Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 03:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Net-Ledning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 11 December 2004 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Vil det kabel (EKKJ) lagt fra sikringsgruppe over loftet i elektriker rør og ned til stikkontakt være lovlig i Danmark? Ja man kan vel spare elektrikerrør med dette kabel?

Er 2,5 kvt. tykt nok?

Hej !

Ja 2,5 skulle være nok for det bliver brugt til 380V.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

peewee©
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 December 2004 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

PaleRider skrev:

Som nevnt finner du den hos ELFA: (-de fører også gode "stikpropper")

Har du nogle varenummere til nogle gode stik!

NO SolaWing/

Min hjemmebio
Til top Vis peewee©'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peewee©

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 11 December 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Vil det kabel (EKKJ) lagt fra sikringsgruppe over loftet i elektriker rør og ned til stikkontakt være lovlig i Danmark? Ja man kan vel spare elektrikerrør med dette kabel?

Er 2,5 kvt. tykt nok?

Det er fuldt ud lovligt. Og du kan godt spare elektrikerrøret. Det er godkendt til 1000V. Men hvis du går op i en størrelse der er større end 2.5 mm2, kan du ikke få lederne ind i stikkontaktens klemmer - i hvert fald ikke så længe du holder dig til "almindelige" Fuga/Opus stikkontakter.

Jeg vil dog mene at det IKKE er lovligt at benytte dette kabel som tilledning (altså som forbindelse mellem stikkontakt og apparat). I.flg. reglementet, skal tilledninger bestå af en bøjelig ledning, og det mener jeg ikke er opfyldt med massive ledere.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2004 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

PaleRider skrev:

Click for large image

En meget velegnet nettkabel er denne EKKJ - kabel, selges hos ELFA med varenr. 55-617-17 og koster 10-12kr.pr.m. følger man i tillegg opp med å oppgradere evt. invendig lampettledning til solid gir det apparatene et kraftig løft grunnet bedret strømtilførsel.

Men bemærk desuden at det ikke er tilladt at bruge dette kabel med en jordforbindelse, da jordlederen altid skal være gul/grøn. Så det er kun lovligt som forsyning til en stikkontakt uden jord. Og grundlæggende synes jeg det er noget skidt at bruge ensfarvede ledere. Reglementet foreskriver at nullederen bør være lyseblå, hvilket naturligvis er en god ide. Det er desværre ikke et krav.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 11 December 2004 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

http://www.elfa.se/dk/

Click for large image

Mfr. Ericsson Network Technologies
S05VV-U
300/500 V
Cable for fixed attachment suspended from support wire as well as in a pipe or duct. Suitable for both indoor and outdoor use, though NOT in ground. Solid conductor.
Semko-approved.
NOTE! May only be installed by a qualified electrician.

Click for large image

Mfr. Ericsson Network Technologies
N07VA5EV-U
450/750 V
Cable for fixed location indoors and outdoors, in pipe or channel, also suspended from support wire. May also be installed in the ground, but must then be protected against mechanical damage. Solid conductor. Designed with earth bi-conductor, 1.0 mm2. Semko-approved.
NOTE! May only be installed by a qualified electrician.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 December 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger et maskinkabel, der skærmet og godt flexibelt, dette kabel er flere klasser bedre end originale netkabel. Dette kabel overholder alle gældende regler i følge stærkstrømsbekendtgørelsen.

De 2 størrelser jeg har hjemkøbt, er henholdsvis 3x1,5mm2 og 3x2,5mm2.

Herover et hjemmelavet netstik i 3x1,5mm2, med jordet/aktiv skærm, dette kabel gør det yderst overbevisende, når skærmen er jordet.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Chevy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 December 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop opgraderet mit anlæg med et 5 x 2,5 kvadrat kabel trukket direkte fra egen gruppe i målerskabet. Endvidere har jeg for enden af kablet opsat 2 stk. Supra fordelere, og derfra brugt deres skærmede netledninger til alle apparater. Netledninger har jeg selv lavet af løs kabel, Schuko stik & løse apparatstik.

Kablet fik jeg til 75.- per m., Schuko stikene til 42.- stk. & apparatstikkene gav jeg cirka 20.- stk. for.

Alt i alt syntes jeg det blev en overkommelig udgift.

Hvad så med effekten af projektet? Her kan jeg meddele at investeringen er det hele værd. Min kærreste var den første der bemærkede en forbedring, og det inden anlægget overhovedet blev tændt. Hun råbte på mig da hun tændte fjernsynet, fordi billedet var blevet bedre sagde hun. Det var det, før havde vi en smule støj hvilket nu var HELT væk, samt at farverne og skarpheden var blevet bedre.

Herefter blev anlægget tændt, som flere herinde har nævnt bliver lydbilledet større i alle dimensioner, og mikrodetaljer trædder bedre frem.

Da jeg har lavet flere ændringer på en gang kan jeg selvfølgelig ikke sige hvilken ændring der haft den største effekt, men kun at det færdige projekt har været det hele værd.

Chevy

Mit Surround
Til top Vis Chevy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chevy Besøg Chevy's Websted

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 December 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

hvis det skal ind i væggen (fx mures inde) så husk det skal være godkendt dertil, og alle andre kabler skal også være godkendt til FAST installation, dvs kabler der føder en stikk. og lign. Og husk at følge fabrikantens anvisninger, dvs MAX 2,5mm2 i en Fuga stikkontakt.

Kablet SKAL så have en GUL/GRØN jord leder, og som nævnt tidligere BØR det have en lysblå nulleder.

men et skærmet 2,5mm2 er mer end rigeligt vil jeg mene!!

Hvor bor du?? i lejlighed eller hus og er det i byen eller landet?? for er det en lejlighed i byen, så deler du stigeledning med resten af opgangen eller ihvertfald en del af de andre lejligheder

er det på landet?? for så har du muligvis kun en 210V ved din tavl, an på hvor tæt du ligger på en transformer station, for 207V i forsyningspunktet (din gravsten, eller rettere din stikkledningssikring) er acceptabelt mht spændingskvalitet fra forsyningsselskabet....

og er det i et tætbebyggede område kan det være du deler stikledn. sikring med din Nabo....

Det jeg vil ind på er, at det KAN have meget lidt af sige, så først ville jeg prøve med et alm 2,5mm2 evt løs over gulvet også høre om der er nogen forskel, er der det jamen så klø på, hvis ikke, jamen så har du sparet en del.

har du forresten undersøgt om der overhovedet er plads til en gruppe mere og om HPFIet er stort nok?? 

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Chevy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 December 2004 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Hvis det er mig du skriver til så er det jo allerede udført.

Jeg bor i eget hus, og har lige fået lagt ny stikledning ind, ja egentligt er alt nyt, fordi Trefor lige har laget den sidste luftledning ned, og det var ved mit hus. Så man kan sige at alt er blevet nyt helt fra nærmeste store skab, dvs. ca 1000m nyt kabel er blevet gravet ned.

Chevy

Mit Surround
Til top Vis Chevy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chevy Besøg Chevy's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Tonyax, må man bruge kabler med solide ledere som tilledning? Jeg mener det ikke...

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 December 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

www.RSonline.dk sælger os til private.. man skal bare ringe til dem
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 11 December 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Tonyax, må man bruge kabler med solide ledere som tilledning? Jeg mener det ikke...

Man MÅ ikke bruke kabler med solide ledere, flertrådede leder da også strøm. De gjør det bare ikke like godt...

Forøvrig; 2,5mm tilførselskabel er tilstrekkelig for moderate forsterkere, større sluttrinn profiterer på / behøver større tverrsnitt.  Ut fra forsterker derimot bør kablene være tykkere da spenningen er betydelig lavere. Her er audio-bransjen som hele virkelig faret vild.

Mvh.  RS

Til top Vis PaleRider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PaleRider

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

PaleRider skrev:

Man MÅ ikke bruke kabler med solide ledere, flertrådede leder da også strøm. De gjør det bare ikke like godt...

Det vil sige du anbefaler folk at gøre noget der er ulovligt?

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 11 December 2004 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Til Sven Palvig.

Der er ingen tvivl om at 2,5 kvt. er nok, derfra og videre op vil være at skyde gråspurve med kanoner.

Med hensyn til at trække kablet, så kan det som jeg ser det - trækkes i kabelkasse eller hæftes op med bøjler, kabler trækkes jo løst på kryds og tværs alle steder i nutidens byggeri -men det ved de der hvor du køber det.

Hvis du gennemfører det fra måler, vil du ikke kunne kende dit anlæg, du får så meget mere musikalitet og ro. Om du bor det enen elelr det andet sted, så vil det altid hjælpe at få separeret din strøm fra resten af dine apperater i huset, det er prøvet indtil flere gange. Men selvfølgelig er der noget der er mere optimalt end andet, herunder nybyggede forsyninger - selv har jeg en strøm imellem 222 og 228 volt. Men det er jo forholdsvis let at måle sig frem til.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

PaleRider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 11 December 2004 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
PaleRider skrev:

Det vil sige du anbefaler folk at gøre noget der er ulovligt?

- nettopp Sven; og dette gjentar seg til stadighet!        &n bsp;         &n bsp;         &n bsp;         &n bsp;    Min moral er nok ikke videre god

Ellers; 2,5mm nettilførsel er tilstreklkelig for "normale" hjemmeanlegg, men ikke tunge forsterkere.

Mvh.  RS

Til top Vis PaleRider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PaleRider

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003
Sendt: 11 December 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

hehe, kunne være sjovt hvis ens computer også kørte bedre hvis den fik bedre net-kabler :-P *heheh*

Men hvis man bor i et ældre hus ( bygget for 40 år siden ) så skal det nok som i siger trækkes fra el tavlen et sted i huset, men hvad nu hvis kablet som også er lagt ind i huset er noget l**t, så er man jo lige vidt :-S

Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 11 December 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

syska skrev:

hehe, kunne være sjovt hvis ens computer også kørte bedre hvis den fik bedre net-kabler :-P *heheh*

Hej !

Det kunne da være at de digitale tal op føre sig bedre så der opstår fære fejel  man ved jo aldrig det er da et forsøg vær, det kan da være at lyden bliver en tan bædre hvem ved, er der nogen der tør prøve så lad os høre fra jer.

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2004 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

tjaa, ville nu tvivle lidt, men muligheden er der selvf, så synes jeg bare det er mærkeligt at jeg aldrig har hørt om det :-P

Men det er der måske nogle andre der kan give en forklaring på?

// ouT

Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2004 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

syska skrev:

tjaa, ville nu tvivle lidt, men muligheden er der selvf, så synes jeg bare det er mærkeligt at jeg aldrig har hørt om det :-P

Men det er der måske nogle andre der kan give en forklaring på?

// ouT

Fænomenet går på noget der hedder net-impedans. De lærer om det i 9. klasse, så I skal nok komme til det om nogle år.

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2004 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Du lyder jo som en lærer eller noget i den retning.

Håber ikke det er noget alle i 9. klasse læer, for jeg kan sq ikke huske en skid af det dengang jeg gik i 9. klasse

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes