| Forfatter |
|
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 02:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannik skrev:
Det ved jeg faktisk ikke. Mit umiddelbare bud ville ligge en del over pentiums. Fik engang at vide i FONA , at man skulle doble hastighederne på en PC for at ramme det der svarer til en MAC, men altså ved ikke lige hvor meget FONA har styr på sådant noget. |
|
|
Du skal ikke regne kan regne med en faktor 2 i forhold til Intel. Og slet ikke med en G4 processor, som er ved at være en ældre sag. Du får ikke mere computer for pengene ved at købe en Apple snare tværtimod. Den nye G5 processor er måske sammenlignelig i performence/hertz som en Athlon. Denne Mac mini er mere i størrelses ordenen som en low end PC med en Intel Celeron.
|
| Til top |
|
| |
Jannik Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 595
|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 06:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej nej, men ud fra FONA samtalen, fik jeg bare den fornemmelse at MAC'en var bedre ed PC'en, hvis man kiggede på samme hastigheder. En grund til at man ikke kan sammenligne er vel også at programmerne er bygget forskelligt til hvert styresystem?
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er man tvunget til at købe Mac Mini på Apple's danske hjemmeside? Eller har man andre muligheder? Kan de f.eks. købes i Tyskland?
Mvh. JBL
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannik skrev:
| Nej nej, men ud fra FONA samtalen, fik jeg bare den fornemmelse at MAC'en var bedre ed PC'en, hvis man kiggede på samme hastigheder. En grund til at man ikke kan sammenligne er vel også at programmerne er bygget forskelligt til hvert styresystem? |
|
|
Det er nemlig rigtigt. Man ser jo også nogle performance tests falder ud til Apple (IBM) andre til Intel afhængig af hvad man tester med. Og for at forvirre yderligere er mange MAC med dual processor.
Min post lyd måske også lidt negativ hvilket ikke var menigen. Det var bare hvis man forventer at den store Mini Mac (1.42) performer som en Pentium 2.8 så tror jeg man bliver skuffet.
|
| Til top |
|
| |
Jannik Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 595
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL Ti-5000 skrev:
|
Er man tvunget til at købe Mac Mini på Apple's danske hjemmeside? Eller har man andre muligheder? Kan de f.eks. købes i Tyskland?
Mvh. JBL
|
|
|
Jeg er næsten sikker på at nogle enkelte FONA butikker sidder inde med dem inden marts. Office Line på åboulevarden ville umiddelbart været det sted jeg ville købe den, da de er en såkaldt apple store og udelukkende handler med apple, dvs. de ved hvad de taler om.
http://officeline.dk
|
| Til top |
|
| |
Stefan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 54
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille introduktion til forskellen på G4 processoren og intels cpu'er:
http://www.esm.psu.edu/Faculty/Gray/graphics/movies/
mhz_myth_320f.mov
Det kan selvfølgelig være svært at sammenligne forskellige cpu'er,
når de ikke opererer i samme styresystem, men den G4 processor
som sidder i mini'en er altså langt kraftigere end en celeron
processor. Alt efter hvor godt et program er skrevet til MacOSX, vil
en G4 ofte give samme ydelse som en pentium 4 med op til den
dobbelte clockfrekvens - det er i hvert fald min egen erfaring, og jeg
har både mac og pc maskiner.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvis Apple siger så må det jo være sandt.
Her er nogle tests lavet af PCWorld. Her slår en Athlon 3200+ og en Intel 3.2 selv Apples 2 processor 2.0 G5 64 bit (hvad koster sådan en 20.000?) på nogle test. En Apple 1.8-GHz G5 blive slået grundigt af Intel 3.2 og AMD 3200+ (2 GHz).
pcworld
|
| Til top |
|
| |
Stefan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 54
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Videoen var mest for en sjov indgangsvinkel til emnet.. for selvfølgelig er deres oplæg langt fra objektivt.
Min sammenligning går mest på min egen erfaring med Mac's kontra PC'er, da det da i hvert fald er til at stole på - og her mener jeg ikke at jeg har kørt kunstige benchmarks, men mere hvor intiitivt og hurtigt selve systemets brugerflade og programmer føles.
Angående andres benchmarks, så er her også et par sider, men igen er det svært at spå om motiverne bag testen.
http://www.barefeats.com/g5op.html
http://www.barefeats.com/pentium4.html
Med hensyn til mini'en, så kan dette projekt måske være interessant, for dem som ønsker at bruge den som en mediehub:
http://mrzippy.org.uk/macmediacenter/index.php
|
| Til top |
|
| |
ePiFaNT Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
For fjernbetjening kan man jo investere i
Salling
Clicker som bruker Blåtann-mobiltelefonen din til å styre
dvd-spilleren, iTunes, osv osv.
|
| Til top |
|
| |
Guldberg Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 231
|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er også en rimlig lang tråd på avsforum.com om mini mac som htpc for de interesserede
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige for at ribbe op i det her emne igen
er der nogen her inde der har erfaringer med brug af MAC mini som HTPC? eller bare media center?
Jeg kan se på edbpriser at man kan få den for ca 4k for den lille og det er da en overkommelig pris synes jeg.
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
clasu Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004
Status: Offline Indlæg: 144
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
der kører et projekt på www.centerstageproject.com hvor de er ved at lave et stykke htpc software til mac'en. Men minien har jo flere små problemer. Det er ikke verdens hurtigste maskine, så high definition er udelukket. Den har ikke en digital lydudgang, så digital surround skal klares med extra hardware. Diskpladsen i 4000,- versionen er kun 40gb. Så der skal nok også en ekstern disk på. Så begynder løsningen at blegne en smule i mine øjne.
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 13 Maj 2005 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
clasu skrev:
| der kører et projekt på www.centerstageproject.com hvor de er ved at lave et stykke htpc software til mac'en. Men minien har jo flere små problemer. Det er ikke verdens hurtigste maskine, så high definition er udelukket. Den har ikke en digital lydudgang, så digital surround skal klares med extra hardware. Diskpladsen i 4000,- versionen er kun 40gb. Så der skal nok også en ekstern disk på. Så begynder løsningen at blegne en smule i mine øjne. |
|
|
Præcis...!!!
|
| Til top |
|
| |
danflo Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 22 Maj 2005 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan også gøre som jeg gjorde.
1. Installere en backend-server med knoppmyth
2. Installere Mythtv frontend til MacOsx på mac mini. ( http://www.whpress.com/mythtv/)
3. Sætte et usb lydkort til mac mini, f.eks. M-audio transit som klarer ac3 passthrough.
4. Nyde Tv, film mv. på sit LCD-tv via DVI.
Mvh
Daniel || som arbejder på at få Mythtv at køre på Debian for ppc...
|
| Til top |
|
| |
Zaps Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2005
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 23 Maj 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RHV14 Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 22 April 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kom en NY MAC MINI med INTEL CORE processor. Den har fået digital lydudgang og fjernbetjening. Apple skifter her i 2006 alle deres computer
ud med nye processor fra intel. Det betyder også, at man nu kan installere BÅDE mac OSX og Windows XP på en mac-computer (kun de nye) og
test viser rent faktisk at mac køre hurtiger XP end tilsvarende PC-computer  Man har altså muligheden for at købe en mac-computer og stadig
kunne bruge de pc-programmer som ikke findes i mac-versioner. Så har man jo også mulighed for at afprøve dette rigtig flotte, intuitive og
driftsikre styresystem. NB: der findes p.t. ingen vira o.lig. som kan hakkes ind på mac-styresystemmet. Har selv haft mac i rigtig mange år, og
aldrig haft en eneste virus, toiansk hest eller spy-ware. Tag den BILL GATES
Prøv at se på http://www.apple.com/dk/switch/
eller brugegrupperne www.macnyt.dk og www.mediamac.dk. (de 2 største og mest brugte mac-forumer)
John
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 22 April 2006 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
RHV14 skrev:
|
NB: der findes p.t. ingen vira o.lig. som kan hakkes ind på mac-styresystemmet. Har selv haft mac i rigtig mange år, og aldrig haft en eneste virus, toiansk hest eller spy-ware. Tag den BILL GATES
|
|
|
Det stemmer da ikke ovens med hvad jeg læste i avisen, og hvad der står i dette link: http://www.symantec.com/region/dk/resources/macintosh.html
|
| Til top |
|
| |
Gyzzo Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 22 April 2006 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, men det stemmer overens med virkeligheden. Der er stadigvæk ikke nogen reel risiko for at blive smittet med virus.
Symantec lever af at sælge antivirusprogrammer, så dem betragter jeg langt fra som værende objektive.
Læs eksempelvis: http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=13472
|
| Til top |
|
| |
law! Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 26 April 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den nye Intel Mac Mini virker som en rigtig god HTPC. Den medfølger faktisk et stykke software, Front Row, til afspilning af DVD, musik, fotos, videoer, samt en fjernbetjening til at styre det med. Der er digitale udgange til både billede og lyd. Den skulle være kraftig nok til at afspille 1080p (i hvertfald dual core modellen). Og så har den jo en god størrelse, et udseende man kan være bekendt i en stue og så larmer den ikke.
Til afspilning af film i diverse formater, er VLC ganske fint. Man behøver ikke at installere ekstra codecs. Bare hente VLC, trække ikonet hen i program mappen og dobbeltklikke.
Jeg kender dog ikke til noget komplet HTPC software, der både kan bruges til en TV tuner, musik, DVD osv. Men fx elgato laver TV tunere og software som kan bruges, hvis man vil se TV på Mac'en.
Jeg har selv en 17" Powerbook og bruger Front Row m. Salling Clicker og en mobiltlf. som fjernbetjening. Det er lige nu min eneste kilde til afspilning af film og musik. Jeg har tænkt mig at købe en projektor på et tidspunkt, og der skal det helt sikkert også være en mac, der skal styre det. Det bliver nok bare min barbære som lige kan sættes til, når der skal ses film eller høres musik. Men det kunne da være fedt at have en mac mini til at sidde der fast, så det var lidt mere bekvemt og man ikke behøvede at løfte en bærbar hen og sætte den til anlægget osv.
Gyzzo: Den artikel virker ikke særlig troværdig
fx: "Macintosh lider også under funktionsfejl i Internet Explorer eller Outlook Express. "
Så vidt jeg ved findes Outlook Express ikke til Mac OS X. Man kunne engang få Internet Explorer til Mac, men den er ikke supporteret mere.
Desuden taler artiklen om at man er sårbar, hvis man kører Windows på sin Mac. Selvfølgelig er man det, men så skal man bare lade være med at køre Windows. Pointen er jo at OS X er mere sikkert end Windows.
Der findes ikke virus til Mac OS X. Måske kommer det en dag, det er ikke et 100% sikkert system. Men stadig meget mere sikkert end Windows og der er stadig 0 virus til OS X og 1000-vis til Windows.
Der kommer nogle gange fejlagtige artikler frem om at der er kommet en virus til OS X, men de har vist sig ikke at være virus. Fx har der været et "trojansk hest" der gjorde skade, men man skulle først downloade programmet, åbne det og indtaste sit administrator password! Det er ikke 100% idiot sikkert. Men det er da rart at systemet er beskyttet og at man skal indtaste administrationspassword for at ændre i de kritiske dele af systemet. Den slags sikkerhed er ikke en del af Windows opbygning.
|
| Til top |
|
| |
JoeConsultant Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 494
|
| Sendt: 05 Maj 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har netop fået min Mac Mini Core Duo. Jeg bruger den som HTPC i stuen. Dvs lige nu har jeg ikke nogen TV-tuner; det venter jeg med at købe til Apple får det integreret i deres Front Row software. Men til film (DVD og på harddisk), musik og fotos er den fantastisk. Den virker lige ud af kassen, sleep mode er problemfri, den siger stort set ikke noget - og så er den jo ganske pæn.
Bruger selv en NAD universal fjernbetjening til Fjernsyn, Receiver og Mac Mini; virker upåklageligt. Har også købt Apples trådløse tastatur og mus og parkeret det ved side af sofaen, så den kan bruges til foto-redigering & publicering.
Varm anbefaling herfra :-)
Jonas
|
| Til top |
|
| |