Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 00:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: tip til Dali Grand ejere! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 26 August 2006 kl. 06:35 | IP-adresse registreret  

David skrev : Jeg måler on-axis, hvorfor jeg også lytter on-axis med højttaleren pegende lige på lytteren. Powerresponse er umuligt at gøre lineær, 

Nej nej! da!.. Ikke umulig!  i højgrad opnåligt.. (du skal bare vide hvordan  )

Off axis responsen siger meget om powerresponsen..  liniaritet og niveau helt op til 18 - 20 Khz. er muligt fra SS 9700 & 9900 og især 6600 det kræver lidt delefilter "teknik" og at man IKKE! skal lytte on axis..

Mine egne ligger faktisk tæt på B&K's idiel kurve 30 grader off axis.. (hvor der også bør lyttes..)

Herved sikres en kanon sprædning lige så.. og at rummet fyldes godt med et stort og realistisk soundstage.. også selv om du ikke sidder precis i et sweet spot.. (det stiller så lidt støre krav til lytterummet)  men se målinger på mit system her inde andetsteds.. og du vil se hvad er opnåligt...

som jeg ser det, da diskanten altid vil sprede bedre end mellemtonen, og ikke ret mange diskanter kan deles så lavt, så powerresponsen bliver helt lineær (at mellemtonen spreder lige så godt som diskanten). Her skal vi et stykke under 2000hz.

Optimal delefrekvensen for en god powerresponse er mellem 1800 og 2200 Hz. med 2kHz. fint imellem som det bedste valg for både 9700 - 9800 & 9900.. (samt ikke mindst den nye 6600)

En SS 8546 som jeg har anvendt meget har en fin off axis response op til 2100 Hz helt ud på 30 grader...

Audiotechs C-quence 5" er endnu bedre og køre fint næsten op til 22 - 2300 Hz. før de begynder at rulle af ved 30 grader. så en deling ved 2 K. sikre at der overhoved ingen toe in skal til ved lytning for at få en liniær frekvensgang og god powerresponse.

Tag eksempelvis den nye 4" Revelator mellemtone, den begynder allerede at falde af omkring 1800hz, hvilket ingen diskanter kan klare hvis de skæres 12db akustisk.

Ak! jo...  jeg har set en 9900 delt ved 1200 Hz. (!)  til en 10" FØRSTE ORDEN! no problem!! aldrig en der er brændt af!..

Scanspeak S2905/970000, som også har dobbeltmagnet kan klar 225w, hvis den skæres 2. ordens ved 2800hz.

Kender en der har tilført en 9700 fuld frq. ved uhæld ved 100W...  svingspolen begyndte at gløde og ryge lidt!! men brændte ikke over.. og enheden lever den dag i dag i bedste velgående og spiller fint.

Har selv delt den 1orden ved 2 kHz. og fyret 125W af fuld power! i et par min. og omkring de 100W. i flere timer.. no problem..

Det er diskanter der kan tåle ufatteligt meget (sålænge signalet er ret og uforvrænget fra en god stabil effektforstærker)

Jeg vil meget gerne låne en Diva og måle en streg på den i både 30-, 45- og 60 grader off-axis, for jeg tror ikke på at den er lineær, for det er den jo overhovedet heller ikke on-axis. Klassisk hængekøje frekvensgang.

Det er korekt!... Diva og Grand er ikke helt liniære og bestemt ikke off axis..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 August 2006 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

@David!

Din facon at tillægge folk motiver på synes jeg er lidt anløben.

Hvis klubben satte prisen op og salget dermed gik i stå, hvorfor tror du ikke lige de blot satte den ned igen, for at få gang i det igen, hvis sagtens kunne.
Tror du det fede er, at sætte prisen så højt, at ingen køber den, så kan alle jo holde fri potentielt og blive rige.
Klubben, Dali og enhver anden virksomhed skal tjene penge, og det gør de ved at købe og producere varer billigere end de sælger dem, præcist som alle andre virksomheder.
Lige mht. Grand, så skal man da være blind for ikke at kunne se, at den var et rismæssigt scoop set i relation til de nuværende modeller. Euphinia løber op i lidt mere, skulle jeg hilse og sige og af lignende produkter kan man jo da bare kigge på f.eks. AV, Vienna m.fl. De ligger alle oppe i de priser, fordi ellers tjener de ingen penge.
Den periode Granderne var på markedet i, kunne vel heller ikke siges at være hifiéns guldalder. der var krisestemning over alt i branchen. Klubben gav drønende underskud ligesom Dali i øvrigt. Nu sælger de TV apparater og tjener masser på SS.

Det jeg siger og mener mht. grand serien er, at der ikke er forsøgt lavet en masse profitoptimerende tiltag på den. Så ville man jo bare genbruge enhederne i hele serien, præcist som alle andre gør det. Men det gjorde man altså ikke, hvis du tæller efterså er der i en serie på 4 modeller lavet 2 diskanter, 1 4" mellemtone enhed, 2 forskellige 6,5" bas/melem enheder og så 1 8" bas. Jeg tror - uden at være sikker, at bassen til Coupé kunne komme fra megaline. Filtrene er også forskellige i opbygning og princip.
Man har været ligeså grundig i Euphonia, men her tager man sig betalt. I det hele taget har Dali altid brugt specielle enheder i deres topmodeller.
Filterkomponenter af andre typer er blevet testet i Grand, der blev holdt fast vd de oprindelige. Alle skal jo klart vurdere om en indsats også står mål med udbyttet. Se f.eks. SA Master serien, hvor de hælder for flere tusinde kroner NO kabel i HTén uden noget som helst udbytte. Man kan for de samme penge udvikle enheder, hvor udbyttet er langt højere. Den vurdering skal alle på et tidspunkt igennem.

De enheder du bruger on axis er tænkt til anderledes brug. Miju er inde på det, det er ekstremt vigtigt, at få den indirekte lyd til at ligne den direkte så meget som muligt, ellers bliver det meget svært at få ordentlig 3D.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 26 August 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

David skrev : Jeg måler on-axis, hvorfor jeg også lytter on-axis med højttaleren pegende lige på lytteren. Powerresponse er umuligt at gøre lineær, 

Off axis responsen siger meget om powerresponsen..  liniaritet og niveau helt op til 18 - 20 Khz. er muligt fra SS 9700 & 9900 og især 6600 det kræver lidt delefilter "teknik" og at man IKKE! skal lytte on axis..  [Qoute]

Ok, det er min fejl, jeg var lidt for hurtig. Jegkan ikke dele diskanten så lavt, at powerresponsen bliver lineær, og at diskanten samtidig lyder godt. Hvorfor skal man ikke lytte on axis, det burde ikke være et problem uanset hvad?

[qoute]

Optimal delefrekvensen for en god powerresponse er mellem 1800 og 2200 Hz. med 2kHz. fint imellem som det bedste valg for både 9700 - 9800 & 9900.. (samt ikke mindst den nye 6600)

En SS 8546 som jeg har anvendt meget har en fin off axis response op til 2100 Hz helt ud på 30 grader...

Audiotechs C-quence 5" er endnu bedre og køre fint næsten op til 22 - 2300 Hz. før de begynder at rulle af ved 30 grader. så en deling ved 2 K. sikre at der overhoved ingen toe in skal til ved lytning for at få en liniær frekvensgang og god powerresponse.

[qoute]

Jeg ved godt, at det kan lade sig gøre i teorien, men de gange jeg har forsøgt, synes jeg, at diskanten lyder presset, ved at den klemmer musikken, når man deler så lavt. Mine erfaringer siger, at man skal over 2500hz, og gerne 3000hz, men her er det svært at finde en bas/mellemtone, der lyder godt...

Men du har da givet mig lidt blod på tanden til at prøve igen... Eneste anke, er at det bliver dyrt som bare fanden i komponenter - spolen på bas/mellemtonen ender nok omkring 3mH, og kondensatoren på diskanten over 10uF...

[qoute=MIJU]

Ak! jo...  jeg har set en 9900 delt ved 1200 Hz. (!)  til en 10" FØRSTE ORDEN! no problem!! aldrig en der er brændt af!..

[qoute]

Det kan jeg ikke forestille mig har lydt godt, hvis man bare skruede en lille smule op. Nu arbejder jeg altid med 2. ordens Linkwitz-Riley, altså 12 db, men det er akustisk, som oftest kan realiseres 1. ordens elektrisk. Det giver ikke særlig god beskyttelse af enhederne, når man kun skærer 1.ordens elektrisk. Så hellere sige op i røven med Powerresponse, spare 3-10 komponenter i filteret, og dele højere. Det er min politik... Men som nævnt før, jeg vil prøve at sænke delefrekvensen, og give det en ny chance...

[Qoute=miju]

Kender en der har tilført en 9700 fuld frq. ved uhæld ved 100W...  svingspolen begyndte at gløde og ryge lidt!! men brændte ikke over.. og enheden lever den dag i dag i bedste velgående og spiller fint.

Har selv delt den 1orden ved 2 kHz. og fyret 125W af fuld power! i et par min. og omkring de 100W. i flere timer.. no problem..

Det er diskanter der kan tåle ufatteligt meget (sålænge signalet er ret og uforvrænget fra en god stabil effektforstærker)

[qoute]

Det tror jeg gerne, men har du prøvet at dele højt? Det giver en helt anden upresset lyd i mine ører.

[qoute=miju]

[Qoute]

My point excatly! Jeg vil stadigvæk gerne låne en, for at måle på den, så vi kan få be- eller afkræftet alle de historier om Grand-serien. Jeg tror overhovedet ikke på nogen af dem, men bøjer mig i skam i støvet, skulle det forholde sig sådan, at de både er lineære on- og off axis, har lineær impedans over 100hz, samt at der sidder special enheder i, som ingen andre kan lave filtre til...

mvh.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 August 2006 kl. 06:14 | IP-adresse registreret  

David skrev:
miju skrev:

Off axis responsen siger meget om powerresponsen..  liniaritet og niveau helt op til 18 - 20 Khz. er muligt fra SS 9700 & 9900 og især 6600 det kræver lidt delefilter "teknik" og at man IKKE! skal lytte on axis..  [Qoute]

Ok, det er min fejl, jeg var lidt for hurtig. Jegkan ikke dele diskanten så lavt, at powerresponsen bliver lineær, og at diskanten samtidig lyder godt. Hvorfor skal man ikke lytte on axis, det burde ikke være et problem uanset hvad?

Man skal lytte of axis (lille eller ingen toe in) fordi at med en liniær powerresponse, så vil man ellers få en for massiv øvre mid og en noget markant og lidt løftet top.

15 - 20 grader off axis er frq. liniær og omkring de 30 grader har man så B&K's idiel kurve..

Sådan har jeg lavet mine.

Der kan man faktisk sidde 3 - 4 personer i lyttepositionen og alle få et næsten optimalt perspektiv og stereo, samt lyden falder i langt mindre grad sammen, hvis man bevæger sig rundt i rummet, står op eller sidder ned på gulvet.. (på mine sker der ingen ændring i lyden hvis du rejser dig op fra lyttepositionen  eller sætter dig helt ned på gulvet eller sidder lidt til siden som tilfældet hvis man sidder tre i en sofa. man kan faktisk gå helt hen i mellem højtalerne uden at lyden bliver væsentlig ringere.

Lyttevinduet er stort og perspektivet åbner helt op og får ganske enkelt rummet til at forsvinde, samt højtalerne forsvinder helt i lydbilledet..

Og det er her en god poverresponse og off axis sprædning spiller ind..

[qoute]

[qoute]

Jeg ved godt, at det kan lade sig gøre i teorien, men de gange jeg har forsøgt, synes jeg, at diskanten lyder presset, ved at den klemmer musikken, når man deler så lavt. Mine erfaringer siger, at man skal over 2500hz, og gerne 3000hz, men her er det svært at finde en bas/mellemtone, der lyder godt...

Der er stort set ingen 6½" der spiller optimalt over 2,5 kHz. og de fleste bør deles ved max 2,2 kHz. optimalt er faktisk 2 kHz. (selv den 5" jeg anvender har det bedst omkring 2,1 kHz.)

Det forunderlige ved SS 9700 & 9900 diskanterne er netop at de faktisk kan deles helt ned under 2 kHz. uden problemer  og jeg har erfaring med 1 orden der lyder ganske uanstrængt og upresset helt ned til netop 2,1 kHz. under her  ved eks. 1800 Hz. eller laver vil jeg dog tilråde 2 orden.

Men du har da givet mig lidt blod på tanden til at prøve igen... Eneste anke, er at det bliver dyrt som bare fanden i komponenter - spolen på bas/mellemtonen ender nok omkring 3mH, og kondensatoren på diskanten over 10uF...

Bruger du 4 ohm udgaverne???

De eneste jeg vil anbefale at dele 1 orden og eller lavere end 2,2 kHz. er 9700 - 9800 - 9900 og 6600

[qoute=MIJU]

[qoute]

Det kan jeg ikke forestille mig har lydt godt, hvis man bare skruede en lille smule op.

Neee   det lød underligt sage hen.. begge enheder fik tilført fuld frq.  men det var under en tilspildning, så der gik alligevel lidt før hqan opfattede at der da måtte være noget galt..

Nu arbejder jeg altid med 2. ordens Linkwitz-Riley, altså 12 db,

Disse er reelt også de bedste filtre.. 

Jeg køre med første orden lige nu..(12 db. akustisk)  men har altid før anvendt 2 orden (24 db, akustisk) eneste grund til 1 orden er at de enheder jeg nu har kan mestre det som få eller ingen andre jeg har prøvet. (når første orden først fungere og enhederne tillader det så er det klart bedre lydende på næsten alle punkter)

men det er akustisk, som oftest kan realiseres 1. ordens elektrisk. Det giver ikke særlig god beskyttelse af enhederne, når man kun skærer 1.ordens elektrisk.

De behøver ik beskyttelse udover en LCR til at tage egen resonansen på diskanten, sålæange man bliver over 2,1 kHz. så kan du faktisk spille så højt enhederne kan klare..

Har haft mine 118W. /300W. i "bund" på mit system.. fuld udstyrinng, og uden forvrængning fra enhederne.. det var djævelsk højt! men de klarede det i fin stil. (det gjorde amp.'ene også)

Så hellere sige op i røven med Powerresponse, spare 3-10 komponenter i filteret, og dele højere. Det er min politik... Men som nævnt før, jeg vil prøve at sænke delefrekvensen, og give det en ny chance...

Ja prøv at leje lidt med det.. men jeg anbefaler et impedans korektions led der virker fra 400 til 6400 Hz. det yder faktisk en smule beskyttelse omkring fs. for diskantens vedkommende.

[Qoute=miju]

[qoute]

Det tror jeg gerne, men har du prøvet at dele højt? Det giver en helt anden upresset lyd i mine ører.

Ja.. jeg tror jeg har forsøgt at dele fra 1200 til 5000Hz. gennem tiderne...  har kun fundet få enheder (mellemtone enheder) der lyder godt nok til det... sååå...

[qoute=miju]

[Qoute]

My point excatly! Jeg vil stadigvæk gerne låne en, for at måle på den, så vi kan få be- eller afkræftet alle de historier om Grand-serien. Jeg tror overhovedet ikke på nogen af dem, men bøjer mig i skam i støvet, skulle det forholde sig sådan, at de både er lineære on- og off axis, har lineær impedans over 100hz, samt at der sidder special enheder i, som ingen andre kan lave filtre til...

Har et par dobbelmagnet "9700" Diva Diskanter, der er faktisk ganske gode..

De ryger i mit system nu, da jeg faktisk lige har solgt 6600 diskanterne (de skal bruges i en højtaler jeg har levet til en der vil ha denne tilspillet, og klar til brug, har allerede et par tilspillede 5" C-Quencer jeg skaffede brugt til formålet, (DEM! jeg selv har vil jeg sgu ikke af med da de er ekstrem længe om at lyde godt, meget længere end diskanten og meget mere ulidlige at høre på imens!!)  så nu skal jeg ud og købe nye og spille et nyt sæt 3004/6600 til igen... og det gider jeg ik at høre på så mens de står på og de stor og bliver "blødet op" en ca. 3 - 400 timer mindst !...

Så bruger jeg enten de gamle Diva diskanter eller de orginelle standard 9700 jeg har nogle tilspillede sæt liggende af (og eller siddende i en reserve højtaler)

mvh.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 27 August 2006 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Må jeg ikke godt opfordre folk til at droppe farverne, og i stedet citere korrekt? I Miju's sidste indlæg kan jeg simpelthen ikke se hvad han har skrevet.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 August 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Skulle lige til at sige det samme, det "bedste" i denne tråd er citatteknikken eller mangel på samme, man har ingen som helst anelse om hvem der skriver hvad.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 August 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Det skal sgu da heller ikke være alt for nemt!...   doven'e kale!!!..   

Sjovt nok så har jeg aldrig problemer med at følge selv de mest kulørte tråde? og finder det hverken problematisk eller iriterende og ej hellre uforståligt / ulæseligt eller særligt vanskeligt at følge og forstå.

Pice of cake!...

(Måske er "nogle" bedre til at overskue og læse / tyde samt opfatte end andre??)

mvh.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 August 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Må jeg ikke godt opfordre folk til at droppe farverne, og i stedet citere korrekt? I Miju's sidste indlæg kan jeg simpelthen ikke se hvad han har skrevet.

Jesper Juul skrev:
Skulle lige til at sige det samme, det "bedste" i denne tråd er citatteknikken eller mangel på samme, man har ingen som helst anelse om hvem der skriver hvad.

I har nok bare det samme sarte sind som jeg har...

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 27 August 2006 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Det med farverne bliver måske heldigvis en ting der kommer til at tilhøre fortiden, hvis næste redaktionsmøde går som jeg håber.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=24272

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 August 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Det med farverne bliver måske heldigvis en ting der kommer til at tilhøre fortiden, hvis næste redaktionsmøde går som jeg håber.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=24272

Jeg håber med!
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 28 August 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
David skrev:
miju skrev:

Man skal lytte of axis (lille eller ingen toe in) fordi at med en liniær powerresponse, så vil man ellers få en for massiv øvre mid og en noget markant og lidt løftet top.

15 - 20 grader off axis er frq. liniær og omkring de 30 grader har man så B&K's idiel kurve..

Sådan har jeg lavet mine.

Der kan man faktisk sidde 3 - 4 personer i lyttepositionen og alle få et næsten optimalt perspektiv og stereo, samt lyden falder i langt mindre grad sammen, hvis man bevæger sig rundt i rummet, står op eller sidder ned på gulvet.. (på mine sker der ingen ændring i lyden hvis du rejser dig op fra lyttepositionen  eller sætter dig helt ned på gulvet eller sidder lidt til siden som tilfældet hvis man sidder tre i en sofa. man kan faktisk gå helt hen i mellem højtalerne uden at lyden bliver væsentlig ringere.

Lyttevinduet er stort og perspektivet åbner helt op og får ganske enkelt rummet til at forsvinde, samt højtalerne forsvinder helt i lydbilledet..

Og det er her en god poverresponse og off axis sprædning spiller ind..

[qoute]

[qoute]

Der er stort set ingen 6½" der spiller optimalt over 2,5 kHz. og de fleste bør deles ved max 2,2 kHz. optimalt er faktisk 2 kHz. (selv den 5" jeg anvender har det bedst omkring 2,1 kHz.)

Det forunderlige ved SS 9700 & 9900 diskanterne er netop at de faktisk kan deles helt ned under 2 kHz. uden problemer  og jeg har erfaring med 1 orden der lyder ganske uanstrængt og upresset helt ned til netop 2,1 kHz. under her  ved eks. 1800 Hz. eller laver vil jeg dog tilråde 2 orden.

Bruger du 4 ohm udgaverne???

De eneste jeg vil anbefale at dele 1 orden og eller lavere end 2,2 kHz. er 9700 - 9800 - 9900 og 6600

[qoute=MIJU]

[qoute]

Det kan jeg ikke forestille mig har lydt godt, hvis man bare skruede en lille smule op.

Neee   det lød underligt sage hen.. begge enheder fik tilført fuld frq.  men det var under en tilspildning, så der gik alligevel lidt før hqan opfattede at der da måtte være noget galt..

Nu arbejder jeg altid med 2. ordens Linkwitz-Riley, altså 12 db,

Disse er reelt også de bedste filtre.. 

Jeg køre med første orden lige nu..(12 db. akustisk)  men har altid før anvendt 2 orden (24 db, akustisk) eneste grund til 1 orden er at de enheder jeg nu har kan mestre det som få eller ingen andre jeg har prøvet. (når første orden først fungere og enhederne tillader det så er det klart bedre lydende på næsten alle punkter)

men det er akustisk, som oftest kan realiseres 1. ordens elektrisk. Det giver ikke særlig god beskyttelse af enhederne, når man kun skærer 1.ordens elektrisk.

De behøver ik beskyttelse udover en LCR til at tage egen resonansen på diskanten, sålæange man bliver over 2,1 kHz. så kan du faktisk spille så højt enhederne kan klare..

Har haft mine 118W. /300W. i "bund" på mit system.. fuld udstyrinng, og uden forvrængning fra enhederne.. det var djævelsk højt! men de klarede det i fin stil. (det gjorde amp.'ene også)

Så hellere sige op i røven med Powerresponse, spare 3-10 komponenter i filteret, og dele højere. Det er min politik... Men som nævnt før, jeg vil prøve at sænke delefrekvensen, og give det en ny chance...

Ja prøv at leje lidt med det.. men jeg anbefaler et impedans korektions led der virker fra 400 til 6400 Hz. det yder faktisk en smule beskyttelse omkring fs. for diskantens vedkommende.

[Qoute=miju]

[qoute]

Ja.. jeg tror jeg har forsøgt at dele fra 1200 til 5000Hz. gennem tiderne...  har kun fundet få enheder (mellemtone enheder) der lyder godt nok til det... sååå...

[qoute=miju]

[Qoute]

Har et par dobbelmagnet "9700" Diva Diskanter, der er faktisk ganske gode..

De ryger i mit system nu, da jeg faktisk lige har solgt 6600 diskanterne (de skal bruges i en højtaler jeg har levet til en der vil ha denne tilspillet, og klar til brug, har allerede et par tilspillede 5" C-Quencer jeg skaffede brugt til formålet, (DEM! jeg selv har vil jeg sgu ikke af med da de er ekstrem længe om at lyde godt, meget længere end diskanten og meget mere ulidlige at høre på imens!!)  så nu skal jeg ud og købe nye og spille et nyt sæt 3004/6600 til igen... og det gider jeg ik at høre på så mens de står på og de stor og bliver "blødet op" en ca. 3 - 400 timer mindst !...

Så bruger jeg enten de gamle Diva diskanter eller de orginelle standard 9700 jeg har nogle tilspillede sæt liggende af (og eller siddende i en reserve højtaler)

mvh.

Som her sagt så har jeg et par Dali Diva diskenter liggende.

Som en lille side ting til dette her så kan jeg fortælle følgende vedrørende dette og disse.

De er faktisk isat mine højtelere nu, da jeg har solgt de 6600 jeg havde før og skal nu til at købe et nyt par og tilspille disse, hvilket tager godt 3 - 400 timer, grunden er at en jeg sku lave en højtaler til med disse monteret, ønskede et par klare til at spille uden tilspilning tid, så jeg ofrede mine egne, havde heldigvis et par tilspillede bas/mellemtoner liggende, så dette var faktisk et godt tidspunkt at "støve "Diva" diskanterne af..  jeg har haft dem en del år nu i "rode kassen" /skabet, (jeg har også et par oprindlige originelle "standard" 9700 liggende)

Og efter en kontrol måling, et par justeringer, endnu et par målinger samt lidt lytten, her et døgns tid faldt det faktisk på plads, og denne intigrere nu perfekt med mellemtonen, faktisk var den meget nemt at intigrere og at arbejde med.. (forskellen i filter løsning på denne og standard 9700 er marginal men alligevel nødvendig hvor lille den end er for et optimalt og sublimt resultat og ikke bare et ok resultat) det gik faktisk forbavsende nemt og hurtigt!... (nemmere end jeg ellers havde "frygtet")

Hvad er så den lydmæssige forskel på denne og en standard 9700 (og den nye 6600?)

"Diva varianten" virker mere tilbageholdende og knap så luftig som standard 9700

Dette ved første lyt. (men det snyder lidt)

Det skal nemelig vise sig at faktisk er opløsningen, detaljeringen og dynamikken fuldt ud på højde med den oprindlige 9700 (hvis ikke bedre) også udstrækningen opefter samt ambiance og luft fejler på ingen måde noget.

Men hvorfor virkede den knap så åben, JO! fordi den ikke i samme omfang gør opmærksom på sig selv og diskant som et toneområde for sig, den intigrere langt mere smooth med mid. og gør ikke opmærksom på sig selv, den er der bare i det omfang den skal være der.

De oprindlige 9700 har en tendens til at over 6 -8 kHz. at træde i "karakter" og give en hvis imponator effekt og imponerende preformance, MEN! denne er ikke helt korekt i sammenligning.

I direkte sammenligning så virker det som om at de alm. 9700 lidt lever deres eget liv over 6 - 8 Khz. hvor "diva modellerne" falder ind og bliver en extension af mellemtonen uendeligt opefter.

Nice...  skal lytte mere på dem når jeg alligevel har dem, jeg har længe arbejdet udelukkende med 9900 og for at få denne til at spille optimalt, dette da jeg har hørt den spille bedre end de andre 9000 modeller Diva inc. men den er svær at integrere 100% optimalt, så det har taget noget tid, men det lykkeds til sidst.

Er DEN så bedre end Diva 9700? egentlig ikke anderledes på nogle punkter men begge er gode.. må konstater at Diva modellerne er bedre end standard og lige så gode som 9900, og endda meget nemmere at have med at gøre samt faktisk en anelse mere homogene..

I forhold til 9900 mangler der lidt niveau eller luft opefter, MEN! denne har dog vist sig at være en smule kunstig, hvad der fik mig til at skifte til de nye 6600 der foruden at række højre op og faktisk REELT! være mere luftige i toppen på en korrekt måde, er nemmere at arbejde med og intigrere langt nemmer og bedre end faktisk både 9700 og 9900.

6600 har samme fornemmelse af at "bare" være en forlængelse uendeligt opefter af mellemtonen og at ikke gøre opmærksom på sig selv, den er der bare og gør hvad den skal og ikke mere eller mindre.

I forhold til Diva modellen har 6600 mere frekvens udstrækning opefter og en smule mere luft og frigjorthed..(men faktisk ikke noget man umidelbart bemærker andet end med SACD afspillere og skiver)  lidt finere og skarpt skårende detaljer er dem umidelbare forskel (men her taler vi om VIRKELIG småtings afdelingen.. men den er altså en smule mere "rigtig" og ubegrænset... hvad man ogsp betaler ganske dyrt for..

Konklutionen er at 6600 klart er en vinder og en smule bedre, den føre med marginaler over Diva dobbelmagnet versionen af 9700, og begge disse er noget mere "rigtige" og velintigrerbare end de andre standard modeller...

Jeg skal klart have en 6600 igen hurtigst muligt.

Men indtil da vil jeg faktisk anvende "Diva" modellen klart fremfor den alm. 9700

Så jeg må "give" cm3 det klap på skuldren, at den diskant han har faktisk er rigtig fornem.. nok noget af det bedste ScanSpeak har frembragt (faktisk kan jeg bedre lide den frem for de nye 7000 & 7100 som får lamme tæsk af 6600! og ikke mindst Diva modellen der spiller langt mere behageligt og "rigtigt" end de to.. (de er prøvet og forkastet til fordel for 6600 og når den gamle Diva diskant er så god at den gør sog pænt sammen med 6600 så vil denne også være bedre end 7000 "serien"  de der "O ring" dikanter kan de godt beholde!!...  DUER IKKE! hverken Vifa eller SS.

Har iøvrigt haft et sæt bas/mid. også fra Diva inde og vende, som jeg fortalte tidligere, disse er dog "forkastet" igen da de langt overgås af C-Quenze enhederne, i både dynamik, hurtighed og opløsning samt ikke mindst evnen til at kunne summeres liniært og spille ganske ufarvet og korrekt, de var muligvis state of the art for 10 - 15 år siden, men ikke længere.. så disse er forlængst smidt i en og anden konstruktion og klimter nu vidre et og andet sted, og det gør de faktisk ganske fornuftigt og bedre end det meste andet skrammel man ellers kan støde på, både nyt og gammelt..  men et par lettere modeficerede 8546-00 samt selvfølgelig 18H52 viste sig dog med alt tydlighed værende deres over "mænd" (dog er de bedre til bas end disse to.. men mid.?? nooot!!! og i min konstruktion skal de heller ikke spille bas noge af dem, det magter så små enheder ikke uden at "amputere" musikken ved anklerne.)

Mener at de var en sjov blanding af Vifa og ScanSpeak, ikke set andetsteds ellers.. ganske interasante og ikke uden muligheder, og med gode egenskaber, dog som sagt gjort for mit vedkommende uinterasante af nye enheder, bedre til mine formål.

Diva er faktisk en rigtig god og velspillende højtaler og ikke helt "ved siden af"...  men den VAR! og er dog nu overgået af andet.. bare synd hvis de der har dem ikke rigtigt er åbene for at finde ud af dette.. men ok er man tilfreds med det "niveau" de levere så er det helt ok jo... og all respekt! det er stadig alt til trods et ganske højt nineau.. (men ok.. vil man helt til tops!?? såååå...)

Det samme kan siges om Grand...  glimrende højtalere og til hvad de kan fås til nu brugt, får man jo ikke meget der matcher..  kan man stille sig tilfreds med det? så er de klart et hit!...

De har da min respekt! ISÆR! diskanterne!.... (bedre finder man næsten ikke i "million" højtalere!)

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 August 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Som her sagt så har jeg et par Dali Diva diskenter liggende.

Som en lille side ting til dette her så kan jeg fortælle følgende vedrørende dette og disse.

De er faktisk isat mine højtelere nu, da jeg har solgt de 6600 jeg havde før og skal nu til at købe et nyt par og tilspille disse, hvilket tager godt 3 - 400 timer, grunden er at en jeg sku lave en højtaler til med disse monteret, ønskede et par klare til at spille uden tilspilning tid, så jeg ofrede mine egne, havde heldigvis et par tilspillede bas/mellemtoner liggende, så dette var faktisk et godt tidspunkt at "støve "Diva" diskanterne af..  jeg har haft dem en del år nu i "rode kassen" /skabet, (jeg har også et par oprindlige originelle "standard" 9700 liggende)

Og efter en kontrol måling, et par justeringer, endnu et par målinger samt lidt lytten, her et døgns tid faldt det faktisk på plads, og denne intigrere nu perfekt med mellemtonen, faktisk var den meget nemt at intigrere og at arbejde med.. (forskellen i filter løsning på denne og standard 9700 er marginal men alligevel nødvendig hvor lille den end er for et optimalt og sublimt resultat og ikke bare et ok resultat) det gik faktisk forbavsende nemt og hurtigt!... (nemmere end jeg ellers havde "frygtet")

Hvad er så den lydmæssige forskel på denne og en standard 9700 (og den nye 6600?)

"Diva varianten" virker mere tilbageholdende og knap så luftig som standard 9700

Dette ved første lyt. (men det snyder lidt)

Det skal nemelig vise sig at faktisk er opløsningen, detaljeringen og dynamikken fuldt ud på højde med den oprindlige 9700 (hvis ikke bedre) også udstrækningen opefter samt ambiance og luft fejler på ingen måde noget.

Men hvorfor virkede den knap så åben, JO! fordi den ikke i samme omfang gør opmærksom på sig selv og diskant som et toneområde for sig, den intigrere langt mere smooth med mid. og gør ikke opmærksom på sig selv, den er der bare i det omfang den skal være der.

De oprindlige 9700 har en tendens til at over 6 -8 kHz. at træde i "karakter" og give en hvis imponator effekt og imponerende preformance, MEN! denne er ikke helt korekt i sammenligning.

I direkte sammenligning så virker det som om at de alm. 9700 lidt lever deres eget liv over 6 - 8 Khz. hvor "diva modellerne" falder ind og bliver en extension af mellemtonen uendeligt opefter.

Nice...  skal lytte mere på dem når jeg alligevel har dem, jeg har længe arbejdet udelukkende med 9900 og for at få denne til at spille optimalt, dette da jeg har hørt den spille bedre end de andre 9000 modeller Diva inc. men den er svær at integrere 100% optimalt, så det har taget noget tid, men det lykkeds til sidst.

Er DEN så bedre end Diva 9700? egentlig ikke anderledes på nogle punkter men begge er gode.. må konstater at Diva modellerne er bedre end standard og lige så gode som 9900, og endda meget nemmere at have med at gøre samt faktisk en anelse mere homogene..

I forhold til 9900 mangler der lidt niveau eller luft opefter, MEN! denne har dog vist sig at være en smule kunstig, hvad der fik mig til at skifte til de nye 6600 der foruden at række højre op og faktisk REELT! være mere luftige i toppen på en korrekt måde, er nemmere at arbejde med og intigrere langt nemmer og bedre end faktisk både 9700 og 9900.

6600 har samme fornemmelse af at "bare" være en forlængelse uendeligt opefter af mellemtonen og at ikke gøre opmærksom på sig selv, den er der bare og gør hvad den skal og ikke mere eller mindre.

I forhold til Diva modellen har 6600 mere frekvens udstrækning opefter og en smule mere luft og frigjorthed..(men faktisk ikke noget man umidelbart bemærker andet end med SACD afspillere og skiver)  lidt finere og skarpt skårende detaljer er dem umidelbare forskel (men her taler vi om VIRKELIG småtings afdelingen.. men den er altså en smule mere "rigtig" og ubegrænset... hvad man ogsp betaler ganske dyrt for..

Konklutionen er at 6600 klart er en vinder og en smule bedre, den føre med marginaler over Diva dobbelmagnet versionen af 9700, og begge disse er noget mere "rigtige" og velintigrerbare end de andre standard modeller...

Jeg skal klart have en 6600 igen hurtigst muligt.

Men indtil da vil jeg faktisk anvende "Diva" modellen klart fremfor den alm. 9700

Så jeg må "give" cm3 det klap på skuldren, at den diskant han har faktisk er rigtig fornem.. nok noget af det bedste ScanSpeak har frembragt (faktisk kan jeg bedre lide den frem for de nye 7000 & 7100 som får lamme tæsk af 6600! og ikke mindst Diva modellen der spiller langt mere behageligt og "rigtigt" end de to.. (de er prøvet og forkastet til fordel for 6600 og når den gamle Diva diskant er så god at den gør sog pænt sammen med 6600 så vil denne også være bedre end 7000 "serien"  de der "O ring" dikanter kan de godt beholde!!...  DUER IKKE! hverken Vifa eller SS.

Har iøvrigt haft et sæt bas/mid. også fra Diva inde og vende, som jeg fortalte tidligere, disse er dog "forkastet" igen da de langt overgås af C-Quenze enhederne, i både dynamik, hurtighed og opløsning samt ikke mindst evnen til at kunne summeres liniært og spille ganske ufarvet og korrekt, de var muligvis state of the art for 10 - 15 år siden, men ikke længere.. så disse er forlængst smidt i en og anden konstruktion og klimter nu vidre et og andet sted, og det gør de faktisk ganske fornuftigt og bedre end det meste andet skrammel man ellers kan støde på, både nyt og gammelt..  men et par lettere modeficerede 8546-00 samt selvfølgelig 18H52 viste sig dog med alt tydlighed værende deres over "mænd" (dog er de bedre til bas end disse to.. men mid.?? nooot!!! og i min konstruktion skal de heller ikke spille bas noge af dem, det magter så små enheder ikke uden at "amputere" musikken ved anklerne.)

Mener at de var en sjov blanding af Vifa og ScanSpeak, ikke set andetsteds ellers.. ganske interasante og ikke uden muligheder, og med gode egenskaber, dog som sagt gjort for mit vedkommende uinterasante af nye enheder, bedre til mine formål.

Diva er faktisk en rigtig god og velspillende højtaler og ikke helt "ved siden af"...  men den VAR! og er dog nu overgået af andet.. bare synd hvis de der har dem ikke rigtigt er åbene for at finde ud af dette.. men ok er man tilfreds med det "niveau" de levere så er det helt ok jo... og all respekt! det er stadig alt til trods et ganske højt nineau.. (men ok.. vil man helt til tops!?? såååå...)

Det samme kan siges om Grand...  glimrende højtalere og til hvad de kan fås til nu brugt, får man jo ikke meget der matcher..  kan man stille sig tilfreds med det? så er de klart et hit!...

De har da min respekt! ISÆR! diskanterne!.... (bedre finder man næsten ikke i "million" højtalere!)

mvh.

Jamen det lyder faktisk lidt sjovt, at du skulle finde behag i Diva diskanterne.
Du har jo sådan set altid holdt meget af den "sprødhed" et par 99000 leverer. Det kaldes også forvrængning. Men lad det nu være.
Det jeg synes er lidt sjovt i dit indlæg er dine kommentarer omkring C-Quence enhederne fra Audio Technology.
Jeg ved faktisk udmærket hvad det er der fortryller ved de enheder. Faktisk har B&W lidt af det samme i en del modeller. De hårde materialer giver nemlig en fornemmelse af dynamik og kraft langt ud over det man umiddelbart får ud af f.eks. enheder fra en Diva. Sagen er bare, at det intet har med dynamik at gøre. Det er lydtryk og transientgengivelse der her er tale om. Faktisk havde jeg lidt af oplevelsen i en installation på Louisiana her til sommer, hvor en kunstner har lavet en lydinstallation med 12 stk. B&W htére i et bestemt mønster. Den virkelige saft og kraft der kommer fra den mellemtone de leverer er imponerende. Men det er og bliver et båt fra enhederne.
Dynamik er nemlig slet ikke det forhold. Dynamik opleves ved, at der sker noget ved helt svage niveauer og vel at mærke med ganske selvfølgelig klarhed. Det kan AT enhederne bare ikke. De er dimensioneret til kraftige lydtryk, store membranudsving og heftige effekter. der skal masser af energi til at få dem i sving. Det skal der ikke til Diva enhederne, de er der med det samme. Det resulterer da også til nogle lidt skæge observationer nogen gange. F.eks. får de fat i utallige små klik og faseskift mellem numrene på langt de fleste CD skiver. Det har jeg simpelthen aldrig hørt fra andre højttalere. De får ikke omsat den slags småsignaler til andet end varme og tab i ophæng m.m. Hertil høre AT enhederne tydeligt. Ellers er det blot den måde de altid bliver brugt på.
Men jeg er for så vidt enig i, at de kan sige et monster båt, som Diva enhederne ikke kan hamle op med, ligesom jeg tror der er så megen håndbremse i dem, så de kan sluge uhyrlige effekter uden klipning.
Det er med andre ord et helt andet princip og et helt andet tankesæt der ligger til grund for konstruktionerne af de pågældende enheder.
Jeg vil også tro, at du vil opleve Diva basserne som tynde og udmagrede, præcist som det meste LC udstyr opfører sig her hos mig.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 30 August 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Jamen det lyder faktisk lidt sjovt, at du skulle finde behag i Diva diskanterne.

Jaaa.. de gør det rigtig godt!...

Du har jo sådan set altid holdt meget af den "sprødhed" et par 99000 leverer.

De er rigtig gode! man skal dog fjerne bagkammert på dem og erstatte det med et noget støre fyldt med ægte uld og en lille "udluftnings" ventil... så spiller de for alvor...  (ellers kan de lyde lidt skingere i det) det samme gør sig faktisk gældende på 9700

Det kaldes også forvrængning. Men lad det nu være.

He he... pjatrøv med dig! en måling viser ikke mere forvrængning end der er på de Diva diskanter jeg har!....  prøv ikke at løbe om hjørner med ufunderede påstande til en der ved bedre! og har videnskablige facts lidt mere på det rene her!.. 

Det jeg synes er lidt sjovt i dit indlæg er dine kommentarer omkring C-Quence enhederne fra Audio Technology.
Jeg ved faktisk udmærket hvad det er der fortryller ved de enheder. Faktisk har B&W lidt af det samme i en del modeller.

Uha! medmindre man laver et og andet f**kup i delefiltret, så kan du på ingen måde smmenligne hvad man kan få ud af et par C-Quence og så B&W's underlige mellemtone!....

De hårde materialer giver nemlig en fornemmelse af dynamik og kraft langt ud over det man umiddelbart får ud af f.eks. enheder fra en Diva. Sagen er bare, at det intet har med dynamik at gøre. Det er lydtryk og transientgengivelse der her er tale om.

Lydtryk har ik noget med det at gøre... de er hurtige, neuanceret og dynamiske ved alle lydtryk! (styret ordentligt i et lukket kammer og med et ordentligt velfungerende delefilter)

Faktisk havde jeg lidt af oplevelsen i en installation på Louisiana her til sommer, hvor en kunstner har lavet en lydinstallation med 12 stk. B&W htére i et bestemt mønster. Den virkelige saft og kraft der kommer fra den mellemtone de leverer er imponerende. Men det er og bliver et båt fra enhederne.

Meget muligt! men B&W's gumpetunge gengivelse høre slet ikke hjemme i en sammenligning med hvad et par C-Q kan!...

Dynamik er nemlig slet ikke det forhold. Dynamik opleves ved, at der sker noget ved helt svage niveauer og vel at mærke med ganske selvfølgelig klarhed. Det kan AT enhederne bare ikke.

Wrong!! jeg ved sgu ikke hvilke klamphug konstruktioner du har hørt dem i for at få denne totale misvisende opfattelse..??? (du må sgu se og få din røv til klippeskæret her ude og høre hvordan det skal gøres, for det er åbenbart ikke noget Jyderne kan finde ud af? hvis du ikke har hørt disse enheder kick ass!!!)

De er dimensioneret til kraftige lydtryk, store membranudsving og heftige effekter. der skal masser af energi til at få dem i sving.

Igen helt forkert! de er ganske følsomme (89 db.) og lukker iøvrigt fint op ved selv den mindste tilførsel.. de spiller precis lige så godt lavt som drønende højt...  så igen en påstand uden hold IRL.

Det skal der ikke til Diva enhederne, de er der med det samme.

De sluger sgu mere effekt en CQ. enhederne gør for at sige det samme!...  (det er prøvet, hørt / oplevet og målt!)

Det resulterer da også til nogle lidt skæge observationer nogen gange. F.eks. får de fat i utallige små klik og faseskift mellem numrene på langt de fleste CD skiver. Det har jeg simpelthen aldrig hørt fra andre højttalere.

Sådant tager jeg da som en selvfølge at kunne høre! ellers er der da noget galt et og andet sted!?

De får ikke omsat den slags småsignaler til andet end varme og tab i ophæng m.m. Hertil høre AT enhederne tydeligt.

Wron again!!

Ellers er det blot den måde de altid bliver brugt på.

Det er nok HER! hunden er begravet!...  tror du tænker på nlandtandet Eben?? (måske knap så kompotente DIY. sammenbiks du muligvis er rendt ind i??)

Brugt rigtigt og med ret filter mm. så skal du se (høre) ting og sager!

Men jeg er for så vidt enig i, at de kan sige et monster båt, som Diva enhederne ikke kan hamle op med, ligesom jeg tror der er så megen håndbremse i dem, så de kan sluge uhyrlige effekter uden klipning.

Der er god "bræmse" i dem, men kun der og når de ikke skal sige noget!...

Det er med andre ord et helt andet princip og et helt andet tankesæt der ligger til grund for konstruktionerne af de pågældende enheder.

Ja.. sikkert.. sådant er der jo såmange løsninger..

Jeg vil også tro, at du vil opleve Diva basserne som tynde og udmagrede,

Nej faktisk ikke... pænt fyldige og med et strejf af varme, og en behagelig organisk klang,  fin opløsning og neuancering, ganske hurtige og dynamiske (men ikke helt i samme grad som CQ.)

En smule farvende mod det mørke, eller nærmere varme i en lidt for lun grad i forhold til hvad jeg mener er det "rigtige" de gør et ganske godt job vil jeg sige... (i de sammenhænge jeg har eksperimenteret med dem kunne jeg da klart genkende klangen og egenskaerne fra Diva det fornægter sig ikke..)  men de er ikke hurtige og velopløste nok samt en anelse for "varme" for at være neutrale nok til at de duer i mine øre... (men det er i højregrad en smags sag end det er en kvalitets sag.. bortset fra opløsningen og hurtigheden, netop det at starte og stoppe på micro sek. her kom Diva enhederne til "kort") 

præcist som det meste LC udstyr opfører sig her hos mig.

Nu har jeg jo heller ikke standard Lc grej... dette er jo et godt grundlag for noget brugbart.. men der skal altså doktoreres lidt i det før det foruden opløsning, dynamik, og renhed mm. også får krop og sjæl med i ligningen!... off the shelf... JA! så er det lidt lyst og en anelse tyndt i klangen..

Men som sagt det er der råd for... (jeg anbefaler ikke Lc grej til plug 'n' play mennesker!)

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 August 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Miju
Hmm!

Nu er det så jeg godt kunne tænke mig at vide, hvordan du lige måler forvrængning på en højttalerenhed?
Kunne du ikke beskrive måleopstillingen i detaljer og evt. smide et par fotos af den?
Alle sidder spændte og venter.

Nu har gengivelse ved lave niveauer jo ikke rigtigt noget med lydtryk som funktion af tilført spænding at gøre i den forstand, så ville horn og CW højttalere jo være verdens bedste. Det jeg omtaler er evnen til at omsætte variationer i den tilførte energi til trykvariationer. Både ophængets træghed, membran og svinspolens vægt og hertil den magnetiske træghed arbejder hårdt og brutalt imod, at sådan en C-Quence enhed skulle kunne nuancere ved svage niveauer. I et lukket kabinet er jeg tilbøjelig til helt at miste troen på det helt.
I mine ører er det en polyprutbåtter, som kan lave et farligt spektakel og ikke ret meget andet, men det kan den til gengæld. Derfor går den for at være vældig dynamisk.

I øvrigt synes jeg da du skal passe på med at være alt for kritisk overfor f.eks. B&W. Jeg mener oprigtigt, at de er verdensmestre i at kontrollere båttet i hårde membraner. Faktisk har de vel drejet båttet lige derhen hvor de gerne vil have det, og hvor folk flest ønsker det, såfremt de kun har 10-30 min. i en forretning. Det er et ikke helt uvæsentligt kunststykke og i øvrigt et bevis på, at de er 100% klar over hvad det er de gør.

Og så en mørk Diva??????
Jeg tror der er en del der nok mangler lidt uddybning her.
Skulle man beskylde den for noget, ville det være en lille bitte tipper mod det slanke.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 31 August 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Miju
Hmm!

Nu er det så jeg godt kunne tænke mig at vide, hvordan du lige måler forvrængning på en højttalerenhed?
Kunne du ikke beskrive måleopstillingen i detaljer og evt. smide et par fotos af den?
Alle sidder spændte og venter.

Skal se om jeg kan få min "måle" mand til at finde nogle målinger frem på hans pc. (hvis de stadig ligger der?)

Nu har gengivelse ved lave niveauer jo ikke rigtigt noget med lydtryk som funktion af tilført spænding at gøre i den forstand, så ville horn og CW højttalere jo være verdens bedste. Det jeg omtaler er evnen til at omsætte variationer i den tilførte energi til trykvariationer. Både ophængets træghed, membran og svinspolens vægt og hertil den magnetiske træghed arbejder hårdt og brutalt imod, at sådan en C-Quence enhed skulle kunne nuancere ved svage niveauer.

Men DET KAN DEN!...  grundet rå motor kraft!.. og unikt design..

I et lukket kabinet er jeg tilbøjelig til helt at miste troen på det helt.

Netop i et "lukket" kablinet! (dog med akustisk ventil)

I mine ører er det en polyprutbåtter, som kan lave et farligt spektakel og ikke ret meget andet, men det kan den til gengæld. Derfor går den for at være vældig dynamisk.

Du har aldrig hørt den i et "ordentligt" system!.. derfor bilder du dig dette ind!..

I øvrigt synes jeg da du skal passe på med at være alt for kritisk overfor f.eks. B&W. Jeg mener oprigtigt, at de er verdensmestre i at kontrollere båttet i hårde membraner.

ja men det kan de da!... den lyder bare ikke helt som jeg vil mene og opfatte som "rigtigt" men jeg kan da godt lide og har altid godt kunne lide B&W (pånær deres bas systemer der er lidt for meget sjask!  se bare 801 med en 15" i BASREFLEKS!?? det kan bare ikke lade sig gøre og slippe godt fra det!... )

Faktisk har de vel drejet båttet lige derhen hvor de gerne vil have det, og hvor folk flest ønsker det, såfremt de kun har 10-30 min. i en forretning. Det er et ikke helt uvæsentligt kunststykke og i øvrigt et bevis på, at de er 100% klar over hvad det er de gør.

Jaaa... det kan man jo sige..

Og så en mørk Diva??????

Nu snakker jeg om en enskildt enhed! ikke hele højtaleren...

Jeg tror der er en del der nok mangler lidt uddybning her.

Mørk / varm.. tjaaa. man kan kalde det meget..  ja måske er en uddybning på sin plads..

Som mid. virker enheden i sig selv lidt "grå" mangler lidt liv opefter over 2 kHz. i nedre mid, får den dog god krop og er helt ok.. ganske neutral i hvisse frekvensafsnit gennem mellem registret.

I "bunden" begynder den at blive lidt for mørk eller varm i lyden, her maskes finere enuancer...  her har selv min relativ store 12" bedre fin neuancering.

OG! Diva som højtaler vil jeg da ikke betegne som decideret mørk!.. bestemt ikke.. her spiller jo en del andre faktore ind der modvirker dette..

Den er en smule fyldig i bunden, ganske imponerende at der kan være så megt "skub" i de små 6½" basser.. 

En lettere hævning nedefter frembringer nok dette, der hæves en smule under 100 Hz... (typisk basrefleks og typisk for små højtalere som dette trodsalt er!.. (eller rettere nedre ende af de mellemstore)

Desverre går det lidt ud over neuanceringen og hurtigheden / presisionen, bestemt ikke at den er dårlig! nej nej!... den er på højde med eller bedre end meget af det "sjask" man høre.. (af basrefleks systemer.)  men det er hørt bedre!...

Men jeg sammenligner med hvad et lukket  og korekt afstemt system kan...  og her får de sgu bøllebank af selv min kammerats stor 15" system!.. (for ikke at tale om mit eget "lille" 12" system) dette altså i impulsvillighed og kontrol..  (nok en hård kamel at sluge og svært at tro! men ikke desto mindre! du vil blive rystet hvis du oplever det!...) 

For enheden der er anvendt gælder det at opefter slanker den lidt til og begynder at tynde ud.. de har lavet en enhed der rækker meget højt op uden nævneværdige opbrydninger, (målingen viser omkring 8 - 9 kHz. on axis) ganske flot klaret, ikke noget man ofte ser....

MEN! prisen er en noget tyd klang karakter med for svag neuancering og "udskæring" af detaljer, den er i realiteten ikke brugbar over 2,2 til 2,5 kHz. trods dens fine on axis frekvens udstrækning opefter og fine afruldning.. (off axis følger den ikke helt med) og Dali deler omkring 3 kHz. hvilket er for højt, en medvirkende faktor til Divas preformance i området omhring delefrekvensen og hele øvre mid.

Noget der er hørbar i Diva som helhed..  man opnå en subjektiv meget ren lyd, fin og ganske velopløst, men der mangler noget energi i øvre mid. omkring 1 til 4 ~ 5 kHz. og man fristes til at tro at diskanten er lidt overdæmpet eller "grå" i lyden.. MEN! fejlen ligger ikke HER! da denne er ganske formidabel god!...(det er subjektiv snyd af øret, man nares til at tro at der mangler en smule udstrækning i toppen men nej! ikke når man måler og især høre rigtigt godt efter, det ligger faktisk længere nede end men umidelbart tror.)

Da jeg første gang hørte Diva, tænkte jeg.. hvordan har de kvalt en 9700 på den måde mellem 2 og 10 kHz. her var der bare ikke nogen sjæl eller liv i lyden...

Fra 10K og op gjorden den kunststykket at blot være tilstede i det omfang den skulle og ikke gøre unødigt opmærksom på sig selv, som mange diskanter gør (og herved mange højtaleres diskant gengivelse gør det) MEN! synd at der manglede noget i pågældende område længere nede!..

Det skulle så vise sig at fejlen lå i mellemtonen og ikke diskanten...

Mid. og top hægter ganske enkelt ikke energi mæssigt ordentligt sammen i området omkring  delefrekvensen..

Det er tydeligt at høre at der er en "hængekøje" i øvre mid. på mellem 1 og 4 kHz. med et dip på omkring 5 db. ved 2,5 kHz. og hvor der så kommer et lille peak omkring 5 kHz. på omkring 2 db. over "centerlinien ( 86 db.) der representere gennemsnits følsomheden, her efter fra godt 6 kHz. og op efter kommer der et ganske liniært og fint niveau igen... (sjovt nok gør det samme sig lidt gældende i Grand Coupe, dog ligger dippet / hængekøjen her lidt højre ved omkring 3 til 8 kHz. her må man fristes til at antage at enhederne er nært beslægtede, dog er der her en smule mere krop og fylde i pågældende område, altså nok ikke helt så "dyb" hængekøje, her kun 3 - 4 db. men her er diskanten dog ikke den samme som Diva, den lyder bestemt ikke sådan, her er lidt mindre "kontrol" og styr over tingene, og den er lidt mindre fin opløst opefter, selv om den subjektivt giver indtryk af faktisk lidt mere luft end Diva.. men dette er dog kunstigt.....)

On axis dog præget af lidt uro og "fnidder" jeg vil tro den gør sig bedst ved ikke at lytte on axis, men istedet omkring 15 til 20 grader off axis.. meget mere end det vil dog rulle toppen for meget af, men med en smule toe in (15 grader) vil den nok være ganske fri for denne fnidder og stadig fint neuanceret og opløst opefter grundet den fine diskant. 

I øvre mid, nedre diskant ( 1 til 4 Khz.) vil "hængekøjen" gøre den ganske behagelig at lytte på.. hvad der dog også klart er mit indtryk.. (ligner lidt The BBC "dip")

Det resultere også i en gengivelse der er fri for anmasen og en hver form for fnidder i før omtalte hængekøje område og helt ned til  5 - 600 Hz. hvor der igen er lidt "uro" og farvning, lyden VIRKER! ganske ufarvet ellers og nøkternt fra nedre mid. og opefter...

Prisen er dog at der mangler lidt opløsning og gennemsigtighed samt krop og liv, det er dog bedre end ved de højtalere der har et hæv i dette område, her kan nævnes Eben eks. man kan sige at disse to højtalere virklig ligger i hver sin ende....  (dog vil jeg mene at det mere korrekte og bedste er at finde midt i mellem, altså en kombi af denne og Diva's egenskaber samt lidt andet)

Diva vil typisk være en noget mere tilbagelænet og tilgivende formidler end eks Eben der båtter dig lige op i fjæset med detaljer og transperens ad libitum, og en rykken frem på aller forreste række, men som bare slet ikke er i balance og herved korrekt formidlet.

Diva er dog heller ikke helt korrekt formidlende med sin  5 db. hængekøje mellem 1 og 4 kHz. og behage faktor samt lettere kunstige dybde perspektiv og rykken et par rækker længere tilbage..

Tiltrods for hængekøjen og manglende niveau i øvre mid. og måske faktisk lidt på grund af dette, virker perspektivet utroligt dybt! (Lidt FOR DYBT! man rykkes kunstigt lidt længere tilbage end "rigtigt" er.. men imponerende er det!!...)

Spredningen til siderne er ganske flot, ikke det mest overbevisende jeg har hørt men helt sikkert i referance klasse alligevel!.. (vel og mærke omkring 15 grader positionen)

Dynamikken er ganske fornem, dog lider den som de fleste basrefleks systemet af en lidt for mørk bund, der ikke helt lukker op for godte posen.. (der sker heller ikke meget under 35 Hz. hvilket dog er ganske respektabelt af en højtaler af den størelse og så små enheder) men med en kraftig saftig amp' vil dette helt sikkert kunne tøjles i stort omfang..

Skulle man beskylde den for noget, ville det være en lille bitte tipper mod det slanke.

Det kommer an på hvad frekvens afsnit du snakker om.. opefter jo! rigtignok.. nedefter i bassen er den lidt til det mørke og knap så rene med god fylde og lidt imponator effekt! (dette selv med så kraftig en amp. som E-Comp 600W Nemo eller Dali Grevety (som jeg har hørt den testet over i "HifiKlubben") helt sikkert er det at for at opnå et nogenlunde neuanceret og hurtigt output i bunden skal der er "ond" amp. til... ellers går det hele op i imponator effekt og fed bas..

Med en "stram" amp. der holder det hele i jern greb, vil bassen faktisk gøre sig helt fint og på højde med nogle af de bedste basreflekssystemer, dette nok tekke være at alle sejl ellers er sat til i selve enhederne, snare end i afstemningen af systemet og bas princippet i sig selv..

Impedansen gør den nem at trække for en hver amp. der er de normale pukler i bunden ellers er båpde fase og impedans flot og omkring  5 - 6ohm. pice of cake... MEN! som sagt så er der andre faktore før omtalt der alligevel stille store krav til en forstærker, så det er godt at den har "fred" her..følsomheden er jo også lidt på den "tunge" side med sine små 86 - 87 db. (de er vist opgivet til 88 db. men måler reelt kun 86 db. i størstedelen af sit arbejdes område, men med enkelte afstikkere op omkring de 87 db. tror faktisk kun de et sted lige studser 88 db. og det er ved en lille pukkel på frekvensgangen omkring 5 kHz. lige efter hængekøjen mellem 1 og 4 kHz.)

Det er så min vurdering af Diva's enheder samt Diva som helhed.

Det er da en aldeles FREMRAGENDE! højtaler (hvis man er til netop den fortolkning af musikken og lydfilosofi?) i sin prisklasse, (eller rettere VAR! det)...  den gør det godt!...

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 01 September 2006 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

En 9900 forvrænger ikke mere end en 9700, for eneste forskel er forpladen. Forpladen på 9900 er lettere hornladet, samt har et hårdt knæk tæt på membranen, som giver en mere Himalaya-inspireret frekvenskurve end 9700. Jeg vil også gerne høre lidt om, hvor du har din viden fra angående forvrængning, Søren - eller er det en påstand?

Er dog enig med Søren - Audio technologys enheder duer bare ikke. Membranen er for tynd og flekser. Synd når de laver verdens bedste chassiser og magnetsystemer. Men sådan er det, når man er professionel og går mere op i at tjene penge, end at lave noget ordenligt. Polymembranerne kan vakuumformes på no time, men formen tillader ikke at bruge tykke membraner, som enhederne virkelig har brug for, når de har så hidsigt magnetsystem. Smed Per Skaaning bare en stiv papmembran i sine enheder, ville der helt sikkert være tale om de bedste dynamiske enheder på planeten.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2006 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

@Miju!

He he!
Dine indlæg har dte med at blive halvlange, og ofte fører det til, at budskabet fortaber sig for de fleste. Men det er nu ret sjovt alligevel.

I dit forrige indlæg bemærker jeg særligt denne sætning:

For enheden der er anvendt gælder det at opefter slanker den lidt til og begynder at tynde ud.. de har lavet en enhed der rækker meget højt op uden nævneværdige opbrydninger, (målingen viser omkring 8 - 9 kHz. on axis) ganske flot klaret, ikke noget man ofte ser....

Se det er netop det helt specielle ved den enhed.
Stempelvirkning 2 oktaver over der hvor den deles. Det betyder som det første. bl.a. filtreringen ikke ligefrem behøver være 4. ordens.
Den næste vigtige faktor er, at enheders egenlyd næsten alene kommer fra membranopbrud i nærheden af deres arbejdsområde.
Diva basserne kan kapere 10KHz som stempler, nævn andre 6,5" enheder der lige gør det.
Du står med andre ord med en enhed, der stort set er befriet for egenlyd 2 oktaver over dens arbejdsområde.
Du burde opleve stort set det samme med den som det du oplever med Diskanten, det de gør er nemlig ikke særligt forskelligt. Diskanten er nemlig fikset, så egenresonansen ligger 2 oktaver væk fra arbejdsområdet, hvilket er lavere end den alm. 97000.
Skaanings polymembraner er støbt på en vacuum maskine, som strækker materialet, så man uværgerligt får det hevet i facon, så det ender med at være tyndest der hvor det burde være tykkest og omvendt. Opbrud og båtlyde kan ikke undgås på den facon, det er en velkendt bivirkning af at anvende polybåtmembraner. De er slet ikke fri for opbrud, hvilket er det samme som egenlyd.
Om magnetsystemet er state of the art, som Davis påstår tror jeg næppe. Et magnetsystem skal være meget andet end bare stort for at være godt.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 01 September 2006 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

David skrev:

En 9900 forvrænger ikke mere end en 9700, for eneste forskel er forpladen.

Precis!

Forpladen på 9900 er lettere hornladet, samt har et hårdt knæk tæt på membranen, som giver en mere Himalaya-inspireret frekvenskurve end 9700.

Det nu ik så galt! med D2905/9900 men den skal dog lige "tæmmes" lidt før den "blomstre" den kan være lidt tricky at integrere med en mid. og at få til at summere ordentligt, den har ikke just Himalaya, men et lille "bump" mellem 1,5 og 4 - 5 kHz. der lige skal tages højde for.. opover dette er den ganske fornuftig, og kan bringes til at spille aldeles fremragende.

D2905/9700 er lidt mere liniær, men med et lille "hop" ved 2 kHz. der dog sjældent giver anledning til problemer, S2905/9700 er praktisktaget samme enhed som anvendes i Dali Diva. den er en smule mere liniær og uden den lille "uro" ved 2k. samt den har dobbel magnet og et helt endet bagkammer (ikke mindst grundet dobbelmagneten) hvad Dali så har gjort er at udskifte "dæmpematerialet" i dette bagkammer med noget andet og en anden mængde, ikke en DYT andet!... men det har altså gjort enheden en smule mere glat og liniær.. (ved havd der er i skidtet for vi har ofte haft dem spilttet ad!)

Jeg vil også gerne høre lidt om, hvor du har din viden fra angående forvrængning, Søren - eller er det en påstand?

ja tak!... har du nogle konkrete målinger til at bakke det op?..

Er dog enig med Søren - Audio technologys enheder duer bare ikke. Membranen er for tynd og flekser.

Sikke noget VÅS!

De er både liniære, har lav forvrængning og lyder yderst neutrale og korrekte!...

Det er de BEDSTE! enheder jeg har hørt af alle de jeg har prøvet,  ud af samtlige jeg har fundet værd at checke, Vifa, ScanSpeak. Peerless, Eton, Thill, Seas, Visaton, Focal, Dynaudio (og jovist JEG kan stadig få fat i disse!)

Jeg har været i en så heldig position at jeg faktisk har haft mulighed for at prøve samtlige nævnte gennem mine forbindelser.

De er prøve lyttet, gennem målt, her gennem de sidste 4 - 5 år.

Valget faldt klart på de BEDSTE! (lyd mæssigt og målemæssigt) og det var Audiotechnologys!..

OG! efter samtale med AT og Per, har jeg fået dem ydderligere tilpadset mine ønsker & krav (noget for en lille "fisk" som mig, ganske vanskligt og eller nærmest umuligt hos nogen af de andre medmindre jeg ville aftage 100 stk. med det samme!  )

Synd når de laver verdens bedste chassiser og magnetsystemer. Men sådan er det, når man er professionel og går mere op i at tjene penge, end at lave noget ordenligt. Polymembranerne kan vakuumformes på no time, men formen tillader ikke at bruge tykke membraner, som enhederne virkelig har brug for, når de har så hidsigt magnetsystem. Smed Per Skaaning bare en stiv papmembran i sine enheder, ville der helt sikkert være tale om de bedste dynamiske enheder på planeten.

Ih! ja! Per Skaaning laver noget juks og sjusk for BARE at tjene penge!??...  helt ærligt! den der atityde med at alle bare laver for profit og skider på kvaliteten osv.. begynder at være lidt tyndslidt og langt ude!..

Got news for you! PROFIT STYRE VERDEN OG ALT DER SKER! uden sker INTET! da intet er muligt!..  så all går efter indtjening med det de laver, ellers laver de ikke noget særligt længe!..

De fleste laver dog noget ganske godt!.. ellers gjorde de det heller ikke særligt længe.. (you can fool all pepole some times, and you can fool some people all the time, but you can't fool all the pepole all the time!!)

Flere velrenomerede firmaer anvender AT enheder! (hvorfor mon?) og dette i nogle af de bedste lydende højtalere (der ikke lige selv laver deres enheder)

RIGTIG mange velrenomerede og gode højtalere har haft og har Poly membraner!!!.. 

Reletiv få har pap! (hvorfor mon)

JO! for de virker sgu!...  at påstå andet er selvfed snæversynethed og stupiditet, da det er baseret på REN smag & behag!!..  og det er subjektivt! og bør hvis man har en smule selverkendelse og normat hjerne funktion ikke forsøgt ophøjet til nogen sandhed! men kun stå for ens egen "regning"

Selvfølgelig kan poly enheder bringes til at spille fremragende og "rigtigt" ellers var der sgu ingen seriøse, der brugte dem!..

Jeg kunne så sige at pap og papir membraner er uduelige, da de spiller uneuanceret og mørkt, sjasket og kedeligt uden opløsning og korrekt klangbalance med mere!.. (bare fordi jeg har set og hørt eks. her på.) men det gælder jo ikke for alt og alle af slagsen!.. (der ER enkelte der er nogenlunde)

Dog mangler jeg at høre en pap membran der kan spille korekt og ufarvet!.... meget kan de med DET kan de ikke.

De BEDSTE enheder nogensinde gennem tiderne er ScanSpeak's 18W/8543 - 8546, samt Vifas PL18W09-08 og så Audiotechnologys 18H52 C-Quence, (der er KONGEN) samt nogle TPX enheder fra Seas og en enkelt Focal 5W4211 (når vi snakker om mellemtone gengivelse)

(ScanSpeaks 8545 og en enkelt Peerless og en Eton 5" fortjæner dog lidt respekt og KAN under rette omstændigheder bruges til noget.)

Resten jeg har lagt øre til kan genske enkelt ikke gengive musik korekt..

Men DET er så jo bare min mening...

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 01 September 2006 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
@Miju!

He he!
Dine indlæg har dte med at blive halvlange, og ofte fører det til, at budskabet fortaber sig for de fleste. Men det er nu ret sjovt alligevel.

I dit forrige indlæg bemærker jeg særligt denne sætning:

Se det er netop det helt specielle ved den enhed.
Stempelvirkning 2 oktaver over der hvor den deles. Det betyder som det første. bl.a. filtreringen ikke ligefrem behøver være 4. ordens.

Det er der en del andre der heller ikke behøver, til trods de ikke rækker op til 10K. 

Selv om Diva / Vifa enhederne rækker til 10 K. uden "unoder" så kan den alligevel ikke deles højre end max 2,5Khz. hvis man ønsker nogenlunde homogen og fyldig overgang til diskanten samt ikke ønsker elendig off axis response. (Dali slipper afsted med 3K lige akkurat, men prisen er også en lettere fimset øvre mid.

Den næste vigtige faktor er, at enheders egenlyd næsten alene kommer fra membranopbrud i nærheden af deres arbejdsområde.
Diva basserne kan kapere 10KHz som stempler, nævn andre 6,5" enheder der lige gør det.

Ikke mange, og hvorfår?? JO! det er ikke nødvendigt! sålænge der ikke er opbrydninger og andet snavs 2 oktaver over hvor den skal deles (dette hvis man ønsker at anvende 1 orden / 2orden akustisk afskæring)

AT. (C-Quence!!! ikke at forvæksle med Flex units!!) enhederne gør dette fint selv om de ruller af ved godt 6 k for 4" og lidt højre for 4".

At enheden ruller af opefter er ikke ensbetydende med at den nødvendigvis behøver at bryde op her..

Mange gør det tæt på.. men ikke alle, et grælt eks. her på er de ellers så velrenomerede ScanSpeak 8545, hvilket gør dem notorisk vansklige at arbejde med, den kræver kompensationer her for eller mindst 3 orden eller en ekstrem lav delefrekvens med 2 orden = omkring 1,8K der så igen stille uhørt store krav til diskanten,  en 8546 har derimod flyttet opbrydningerne længer op efter, selv om den rulle af ligeledes ved 4 - 5 K. hvorved de er nemmer at arbejde med, og kan bruges med et 2 ordens filter! men stadig IKKE 1 orden..

En C-Quence bryder foralvor først op over 9 - 10K. precis som Diva enhederne.. (prøv forhulen at mål på dem før du udtaler dig cm3. mf.!! prøv den selv!!!!!!..  og lad være med at formode!)

Diva enhederne går heller ikke frekvensmæssigt liniært op til 10K. de bryder bare ikke OP før.. som sagt betyder det ikke at de kan spille helt op til 10K. langt fra!...  de kan ikke anvendes over 5 - 6 K. som langt de fleste andre GODE smooth afruldende enheder, og det er så kun ON axis.. det interasante ved frekvensgangen og afruldningen er off axis, når man skal se op dens optimal arbejdes udstyrækning, og finde en optimal delefrekvens.

Dali gør klogt i at ikke gå over 3K. så havde det for alvor gået galt!...  HVIS de ku spille op til 10K.? hvorfor mon ikke de så havde valgt 4 eller hele 5K som delefrekvens hvor diskanten ville spille endnu mere ustresset og optimalt, samt overgangen kunne laves endnu mere homogen end muligt for selv det bedst hørte og opnåede mellem 2 og 3 K??..

Nej! de tager den til grænsen! og ikke længere.. efter min mening og i følge målingerne og hvad jeg høre  ca. 500 Hz. over!.. men igen.. hvis der decideret er tilstræbt et BBC dip, hvad jeg tror gode gamle H.B har gjort!?.. så er det jo helt fint at gøre det på den måde, og faktisk måden at gøre det på!.. og dette tiltrods har højtaleren jo stadig faktisk en rimelig fin off axis sprædning og skal ikke meget toe in.. jeg vil skyde optimal lyttevinklen til omkring 15 grader.. hvad der er ganske fornemt hvad angår sprædning, men også ganske enkelt at opnå hvis man decideret ønsker et dip i pågældende omrode som Diva har!?.. (korrekt formidling er det dog ikke af det tilførte signal! men igen så er om man ønsker dette eler ej jo en smags sag! jeg selv fortrækker noget nær B&K's idiel kurve (uden peaks og dips undervejs)

Du står med andre ord med en enhed, der stort set er befriet for egenlyd 2 oktaver over dens arbejdsområde.

Det er der INGEN! der er.. andet end at den er helt befriet for brugbar egenlyd og herved lyd overhoved man kan bruge til noget herover. (så som sådan har du da ret!.. )

Jeg er ked af at vække dig så bradt af dine drømme, men Dali har heller ikke kunne bryde de akustiske love og problematikker der er ved dynamiske enheder!.. (lige så lidt som alle andre) de har dog frembragt en fornuftig og fin enhede efter de ønsker og krav de har stillet for at opnå precis den gengivelse de har ønsket, men ikke et nyt verdens vidunder!...

(Og rigtigt er da også at den enhed faktisk ikke rigtig gør det lige så godt i nogen anden konstalation, det ku gøres en bitte smule bedre jovist! men til formålet er den optimal, og kan man lide formålet er det jo fint! men igen ikke nogen sandhed og ultimativ ting!)

Du burde opleve stort set det samme med den som det du oplever med Diskanten, det de gør er nemlig ikke særligt forskelligt.

Enhederne er da ganske gode.. og de kunne sagtens bringes til at lyde godt, de skal bare trods de rækker så højt, deles ved 3 Khz. men omkring 2,2 kHz. så ville vi undgå den lidt tynde gengivelse fra Diva mellem 1 og 5 Khz. (men det er nok et bevist valg af en og anden mærkelig grund!?? men sådan er div. konstruktøre jo så forskellige og har alle deres sjove ideer)

Men de farver lidt for meget i nedre mid og er ikke precise nok i bunden til at være brugbare.

Diskanten er nemlig fikset, så egenresonansen ligger 2 oktaver væk fra arbejdsområdet, hvilket er lavere end den alm. 97000.

2,5 oktaver!!

Fs. er omkring 500 Hz. Dali deler ved 3K.

De er dog så gode de Diva diskanter at de sagtens ku deles 1 orden 1,5 til 2 oktaver fra Fs. no problem og ingen stress eller forvrængning.

Skaanings polymembraner er støbt på en vacuum maskine, som strækker materialet, så man uværgerligt får det hevet i facon, så det ender med at være tyndest der hvor det burde være tykkest og omvendt. Opbrud og båtlyde kan ikke undgås på den facon, det er en velkendt bivirkning af at anvende polybåtmembraner. De er slet ikke fri for opbrud, hvilket er det samme som egenlyd.

De ER fri for opbrud! dog ruller de af stille og roligt uden forvrængning eller opbrud over 6 kHz. (først alvorlige opbrud kommer omkring 9 - 10 kHz. dette ligger dog 10 - 12 db. under nul linien = 89 db.)

Tony Gee har af den grund faktisk lavet et system med kun en dæmpemodstand og en kondensator i delefiltret, og anvender enhedens egen naturlige afrulning opefter på bas/mid. enheden (en C-Quence 18H52) og det lyder faktisk ganske ok!.. (dog ik lige efter hvad jeg finder det rette og med begrænset off axise response)

Men smider man en spole på, behøves stort set ikke meget andet før opbrydningerne over 10K er langt under det hørbare.

Om magnetsystemet er state of the art, som Davis påstår tror jeg næppe. Et magnetsystem skal være meget andet end bare stort for at være godt.

Det er det også!..

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 01 September 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

iøvrigt så er Divas frekvensgang her er at se. (fandt den lige et andet sted på nettet)

Den viser tydeligt det "dip" jeg har beskrevet.

I mellemtone området fra 200 Hz. og op til lige under 1000 Hz. ser vi højtalerens nomenele følsomhed der indikere mellem 86 og 87 db. (meget typisk for den type system og hvad man kan kalde midel følsomhed)

Fra 1 til4 kHz. ser vi en bred hængekøje med et  "dip" på max. 5 til db. (hvilket er ganske meget, og falktisk ser ud til på denne måling at være over 6 db. MEN! det er det ikke, målingen her viser nogle udsving der er lidt voldsommere end IRL. og med en mere avenceret / precis måling) et normalt mere skånsomt BBC dyk ville her ligge mellem 2 og 3 db. oftest ved 3 db. det mest korekte vil være at bestræbe et svagt dip på 1,5 db. der sikre at der ikke farves for meget og tabes for meget tydlighed i informationerne i dette område. (3 db. vil jeg mene er grænsen for hvad man kan før vi får en kraftig afvigelse og farvning der ikke længere kan kaldes en nogenlunde tilnærmelse det korekt formidlende.)

Så kommer der et peak ved 5 Khz.  der rager godt 1,5 db. over null linien.. ikke SÅ hørbare igen eller af støre betydning, men sammenlagt med det dip. der er umidelbart før, giver dette en klar tonal farvning der VIL være hørbar.

Opover her mener jeg at have set en mere liniær gengivelse andetsteds?? og dette skyldes nok måle udstyret og rummet mm. det svage hæv opefter er ikke helt så  voldsomt som her vist.

Bassen viser også et typis "ekstra skub i" hæv på et par db. ikke så voldsomt igen eller decirede "disco" bas eller imponator bas, og heller ikke noget der går væsentligt udover presisionen og kontrollen samt neuanceringen, men alligeve tilføre hele klang karakteren en ekstra varme, der ikke er hvad jeg vil betegne som neutral formidlende.

Men RIGTIG mange fortrækker dette da det lydr af lidt mere og netop giver en subjektiv varme i lyden så de fleste optagelser bliver til at få til at "glide bedre ned" faktisk ses denne tendens hos størstedelen af de højtalere man støder ind i nu til dags.. (hvad folket ønsker skal folket få! men en korrekt formidling er det IKKE!)

Hvad vi her har med at gøre er en ganske venlig og behagelig højtaler der lyder godt med det meste man presentere den for af musik, indspilninger samt ikke mindst udstyr til at "trække" den.

Målingen taler sit tydlige sprog, og det hørte følger faktisk hvad disse tydeligt viser.. (prøv selv)

Til sammenligning en anden måling af et diskant og mellemtone system, der farver mindst muligt og er en noget mere korrekt formidler og tilnærmelse det neutrale (målingen er endda lavet 15 grader off axis.) her ligger tollerancen næsten indenfor +/- 1 db. (hvad der praktisktaget er det snæverste muligt med dagens teknologi / enheder.)

Her får man det som det ER på godt og ondt. (can you handle the truth??)

Denne spiller så englene synger når der er belæg på det i optagelsen og djævelsk når det er ringe!.. dog er der en slags organisk varme, og kroplighed / ægthed tilstede tiltrods, der ikke kan ses / aflæses på målingen, der gør det relativt nemt at abstrahere fra mere underlødige optagelser det til trods! og koncentrere sig om musikken. ( hvilket har været en "bitch" at frem elske i systemet!.. men som gør forskellen på korekt formidlende uden sjel og musikalitet og med disse subjektive begræber intakt!... )

Enhederne her anvendt er en ScanSpeak S2095/97000 og en AudioTechnology C-Quence 18H52. med et 1 ordens filter og deling ved 2,2 kHz. elektrisk og 2 kHz. akustisk.

Som det tydeligt ses herunder på flankerne..

(Iøvrigt her et lukket system med et Q på 0,49)

Her over ses impedans forholdene samt fasen. bedre kan Dali Diva ikke gøre det.

Det er faktisk IKKE muligt at med Diva /Vifa enhederne (pånær diskanten) at opnå en sådan gengivelse og snæver frekvensgang, man kan komme tæt påp men ikke helt!)

Hvad og hvilken gengivelse man fortrækker er selvfølgelig en smags sag!...  og ganske subjektivt!

Men hvilken der formidler mest korrekt det den får ind over terminalerne er IKKE!..

mvh.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum