Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 18:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Har Blu-Ray allerede vundet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 37
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 30 November 2004 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Blu Ray ligner da mere og mere en sikker vinder

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 November 2004 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

øhh hvad? Det er da netop et slag mod BD! Har du læst mit indlæg på sidste side?
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 November 2004 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Hvordan tror i Hr. og Fru. Danmark vil tænke når de endelig har fået købt en dvdafspiller med tilhørende supersurround og derefter får den i hoved med at deres afspiller ikke er kompatibel med et nyt format?

Jeg synes at det går lige lovligt stærkt, lidt for stærkt efter min mening. Det er jo kun 6-7 år siden at dvd begyndte at slå igennem. Selvfølgelig er det dejligt med superhøj opløsning, men bare tanken om at jeg skal skifte min samling ud, det skræmmer mig altså.

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

spraycleaner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 November 2004 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

det med "uha ingen afspillere" og "der går lang tid før multiafspillere" hmm hvad med et bygge jer en HTPC til DET formål så ... så er det alligevel bare at have 2 computer drev i box'en eller ivertfald kan tingene skiftes ud og koster ikke så meget!..  endnu en gevinst for HTPC :-)

Til top Vis spraycleaner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spraycleaner

xlarti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 November 2004 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

Raskalnikov: Do not underestimate the power of the force.. err, I mean: Playstation 3
Rent teknisk har hd-dvd intet at komme efter og so far er det ikke hugget i sten at LOTR, matrix osv. ikke vil udkomme på begge formater.  Bare kig på hvilke firmaer der støtter Blu-ray og hvor meget forskningskapacitet de firmaer repræsenterer.
Lad os håbe at forbrugernes reaktioner på de forskellige formater kan gøre en hurtig ende på krigen (I know, det er naivt - især når man tænker på deres kopisikring fra helvede) men jeg har da tiltro til at forbrugerne træffer det rigtige valg.
(Hvis forbrugerne køber blu-ray afspillere og PS3 så vil filmene komme til det format uanset hvad - money always talks)
Til top Vis xlarti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xlarti

Dan Wulf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 30 November 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Jannik skrev:
Jeg synes at det går lige lovligt stærkt, lidt for stærkt efter min mening. Det er jo kun 6-7 år siden at dvd begyndte at slå igennem. Selvfølgelig er det dejligt med superhøj opløsning, men bare tanken om at jeg skal skifte min samling ud, det skræmmer mig altså.

Velkommen til virkeligheden!  At TV som vi kender det, er en teknologi der har mere end 60 år på bagen (når man ser bort fra farverne), og at VHS holdt i 2-3 årtier er mønstre, som vi ikke vil se mere. I lighed med PC-teknologien vil ethvert medie kun anvendes en stærkt begrænset periode, hvorefter det vil blive afløst af et andet hurtigere, billigere (?) og bedre medie. Længere er den ikke. I lyset af den teknologi som faktisk var udviklet og i brug ved DVDens frigivelse, var DVD-mediet allerede på dette tidspunkt en forældet sag. En stor DVD-samling vil - med enkelte undtagelser som udgivelser i lille oplag og deciderede samlerobjekter - om få år være at sidestille med værdien af en god LD-samling i dag. Sorry!

Men det burde vel ikke fratage dig glæden ved i fremtiden at eje og gense dine dejlige DVD-film eller?      

Til top Vis Dan Wulf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan Wulf

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 November 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

værdien af en god LP samling er uvurderlig

men ellers har du helt ret

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Sendt: 30 November 2004 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Er det helt urealistisk at forestille sig en BluRay afspiller der også kan afspille vores nuværende dvd format?

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Inter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2004
Sendt: 30 November 2004 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Sonys dvd-afløser får lussing af Hollywood...

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID =26205

Til top Vis Inter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Inter

Dan Wulf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hattori Hanzo skrev:
Er det helt urealistisk at forestille sig en BluRay afspiller der også kan afspille vores nuværende dvd format?

En del af de nye BD-afspillere bliver så vidt jeg husker bagud-kompatible med DVD. Men det vil fordyre produkterne noget, da der således er behov for to forskellige laser-teknikker. Om vi også får produkter som både kan afspille DVD (-Audio/-Video), BD og HD-DVD er en anden historie. Mon ikke? 

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 November 2004 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Dan Wulf skrev:

I lighed med PC-teknologien vil ethvert medie kun anvendes en stærkt begrænset periode, hvorefter det vil blive afløst af et andet hurtigere, billigere (?) og bedre medie. Længere er den ikke.

Mon ikke den kommende HD-DVD bliver det sidste fysiske medie folk skal belemres med? Fremtiden er da online tjenester, og så at det hele ligger på PC'en. Det er billigere og mere bekvemt for bruger og udbyder.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

luis figo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2004
Sendt: 30 November 2004 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Begge lejre har meddelt at deres afspiller vil blive bagudkompatible med dvd. Nogle producenter satser på, og er allerede i gang med at udvikle, afspillere der kan klare begge formater.

Her foreslås eventuelt at kombinere det bedste fra begge teknologier:

"When you consider a unified physical format there are any number of detailed possibilities, but in general they can be divided into two groups. One is to incorporate both standards into a new one. For example, the physical formats of both Blu-ray Disc and HD DVD standards could be used to produce a new standard including both, leaving the original standards as options or expansions.

The other approach would be to pick-and-choose constituent technologies from both and create one new standard. One possibility would be to use the 0.1mm cover layer from the Blu-ray Disc in conjunction with partial response maximum likelihood (PRML) technology from the HD DVD standard. This combination might well boost the recording capacity of a single-layer, single-sided disc to about 35GB. "

Taget herfra:

http://neasia.nikkeibp.com/nea/200411/covst_340318.html

Til top Vis luis figo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af luis figo

Dan Wulf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Mon ikke den kommende HD-DVD bliver det sidste fysiske medie folk skal belemres med? Fremtiden er da online tjenester, og så at det hele ligger på PC'en. Det er billigere og mere bekvemt for bruger og udbyder.

Du har sikkert ret, når det gælder vores del af verdenen. Men om 10-15 år vil der være et stort købedygtigt kundepotentiale i f.eks. asiatiske og afrikanske lavindkomstsamfund. Samfund som formodentlig ikke vil være dækket af internet-udbydere der kan tilbyde tiltrækkelig båndbredde og hastighed der kan facilitere en rimelig software-distribution. Her vil der stadigvæk være behov for fysiske medier - måske..... 

luis figo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2004
Sendt: 30 November 2004 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Pioneer har også noget i ærmet (510GB disk) men teknologien ser ud til at være målrettet mod erhvervslivet måske i 2006-2007:

http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,118592,00.asp

Til top Vis luis figo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af luis figo

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 November 2004 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Inter skrev:

Sonys dvd-afløser får lussing af Hollywood...

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID =26205

Øhh ja! Hvis du havde kigget på side et i denne tråd kunne du se at det er det vi diskutere nu...Kan dog godt se at den artikel har lidt nye oplysniger fra Kiss. Det virkede bare som du slet ikke havde set at det var det vi diskuteret.

Jeg tror nu at der altid vil være et markede for fysiske film. Jeg kan da godt lide at eje og samle på noget. Hvis det er på min PC forsvinder det jo hvis jeg få Virus eller Windows/HD beslutter sig for at gå ned/gå i stykker!

Det ville ikke være rart at have hele sin film samling på PC så! Men man kunne selvfølgelig lave backup på HD DVD skive af en art,,,men så ville man jo ikke få alle de fede boxsets og div.

Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 November 2004 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Ja, fremtiden ser lys ud. Vi får helt sikkert både bedre lyd og billede og det kan vi kun være glade for. Hvilken "lejer" der vinder er jeg meget i tvivl om. Jeg har fulgt debatten i magasinet "Widescreen Review" hvor emnet har været diskuteret i langt tid.

Selv om det virker usandsynligt, håber jeg på, at de kan blive enige om ét format, så vi slipper for en format-krig. De har vel for faen lært lidt af DVD's succes? 

Det er helt sikkert at formatet bliver kompatibelt med DVD uanset hvem der vinder.

Om det bliver det sidste fysiske format er jeg sku i tvivl om. Jeg må indrømme at jeg, og jeg tror mange andre, har lidt samler-mani og jeg synes det er fedt at eje en DVD-skive. Men hvad ved jeg - jeg har stadig LP'er i skabet.

Lad os se hvad der sker...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Dan Wulf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2004 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Jeg tror nu at der altid vil være et markede for fysiske film. Jeg kan da godt lide at eje og samle på noget. Hvis det er på min PC forsvinder det jo hvis jeg få Virus eller Windows/HD beslutter sig for at gå ned/gå i stykker!  

Print ovenstående ud og laminer herligheden (for at bevare trykket). Tag det frem igen med 5 års mellemrum og læs det. Du vil blive forbavset.  

At have film liggende på egen PC vil formodentlig også snart være historie. Fremtiden vil handle om nettet som medie - ikke vores HD. Vores indstilling til film som noget der kan ligge på et fysisk medie har allerede ændret sig og vil ændre sig yderligere over tid.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 December 2004 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Det er svært at spå om fremtiden ... men jeg tror nu, at man finder en løsning, der både er bagudkompatibel og som også gør at afspillerne kan tage de fleste formater.

Årsagen ... tja det er jo at man nu har helt andre store kundesegmenter i spil, end man har på SACD og hvad de smalle audio-formater nu ellers hedder. Hr. og Fru Danmark er kommet ind i DVD alderen ... og de vil kunne høre Frk. K stønne fra alle verdenshjørner. De aner ikke noget som helst om forskellige lydteknologier ... det skal bare virke ... købe filmen, smide den i afspilleren, som man bruger til alt fra musik til film, og så ruller det. Eller også skal man kunne downloade det fra nettet, og køre den direkte.

Jeg har svært ved at tro, at man på sigt skal stå i Fona og vælge mellem 2 eller flere formater ... det holder ganske enkelt ikke, ligesom det ikke holder hvis man skal have flere afspillere.

Konkurrerende formater kan leve så længe det er et niche marked, men når markedet hedder film til Hr. og Fru Danmark, så bliver der en helt anden konkurrence ... som da VHS vandt formatkrigen på videomarkedet.

SATMIT

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 December 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

En lidt interessant nyhed på IMDB.com i dag:

HDTV Disks May Foil Illegal Downloaders

One of the consequences of the introduction of high-definition DVDs will be that it will take a day or more to download them from the Internet, making copyright infringement "super, super, super inconvenient," Time Warner chairman Dick Parsons told a media conference in New York Monday. Parsons indicated that he does not expect the movie industry to face the kind of downloading threat that the music industry has had to deal with, given the fact that it is so much more difficult to copy a movie online than it is to copy a CD. Meanwhile, the Japanese electronics companies Toshiba and Memory-Tech announced today (Tuesday) that they have developed a disk in which a standard-play DVD recording can be combined with a high-definition one, each on different "layers." The format, the companies noted, would ease the transition from the current format to HDTV since buyers of the disks would not have to be concerned about them becoming obsolete once they purchase high definition TV sets.

citat slut

Mon ikke det i virkeligheden mest er derfor vi "allerede" skal til at have et nyt format nu?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 December 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

For nogen år siden brugte man samme argument omkring DVD'er, prøv lige at regne ud hvor lang tid det tager at downloade 8-9 Gb med et 56K modem !!!

Det er er stakket frist....

<< Forrige Side af 37 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes