Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: mac mini (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

Jannik skrev:
Det ved jeg faktisk ikke. Mit umiddelbare bud ville ligge en del over pentiums. Fik engang at vide i FONA , at man skulle doble hastighederne på en PC for at ramme det der svarer til en MAC, men altså ved ikke lige hvor meget FONA har styr på sådant noget.

Du skal ikke regne kan regne med en faktor 2 i forhold til Intel. Og slet ikke med en G4 processor, som er ved at være en ældre sag. Du får ikke mere computer for pengene ved at købe en Apple snare tværtimod. Den nye G5 processor er måske sammenlignelig i performence/hertz som en Athlon. Denne Mac mini er mere i størrelses ordenen som en low end PC med en Intel Celeron.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 06:25 | IP-adresse registreret  

Nej nej, men ud fra FONA samtalen, fik jeg bare den fornemmelse at MAC'en var bedre ed PC'en, hvis man kiggede på samme hastigheder. En grund til at man ikke kan sammenligne er vel også at programmerne er bygget forskelligt til hvert styresystem?
Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 24 Januar 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Er man tvunget til at købe Mac Mini på Apple's danske hjemmeside? Eller har man andre muligheder? Kan de f.eks. købes i Tyskland?

Mvh. JBL

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Jannik skrev:
Nej nej, men ud fra FONA samtalen, fik jeg bare den fornemmelse at MAC'en var bedre ed PC'en, hvis man kiggede på samme hastigheder. En grund til at man ikke kan sammenligne er vel også at programmerne er bygget forskelligt til hvert styresystem?

Det er nemlig rigtigt. Man ser jo også nogle performance tests falder ud til Apple (IBM) andre til Intel afhængig af hvad man tester med. Og for at forvirre yderligere er mange MAC med dual processor.

Min post lyd måske også lidt negativ hvilket ikke var menigen. Det var bare hvis man forventer at den store Mini Mac (1.42) performer som en Pentium 2.8 så tror jeg man bliver skuffet.

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

JBL Ti-5000 skrev:

Er man tvunget til at købe Mac Mini på Apple's danske hjemmeside? Eller har man andre muligheder? Kan de f.eks. købes i Tyskland?

Mvh. JBL

Jeg er næsten sikker på at nogle enkelte FONA butikker sidder inde med dem inden marts. Office Line på åboulevarden ville umiddelbart været det sted jeg ville købe den, da de er en såkaldt apple store og udelukkende handler med apple, dvs. de ved hvad de taler om.

http://officeline.dk

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

Stefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Januar 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

En lille introduktion til forskellen på G4 processoren og intels cpu'er:

http://www.esm.psu.edu/Faculty/Gray/graphics/movies/
mhz_myth_320f.mov

Det kan selvfølgelig være svært at sammenligne forskellige cpu'er,
når de ikke opererer i samme styresystem, men den G4 processor
som sidder i mini'en er altså langt kraftigere end en celeron
processor. Alt efter hvor godt et program er skrevet til MacOSX, vil
en G4 ofte give samme ydelse som en pentium 4 med op til den
dobbelte clockfrekvens - det er i hvert fald min egen erfaring, og jeg
har både mac og pc maskiner.
Til top Vis Stefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stefan

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2005 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Ja hvis Apple siger så må det jo være sandt.

Her er nogle tests lavet af PCWorld. Her slår en Athlon 3200+ og en Intel 3.2 selv Apples 2 processor 2.0 G5 64 bit (hvad koster sådan en 20.000?) på nogle test. En Apple 1.8-GHz G5 blive slået grundigt af Intel 3.2 og AMD 3200+ (2 GHz).

pcworld

Stefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Videoen var mest for en sjov indgangsvinkel til emnet..  for selvfølgelig er deres oplæg langt fra objektivt.

Min sammenligning går mest på min egen erfaring med Mac's kontra PC'er, da det da i hvert fald er til at stole på - og her mener jeg ikke at jeg har kørt kunstige benchmarks, men mere hvor intiitivt og hurtigt selve systemets brugerflade og programmer føles.

Angående andres benchmarks, så er her også et par sider, men igen er det svært at spå om motiverne bag testen.

http://www.barefeats.com/g5op.html

http://www.barefeats.com/pentium4.html

Med hensyn til mini'en, så kan dette projekt måske være interessant, for dem som ønsker at bruge den som en mediehub:

http://mrzippy.org.uk/macmediacenter/index.php

Til top Vis Stefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stefan

ePiFaNT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

For fjernbetjening kan man jo investere i Salling Clicker som bruker Blåtann-mobiltelefonen din til å styre dvd-spilleren, iTunes, osv osv. 
Til top Vis ePiFaNT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ePiFaNT

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Der er også en rimlig lang tråd på avsforum.com om mini mac som htpc for de interesserede
Til top Vis Guldberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldberg

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Lige for at ribbe op i det her emne igen 

er der nogen her inde der har erfaringer med brug af MAC mini som HTPC? eller bare media center?

Jeg kan se på edbpriser at man kan få den for ca 4k for den lille og det er da en overkommelig pris synes jeg.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

clasu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

der kører et projekt på www.centerstageproject.com hvor de er ved at lave et stykke htpc software til mac'en. Men minien har jo flere små problemer. Det er ikke verdens hurtigste maskine, så high definition er udelukket. Den har ikke en digital lydudgang, så digital surround skal klares med extra hardware. Diskpladsen i 4000,- versionen er kun 40gb. Så der skal nok også en ekstern disk på. Så begynder løsningen at blegne en smule i mine øjne.
Til top Vis clasu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clasu

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

clasu skrev:
der kører et projekt på www.centerstageproject.com hvor de er ved at lave et stykke htpc software til mac'en. Men minien har jo flere små problemer. Det er ikke verdens hurtigste maskine, så high definition er udelukket. Den har ikke en digital lydudgang, så digital surround skal klares med extra hardware. Diskpladsen i 4000,- versionen er kun 40gb. Så der skal nok også en ekstern disk på. Så begynder løsningen at blegne en smule i mine øjne.

Præcis...!!!

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

danflo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2003
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Man kan også gøre som jeg gjorde.

1. Installere en backend-server med knoppmyth
2. Installere Mythtv frontend til MacOsx på mac mini. (http://www.whpress.com/mythtv/)
3. Sætte et usb lydkort til mac mini, f.eks. M-audio transit som klarer ac3 passthrough.
4. Nyde Tv, film mv. på sit LCD-tv via DVI.

Mvh

Daniel || som arbejder på at få Mythtv at køre på Debian for ppc...

Til top Vis danflo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danflo

Zaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2005
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har lige "fodet" min mac mini med et Phase 24 FW fra Terratec:

http://xs-sound.dk/data/products/phase24fw/Phase24macmini.jp g

De to ser virkelig cool ud sammen og så lyder Phase 24 FW kanon godt. Det setup kan klart anbefales. 

Til top Vis Zaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zaps

RHV14
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 April 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Der kom en NY MAC MINI med INTEL CORE processor. Den har fået digital lydudgang og fjernbetjening. Apple skifter her i 2006 alle deres computer
ud med nye processor fra intel. Det betyder også, at man nu kan installere BÅDE mac OSX og Windows XP på en mac-computer (kun de nye) og
test viser rent faktisk at mac køre hurtiger XP end tilsvarende PC-computer Man har altså muligheden for at købe en mac-computer og stadig
kunne bruge de pc-programmer som ikke findes i mac-versioner. Så har man jo også mulighed for at afprøve dette rigtig flotte, intuitive og
driftsikre styresystem. NB: der findes p.t. ingen vira o.lig. som kan hakkes ind på mac-styresystemmet.   Har selv haft mac i rigtig mange år, og
aldrig haft en eneste virus, toiansk hest eller spy-ware. Tag den BILL GATES    

Prøv at se på http://www.apple.com/dk/switch/

eller brugegrupperne www.macnyt.dk og www.mediamac.dk. (de 2 største og mest brugte mac-forumer)

John
Til top Vis RHV14's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RHV14

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 22 April 2006 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

RHV14 skrev:

NB: der findes p.t. ingen vira o.lig. som kan hakkes ind på mac-styresystemmet.   Har selv haft mac i rigtig mange år, og
aldrig haft en eneste virus, toiansk hest eller spy-ware. Tag den BILL GATES    

Det stemmer da ikke ovens med hvad jeg læste i avisen, og hvad der står i dette link: http://www.symantec.com/region/dk/resources/macintosh.html

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Gyzzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Sendt: 22 April 2006 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Det stemmer da ikke ovens med hvad jeg læste i avisen, og hvad der står i dette link:
http://www.symantec.com/region/dk/resources/macintosh.html

Nej, men det stemmer overens med virkeligheden. Der er stadigvæk ikke nogen reel risiko for at blive smittet med virus.
Symantec lever af at sælge antivirusprogrammer, så dem betragter jeg langt fra som værende objektive.

Læs eksempelvis: http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=13472
Til top Vis Gyzzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gyzzo Besøg Gyzzo's Websted

law!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Sendt: 26 April 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Den nye Intel Mac Mini virker som en rigtig god HTPC. Den medfølger faktisk et stykke software, Front Row, til afspilning af DVD, musik, fotos, videoer, samt en fjernbetjening til at styre det med. Der er digitale udgange til både billede og lyd. Den skulle være kraftig nok til at afspille 1080p (i hvertfald dual core modellen). Og så har den jo en god størrelse, et udseende man kan være bekendt i en stue og så larmer den ikke.

Til afspilning af film i diverse formater, er VLC ganske fint. Man behøver ikke at installere ekstra codecs. Bare hente VLC, trække ikonet hen i program mappen og dobbeltklikke.

Jeg kender dog ikke til noget komplet HTPC software, der både kan bruges til en TV tuner, musik, DVD osv. Men fx elgato laver TV tunere og software som kan bruges, hvis man vil se TV på Mac'en.

Jeg har selv en 17" Powerbook og bruger Front Row m. Salling Clicker og en mobiltlf. som fjernbetjening. Det er lige nu min eneste kilde til afspilning af film og musik. Jeg har tænkt mig at købe en projektor på et tidspunkt, og der skal det helt sikkert også være en mac, der skal styre det. Det bliver nok bare min barbære som lige kan sættes til, når der skal ses film eller høres musik. Men det kunne da være fedt at have en mac mini til at sidde der fast, så det var lidt mere bekvemt og man ikke behøvede at løfte en bærbar hen og sætte den til anlægget osv.

Gyzzo: Den artikel virker ikke særlig troværdig

fx: "Macintosh lider også under funktionsfejl i Internet Explorer eller Outlook Express. "

Så vidt jeg ved findes Outlook Express ikke til Mac OS X. Man kunne engang få Internet Explorer til Mac, men den er ikke supporteret mere.

Desuden taler artiklen om at man er sårbar, hvis man kører Windows på sin Mac. Selvfølgelig er man det, men så skal man bare lade være med at køre Windows. Pointen er jo at OS X er mere sikkert end Windows.

Der findes ikke virus til Mac OS X. Måske kommer det en dag, det er ikke et 100% sikkert system. Men stadig meget mere sikkert end Windows og der er stadig 0 virus til OS X og 1000-vis til Windows.

Der kommer nogle gange fejlagtige artikler frem om at der er kommet en virus til OS X, men de har vist sig ikke at være virus. Fx har der været et "trojansk hest" der gjorde skade, men man skulle først downloade programmet, åbne det og indtaste sit administrator password! Det er ikke 100% idiot sikkert. Men det er da rart at systemet er beskyttet og at man skal indtaste administrationspassword for at ændre i de kritiske dele af systemet. Den slags sikkerhed er ikke en del af Windows opbygning.
Til top Vis law!'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af law!

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Har netop fået min Mac Mini Core Duo. Jeg bruger den som HTPC i stuen. Dvs lige nu har jeg ikke nogen TV-tuner; det venter jeg med at købe til Apple får det integreret i deres Front Row software. Men til film (DVD og på harddisk), musik og fotos er den fantastisk. Den virker lige ud af kassen, sleep mode er problemfri, den siger stort set ikke noget - og så er den jo ganske pæn.

Bruger selv en NAD universal fjernbetjening til Fjernsyn, Receiver og Mac Mini; virker upåklageligt. Har også købt Apples trådløse tastatur og mus og parkeret det ved side af sofaen, så den kan bruges til foto-redigering & publicering.

Varm anbefaling herfra :-)

Jonas

Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes