| Forfatter |
|
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 22 Maj 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var garanteret WBT stikkene, eller mangel på samme..... og hurtigt væk igen
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 22 Maj 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
xr600 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 22 Maj 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med fare for at smide benzin på bålet, vil jeg gerne komme med et par indskydelser...
1. Der er ingen tvivl om at kabler har indvirkning på lyden, idet at alle elektriske ledere har en hvis capacitans/induktans pr. længdeenhed, og kan modeleres som en række kondensatorer/spoler (læs. det man principielt laver delefiltre af !. Værdierne for disse er selvfølgelig uhyre små, og jeg skal ikke kunne udtale mig om hvorvidt det er muligt for et anlæg at "udpensle" dem, og slet ikke om det er muligt for det menneskelige øre at opfange forskellen... Men der ER en praktisk forskel. Yderligere forstærkes/mindskes disse værdier alt afhængigt af den fysiske udformning af leder/returleder dvs. materiale, tykkelse, form, afstand imellem ledere/returledere... Alle disse parametre har indflydelse på det elektriske signal, og det at designe f.eks. det "perfekte" print er skam ikke altid nogen let opgave !!. Man kan så diskutere om en bestemt signalvej lyder bedre, eller blot... Anderledes...
2. HiFi-udstyr er i høj grad noget som spiller på følelser, og det er, (efter min bedste overbevisning), noget som er meget svært at forholde sig objektivt til... Jeg mener... Det som er god lyd for mig, falder ikke nødvendigvis i andres smag. Samtidig kan man vel diskutere hvornår noget lyder "rigtigt" eller "naturtro"... En klassisk koncert, eksempelvis, lyder jo anderledes alt afhængigt af hvor jeg sidder i salen, hvor mange mennesker der til stede etc. (Ok, det er en meget simpel betragtning af et komplekst fænomen, men jeg forsøger også kun at illustrere en pointe).
3. Jeg kan komme i tanke om meget få brancher hvor der er så meget voodoo som i HiFi-branchen (Faktisk kan jeg off hand kun nævne helsekost/slankemidler !). Nogen nævnte den berømte grønne touch, jeg kan selv huske at folk puttede deres CD'ere i fryseren, og man kan købe sig fattig i dyre apparatfødder, spikes, luftrensere... Hvad ved jeg. Min pointe er at HiFi-branchen sælger oplevelser, og hvis person A mener at det giver en bedre lydmæssig oplevelse at stille sin CD-afspiller på en Napoleonskage, eller et par 2000 kr. fødder, så er det da rigtigt !... I hvert fald for den pågældende person. Ligeså, hvis person B synes at han/hun får et bedre liv af udelukkende at spise hvedeklid, så er det vel det rigtige for person B (men ikke nødvendigvis for mig... Ellers tak ! (o; ).
... Med andre ord, så handler det om følelser og oplevelser. Den objektive sandhed er vel egentlig, at hvis vi søger den perfekte lyd , så skal vi indrette vore stuer præcis som de lydstudier hvor vores musik er blevet mastered.. Udstyr og alting !. Så kan vi høre musikken som den var "tænkt".
//Torben.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 22 Maj 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
xr600 skrev:
| ... Med andre ord, så handler det om følelser og oplevelser. Den objektive sandhed er vel egentlig, at hvis vi søger den perfekte lyd , så skal vi indrette vore stuer præcis som de lydstudier hvor vores musik er blevet mastered.. Udstyr og alting !. Så kan vi høre musikken som den var "tænkt". |
|
|
Både ja og nej. Jeg har tilbragt meget tid i et prof lydstudie, som har gear der er langt dyrere end mit hifi, men... Jeg syntes sgu at der bliver spillet for højt, mere eller mindre hele tiden. Det lyder godt i kortere perioder, og jeg ved godt at ikke alle studifolk spiller lige højt. Højttalerne i studiet, kan gengive dynamik der er 10-20dB højere, end mange stueanlæg, da der lyttes på det før det ryger 'ned i madkassen', og bliver komprimeret. Rå ukomprimeret lyd, ender aldrig hos forbrugeren, så decideret studiegrej er lidt overkill at bruge i en stue. Det vil lyde godt, hvis akustikken tillader det, men måske ikke så 'lækkert' som man gerne vil have. Min lyd, er markant anderledes, med paneler der ikke kan spille ret højt. Det lyder meget langt fra studielyden, men giver mindre lyttetræthed. EDIT: Rockfon dæmpepladerne i loftet i studiet, er nu gode at have. Jeg bor dog i lejelejlighed, og gider ikke lave den helt store ombygning, med den slags.
|
| Til top |
|
| |
xr600 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 22 Maj 2006 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne nu heller ikke selv tænke mig at tilstræbe lyden i et gængst studie, og jeg giver dig delvist ret... Studiegrej er arbejdsredskaber fremfor egentlig lytteglæde.
Formålet med mit indlæg var skam heller ikke at reklamere for studieudstyr, men nærmere at stille tingene lidt på spidsen i objektiv sammenhæng ;o)...
//Torben.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Maj 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
xr600 skrev:
Jeg kunne nu heller ikke selv tænke mig at tilstræbe lyden i et gængst studie, og jeg giver dig delvist ret... Studiegrej er arbejdsredskaber fremfor egentlig lytteglæde.
Formålet med mit indlæg var skam heller ikke at reklamere for studieudstyr, men nærmere at stille tingene lidt på spidsen i objektiv sammenhæng ;o)...
//Torben. |
|
|
Jo, men det er rigtigt at mange hifihøjttalere, har deres eget fingeraftryk, som skal adskille dem fra konkurrenterne, og give en fast kundegruppe. Jeg har faktisk stadig et sæt 15" Tannoy dual concentric, som kan det jeg har hørt i studiet. I studiet bliver der bare brugt transistorgrej, og jeg vil foretrække rør på Tannoy. De spillede godt i min gamle 90m2 stue, men manglede så lidt nærhed, grundet rummets størrelse, der trods alt var for stor til intim lytning (min mening).
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 22 Maj 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Svend P]
Hurtig, du illiusterer jo også med al tydelighed at folk vil narres. Nu er der blot en der siger det du vil høre, og så hopper du i med begge ben.
Hint: testen forgik garanteret på The Don's anlæg
NEJ! på mit!
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10408&K W=miju
The Don = Kristian L. har intet med den test at gøre! var heller ik tilstede..
Det er mig en gåde hvorfor han skal bringes på bane konstant??
Kan du uddybe grunden til dette?
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 22 Maj 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man kan opnå sådanne resultater med signal kabler, hvad kan man så ik med net kabler.??.. Dog tror jeg ikke at jeg lige vil lave det nummer igen med net kabler.. (de er blevet lidt mere skeptiske de der faldt offer for mit lille eksperiment) Men jeg vil da lade det stå som en opfordring til andre.. mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 22 Maj 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så mangler vi bare at se bilder af et rigtig placebo anlæg (er også kendes som HIGH-END anlæg)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Maj 2006 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
Så mangler vi bare at se bilder af et rigtig placebo anlæg (er også kendes som HIGH-END anlæg)  |
|
|
Det er jo dem der er allerflest af ! Det er de andres anlæg. Dit eget er naturligvis ok.
Ah - mon ikke der er meget af det på markedet, med store køleprofiler, og store wattal ? Meget af det har fået bøllebank i 3020-tråden, af en lille plastikæske til kr. 995,-
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
Spencer skrev:
janwa skrev:
Så mangler vi bare at se bilder af et rigtig placebo anlæg (er også kendes som HIGH-END anlæg)  |
|
|
Det er jo dem der er allerflest af ! Det er de andres anlæg. Dit eget er naturligvis ok.
Ah - mon ikke der er meget af det på markedet, med store køleprofiler, og store wattal ? Meget af det har fået bøllebank i 3020-tråden, af en lille plastikæske til kr. 995,-
|
|
|
Hvis noget har fået bøllebank af en BAD 3020'er så burde man seriøst overveje at lade konen købe anlæg næste gang eller bytte al sin musik for en frimærkesamling og glemme drømmen om et rullende diskotek.

"dolph"
|
|
|
He he... den er slet ikke så dum.... Men mange dømmer den ude grundet lav pris og billigt design. Sandheden er dog, at mange dyre konstruktioner langt fra kan følge den på de musikalske egenskaber. Et flot bevis på, at store køleprofiler, store trafoer, flotte print og gode komponenter absolut ikke er ensbetydende med god lyd, og at man sagtens kan lave fremragende lyd med de værste skod komponenter. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg tror at mange er blevet skuffede, når de endelig har sparet 10-15k ekstra sammen, og sælger deres NAD/Snell anlæg, som de fik til deres konfirmation. De ender meget tit, med noget der er markant dårligere, til tredobbelt pris. De store monoblokke fra Denon f.eks.  Næ, kombiner en god lille integreret forstærker, med lidt innovation, og fingersnilde: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39900
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miju; tror du at udfaldet af forsøget ville være det samme, hvis man lånte begge kabler med hjem i en måned og ikke bare afprøvede dem hos en "vildt fremmed" og så med nyt udstyr i kæden?
Spencer (til dit sidste indlæg); bedre hifi, fra folke-hifi og op, er steget gevaldigt de sidste 10-15 år. Er det fritid, så skal det koste knapper! Low-end bliver så til stadighed billigere og ringere!
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Miju; tror du at udfaldet af forsøget ville være det samme, hvis man lånte begge kabler med hjem i en måned og ikke bare afprøvede dem hos en "vildt fremmed" og så med nyt udstyr i kæden?
|
|
|
Det skal jeg så ikke kunne sige? da det jo ikke har været prøvet.. men det skulle da ikke undre mig i nogle tilfælde?
Men hvis man ikke her løbet af den måned vil opdage et de lyder helt ens, så vil jeg da mene at der er ganske mærkværdigt? (især hvis anlæget er af en sådan kvalitet at sådanne forskelle eller ligheder burde kunne høres?)
Men jeg kan da sige at jeg før har lavet et lignende nummer med noget microfonkabel, det så ganske fint ud, blå 6 mm. kappe, skærmet og ligeledes påmonteret et par fine WBT stik. (disse gør ofte tricket med at få det til at virke RIGTIGT! dyrt!.. ) her var der en der lånte det med hjem i den tro at det var noget super Pcocc 7N highend kabel til næsten 5000 kr. (det havde kostet 25 kr./m. + prisen af WBT stikkene der på det tidspunkt kostede godt 750 kr.) og efter et par uger ringede han og ville faktisk gerne købe det samt have et sæt endnu... da det var bedre end hans Audioquest Diamond der på det tidspunkt kostede 2300 kr.
Jeg fortalte selvfølgelig hvad det var.. og at han var offer for en practical joke her!.. samt at det var noget billig mic. kabel der kun havde kostet 25kr./m. nede i den lokale Pro. musik grej shop,(og at stikkene var det dyreste på de kabler) og det var noget jeg anvendte til min kasette båndoptager, foruden til min Dj. microfon (som det oprindligt var indkøbt til, i en længde af 10m.) han blev lidt overrasket, men ville lige høre lidt mere på det.
Efter et par dages prøvetid endnu, var det ej længere bedre end hans Audioquest og havde ikke interesse, selv om han selvfølgelig kunne få det for den reelle pris.
Så på den baggrund tror jeg næsten at man kan sælge nogle mennesker hvad somhelst bare de TROR! at det er super godt og er svine dyrt også elv om de har både til og rig lejlighed til at teste det, og endda op mod velkendt referance, der vitterligt ER i en høj prisklasse og af en hvis kvalitet der bør ligge en del over det andet (som i det her omtalte tilfælde)
Det var dette lille nummer der gav inspirationen til at forsøge den først omtalte test med flere deltagere..
(Det var iøvrigt ham der faldt offer for dette her nævnte første lille "forsøg" der var med til at "nare" de andre i flere personers testen, og det genoprettede lige hans lidt sårede stolthed en smule at se andre falde i med begge ben på samme måde.. )
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
@miju
Mikrofonkabel til kr. 12,-/m er noget der bruges en del af DIY-folket, og mange hifientusiaster i USA, og sikkert mange andre steder også.
DIY-kabel er ekstremt udbredt, faktisk. CAT5 er højeste mode, i flere kredse.
Mikrofonkabel er faktisk det som de grønne Hitachikabler som Hifi-Klubben har solgt så mange af, er lavet af. Det er pseudobalancerede kabler, med identisk tværsnit på 'den varme leder' og returlederen.
Jeg har et sæt af de gamle Hitachi, som bruges i mit anlæg stadig. Det er skam fine kabler, der kommer tæt på mine ti gange dyrere Tara Labs.
EDIT: Mine Hitachi bruges pt. på mine LA-Audio P3 monoblokke, sammen med Martin Logan CLSII.
|
| Til top |
|
| |
mammon Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske
Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 169
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spørgsmålet er om man ikke tror nad 3020 lyder godt, fordi den er blevet hypet herinde...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
mammon skrev:
| Spørgsmålet er om man ikke tror nad 3020 lyder godt, fordi den er blevet hypet herinde... |
|
|
Nu er det jo ikke et rent dansk fænomen, og noget der har varet ved, siden den kom frem i firserne. De gamle Quad elektrostater har en lignende stor tilhængerskare, og kan faktisk, sjovt nok, trækkes fortrinligt af en NAD 3020.
|
| Til top |
|
| |
mammon Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske
Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 169
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabler er heller ikke et rent dansk fænomen...ej heller den grønne tousch...eller shaktisten...eller bybee purifiers...
Nu blev den heller hypet sådan dengang den kom frem, dengang var det value-for-money...idag er det det den bedste forstærker..bortset fra gravity.
Jeg har selv ejet 3020i og den er ok...men så heller ikke mere.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
mammon skrev:
|
Kabler er heller ikke et rent dansk fænomen...ej heller den grønne tousch...eller shaktisten...eller bybee purifiers...
Nu blev den heller hypet sådan dengang den kom frem, dengang var det value-for-money...idag er det det den bedste forstærker..bortset fra gravity.
Jeg har selv ejet 3020i og den er ok...men så heller ikke mere. |
|
|
Dengang var der konkurrence fra f.eks. Pioneer, der også havde en lille guldklump af en forstærker. Flere andre mærker havde også, men solgte i mindre antal, og er mere sjældne idag. Grunden til at 3020 har overlevet, er det enorme antal den er solgt i, og at den stadig er tilgængelig på brugtmarkedet. Den gamle Pioneer (husker desværre ikke modelnummeret) vil også lammetæve meget af det nye. Hvorfor det nye lyder som det gør, har muligvis noget med data, og støjtal at gøre. En sælger kan måske lettere overbevise en kunde om at en forstærker er god, hvis der er nul baggrundsstøj ?
|
| Til top |
|
| |