Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 09:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: HIFI-entusiaster nærmer sig fanatisme! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 15
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Sezuan: og jeg synger bedre end David Draiman (disturbed), Brian Welch og Sting tilsammen, for det synes jeg nemlig selv.. er forresten os en bedre angriber en Thierry Henry, for det synes jeg nemlig os selv..

HMMMMM er der noget galt med din logik ??????????????

God lyd er ikke det samme som "rigtig" lyd! - vi kender alle lyden af f.eks Stings stemme og derfor kan vi konkludere at de højttalere der bedst skildrer Stings stemme er de bedste til at skildre rigtig lyd.

God lyd er derimod ikke noget der nødvendigvis er det samme som den rigtige lyd og kan derfor være noget der varierer fra person til person. Derfor er der heller ikke nogen der kan bestemme hvad god lyd er, da det er subjektivt. Rigtig lyd derimod er objektivt og kan ikke i samme omfang diskuteres.

Til top Vis Sezuan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sezuan

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Eller de sjove indslag som coz, der kun har hørt to sæt højttalere og straks udråbte hans egne til verdens bedste og det kunne ik fåes bedre.. minder mig om noget i denne tråd.. kan ik lige sætte fingeren på det

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

@ Zeuz

Dem du kategoriserer som "A" personerne er vel også typisk personer som har haft en del setups igennem deres stuer, og derfor med god grund kan udtale sig dybtegående om mange /HT/AMP/OSV.
Det er mit indtryk at disse personer også tit, bare for "hyggens" skyld" får noget hjem på prøve, prøver det af og sender det tilbage igen. Således har de dannet sig en mening om et produkt, og med god grund.

Personer som mig selv der lytter i butikker, kan vel i mindre grad udtale sig om et givent produkt da jeg ikke har høvlet hele min CD samling igennem setuppet mens jeg er ude og lytte i en biks.
Jeg har på nuværende tidspunkt haft 6 setups igennem min stue, og dem mener jeg godt jeg kan udtale mig nedladende om hvis det er min sande mening om et givent produkt, jeg har jo haft det !

Eksempel. Dali 909, de var de fedeste højttalere jeg nogensinde havde hørt (da jeg selv havde dem) Set i bakspejlet var de nu ikke særligt fantastiske, og jeg går ikke af vejen for en nedladende sviner, det er jeg i min gode ret til, da der nogle altoverskyggende punkter ved de HT'er, hvor de falder fuldstændigt igennem.

Det samme gør sig vel gældende for Kategori "A" personer, hvis de har haft en "stump" HIFI med hjemme og egentligt ikke brød sig om den og kan argumentere for dette, så har vi jo en herlig debat (på den gode måde)

Pointe: Kritik/tips og råd er interessant hvis folkene bag rådene rent faktisk har haft det pågældende "gear" til prøvelytning.
Personer der knapt har lyttet til stumpen og dømmer stumpen udfra det, tja det er sq for fattigt efter min mening.

Så det er vel okay at "dømme" noget HiFI-grej, hvis bare man har lyttet ordenligt efter da man lyttede.

Brændte CD'er (Jeg lavede testen på et Komplet NAD Silverline/B&W setup omkring 100K) og der kunne jeg tydeligt høre forskel.
Jeg blev så skuffet over anlægget at jeg måtte bede om en "ubrændt" CD, så livede det hele op da der kom en rigtig skive i. OK det er nogle år siden og det er muligt at brænder teknologien er blevet forbedret siden da.

Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Eller de sjove indslag som coz, der kun har hørt to sæt højttalere og straks udråbte hans egne til verdens bedste og det kunne ik fåes bedre.. minder mig om noget i denne tråd.. kan ik lige sætte fingeren på det

Du har stadigvæk ikke fanget pointen i min tråd!

Jeg skrev lige at til at gengive "rigtig" lyd er der flere der er meget bedre end f.eks CV, men da CV er de bedste højttalere som jeg har hørt (Og har hært en del forskellige efterhånden) så må de være det bedste for mig.

Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

@ Zeuz

Dem du kategoriserer som "A" personerne er vel også typisk personer som har haft en del setups igennem deres stuer, og derfor med god grund kan udtale sig dybtegående om mange /HT/AMP/OSV.
Det er mit indtryk at disse personer også tit, bare for "hyggens" skyld" får noget hjem på prøve, prøver det af og sender det tilbage igen. Således har de dannet sig en mening om et produkt, og med god grund.

Personer som mig selv der lytter i butikker, kan vel i mindre grad udtale sig om et givent produkt da jeg ikke har høvlet hele min CD samling igennem setuppet mens jeg er ude og lytte i en biks.
Jeg har på nuværende tidspunkt haft 6 setups igennem min stue, og dem mener jeg godt jeg kan udtale mig nedladende om hvis det er min sande mening om et givent produkt, jeg har jo haft det !

Eksempel. Dali 909, de var de fedeste højttalere jeg nogensinde havde hørt (da jeg selv havde dem) Set i bakspejlet var de nu ikke særligt fantastiske, og jeg går ikke af vejen for en nedladende sviner, det er jeg i min gode ret til, da der nogle altoverskyggende punkter ved de HT'er, hvor de falder fuldstændigt igennem.

Det samme gør sig vel gældende for Kategori "A" personer, hvis de har haft en "stump" HIFI med hjemme og egentligt ikke brød sig om den og kan argumentere for dette, så har vi jo en herlig debat (på den gode måde)

Pointe: Kritik/tips og råd er interessant hvis folkene bag rådene rent faktisk har haft det pågældende "gear" til prøvelytning.
Personer der knapt har lyttet til stumpen og dømmer stumpen udfra det, tja det er sq for fattigt efter min mening.

Så det er vel okay at "dømme" noget HiFI-grej, hvis bare man har lyttet ordenligt efter da man lyttede.

Brændte CD'er (Jeg lavede testen på et Komplet NAD Silverline/B&W setup omkring 100K) og der kunne jeg tydeligt høre forskel.
Jeg blev så skuffet over anlægget at jeg måtte bede om en "ubrændt" CD, så livede det hele op da der kom en rigtig skive i. OK det er nogle år siden og det er muligt at brænder teknologien er blevet forbedret siden da.

Hvis jeg ikke havde hørt andet end de CV HT'er jeg har nu, så ville jeg give dig ret - så ville mit arguments grundlag være tyndt!

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Sezuan skrev:
Live21 skrev:

Sezuan: og jeg synger bedre end David Draiman (disturbed), Brian Welch og Sting tilsammen, for det synes jeg nemlig selv.. er forresten os en bedre angriber en Thierry Henry, for det synes jeg nemlig os selv..

God lyd er ikke det samme som "rigtig" lyd! - vi kender alle lyden af f.eks Stings stemme og derfor kan vi konkludere at de højttalere der bedst skildrer Stings stemme er de bedste til at skildre rigtig lyd.

God lyd er derimod ikke noget der nødvendigvis er det samme som den rigtige lyd og kan derfor være noget der varierer fra person til person. Derfor er der heller ikke nogen der kan bestemme hvad god lyd er, da det er subjektivt. Rigtig lyd derimod er objektivt og kan ikke i samme omfang diskuteres.

Sezuan.. her kommer så hvad jeg prøver at gøre til et seriøst indslag om min holdning til CW..

CW er som alle ved en god højttaler til os unge der skal have noget at spille op til bal med.. den kan ik visse forskelle i musikken, detaljerne er stortset ikke eksisterende på dem.. Tilgengæld er de relativt billige, og langt bedre til deres formål med at banke den af torsdag freedag lørdag, og alle andre dage der er penge til bajer.. de sætter næsten intet krav til det udstyr man spænder for dem, da de igen ik kan visse forskellene.. så endnu et sted der kan spares og bruge pengene på (åbenbart) mere vigtige ting.. øl og *beep* måske.. begge to værdige formål 

Dit postulat med at hvad et godt anlæg er kommer an på lytteren, er det samme som hvis du påstår en firkant er rund.. kan godt være den i dit hovede er pænt rund, men det er så os kun i dit, men tilgengæld har du ret.. hvorfor skulle du bytte firkanten ud med en cirkel når du allerede (i dit hovede) har en cirkel ?

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Hvis jeg ikke havde hørt andet end de CV HT'er jeg har nu, så ville jeg give dig ret - så ville mit arguments grundlag være tyndt!

[/QUOTE]

Næ det var nu ikke specielt rettet imod dig, jeg kender ikke dine HIFI-præferencer, men mere et argument for hvorfor og hvornår det er iorden at have en nedladende holdning til et givent hifi-produkt.

Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
Sezuan skrev:
Live21 skrev:

Sezuan.. her kommer så hvad jeg prøver at gøre til et seriøst indslag om min holdning til CW..

CW er som alle ved en god højttaler til os unge der skal have noget at spille op til bal med.. den kan ik visse forskelle i musikken, detaljerne er stortset ikke eksisterende på dem.. Tilgengæld er de relativt billige, og langt bedre til deres formål med at banke den af torsdag freedag lørdag, og alle andre dage der er penge til bajer.. de sætter næsten intet krav til det udstyr man spænder for dem, da de igen ik kan visse forskellene.. så endnu et sted der kan spares og bruge pengene på (åbenbart) mere vigtige ting.. øl og *beep* måske.. begge to værdige formål 

Dit postulat med at hvad et godt anlæg er kommer an på lytteren, er det samme som hvis du påstår en firkant er rund.. kan godt være den i dit hovede er pænt rund, men det er så os kun i dit, men tilgengæld har du ret.. hvorfor skulle du bytte firkanten ud med en cirkel når du allerede (i dit hovede) har en cirkel ?

Jeg skal være den første til at erkende at CV ikke er velegnet til detaljeret eller klassisk musik, på de punkter er der ingen diskution! De er ydermere heller ikke de bedste til at skidre lyden realistisk!

De er derimod nogle af de bedste jeg har hørt til film! Hvilket heldigt nok er det jeg bruger mine højttalere til.

Jeg mener dog stadigvæk at et godt anlæg er op til lytteren at bestemme.

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Det er da nok en sproglig logik i at en person selv kan udnævne det bedste for ham selv.

Der er også en statistisk logik i at det en synes synes de andre muligvis ikke. Det betyder at det er muligt alle synes noget forskelligt.

Det betyder du må - isoleret set - synes nøjagtig som du vil.

MEN når du går i flok med andre, sammenligner dig eller dit udstyr med andres, så taler  vi ikke længere om enkeltdele eller enkeltpersoner, men flere mennesker og deres udstyr og dermed også indirekte om et midlet niveau for kvalitet. Både i lytteevne og lydudstyrets kvalitet.

Så derfor er det sproglige udtryk "et godt anlæg" ikke individuelt, men derimod noget flere end 1 person skal enes om, da det er et udsagn der siger noget om en alment accepteret kvalitet.

Do you see - or just not hear??

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Da jeg havde læst halvt igennem denne tråd var jeg helt oppe at kører og tænkte sikke noget pladder som Sezuan skrev, siden er det blevet mere nuanceret og her til slut helt ”med hårende strygende”. Vi har før haft denne diskussion om end i en noget anden udgave. Spørgsmålet er som jeg ser det "er alt lige godt" ?
Min nevø fik for et par år siden i julegave et "Bilka-anlæg" der stod godt nok JVC på forpladen og det havde kostet 3000 bops med højttalere, vi fik sat vidunderet op (sikke et lysshow), fik gang i musikken og min nevø henvendte sig til mig med stjerner i øjnene og spurgte "spiller det ikke bare totalt godt", som den søde onkel jeg er smilede jeg til ham og sagde "det spiller rigtigt godt til den musik du hører", diplomatiet kender ingen grænser.

Et yderligere spørgsmål kunne være, er ydelsen af mit anlæg i overensstemmelse med formålet. Som en kendt mand sagde engang "alt er relativt" og det må man jo i højeste grad sige om dette emne. Der er selvfølgelig forskel på om man bare skal høre radioavis og noget baggrundsstøj eller man virkelig ønsker at sætte sig ned for at fordybe sig i musikken.

For nu at gøre det kort så mener jeg ikke man kan kalde sig udøvende Hi-fi-entusiast hvis man "kun" har et anlæg der i bedste fald spiller på diskoteks-niveau, lige så lidt at man kan kalde sig filatelist hvis man kun har det frimærke som Moster Gerda slikkede på postkortet fra Rhodos sidste år. Jeg vil ikke sætte pris på hvor dyrt anlæg man skal have for at dyrke denne hobby for det handler ikke kun om anlæg men der er ingen tvivl for mig om at jo bedre anlæg man har jo mere kan man fordybe sig. Det samme gælder jo f.eks. løbesko, til sådan lidt hyggeløb ned til bageren og tilbage kan et par til 150,- jo være udmærkede men vil du ud på maratondistancen så kommer du ikke rigtigt udenom et par individuelt tilpassede til måske 2500,- og så masser af træning. Ligeledes hvis du vil blive god til at høre forskel på dyt eller båt så er recepten træning, træning og træning. Bare fordi man kan lide at høre musik er man ikke automatisk Hi-fi-entusiast det kommer først når man begynder at stille sig selv spørgsmål som ”hvorfor lyder instrumenterne anderledes til koncert eller i virkeligheden”, når man erkender at ens anlæg ikke er perfekt så er man ramt og så begynder man at prioritere ”rigtig” lyd højere end underholdning.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Hvad er den rigtige lyd???  hvordan skal noget lyde for at være "rigtigt"???

Jeg ANER DET SGU IKKE!!!!.....

Jeg kan kun udtale mig om rigtighed i forhold til min opfattelse af hvordan og hvornår noget lyder rigtigt og overbevisende / troværdigt! i mine øre..

Og overbevisende / troværdigt.. er vel det hifi oprindligt betyder!..  HØJ TROVÆRDIGHED!...

Hvornår noget er troværdigt er stærkt individuelt!!... og derfor et ret subjektivt begreb...

Af samme grund vil jeg påstå at der er så mange hifi mærker med vidt forskellig lyd... og så mange løsninger..

Og alle mener netop DE! at de har den rette og rigtige lyd!...

Hvem har ret??.. 

I teorien kan kun EN! have ret!!! og hvem er det?? hvem afgøre det?? og udfra hvad samt hvordan!??..

Så efter min mening og overbnevisning er der ingen endegyldig sandhed!..

Sandheden er der ude og musikken er som den er!.. men hvordan den opfattes og genkendes reproduceret er en helt anden ting!... og her stopper all enighed!..

Vi opfatter ganske enkelt divergerende alle sammen..  men kan dog i grupper finde sammen, da der kan opstå samfald af opfattelse.. men der vil under alle omstændigheder være gruperinger med divergerende opfattelse..

Hvem har ret her??...

Jeg aner ikke om den måde JEG! opfatter musikken på og der igennem danner en mening og opfattelse af hvordan den skal lyde når den reproduceres for at lyde så rigtig som muligt!??? 

Jeg er iøvrigt personligt skide ligeglad!! for det er for mig MIN! opfattelse af hvornår det er rigtigt og troværdigt samt der igennem lyder godt!.. der tæller og er den gældende for mig!...

Derfor har jeg exact den lyd jeg har.. fra det udstyr jeg nu har valgt ud.. dette da det er det jeg har råd til der kommer nærmest den måde at reproducere jeg finder mest troværdig, rigtig og vigtigst god og til at holde ud at høre på!!.. ( altså den lyd der gør musikken interasant for mig!.. og giver mig nydelse af denne!!)

Hvor vidt dette er rigtigt i forhold til IRL. aner jeg ikke!??? kun rigtigt i forhold til hvordan JEG! opfatter IRL......

Jeg kan absolut ikke udtale mig om hvad der kommer nærmest den der "sandhed" der er der ude... om det er Krell, Marklevinson, Accuphase, Linn, Holfi, Classe, Copland, Macintoch, Audioreserch, Electrocompaniet, Audionote, Thule, Densen, Primare, Avantage, Denon, NAD, Sony, Technics, Pioneer, Tact, BOW, Rega, Naim, Gryphon,Dynamic Precission, Cayin, rotel, Vincent,Shanling, Jeff Rowland, med mange mange flere!!..

Hvem er mest rigtige!????

Jag aner det ikke???  jeg ved kun hvilke og hvad der i mine øre lyder overbevisende og godt!....   

Og det er for mig det eneste det drejer sig om!... 

Musik nydelse gennem at få en god følelse og en troværdig behagelig, overbevisnde, samt med rivende interasant oplevelse..

DET! udstyr der gør det for den enkelte hvad det så end er og hvordan det så end lyder! er det mest rigtige for netop denne person!..

Sandheden og den rigtige lyd i forhold til IRL og DET! der ligger på mediet er der ude og på mediet!...  men hvordan dette opfattes er forskelligt.. ( eller rettere vi opfatter næsten alle ens!.. men husker og genkender forskelligt!!)

Derfor så mange meninger og løsninger!... 

Og lige EN! ting til!! udstyret der gengiver 100% rigtigt findes ikke!... så det vi søger er sandheden blandt lutter usandheder!!...  og derfor en utopi og illusion!!..

Det eneste vi så kan gøre og gør ( om vi vil det og ved det / vil være ved det eller ej!?... ) er at finde den bedste illusion.. og hvornår denne findes opfattes forskellig og divergerende..

Derfor siger jeg at DET! udstyr der lyder mest troværdigt, og medrivende samt overbevisende eller slet og ret bare godt!! er det rigtige og mest rigtige udstyr FOR DIG!!.....

Igen!! ....Hvor rigtigt mit udstyr er ?? aner jeg ikke!! jeg ved kun at det lyder godt og troværdigt i mine øre efter min opfattelse og på baggrund af de erfaringer jeg har.. og de referancer har for jeg har dannet.. ( værende de rigtige eller forkerte!?? hvilket jeg ikke aner!??  men er ret ligeglad med da det er dem jeg har at arbejde med og udfra og ikke andet!!) og det er det jeg der kommer nærmest den ultimative referance jeg har af det jeg har råd til...

Iøvrigt så er det også meget individuelt hvad og hvor meget der skal til før og for at den enkelte opfatter noget grej troværdigt og rigtigt samt godt mm...  også dette er personligt og divergerende... nogle er tilfreds og opnå hifi ( høj troværdighed ) og glæde ved dette, til billige penge.. ja... alt mellem 5 & 10000 kr..  ( tjaa.. der er sågar de der gør det med en getto blaster!!) andre bliver aldrig tilfredse om de så har brugt 100000 kr!!.. mens de fleste finder tilfredshed på et og andet plan her i mellem!!........ 

Så det drejer sig i bund og grund om hvad og hvormeget der skal til for at finde en troværdig oplevelse...  nogle er nemme at overbevise og tilfredsstille andre svære eller umulige!....

God og rigtig hifi lyd er DEN LYD DU FINDER VÆRENDE DETTE!! uanset niveau, pris og hvad det så end er!!.. husk det er DIG! der skal overbevises og nyde det og finde det godt!! IKKE! andre!...  

Det så om du har 5000 kr.  til det eller 5000000 kr... sålænge DU! finder lyden god og rigtig er den det FOR DIG!!...

Enhver der påstår at kende SANDHEDEN! og den eneste rigtige, rette lyd! ( for andre end ham selv og efter hans opfattelse..)  er en tåbe!!... der bedrager sig selv om andre!!!..........

Den der tror sig vide alt, ved intet!! siger et gammelt kinisisk ordsprog...

Og en anden klog herre har sagt alt er rellativt!...

Så sandheden er rellativ..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

På mine højttalere står der "authentic fidelity", hvilket for langt de fleste herinde er målet for god lyd. CW står for bas og lydtryk, og har ikke noget med authentic fidelity/hifi at gøre. Derfor udtrykker folk sig negativt om dine højttalere. Hvorfor ikke bare erkende at det er sådan og være glad for det du nu har købt? 

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Hvad er den rigtige lyd???  hvordan skal noget lyde for at være "rigtigt"???

Jeg ANER DET SGU IKKE!!!!.....

Jeg kan kun udtale mig om rigtighed i forhold til min opfattelse af hvordan og hvornår noget lyder rigtigt og overbevisende / troværdigt! i mine øre..

Og overbevisende / troværdigt.. er vel det hifi oprindligt betyder!..  HØJ TROVÆRDIGHED!...

Hvornår noget er troværdigt er stærkt individuelt!!... og derfor et ret subjektivt begreb...

Af samme grund vil jeg påstå at der er så mange hifi mærker med vidt forskellig lyd... og så mange løsninger..

Og alle mener netop DE! at de har den rette og rigtige lyd!...

Hvem har ret??.. 

I teorien kan kun EN! have ret!!! og hvem er det?? hvem afgøre det?? og udfra hvad samt hvordan!??..

Så efter min mening og overbnevisning er der ingen endegyldig sandhed!..

Sandheden er der ude og musikken er som den er!.. men hvordan den opfattes og genkendes reproduceret er en helt anden ting!... og her stopper all enighed!..

Vi opfatter ganske enkelt divergerende alle sammen..  men kan dog i grupper finde sammen, da der kan opstå samfald af opfattelse.. men der vil under alle omstændigheder være gruperinger med divergerende opfattelse..

Hvem har ret her??...

Jeg aner ikke om den måde JEG! opfatter musikken på og der igennem danner en mening og opfattelse af hvordan den skal lyde når den reproduceres for at lyde så rigtig som muligt!??? 

Jeg er iøvrigt personligt skide ligeglad!! for det er for mig MIN! opfattelse af hvornår det er rigtigt og troværdigt samt der igennem lyder godt!.. der tæller og er den gældende for mig!...

Derfor har jeg exact den lyd jeg har.. fra det udstyr jeg nu har valgt ud.. dette da det er det jeg har råd til der kommer nærmest den måde at reproducere jeg finder mest troværdig, rigtig og vigtigst god og til at holde ud at høre på!!.. ( altså den lyd der gør musikken interasant for mig!.. og giver mig nydelse af denne!!)

Hvor vidt dette er rigtigt i forhold til IRL. aner jeg ikke!??? kun rigtigt i forhold til hvordan JEG! opfatter IRL......

Jeg kan absolut ikke udtale mig om hvad der kommer nærmest den der "sandhed" der er der ude... om det er Krell, Marklevinson, Accuphase, Linn, Holfi, Classe, Copland, Macintoch, Audioreserch, Electrocompaniet, Audionote, Thule, Densen, Primare, Avantage, Denon, NAD, Sony, Technics, Pioneer, Tact, BOW, Rega, Naim, Gryphon,Dynamic Precission, Cayin, rotel, Vincent,Shanling, Jeff Rowland, med mange mange flere!!..

Hvem er mest rigtige!????

Jag aner det ikke???  jeg ved kun hvilke og hvad der i mine øre lyder overbevisende og godt!....   

Og det er for mig det eneste det drejer sig om!... 

Musik nydelse gennem at få en god følelse og en troværdig behagelig, overbevisnde, samt med rivende interasant oplevelse..

DET! udstyr der gør det for den enkelte hvad det så end er og hvordan det så end lyder! er det mest rigtige for netop denne person!..

Sandheden og den rigtige lyd i forhold til IRL og DET! der ligger på mediet er der ude og på mediet!...  men hvordan dette opfattes er forskelligt.. ( eller rettere vi opfatter næsten alle ens!.. men husker og genkender forskelligt!!)

Derfor så mange meninger og løsninger!... 

Og lige EN! ting til!! udstyret der gengiver 100% rigtigt findes ikke!... så det vi søger er sandheden blandt lutter usandheder!!...  og derfor en utopi og illusion!!..

Det eneste vi så kan gøre og gør ( om vi vil det og ved det / vil være ved det eller ej!?... ) er at finde den bedste illusion.. og hvornår denne findes opfattes forskellig og divergerende..

Derfor siger jeg at DET! udstyr der lyder mest troværdigt, og medrivende samt overbevisende eller slet og ret bare godt!! er det rigtige og mest rigtige udstyr FOR DIG!!.....

Igen!! ....Hvor rigtigt mit udstyr er ?? aner jeg ikke!! jeg ved kun at det lyder godt og troværdigt i mine øre efter min opfattelse og på baggrund af de erfaringer jeg har.. og de referancer har for jeg har dannet.. ( værende de rigtige eller forkerte!?? hvilket jeg ikke aner!??  men er ret ligeglad med da det er dem jeg har at arbejde med og udfra og ikke andet!!) og det er det jeg der kommer nærmest den ultimative referance jeg har af det jeg har råd til...

Iøvrigt så er det også meget individuelt hvad og hvor meget der skal til før og for at den enkelte opfatter noget grej troværdigt og rigtigt samt godt mm...  også dette er personligt og divergerende... nogle er tilfreds og opnå hifi ( høj troværdighed ) og glæde ved dette, til billige penge.. ja... alt mellem 5 & 10000 kr..  ( tjaa.. der er sågar de der gør det med en getto blaster!!) andre bliver aldrig tilfredse om de så har brugt 100000 kr!!.. mens de fleste finder tilfredshed på et og andet plan her i mellem!!........ 

Så det drejer sig i bund og grund om hvad og hvormeget der skal til for at finde en troværdig oplevelse...  nogle er nemme at overbevise og tilfredsstille andre svære eller umulige!....

God og rigtig hifi lyd er DEN LYD DU FINDER VÆRENDE DETTE!! uanset niveau, pris og hvad det så end er!!.. husk det er DIG! der skal overbevises og nyde det og finde det godt!! IKKE! andre!...  

Det så om du har 5000 kr.  til det eller 5000000 kr... sålænge DU! finder lyden god og rigtig er den det FOR DIG!!...

Enhver der påstår at kende SANDHEDEN! og den eneste rigtige, rette lyd! ( for andre end ham selv og efter hans opfattelse..)  er en tåbe!!... der bedrager sig selv om andre!!!..........

Den der tror sig vide alt, ved intet!! siger et gammelt kinisisk ordsprog...

Og en anden klog herre har sagt alt er rellativt!...

Så sandheden er rellativ..

mvh.

Og fluks springer du ud af skabet som personificeringen af dit "kinesiske ordsprog" Det ku' JB ikke have gjort bedre

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

dige
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Juni 2004 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Knaldgodt skrvet, Waal.

Er dog ikke helt sikker på miju fatter pointen.

Men jeg vil nu gerne, hvor vi er lidt igang, henvendt til miju sige at der er slet ingen grund til at gå i overlydsargumentering som du gør nu. Du svinger dig helt op i det høje C og kører derudad i en kanonlang monolog. Slap lidt af, jeg tror vi forstår dit budskab ved 5. linie, så hvorfor fortsætte med at gentage det de næste 20 linier? 

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Ja, en gang ævle bævle stort set uden indhold.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Hej miju

Jeg mener at vide at du skriver dit indlæg af et godt hjerte og fordi du brænder for musik og lyd men at gentage sig selv over 74 linier, og det endda uden at jeg har talt mellemrummene med, er måske lige at gå i noget overdrevet selvsving.

Jeg mere dog ikke som dig at alt er ens og ligemeget og da vi alligevel ikke kan gøre nogle til smagsdommere så er et skodanlæg og et super-duper anlæg lige godt, det mener jeg bygger på en forkert antagelse og dermed fornægter du at vi lever og eksistere i den samme virkelighed. Her er noget altså bedre end andet eller mere rigtigt, hvor har vi ellers vores kvalitetsbegreber fra.

Hvis vi ikke havde rimelige ens referencerammer så kunne vi lige så godt nedlægge dette forum for vi har allesammen det bedste af det bedste anlæg, sikke noget sludder. Inderst inde ved vi jo godt hvordan det skal lyde eller ikke lyde, vi kan alle genkende en trompet, en violin, en guitar når vi hører den og vi kan også erkende når noget der kommer fra vores anlæg ikke lige lyder som det skal. Jeg lever ikke i den vildfarelse at jeg har det bedste anlæg som denne verden har set men jeg er godt tilfreds for nu, jeg har ikke iøjeblikket råd til andet og jeg kan nyde min musik, men jeg synes altså at det bliver lidt for Hurra og klappekage-agtigt hvis alt bliver så ligemeget som du lægger op til.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Miju er tydeligvis ikke interesseret i HIFI (selv om han prøver at dreje begrebet, holder ikke tsk tsk). Han vil underholdes og bevares det er da iorden men han har åbenbart svært ved at forstå at det er fysiske fænomener vi taler om mht lydreproduktion og ikke rent psykologiske (selvom der givetvis er psykoaccustik involveret). Hans enetaler er heldigvis rimeligt gennemskuelige så det er vel ok at han morer sig... 

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Seuzan:

Arbejder du hos forbrugerstyrelsen? Jeg tænker her især på tråden "Alle tv er lige gode"? http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10520 

Så vidt jeg kan forstå, mener du at dine CV'er burde være gode nok til at afsløre forskellen på kopier og på originale cd'er, og der er nogen der er uenige, og det er det der har startet tråden?

Tillad mig så at være uenig med dig! Jeg har en kammerat der på et tidspunkt havde et sæt Cervin Vega 1515. Jeg synes de lød aldeles frygtelige, og mente helt bestemt at de spillede i modfase. Jeg prøvede en dag han ikke var hjemme at bytte om på  højttalerledningerne, for at rette op på fejlen. Det viste sig dog at der ingen forskel var på lyden!!! Han er siden gået over til B&W, og skifter ikke tilbage igen!

Cervin Vega er beregnet til at give dig trykken i maven af bassen når du spiller højt. Ikke andet. End ikke HiFi Klubben, hvor du har købt dem, vil påstå andet.

Tror du folk giver 200.000 kr for et anlæg, hvis de kunne have fået den samme ydelse for 10.000 kr? Man må nødvendigvis respektere at der er folk der er mere entusiastiske, og derfor ofrer flere penge på deres hobby end andre.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

dige
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 16 Juni 2004 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

For rigtig mange år siden, omkring 20 år siden, fandt jeg og andre ud af hvad Cerwin Vega er supergode til: At spille Donna Summer for fuld knald.

And thats it

Over Roger

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

uden at ville træde nogen over skoene så er og bliver cv vel aldrig andet end en

spille højt ht'er men det skal der da også være plads til og jo efter min mening

kan man da godt dele folk i a,b og c ikke efter penge brugt men interessen!!!!

der er forskel på ham der bruger 10000,- på en ht'er og ham der bruger det

halve og så 200 timer på bygge selv det har jeg respekt for

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

<< Forrige Side af 15 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum