsen. det kan godt være en bedst forbindelse er en rå lodning i lindolie. men det er ikke pænt, praktisk eller lovligt... hele 3 ting på en gang. og bakelit fra loppemarkedt er heller ikke på ønske listen

så jeg leder efter den bedst type med dansk ben konfiguration, med jord.

i stil med de special typer man kan få med bla. USA ben,

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Ok, men for lige at vade lidt i det:

Gælder aversionen blandt Duelundister mod plast også PVC? For så må der jo kun være de rå uisolerede kobberledninger hen til stikkontakten?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
For så må der jo kun være de rå uisolerede kobberledninger hen til stikkontakten?

Den lejlighed jeg bor i er udstyret med bomuldsbetrukkede ledere, de mest stilfulde sorte bakelit-kontakter og porcelæns sikringsbokse - æv, bæv

(kun køleskabet kører over HFI-relæ og igennem plastik)

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Ok, men for lige at vade lidt i det:

Gælder aversionen blandt Duelundister mod plast også PVC? For så må der jo kun være de rå uisolerede kobberledninger hen til stikkontakten?

det er måske derfor der ikke er så mange af dem... tilbage

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:

Svend P skrev:
For så må der jo kun være de rå uisolerede kobberledninger hen til stikkontakten?

Den lejlighed jeg bor i er udstyret med bomuldsbetrukkede ledere, de mest stilfulde sorte bakelit-kontakter og porcelæns sikringsbokse - æv, bæv

Jeg bor også i en ældre bygning med de samme bomuldsbetrukne ledninger (har ikke prøvet at give dem lin-olie )

Men når man afisolerer de her 80 år gamle ledninger dukker der et skræk-syn op overfladen på kobberet er Kul-sort. Den dårlige isolering (bomuld) har gjort at kobberet er svært irret, det er vel egentligt noget juks når strømmen løber i overfladen af ledningen må det jo give anledning til en del støj !?

Næ du, jeg holder på PVC isolerede ledninger der ser kobberet ud som nyt selv efter 30 år under PVC'en, væk med det gamle juks.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Jeg er overbevist om at alt det der net ledning og kontakt gøjl er ren voodoo!!!!

Hvis man har god kontakt! ( ingen løse forbindelser og gode kobber skinner i fordelere, og kontakter med god stram greb om stikkene samt et tværsnit på 1,5 - 2 mm. ( det strømmen løber i hele vejen i huset som regel.. ) på div. net ledninger.. og med alm. plast iso.  mm. ( hvad isolations materiale her er af er bedøvende ligemeget!!.. i modsætning til eks. signal & højtaler kabler.. jeg vil vove at påstå at en hver der siges at kunne høre forskelle her er offer for psykoakustiksk bedrag!! ) så er der mere end riglig "hul" igennem til de fleste normale hifi forstærkere og andet grej!!... 

Mere behøves IKKE! og er som sagt!! ren voodoo!!... altså hvad angår at få strøm nok mm.

Hvad angår at undgå ind og udstråling / forurening af strømmen er en helt anden historie...

Her er der ikke meget at gøre fra el værket og ind til væg kontakten..

Her hjælper kun net filtre af forskællig art,  ferrit kærner og specielle skærmede net kabler,  og eller måske kabler med materialer i der fjerne støj mm.. meget er lavet og mulighederne er mange..  ( og dyre!!)

Jeg har ikke de store støj problemer på nettet, så jeg kan faktisk ikke høre forskelle på sådanne super kabler og det NKT PKA  4x1,5 mm. jeg anvender over alt!..

Jeg har dog et net filter på min cd. lavet til at forhindre støj at slippe tilbage på nettet og ind i de andre apperater!! ( dette da dette er det mest "støjende apperat i opstillingen hvad angår dette ) og det fungere fint og kan høres ganske positivt!...

Hvad angår væg stik... så med mindre man har over 3000W. kl. A super effekttrin eller hvad ved jeg.. og spiller fuld power ret ofte med krævende og ultra dynamisk musik!! samt meget tungt drevende og ultra lav impedante højtalere....  så ville jeg nok ikke tænke nærmere over dette... 

Sørg bare for at kontakt flader er rene og stramme.. hvis ikke skift dem til nogle typer der er!!.. hvilke er et fedt!!...   første og eneste regl her er blot!! GOD REN KONTAKT!!!... resten er Voodoo... ( men har man ikke andet at gå op i eller at bruge penge på såååååå  be my gust!!)...

Og iøvrigt skal jeg ikke nyde noget med net strøm!!.... jeg holder mig til godkendte og prøvede ting! der er sgat god for hos min lokale EL "pusher" .. ( NKT mm mf.. ) ingen bomuld / silke og bakkelit samt Linn olie her!!!.. jeg skal sgu ik have stød eller have brændt hele "hytten" af!!........

Tænk lige på hvad forsikringen vil sige HVIS NU!!... og man har anvendt noget hjemme fusket gøjl der ikke er godkendt mm....  BIG PROBLEMS!!!...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2004 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

jeg er enig i det meste, MEN, hvis du tager et alm LK væg stik. så er kontakt- fladen mellem inst. kablet, og udtaget meget lille. få mm vil jeg tro. det er af presse typen. og sikkert noget nikkel noget.

er det en forbindelse du vil bruge noget som helst andet sted i afspille kæden ?

klem bøsninger på ht'er. nikkel overflader på phono stik, eller mm's kontakt flade mellem ht kabler og ht'er.  det tror jeg ikke ! og det er blot denne "forbindelse" jeg gerne ville lave til lodninge, eller bare noget bedre end det det er nu !

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:
Macwerk skrev:

Svend P skrev:

Jeg bor også i en ældre bygning med de samme bomuldsbetrukne ledninger (har ikke prøvet at give dem lin-olie )

Men når man afisolerer de her 80 år gamle ledninger dukker der et skræk-syn op overfladen på kobberet er Kul-sort. Den dårlige isolering (bomuld) har gjort at kobberet er svært irret, det er vel egentligt noget juks når strømmen løber i overfladen af ledningen må det jo give anledning til en del støj !?

Næ du, jeg holder på PVC isolerede ledninger der ser kobberet ud som nyt selv efter 30 år under PVC'en, væk med det gamle juks.

Hørt! jeg kan umuligt forstille mig at irrede kabler har en fordel på nogen måde!

jeg bor på et kolegie værelse hvor mine kabler/stik rent faktisk har haft kontakt med luften og sikkert er støvede.. fedtede og hva ved jeg...

men hellere det end at bo i et 100% sterilt laboratorie eller whatever nogle folk tror er nødvendigt for at deres "kabler/stik" lyder godt

jeg troede rent faktisk at man lyttede til musik/film lyde og ikke til stik  

hvis folk vil spilde deres penge på sådan en omgang Voodoo med xtra indianer dans osv så skal de da have lov til det

Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Hvad sker der her???

Jeg har trukket blanke 80mm/2 kobberskinner fra en ubåd rundt i huset sat dem på en asynkron generator som trækker en egen-magnetiseret synkron generator fra apollo 13 med svinghjul på 7, 8 tons for at ungå dårlige transienter og spændingshop på mere end +/-0,0000000000018 volt.......  

Hvis man skal lave noget el der duer, så sæt en 4-polet 13a gruppe op, træk et 5x2,5 eller endnu bedre 4 stk 2-polet 13A med tilhørene 4 stk. 3x2,5(3x1,5 er nok ifølge stærkstrøm bekendtgørelsen, men hvis man har tænkt sig at belaste meget og i lang tid vil jeg anbefale 2,5 for så er det evt. spændings tab minimeret bedst), til anlægget og fordel dem ud til en række stik evt. edb udtag for at lillemor ikke knalder støvsugeren på. Desuden laver LK da også hospital udtag hvis man tror på den.

Ellers tror jeg nok det ville hjælpe mere at ringe til elværket og kræve 230/400 v +/-2 volt

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:

Hvad sker der her???

Jeg har trukket blanke 80mm/2 kobberskinner fra en ubåd rundt i huset sat dem på en asynkron generator som trækker en egen-magnetiseret synkron generator fra apollo 13 med svinghjul på 7, 8 tons for at ungå dårlige transienter og spændingshop på mere end +/-0,0000000000018 volt.......  

LOL

Nej, helt seriøst hvor har du købt generatoren ???

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Sendt: 24 Maj 2004 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:
Klabo skrev:

Hvad sker der her???

LOL

Nej, helt seriøst hvor har du købt generatoren ???

på ebay for 2mill.
Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:

Hvad sker der her???

Hvis man skal lave noget el der duer, så sæt en 4-polet 13a gruppe op, træk et 5x2,5 eller endnu bedre 4 stk 2-polet 13A med tilhørene 4 stk. 3x2,5(3x1,5 er nok ifølge stærkstrøm bekendtgørelsen, men hvis man har tænkt sig at belaste meget og i lang tid vil jeg anbefale 2,5 for så er det evt. spændings tab minimeret bedst), til anlægget og fordel dem ud til en række stik evt. edb udtag for at lillemor ikke knalder støvsugeren på. Desuden laver LK da også hospital udtag hvis man tror på den.

Ellers tror jeg nok det ville hjælpe mere at ringe til elværket og kræve 230/400 v +/-2 volt

hørt hørt

klem terminaler, alm. 230v ledning og MP3, det er vejen frem. resten-er-penge- ud af vinduet.

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Da jeg fik sat 25 ampere sikringer foran mit anlæg skete der ting og sager! Har to forskellige stikdåser en gl bakkelit og en nyere plastik, kan ikke høre forskel på dem overhovedet, men sikrings skift er tydeligt uanset kontakt type.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2004 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

Jo, men Hasselhof, så har du vel også skiftet kablerne ud til mindst 4 mm2? Ellers er det da hverken lovligt eller forsvarligt at køre med 25 A. Og hvis du alligevel er oppe i den størrelse, kan du da ligeså godt køre uden sikringer. Forsikringerne til din installation er næppe større?

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

Kablerne er 2.5 og det der sidder foran de 25 ampere er en 100 amperes mastesikring. Der er nu ret stor forskel på 25 ampere og ingen sikring

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2004 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Ok. Ikke ligefrem anbefalelsesværdigt hvis man påskønner en lovlig installation! Max. forsikring for en 2.5 mm2 er 20 A

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

jeps, dette betyder at kablet leder mere energi igennem ved en kortslutning end sikringen. Og dette betyder at ved en kortslutning i enden af kablet er der stor sandsynlighed for beskadelse af isolatoren i kablet, og dette gør at kablet enten kan brænde(yderst sjældent) eller "bare" kortslutter for good

KAN IKKE SIGES FOR OFTE, HAR MAN IKKE FORSTAND PÅ STRØM OG STRØMVÆRDIERNE FOR KOMPONENTERNE, SÅ HOLD NALLERNE VÆK

medmindre du har ført kablet frem på en gitterbakke fra tavlen til tilslutningsstedet (i dette tilfælde anlægget) uden andre kabler sideløbne, men hvem gør dette i en bolig??, men så må en 2,5mm2 bruges (Iz=25A)

mvh Tony, uddannet elektriker og igang som Installatør

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum