| Forfatter |
|
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniør. Det ved jeg godt du ikke påstår .
Og hvis dine bagHT virker bedst i den højde, er det da super (har du prøvet den anden?). Men grunden til at jeg nævner den anden mulighed er, at Kimr bør prøve begge løsninger og så beslutte, hvad der er den "rigtige" løsning.( den fremgangsmåde er vi vist også enige om ).
Dolby og THX startede med deres anbefalede placering tilbage til den gang, hvor Dolby opfandt dolby prologic, hvor gevinsten (eller mangel på samme) ved en monobagkanal og frekvensområdebegrænset lyd i ørehøjde på bagkanalen bare ville gøre lytteren opmærksom på dens begrænsninger .
Joe Kane (DVE) er videoexpert, ikke lyd, derfor har han også fået assistance fra bla. Dolby til lydsektionen på DVEén ( de anbefaler også dipoler) så det smitter uden tvivl af på afsnittet.
Det er rigtigt, at de fleste manualer anbefaler bagHTérne som hængende højt oppe, men det har absolut også en del med at gøre, at placering af bagHT. i ørehøjde bagtil ikke er særlig praktisk for de fleste kunder ( fylder mere og fare for at gå ind i dem ) - derudover skal de placeres mere præcist, hvis de skal fungerer ordentligt i ørehøjde - så derfor er det en generelt mere sikker anbefaling ( for god virkning) at forslå højt - men vi snakker jo "optimal" placering. Desuden har manualer jo aldrig været særlige korrekte eller præcise - bare for sjov).
HFK har lidt samme problematik,: De er nødt til at give generelle råd, som virker for de fleste og måske en lille smule også at det skal være praktisk/muligt og realistisk for (typisk manden ) at han kan få lov af (typisk konen ),at købe og placerer HTérne i hjemmet - kort sagt salgsbart for andre end kun lige freaksene ( mig/ bla. ). Faktisk kan du også læse det ud af guiden, : "anbefales for små HTér (hensigtmæssigt og praktisk) - store /gulvHt. kan stå på gulvet"
- Det skal også nævnes( bare lige for en god ordens skyld) at jeg har selv været ansat i HFK i en del år og jeg mener at de generelt (stadig)råder godt, men de er nødt til at anbefale mere generelt end kun lige til superentuasiasterne.
Eksempler på kilder, der anbefaler ørehøjde: vist samtlige på Widescreen Review, Audioperfectionist ( Rihardt Hardesty).
Sidst vil jeg også lige nævne, at jeg har absolut prøvet at lave surroundopstillinger med bagHT. i ørehøjde som ikke duede og mange hvor de lød godt,hængende højt oppe. Men mener bare personligt , at hvis "man" kan placerer sine bagHTér "optimalt" (ens længde osv.) vil de give et mere naturligt lydbillede.
Kimr - du må give os en melding om dine erfaringer, når du prøvet dem.
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har mine sidehøjttalere stående i ørehøjde lige nu. Det fungerer ganske fint, men hvis man sidder helt ovre i den ene side af sofa'en, kan man næsten kun høre den ene højttaler spillle, fordi man sidder meget tæt på den.
Jeg havde tænkt mig de skulle længere op at hænge når det hele skal ned i kælderen at stå. Så er ideen, at de skal sidde i 1.8 m højde og så vinkles ned mod lyttepositionen. Det tror jeg er et godt kompromis.
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bent.
Du kan sagtens få lyden af helicopteren til at gå ind over hovedet på dig med bagHtérne i ørehøjde ( ligesåvel som du kan placerer lyde over dine front hT i alm stereo -faktisk både højere - dybere og breddere end de står.
Og hvad ville der så ske, når en bil feks. kører rundt om dig - så vil den jo flyve op over dit hovedet, hver gang den når om til baght ( ved loft/højt på væg montering)
Kimr.
få nogen til at holde dem eller placerer dem på et eller andet ( stand,kasse, olign) i din test situation.
gode demoér:
Matrix: som Bent forslår - fin demo
Dragonheart: - der hvor dragen flyver rundt ( Sean Connery taler )
Star Wars 1: podrace og mange andre scener
fifth elements : hvor Lelo springer ud og politibilen vender - kanon bagkanals panorering.
Danser med ulve: en del scener, men bla. der hvor bisonokserne løber.
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P, det lyder som et fint kompromis __________________ dj
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J., nej bilerne flyver ikke henover hovedet på dig, for filmenes lydspor bliver mikset efter at baghøjttalerne er placeret i ca. 180 cm højde. Prøv at placere dine baghøjttalere i den rigtige højde, så vil du forstå hvad jeg mener.
__________________ Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bent
he, he, de er skam placeret i den rigtige højde ( og ja - jeg har haft prøvet at placerer mine egne, andres, og en masse jeg har solgt, og nogle som jeg lånt også på væg,loft,gulv,stands i div højder ) jeg har gudhjælpemig også prøvet alaskens typer - tradionelle, dipoler,bipolar, tripol,osv. - dog ikke horn)
men nej, jeg forstår ikke hvad du mener.
Og jeg er ikke enig i, at film altid bliver mixet med henblik på at bagHTérne er i 180 cm højde .
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 02:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Det er heller ikke nemt at høre hvad der er rigtigt eller forkert. En bil kan eksempelvis også godt køre med et forkert dæktryk, men kører naturligvis bedst med det korrekte dæktryk.

__________________ Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 07:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
| - Det skal også nævnes( bare lige for en god ordens skyld) at jeg har selv været ansat i HFK i en del år og jeg mener at de generelt (stadig)råder godt, men de er nødt til at anbefale mere generelt end kun lige til superentuasiasterne. |
|
|
Det er også derfor jeg råder kimr til at starte 'efter bogen', ikke for at fornærme ham (håber jeg ikke jeg gør ) men han virker ikke som en superentusiast. Men som en person uden de store surround erfaringer, der søger et råd hvor han ikke går helt galt i byen!
D.J. skrev:
| Eksempler på kilder, der anbefaler ørehøjde: vist samtlige på Widescreen Review, Audioperfectionist ( Rihardt Hardesty). |
|
|
Så lærte jeg det  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
-=HYP=- Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej kimr
Hvis du stadig er i tvivel , hvor højt de skal hænge , så kan du evt. sætte en lille krog op i loftet , over det sted , hvor højtalerene skal hænge.
krogen skal være så tæt på vægen som muligt , for at højtaleren ligger tæt op ad muren.
Hæng så højtalerne op i en snor , og så kan du ændre på højtalerenes højde v.h.a. snoren , og du slipper for at bore x antal huller i vægen.
Når du så har fundet den højde du er tilfredsmed , så er det frem med murboret  __________________ Mvh
Martin Jørgensen
H/K AVR 8500
H/K DVD 30
Rega Planet
Loewe Xelos
Dali 850
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniør
Jeg tror ikke, at nogen er ude på at fornærme - for ikke at sige forvirre kimr, vi forsøger jo bare alle at råde ham på bedste vis og naturligt nok, er der mange forskellige meninger - det er jo det dejlige ved den her hobby, vi kan blive ved at snakke løs og nogen gange får man nogle gode fif eller lærer noget nyt og det er da fedt .
jeg er faktisk enig med dig i at højt på væggen er et godt udgangspunkt ( størst sikkerhed for et rimeligt resultat ), men Kimr eftersøgte det "optimale" og det mener jeg personligt er bagHT placeret i ørehøjde ( og lige så langt væk som front,center og side) , det er ikke valgt ud fra hvad High-endnørderne skriver/anbefaler ( selv om det da kan bekræfte ens egen holdning) ,men ubestridt ud fra, hvad jeg selv har prøvet/erfaret i gennem tiden + en sund logisk tankegang (forhåbentlig ).
Det gode ved alle (vores) råd er, at man/Kimr kan selv vælge, om han vil følge dem .
hyp´s forslag er da en god ide, det vil give kim mulighed for at prøve mange placeringer nemt.
bent, angående dæktryk, som er vi da helt enige - biler kører bedst med korrekte dæktryk (bare irriterende at det ændrer sig efter om det er vinter/sommer og bilen er hårdt lastet eller ej ) med hensyn til surround/hifi, så har jeg den (personlige ) holdning, at fordi nogle filmstudier (ja, jeg ved godt nogle af dem hænger bagHT op) indgår nogle forskellige kompromier (feks. pladshensyn - praktisk osv. ) gør det det ikke "rigtigt" og jeg behøver ikke indgå de samme kompromier ( men sikkert nogle andre ..........feks. konehensyn
hun synes, jeg spiller for højt i ny og næ).
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kyhn
Tror du, at der er en kur mod vores audio/videoholics . eller må vi alle bare nøjes med at nedtrappe i forskellige perioder af vores liv . Feks. ved bryllupper (tillykke til dem ) , familieforøgelser ( Ingeniøren,undertegnede og andre) periodiske økonomiske kriser ( os alle ) osv.
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej desværre er det uhelbredeligt, men man kan ved høj dosis af underholdning dagligt, minimere symtomerne. 
|
| Til top |
|
| |
Mads Doss Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig i at placere højtalerne over lytteposition. Lydsporene bliver mixet med udgangspunkt i at baghøjtalerne sidder i 1,80m højde. Jeg har selv placeret baghøjtalerne ca 6-10 cm højere end fronthøjtalerne som er i lyttehøjde. Desuden er surround-back højtalerne løftet op under lofter (ca 2 m) af praktiske årsager, men også for at give et større lydbillede, de er selvfølgelig vinklet ned mod lytte positionen. Ørerne har svært ved at retningsbestemme lyde bagud, derfor har jeg forsøgt at gøre lydscenen så stor som mulig, fremfor at kunne høre præcist hvor lyden kommer fra. Jeg er træt af at kunne høre, hvor højtalerne er placeret, så hellere en difus lyd at foretrække. En helt anden ting er at jeg har placeret en center højtaler både over og under læredet, netop af samme årsager, men den snak kan vi ta' i en anden tråd... __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 09 December 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ja spændende dialog!
Jeg har gennem årene prøvet forskellige placeringer af baghøjttalere og for den sags skyld også fronthøjttalere.
Jeg har desuden arbejdet som "løsarbejder" i HFK i et par år tidligere og derigennem også hørt og eksperimenteret en masse.
Der er altid hensyn at tage og det vil selvfølgelig altid spille ind. De fleste har ikke de placeringsmuligheder de optimalt kunne ønske sig.
Personligt tror jeg på ørehøjde, direkte lyd, ca. 50-60 graders "spredning" -faktisk ligesom fronthøjttalere. Det er blot min mening, som dog er bygget på en masse tests.
Jeg kan henvise til Widescreen Review reference system som god kilde og inspiration, hvis det er "det optimale" man går efter.
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
|
så har jeg den (personlige ) holdning, at fordi nogle filmstudier (ja, jeg ved godt nogle af dem hænger bagHT op) indgår nogle forskellige kompromier (feks. pladshensyn - praktisk osv. ) gør det det ikke "rigtigt" og jeg behøver ikke indgå de samme kompromier ( men sikkert nogle andre ..........feks. konehensyn
hun synes, jeg spiller for højt i ny og næ).
|
|
|
Jeg tror ikke at du skal regne med at filmstudierne behøver at gå på kompromis, de har jo hverken skrigende unger eller en hysterisk hustru rendende rundt. __________________ Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hm, det har jeg heller ikke , og mit rum bruges ikke af 20 forskellige personer med hver deres job og preferencer, samtidig med jeg skal IKKE tage hensyn til om folk kan gå ind mine HT. eller ej. Jeg har heller ikke stoppet al muligt andet ligegyldigt (for mig, ikke dem) elektronisk grej (billedmixere osv. - hvad det nu hedder ) ind i rummet og kan målrette mit rum og akustik til mest naturtro lyd og ikke til, hvad der dækker "bedst"/jævnt i en biograf med 100-1000 personer.
Men en interessant ting nævner du, Bent, nemlig at det kunne være interessant at høre fra nogen som arbejder i et filmstudie eller kommer der tit, så vi kunne høre lidt mere om deres betingelser og kompromier - er der nogen, som gør det ????? herinde??
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg arbejder ikke i lydstudier, men har en stor grænseflade til dem, da jeg udvikler studie monitorer til primært surround opsætninger.
Man skal passe på med at sammenligne lyden mixet til biograferne med lyden mixed til dvden, da de ikke nødvendigvis er ens.
Se bl.a. http://www.micasamm.com/newsite/ og se på hans billeder samt udgivelser.

Før film udkommer på dvd bliver de tilpasset mediet, også lyden. Nogle benytter sig af et "biograf setup" andre af ITU775 setup'et.
Min erfaring siger mig at biograf setup'et benyttes for at gøre sweet spottet så stort som muligt, så flest mulige publikum opnår en vis form for rum virkning i lyden. Stort dejligt og diffust.
ITU'en er mere egoistisk, da sweetspot er noget mindre, men mere rummelig, detaljeret og præcis.
Har man pladsen og rummet vil jeg helt klart anbefale itu fremfor biograf setup'et.
|
| Til top |
|
| |
D.J. Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kanon, med en melding fra nogen som er relateret til studieverden (da jeg personlig gerne vil høre mere om dine erfaringer - måske et andet link!?).
Det jeg kan læse mig til( og se ud af, hvad udstyr,de bruger) og se på diverse opstillinger er at mange studier feks. på HT-siden tit vælger aktive modeller fra feks. M&K,Genelec -sikkert for at spare plads / tilslutningsenkelhed og sikkert også andre grunde. Rackmonterede og blæserkølede udstyr for at spare plads og minimere varmeudvikling.
Tak for linket - Jeg kan se, at de også kører med bagHT i ørehøjde - og ikke 180cm!! - Dette gælder faktisk samtlige af deres opstillinger. .
__________________ dj
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 10 December 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal bare passe på å ha nok avstand til bakhøytaleren. Jeg har feks kun 50cm fra sofaen til veggen. Jeg har forsøkt med gulvstående højtalere, forsøkte at vinkle de i forskjellige retninger uten at det hjalp. Det ble aldri noen surround effekt, hørtes bare ut som 2 højtalere som stod ved siden av sofaen og spillte :) De beste resultatene har jeg fått med flate (Dali Trio og Suite Rear) højtalere montert ca 160cm opp på veggen.
|
| Til top |
|
| |