Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 17:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Har jeg brug for en centerhøjtaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kristofferj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 August 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at købe følgende setup:

Marantz 5400 OSE

DLS R55 front

DLS RC center

DLS R50 Baghøjtalere

Kablerne er blackrodium AST125 til front og AST75 til bag.

Min DVD er en Pioneer DV-350 forbundet med Black Rodium Rythm digital.

Jeg har kun modtaget reciever og fronthøjtalere indtil videre, og jeg er nu kommet i tvivl om jeg overhovedet har brug for centerhøjtaleren. I anmeldelsen af DLS højtalerne her på siden skrives der at der ikke mangler bas i centeren såfremt den kombineres med en god subwoofer. Jeg har som det ses ingen subwoofer. Jeg er fint tilfreds med den basgengivelse som mine fronthøjtalere kan yde, og jeg synes de skaber en god fornemmelse af at talen kommer direkte fra fjernsynet.

Jeg har tænkt  mig at tage ind og lytte på det, men jeg kunne godt tænke mig nogle gode råd hvis nogen har erfaring med problemet.

Til top Vis kristofferj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristofferj

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 August 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

*jeg er lige med på en lytter*
Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 August 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Nu benyttes centerhøjtaleren til meget andet end blot at spille bas. Så jeg vil klart sige JA.

Jeg ville kun undvære en center hvis dine fronthøjtalere står meget tæt, således at man ikke kan skeldne lydkilderne fra hinanden.

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 August 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Ja som Ingeniøren siger, sp skal det kun være hvis front-hts står MEGET tæt, ellers kan en center ikke erstattes i et surround setup.

Den leverer jo alle stemmer osv. så den er meget vigtig.

Til top Vis octo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af octo

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København

Savnet af en centerhøjttaler vil være størst, om ikke udelukkende, når man ikke sidder midtfor.

Det kræver naturligvis at din forstærker/receiver kan sende centersignalet ud til fronthøjttalerne, "phantom mode" eller lign.

Hvis man sidder lidt til en af siderne, vil det for det første ofte føles som om centersignalet (typisk dialogen) vil "følge med" ud til den side, man sidder, fordi signalet fra den nærmeste højttaler kommer først og er kraftigst. Desuden vil monosignalet til centerhøjttaleren blive gengivet af begge fronthøjttalerne med en vis kamfiltereffekt som konsekvens. Det kan typisk opleves som en mere ulden gengivelse af dette signal.

Det sidste vil i øvrigt også kunne være tilfældet med centerhøjttaleren udført som en "liggende" MTM-konstruktion.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

vnv nation
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: København

Hvis vil køre rigtig surround, er det nødvendigt at du har en center højttaler.

Da al tale kommer i igennem din center.

Til top Vis vnv nation's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vnv nation Besøg vnv nation's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 03 August 2004 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en center, og er glad for den - men ikke så få kører altså med 'ghost'-center, og er tilfredse med det! Men så ER systemet følsomt for en ufordelagtig lytter/seer placering. Hvis man gerne vil have at flere end en eller to skal have det fulde udbytte af systemet, er en center nok nødvendig.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Nalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Sendt: 03 August 2004 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes det er et godt valg af højtallere, jeg har selv et komplet DLS surround system. Jeg startede også med at købe fronterne, dernæst baghøjtallerne og til sidst centeren. Nu er det ikke for at gøre dig mere forvirret, men hvis jeg skulle gøre det om idag, så ville jeg starte med fronter og dernæst købe centeren og til sidst baghøjtallerne. Jeg syntes at mit lydsystem blev bedre efter at center kom i, baghøjtallerne er jeg også glade for, men jeg syntes bare mange film har så lidt effekt i baghøjtallerne, at jeg godt mener man kan vente med dem til sidst.

Til top Vis Nalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nalle

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 August 2004 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

En center bliver brugt til at lave det lydbillede som kommer direkte fra skærmen/billedet og ikke andet. Dette kan gøres af en center og endnu bedre af et par gode fronthøjtalere. Man har brug for en center hvis der er flere på engang som skal have en maksimal lytteoplevelse.

Vælger du center så vælger du faktisk at lave lydoplevelsen lidt dårligere for dig som sidder i sweetspot og bedre for dine venner som ikke sider der. Du behøver ikke at gøre lydoplevelsen dårligere for dig med center, men det kræver at du har samme center som dine fronthøjtalere og det har de færreste.

Det at lave en ghost center er der mnage der bruger da der er mange som opbygger et spillerundt system til deres egen fornøjelse og ikke alle mulige andres. I en biograf er det vigtigt med en center, men da er der også mange hundrede som alle gerne vil have indtrykket af at tale kommer fra personerne på lærredet.

Desuden er en center næsten umulig at placere så den ser nogenlunde ordentlig ud og dermed forhøje sandsynligheden for at kæresten også kan lide at se på det.

Så vælg en center hvis du vil kunne underholde flere personer på samme tid. er det kun dig og kæresten så spar pengene eller brug dem på fronthøjtalerne.

Når dette er sagt så vil radiobranchen gerne siger at det er meget vigtigt med en center, men det er også fordi de jo så kan sælge en højtaler mere til dig.

HOLFI nye 5.1 forforstærker er faktisk lavet ud far det princip om at har man gode fronthøjtalere så har man ikke noget ønske om en center. Læs mere om dette på holfi hjemmeside hvis det måtte have interesse.

Classe

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

SandSand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Sendt: 03 August 2004 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Classe skrev:

Vælger du center så vælger du faktisk at lave lydoplevelsen lidt dårligere for dig som sidder i sweetspot og bedre for dine venner som ikke sider der. Du behøver ikke at gøre lydoplevelsen dårligere for dig med center, men det kræver at du har samme center som dine fronthøjtalere og det har de færreste.

Classe

Og selv om man skulle få fat i én højttaler som er magen til ens fronter. Hvordan fanden placere man den så ovenpå TVét hvis det er en gulvhøjttaler.

Til top Vis SandSand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SandSand

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 August 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

En løsning som er brugt af nogle med hang til center ligesom deres fronter er den løsning mange biografer bruger.

De bruger et perforeret lærred og så stiller de centeren eller centerne bag lærredet.

Men du har ret at placere en center ordentligt er stort set umuligt i et normalt setup.

Classe

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Jako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 August 2004 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

efter min mening er centeren noget nær det vigtigste i et surround setup
Til top Vis Jako's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jako

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 04 August 2004 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

jeg vil citere en eller anden der pænt påpegede i en anden tråd at 60% af lyden fra en film kommer fra en centerhøjttaler

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 August 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
jeg vil citere en eller anden der pænt påpegede i en anden tråd at 60% af lyden fra en film kommer fra en centerhøjttaler

Det er muligt, men når Classe og jeg argumenterer for at centerhøjttaleren kan undværes når lytteren sidder midtfor, er det ikke med henblik på at centerlyden skal undværes, men blot gengives af fronthøjttalerne, som sagtens vil kunne placere en virtuel lydkilde midt mellem sig, medmindre de lider under ganske alvorlige indbyrdes faseproblemer.

Jeg har i dag selv centerhøjttaler, men kun fordi den er magen til fronterne. I en tidligere opstilling havde jeg en "liggende" centerhøttaler, endda i samme serie som fronterne, men da klangkarakteren afveg meget fra fronthøjttalernes, så den blev returneret og jeg savnede den ikke.

Min holdning er altså, at en centerhøjttaler kan være god at have, men det er meget vigtigt at den matcher klangkarakteren af fronterne, ellers er det bedre at undvære den.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 04 August 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Jo - og man har da iøvrigt mulighed for at operere med begge muligheder! Man kunne anskaffe sig en 'kompromis' center til de situationer hvor man var flere, og der var behov, og så slå skidtet fra når man sad alene... En surround amp gir jo den mulighed .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Nalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Sendt: 04 August 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke der er nogen klang forskel mellem front højtallere og centeren i et DLS surround setup, jeg syntes de harmonere rigtig godt. Jeg ville ikke undvære en center i mit DLS system.
Til top Vis Nalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nalle

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 04 August 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Hvis man kører med en seperat center har man også mulighed for at skrue højere op for talen, uafhængigt af bulder og brag i filmen. Det er for mig en vigtig detalje, da jeg synes mange film er mixet med meget knald på effekter, og for lidt fokus på talen.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Zak-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 05 August 2004 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

KristofferJ,
Jeg er 100% til THX normen og den siger minimum 5.1 dvs. 3 front højtalere,2 surrounder og en sub. Dette ved du sikkert godt, men jeg startede også med 2 main højtalere, og det er stadig klart bedre end lyden fra et TV. Jeg har nu kørt i 7år med et par fede main højtaler og en "skod" center og har været fuldt ud tilfreds. Og nu er jeg ved at opgradere igen.

Men for hvergang jeg kom tættere på 5.1 systemmet jo federe blev lyden.

Hvis kompromiet er 2 fronthøjtaler så kør med det, men snyd ikke dig selv for en endnu bedre oplevelse

Mine Jamo D7 5.2
Til top Vis Zak-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zak- Besøg Zak-'s Websted

Jako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 August 2004 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

Det var vist mig

men en anden sagde at det nærmere var omkring 80%

så lad os sige ca. 70%... så er alle glade
Til top Vis Jako's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jako

kristofferj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Sendt: 05 August 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de gode indlæg. Nu skal jeg bare have fat i Tapeconnection for at høre om mine højtalere er kommet hjem.

Jeg tror sgu det ender med at jeg tager centeren med. Der skal sgu være plads til at man kan side nogle stykker om en fed film uden at dem lidt væk fra midten bliver snydt.

Til top Vis kristofferj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristofferj

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes