Hej Hermed et tip til hvordan man udbedrer dårlig forbindelse internt i højttalerne fra denne serie. Det gælder både Grand/ Grand Diva / Grand Coupe og Grand Vocal.
Her er det en Grand Coupe, der er pillet i:

Og her er synderen. Højttalerterminalerne:

Da jeg købte mine Dali Grand højttalere som brugte, anbefalede Kurt Kubik mig at rense kontaktfladen på delefilteret, der hvor den går imod højttalerterminalerne. Det var åbenbart en kendt fejl, at der kunne være dårlig forbindelse der, og han mente at jeg ville opleve stor forbedring i lyden, hvis jeg gjorde det. Jeg holder normalt på "if it aint broke, don't fix it", så jeg valgte på daværende tidspunkt ikke at gøre noget ved det.
Men efter et par måneder med mine højttalere, begyndte diskanten imidlertid at knase i venstre side. Det var ret tydeligt at der var dårlig forbindelse et eller andet sted i systemet. Mistanken samlede sig naturligvis straks omkring højttalerterminalerne, så jeg pillede basenheden ud, og skruede delefilteret ud. Kontaktfladen blev renset med ståluld, og det hele blev samlet igen. Det er iøvrigt den samme løsning som fabrikken anbefalede mig da jeg ringede og spurgte.
Der var stadig knas i lyden, men jeg kunne godt høre at noget var ændret. Så snakkede jeg med Skruerselv. Han anbefalede at sætte en tandskive imellem delefilter og terminal. Og DET virkede. Der er kommet meget mere niveau i diskanten, og bassen er strammet op. I starten kunne jeg ikke tro at der var så stor forskel, men der var flere numre hvor det var tydeligt at lyden var forandret, så jeg er sikker på det ikke er indbildning. Jeg tror at jeg har spændt den hårdere omkring skiven, end hvis det kun var delefilteret. Det virkede som om det var nemmere at få en fornemmelse af, hvor hårdt de kunne spændes.
Så uanset om du oplever problemer eller ej, er det en nem operation, som jeg vil anbefale alle ejere at gøre.
Montagen vil maksimum tage en time for et sæt.
Det skal du bruge: - 4 stk 8 mm tandskiver pr. højttaler.

Værktøj: - Skruetrækker eller batteriboremaskine med torx nr T-20 bit - Topnøglesæt med hoved str. 13 mm
Pil basenheden ud. Hvis det er en model med to basser, så sidder delefilteret lige ud for højttalerterminalerne bagpå, og du skal derfor pille den basenhed ud, der sidder ud for terminalerne.

Har du problemer med at få løftet enheden ud af kabinettet, så brug evt. en proptrækker ned i skruehullet. DET giver ikke mærker i fineren!

Basenheden er pillet ud. Læg mærke til hvor ledningerne sidder. Rød ledning til rød klemme.

Fjern vattet i bunden. Det ligger bare løst:

Delefilteret er skruet direkte ovenpå terminalerne. Løsn de 4 møtrikker i midten, og delefilteret kan nu løftes op fra klemmerne. Hvis det er en Grand, så sidder der to skruer i toppen af delefilteret, der også skal fjernes. Ved de to skruer, er der to sorte afstandsstykker under delefilteret. Sørg for at de ikke bliver væk, da delefilteret ellers kommer til at sidde skævt bagefter!

Her ses synderen. Der kan være lidt "grumset" omkring hullerne, hvis det er helt galt. Længden af ledningerne gør at man ikke kan trække delefilteret andet end lige lidt udenfor kabinettet. Men det er rigeligt til denne opgave. Rens kontaktfladen omkring de 4 huller med ståluld eller fint sandpapir:

Sæt tandskiverne på terminalerne, som her til højre på billedet:

Monter delefilteret ovenpå terminalerne igen med de medfølgende møtrikker og skiver. Spænd møtrikkerne hårdt. Husk afstandsstykkerne under bunden i Grand højttalerne og de to skruer for enden af delefilteret.

Sæt enheden i igen, og du er nu klar til at spille!

Min Grand Vocal center højttaler havde iøvrigt en anden type forbindelse, så det er garanteret ændret fra fabrikkens side pga. problemer:
Der er simpelthen kobberskiver på begge sider af delefilteret:

Den øverste kobberskive går igennem printet, og er loddet fast til bunden:
 Oversiden af delefilteret fra Coupe'en:

Magneten ser ret heftig ud til diskanten:

Jeg håber det har været informativt. Skriv endelig hvis der er spørgsmål!
|