Emne: Hvad sidder først for i stikdåsen? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dige,
Den rigtige rækkefølge - hvis du kan høre forskel - er den der lyder bedst 
Men som nævnt tidligere, så mener folk på bjerget at de mest følsomme skal først:
- Forforstærker - den påvirker alle dine signalkilder
- Evt. RIAA forstærker - den er bare superfølsom
- Effektforstærker - den gengiver alle dine signaler
- CD - den er ikke så følsom som førnævnte da den selv danner sit signal på baggrund af digital information.
Jeg er selv lidt i tvivl om CD'en og begrundelsen men jeg har checket ovenstående liste med anbefalinger fra DENSEN. __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj i forvirringen! Jamen, taler vi her ikke om nogle uddannede tvivlere? Selvfølgelig er der en masse woodoo i audio branchen. Folk vil jo bedrages ;-) Men taler vi om netkabler, så er der for tvivlerne næsten ikke andet at gøre, end at sætte sig lidt ind i emnet, i stedet for blot at afvise det som woodoo. Der er nemlig ikke meget woodoo i hvordan, et elektrisk apparat f.eks. sviner bagud fra strømforsyningen etc. Der er såmænd heller ikke meget woodoo i den hørbare forskel på f.eks. et 1.5 og et 2.5 Kvmm EL kabel. Så her er et par link til tvivlerne - som det så tit er sagt: Prøv selv! http://www.jens-emc.dk/pages/hvad_er_elektrisk.html http://www.hist.no/~petter/lares.htm Og til Langsom: Neeeej, du "tør" ikke lave a/b tests. Du er blevet inviteret til det adskillige gange, og hver eneste gang tør du ikke alligevel... bårk-bårk-båååååårk...! :-D Med høflig hilsen G&S __________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rettelse.... Jeg tør godt stille op til blindtest. Problemet er bare, at hver gang det har været på tale, så er det blevet drejet over på noget hvor man alligeve skulle vide hvad der spillede....
Men, jeg har netop taget imod tilbuddet fra Asbjørn, så jeg håber han snart kommer med en dato...
I øvrigt er det sjovt, at der er så mange der kæfter op om alle de små ting de kan høre... og når man så bringer blindtest på banen, så er der pludselig ikke det der ikke er galt. "Uha, og åh nej... blindtest... arrjj det kan man altså ikke, for så er der så mange faktorer man ikke kan tage højde for". NEJ... Eneste faktor er, at I IKKE ved om I lytter til det ene eller det andet. Ergo skal I vurdere lyden ud fra lyden, og ikke vurdere lyden ud fra kendskabet til kablet og hvor dyrt det har været.
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det glæder vi os til at høre om. Sørg nu for at lave en test med tilstrækkelig mange målinger, så resultatet bliver signifikant.
__________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
MuttleyDK Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 175
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heya i hytten
Kunne man måske fortælle hvor forskellen ligger.. hvad der sker på komponent niveau, for det der med at sige NEJ, JOOV, nej!, joooooov, NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ, jow, nEj, jooohoooov osv Det siger jo ikke så meget.. jeg tror da på der er en forskel, men jeg har aldrig hørt den, mit eget anlæg kan jo ikke vise sådan en forskel, og min logiske tankegang kan heller ikke helt få øje på hvor forskellen skulle ligger.. Og hvis forskellen er der, hvor stor er den, er det sådan at andre ting, som nu at drikke et glas vand gør en større forskel, pga den større mave.. altså 
Fortæl Fortæl.. Jeg er ikke en vild elektronikhaj, men kom nu bare rundt med nogle ting, så kan vi altid få det oversat bagefter.. Der må jo være nogen der kan sige helt hvad der sker..
Glæder mig.. HyGGe! __________________ AKG K271 MKII
|
| Til top |
|
| |
Rockefoten Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
walin.. målingene er mindre sensitive enn det menneskelige øre...
stoler du ikke på dine egne sanser? låter en skive bedre hvis den måler
bra?
du må glemme ingeniørutdannelsen din litt..
|
| Til top |
|
| |
guffi Udelukket fra forum

Brokkehoved KSB
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til Hurtig
Jeg vil tildels give dig ret Hurtig. Der er sku meget snobberi indblandet i det her hifi
og rigtig mange "kloge" hoveder som ved en hel masse ting og sager, og som har en hel masse mærkelige meninger, fordi at nogen siger at sådan er det altså. Jeg kunne sku også godt tænke mig en blindtest, men det skulle være på noget helt andet end strømkabler, nemlig hvad der lyder godt og hvad der lyder dårligt.
Nu tænker jeg på at der er mange som siger at det og det mærke anlæg spiller da ad helvede til, måske endda uden at have hørt det ,men som bare har hørt hvad andre har sagt om det , og det er sådan noget der er begyndt og irriterer mig ad helvede til, ( håber du forstår hvad jeg mener).
Nu har hifi interesseret mig i en årrække og i begyndelsen lyttede man ( jeg ) jo med lutter øre til hvad folk sagde, men efterhånden får man jo sin egen mening, om hvordan det skal lyde, og jeg vil sige, at jeg mere eller mindre er ligeglad med hvad folk siger, for jeg har heldigvis fundet ud af hvordan JEG syntes det skal lyde. Der er faldet ro over tingene , og det er faktisk dejligt at man ikke sidder og lytter efter fejl og mangler, men lytter til musik istedet .
Mvh Guffi__________________
Alt under 100 kg er ikke kønsbestemt endnu. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
funktionen "copy/paste" er jo ret praktisk. Så kan man blive ved i det uendelige 
|
| Til top |
|
| |
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold nu fast i tråden folkens!!!
TAK!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Rettelse.... Jeg tør godt stille op til blindtest. Problemet er bare, at hver gang det har været på tale, så er det blevet drejet over på noget hvor man alligeve skulle vide hvad der spillede....
Men, jeg har netop taget imod tilbuddet fra Asbjørn, så jeg håber han snart kommer med en dato...
I øvrigt er det sjovt, at der er så mange der kæfter op om alle de små ting de kan høre... og når man så bringer blindtest på banen, så er der pludselig ikke det der ikke er galt. "Uha, og åh nej... blindtest... arrjj det kan man altså ikke, for så er der så mange faktorer man ikke kan tage højde for". NEJ... Eneste faktor er, at I IKKE ved om I lytter til det ene eller det andet. Ergo skal I vurdere lyden ud fra lyden, og ikke vurdere lyden ud fra kendskabet til kablet og hvor dyrt det har været. |
|
|
Halløj i blindtesten!
Det er da et skridt på vejen ;-)
Lidt af hemmelighederne, om man så må sige, ligger også i den givne interesse, man måtte have for musik. Dedikation hjælper.
Noget andet er den individuelle hørelse. Hvis ikke man ved nøjagtigt, hvad det er for variabler, der typisk gør sig gældende ved indsætning af f.eks. et andet netkabel.
Et udmærket eksempel er en håndfuld ingeniører her i familien - ingen af dem er musik eller hifi interesserede. De *mente* også, at specielle netkabler etc. til hifi er woodoo. En af dem mente endda, at strøm blot er strøm. Reality check needed!
De er alle siden blevet klogere, omend noget slukørede :-D
Forskellen var nemlig så tydelig, at det råbte til himlen.
Noget andet af "hemmeligheden" er at smide grynene dér, hvor det batter for én selv. Vi hører nemlig ikke alle lige godt, og vi er heller ikke alle lige trænede i at lytte. Og vi ved heller ikke alle, hvorfor der er forskel på netkabler. Det er i hvertfald ikke noget, man kan måle med en polsøger :-D
Eksempelvis foregår der en højfrekvent støjindstråling fra et standard netkabel ind i blandt andet de andre stik bag på et apparat. Et digitalt apparat sviner også strømmen bagud mere end et analogt, med større støjindstråling som følge.
Denne støj påvirker lyden fra anlægget i hørbar grad. Eksempelvis tyndere bas, mindre fokuseret lydbillede, både mindre opløst og defineret diskant, harsk mellemtone, dårligere rumgengivelse etc. Altsammen ting, der kan forbedres væsentligt med korrekt skærmede netkabler.
Pointen er, at hvis man ikke har nogen idé om, hvad der skal kigges eller høres efter, så er det jo altid det nemmeste blot at afvise det som woodoo, ikk'? ;-)
EMI (Elektro Magnetisk Inteferens) er imidlertid et særdeles interessant område - specielt i lydsammenhænge - da dette uvæsen netop har en afgørende indflydelse på, om anlægget lyder godt eller skidt. Og dermed også på, om signal- højttaler- eller netkabler har en positiv eller en negativ effekt på lyden. Valget af materialer er nemlig kun en del af det.
Så, jo, der ER en forskel - og hurra for den!
Og kan man ikke høre den, så kan man i stedet grine hele vejen ned til banken. Men husk, penge og teori er ikke alt - der er også god lyd! ;-)
Med høflig hilsen
G&S __________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
|
| Til top |
|
| |
dige Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Oktober 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til Walin og GS for informative svar jeg kan bruge her og nu.
GS - du skriver ..."korrekt skærmede kabler" - aehm, kan et kabel være forkert skærmet?
se nu bare mit Supra Lorad; her er der en skæm, noget tykt "sølvpapir", som Expert Radio sagde jeg skulle forbinde til jord i den ene ende af kablet "..for at skærmen virkede". What? Jeg mener nu at bare der er en skærm af flettet eller "sølvpapir" som jeg kalder det i mangel på bedre, så er det fint. Altså UDEN tilslutning i den ene ende.
Hvad siger du?
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Halløj i blindtesten!
Det er da et skridt på vejen ;-)
Lidt af hemmelighederne, om man så må sige, ligger også i den givne interesse, man måtte have for musik. Dedikation hjælper.
Noget andet er den individuelle hørelse. Hvis ikke man ved nøjagtigt, hvad det er for variabler, der typisk gør sig gældende ved indsætning af f.eks. et andet netkabel.
Et udmærket eksempel er en håndfuld ingeniører her i familien - ingen af dem er musik eller hifi interesserede. De *mente* også, at specielle netkabler etc. til hifi er woodoo. En af dem mente endda, at strøm blot er strøm. Reality check needed!
De er alle siden blevet klogere, omend noget slukørede :-D Forskellen var nemlig så tydelig, at det råbte til himlen.
Noget andet af "hemmeligheden" er at smide grynene dér, hvor det batter for én selv. Vi hører nemlig ikke alle lige godt, og vi er heller ikke alle lige trænede i at lytte. Og vi ved heller ikke alle, hvorfor der er forskel på netkabler. Det er i hvertfald ikke noget, man kan måle med en polsøger :-D
Eksempelvis foregår der en højfrekvent støjindstråling fra et standard netkabel ind i blandt andet de andre stik bag på et apparat. Et digitalt apparat sviner også strømmen bagud mere end et analogt, med større støjindstråling som følge.
Denne støj påvirker lyden fra anlægget i hørbar grad. Eksempelvis tyndere bas, mindre fokuseret lydbillede, både mindre opløst og defineret diskant, harsk mellemtone, dårligere rumgengivelse etc. Altsammen ting, der kan forbedres væsentligt med korrekt skærmede netkabler.
Pointen er, at hvis man ikke har nogen idé om, hvad der skal kigges eller høres efter, så er det jo altid det nemmeste blot at afvise det som woodoo, ikk'? ;-)
EMI (Elektro Magnetisk Inteferens) er imidlertid et særdeles interessant område - specielt i lydsammenhænge - da dette uvæsen netop har en afgørende indflydelse på, om anlægget lyder godt eller skidt. Og dermed også på, om signal- højttaler- eller netkabler har en positiv eller en negativ effekt på lyden. Valget af materialer er nemlig kun en del af det.
Så, jo, der ER en forskel - og hurra for den!
Og kan man ikke høre den, så kan man i stedet grine hele vejen ned til banken. Men husk, penge og teori er ikke alt - der er også god lyd! ;-)
Med høflig hilsen G&S
|
|
|
Meget fint sagt 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
dige skrev:
Tak til Walin og GS for informative svar jeg kan bruge her og nu.
GS - du skriver ..."korrekt skærmede kabler" - aehm, kan et kabel være forkert skærmet?
se nu bare mit Supra Lorad; her er der en skæm, noget tykt "sølvpapir", som Expert Radio sagde jeg skulle forbinde til jord i den ene ende af kablet "..for at skærmen virkede". What? Jeg mener nu at bare der er en skærm af flettet eller "sølvpapir" som jeg kalder det i mangel på bedre, så er det fint. Altså UDEN tilslutning i den ene ende.
Hvad siger du? |
|
|
Godaften hr. Dige!
Du har PM.
Med høflig hilsen
|
| Til top |
|
| |
dige Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Oktober 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øh, jeg har PM - hvad er det en forkortelse for?
Mener du den ene ende skal tilsluttes i stikket for at gøre skærmen "aktiv" eller er det noget vrøvl?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
->G+S
Hvorfor må vi andre ikke få at vide hvordan man laver en korrekt skærmning af netkabler? Please share 
|
| Til top |
|
| |
whatz Branchemedlem

Hififreaks
Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 352
|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
dige skrev:
|
Øh, jeg har PM - hvad er det en forkortelse for?
Private Message vil jeg skyde på ^^ |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
->G+S
Hvorfor må vi andre ikke få at vide hvordan man laver en korrekt skærmning af netkabler? Please share  |
|
|
Godaften hr. Svend P!
Der er sådan set ikke nogen "korrekt" måde at gøre det på - men der er nogle måder, der (tilpasset de aktuelle forhold) virker bedre end andre, that's all.
Kontaktpunkter, bur og den slags oversete detaljer, f.eks. ;-)
Med beleven hilsen
|
| Til top |
|
| |
Jakobf Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også gerne høre, hvordan det lige er med supra og den skærm, da jeg nyligen i skuffelse har pillet det af igen. Det kunne være interessant om det var fordi, jeg havde skruet det 'forkert' sammen.
mvh
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|