| Forfatter |
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
allrightdythen.
Hvad med volumenkontrol, når man kører direkte fra analogt udgang > effektblok?
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Patriak
Dit link til download af ffdshow i din guide linker til en lang række codecs - jeg er usikker på hvilken en version af ffdshow jeg skal downloade og hvor - kan du hjælpe ?
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Arbejder på en løsning.....Jeg kører aldrig analogt undtaget når jeg bruger Hovedtelefoner.... Jeg skal også understrege at jeg ikke bruger den løsning der er i guiden selvom den virker fint. Jeg vil som du gerne have en volume kontrol på. Den vej jeg kigger på i øjeblikket er FFDshow vejen, hvor min formodning om at man kan bruge FFDshows Volume til at regulere lydstyrken allerede er bekræftet. (Men det hjælper ikke dig da APE ikke er supporteret af FFDshow DS filtre) Jeg savner sådan set bare nogle "hotkeys" til FFDshow eller en metode til at Invoke settings dynamisk (således som det foregår i gui'en) Men jeg er desværre ikke programmør og ved kun meget lidt om C og C havelåge. Jeg er ked af nok at måtte skuffe dig Per, men et effekttrin direkte på lydkortet kan med denne løsning skabe nogle kedelige resultater. Jeg har noteret mig however, at der er Gain Control i Reclock, men jeg ved pt ikke hvordan jeg skal få adgang til det.
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
dk2000 skrev:
Hej Patriak
Dit link til download af ffdshow i din guide linker til en lang række codecs - jeg er usikker på hvilken en version af ffdshow jeg skal downloade og hvor - kan du hjælpe ? |
|
|
Jeg har opdateret linket.... __________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak - er nu instaleret men der sker intet når jeg fra startmenu vælger "Audio decoder configuration" det eneste jeg kan få frem er "VFW configuration"
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde det samme problem, du kan finde en løsning i tråden med den anden guide. Håber det hjælpe lidt
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
For nu at tage mine problemer i baglæns orden:
Reclock får winamp til at fryse og gå ned. Der kommer ikke noget ur i taskbar når den kører.
Med Asio4all kører jeg 44.1 khz iflg. både lydkort og forstærker. Men jeg kan stadig høre Windows kliklyde over musikken. WTF?
Og stadigvæk:
Når jeg kører en Divx fil med eks. VLC player, så spiller lyden fint de første 10 sek, så forvrænges der kraftigt (nærmest som om lyden kører ½ hastighed), og så forsvinder den til sidst).
Er der nogen der har nogle ideer?
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
For nu at tage mine problemer i baglæns orden:
Reclock får winamp til at fryse og gå ned. Der kommer ikke noget ur i taskbar når den kører.
Med Asio4all kører jeg 44.1 khz iflg. både lydkort og forstærker. Men jeg kan stadig høre Windows kliklyde over musikken. WTF?
Og stadigvæk:
Når jeg kører en Divx fil med eks. VLC player, så spiller lyden fint de første 10 sek, så forvrænges der kraftigt (nærmest som om lyden kører ½ hastighed), og så forsvinder den til sidst).
Er der nogen der har nogle ideer? |
|
|
Du skal ikke bruge Winamp med Asio og reclock på samme tid Forklaringen på dette er at du så router sigal både til Asio og Kernelstreaming hvilket utvivlsom vil f**ke up. Vlc bruger dens egne filtre og er desuden MEGET effektiv til at omgå andre codecs og opsætninger man måtte have lavet på sin computer....(Jeg har den mistænkt for at indeholde dens egen modificerede version af FFDshow som efterfølgenede bliver routed til KS ) Asio kan connecte til flere forskellige outputs, men disabler ikke kmixer som sådan. De to kan godt forekomme på samme tid under nogle omstændigheder. Vigtigst er vel at du får 44.100khz bitperfect, og herunder at din Windows Mixer ikke kan styre lydniveauet(Da det er garant for at den ikke bruges). mvh Anders __________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patriarken skrev:
Du skal ikke bruge Winamp med Asio og reclock på samme tid Forklaringen på dette er at du så router sigal både til Asio og Kernelstreaming hvilket utvivlsom vil f**ke up.
Asio kan connecte til flere forskellige outputs, men disabler ikke kmixer som sådan. De to kan godt forekomme på samme tid under nogle omstændigheder. Vigtigst er vel at du får 44.100khz bitperfect, og herunder at din Windows Mixer ikke kan styre lydniveauet(Da det er garant for at den ikke bruges).
mvh Anders
|
|
|
Jeg havde afinstalleret Reclock inden jeg lagde Asio ind, men det ændrer ikke på problemet.
Hvis jeg starter en film samtidig med jeg hører musik, så ryger lyden op på 48 khz igen, og man kan høre musik og film samtigigt. På min anden pc kører det som det skal, nemlig at den først startede applikation bestemmer lyden. Det er kun winamp der spiller, hvis den er startet først. Starter man en film bagefter, så er der ingen film-lyd mens winamp kører.
Jeg skal bruge VLC player til at lave AC3 om til PCM 2 kanals stereo. Men det er uafhængigt af playeren, om lyden forvrænger. Det sker bare med det samme med DIVX. Det kan komme med musik eller tv efter 1 time eller længere.
|
| Til top |
|
| |
tompilgaard Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fin guide.
Den sikreste måde at tjekke om man har bit-perfect er at afspille en dts wav fil til en ekstern dekoder. Hvis det virker, så ER der altså ikke pillet ved signalet! Manglende effekt af volumenkontrol er en god indikator, men sikrer ikke bit-perfect.
Dette viser sig fx ved mange billige onboard lydkort og de fleste (alle?) Soundblaster kort. Uanset om man kommer uden om kmixer, så resampler de internt til 48Khz, og så er man lige vidt. Nogle af de nyere SB kort påstår at de kan sende 44.1Khz ud. Det gør de ved internt at konvertere 44.1 => 48Khz, så lave intern behandling og derefter konvertere tilbage fra 48 => 44.1KHz. Så ser alt fint ud både i afspilningsprogrammet og på forstærkeren. Desværre har man lige vundet to resamplinger Derfor anbefales det hvis man har et SB lydkort at lade fx foobar resample til 48KHz, så ved man da at det er gjort nogenlunde ordenligt.
Så hvis man vil være helt sikker på bit-perfekt, så prøv med en dts wav.
Er der iøvrigt nogen der kan bekræfte om kmixer udover at resample ødelægger de 2 sidste bits og dermed reelt gør signalet til 14-bit? Jeg har set nogle referencer til det på nettet, men ikke nogen egentlig bekræftelse.
Jeg forsøgte for nylig at finde en billig bit-perfect løsning. Audiotrak Optoplay er usb baseret og koster ca. 500kr. Den afspiller bitperfect stereo. Jeg havde desværre ikke held til at få AC3/DTS passthrough til at virke med den, så det endte med en Audiotrak Prodigy 7.1 Hifi i stedet til lige knap 900 kroner. Men hvis man kan leve uden AC3/DTS så er Optoplay et ok bud.
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
tompilgaard skrev:
Fin guide.
Den sikreste måde at tjekke om man har bit-perfect er at afspille en dts wav fil til en ekstern dekoder. Hvis det virker, så ER der altså ikke pillet ved signalet! Manglende effekt af volumenkontrol er en god indikator, men sikrer ikke bit-perfect.
Dette viser sig fx ved mange billige onboard lydkort og de fleste (alle?) Soundblaster kort. Uanset om man kommer uden om kmixer, så resampler de internt til 48Khz, og så er man lige vidt. Nogle af de nyere SB kort påstår at de kan sende 44.1Khz ud. Det gør de ved internt at konvertere 44.1 => 48Khz, så lave intern behandling og derefter konvertere tilbage fra 48 => 44.1KHz. Så ser alt fint ud både i afspilningsprogrammet og på forstærkeren. Desværre har man lige vundet to resamplinger Derfor anbefales det hvis man har et SB lydkort at lade fx foobar resample til 48KHz, så ved man da at det er gjort nogenlunde ordenligt.
Så hvis man vil være helt sikker på bit-perfekt, så prøv med en dts wav.
Er der iøvrigt nogen der kan bekræfte om kmixer udover at resample ødelægger de 2 sidste bits og dermed reelt gør signalet til 14-bit? Jeg har set nogle referencer til det på nettet, men ikke nogen egentlig bekræftelse.
Jeg forsøgte for nylig at finde en billig bit-perfect løsning. Audiotrak Optoplay er usb baseret og koster ca. 500kr. Den afspiller bitperfect stereo. Jeg havde desværre ikke held til at få AC3/DTS passthrough til at virke med den, så det endte med en Audiotrak Prodigy 7.1 Hifi i stedet til lige knap 900 kroner. Men hvis man kan leve uden AC3/DTS så er Optoplay et ok bud. |
|
|
Hvad angår SB har jeg hørt det samme, men Evgeni KX's forfatter påstår i flere tråde at man via ASIO kan skabe 44100 via ASIO dog kun i playback. Han har et indgående kendskab til de fleste soundblaster kort på markedet, og creatives drivere til fx X-fi er desuden MEGET kraftigt inspireret af det arbejde han har gjort. Jeg har ikke noget udstyr der kan måle om den interne resampling foregår, det eneste jeg kan henvise til er at Xrouting og DSP'en i KX er ekstremt smart lavet og har mulighed for at omgå mange af de kredsløb der findes på de respektive soundblaster kort herunder AC97 og LS2D. Derudover så har ASIO playback været på KX menu'en fra starten og man kan gå ned i 2.33ms latency, hvilket tyder på at resampling ville skulle foregå ekstremt hurtigt. mvh Anders __________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Patriarken skrev:
Du skal ikke bruge Winamp med Asio og reclock på samme tid Forklaringen på dette er at du så router sigal både til Asio og Kernelstreaming hvilket utvivlsom vil f**ke up.
Asio kan connecte til flere forskellige outputs, men disabler ikke kmixer som sådan. De to kan godt forekomme på samme tid under nogle omstændigheder. Vigtigst er vel at du får 44.100khz bitperfect, og herunder at din Windows Mixer ikke kan styre lydniveauet(Da det er garant for at den ikke bruges).
mvh Anders
|
|
|
Jeg havde afinstalleret Reclock inden jeg lagde Asio ind, men det ændrer ikke på problemet.
Hvis jeg starter en film samtidig med jeg hører musik, så ryger lyden op på 48 khz igen |
|
|
Ja du sender PCM til kmixer fra filmen (Asio blokerer ikke kmixer) VLC er IKKE sat op til ASIO=]
Lyder besynderligt med din ene pc, min guide er ikke så detaljeret et den tager højde for at brugere hører musik og ser film på samme tid  Mht downmix af ac3 kan du bare vælge at indstille FFDshow til at håndtere AC3 (under codecs vælg lib52) og krydse af i dolby decode og derpå vælge fx 16bit integer i output. Så virker det i alle dine Direct Show apps. Som sagt er VLC lidt speciel. mvh Anders __________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patriarken skrev:
|
Mht downmix af ac3 kan du bare vælge at indstille FFDshow til at håndtere AC3 (under codecs vælg lib52) og krydse af i dolby decode og derpå vælge fx 16bit integer i output. Så virker det i alle dine Direct Show apps.
|
|
|
Jeg kører ikke FFDshow, da jeg ingen tålmodighed har med computere, jeg har en ret begrænset viden om dem, og jeg ikke gider bøvle meget med dem. Jeg ofrer gerne den bedre ydelse for at slippe for bøvlet, he!
VLC bruger jeg, da den ikke sender AC3 ud default. På den anden pc har jeg Core Media Player installeret til AC3. Når jeg ser film i surround, er det over Core Media Player, og ind i min Yamaha surround reciever. Hvis det bare skal være i stereo, starter jeg VLC player, og kører ind i Tact'en.
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
VLC bruger jeg, da den ikke sender AC3 ud default. På den anden pc har jeg Core Media Player installeret til AC3. Når jeg ser film i surround, er det over Core Media Player, og ind i min Yamaha surround reciever. Hvis det bare skal være i stereo, starter jeg VLC player, og kører ind i Tact'en. |
|
|
Snak om bøvl? Men fair nok, du ved ikke hvad du går glip af **Spoiler** Mindrebøvl...ups __________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
JakobAabel Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg tror jeg har fundet ud af noget der måske kunne tilføjes til guiden: Jeg har et Creative X-Fi kort som har ASIO, så jeg skulle selvfølge lige prøve det her sammen med Winamp. Det virkede. Plugin'en fandt fint Creatives ASIO driver, men lød ikke godt (lød meget "lyst"). Jeg fandt ud, at jeg skulle skifte over i "Audio Creation Mode" (dem der har et X-Fi ved hvad jeg mener) for at det lød ordenligt. Jeg har ikke gravet huller i jorden for at finde ud hvorfor det er sådan.
mvh
Jakob
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jacob tak for inputtet. Det skal afgjort med i guiden. Jeg er ikke så bekendt med X-FI kortenes funktionalitet however, jeg fandt dette image på creatives side:  Er det hvad du snakker om? Og er der eventuelt noget der skal indstilles udover at det skal aktiveres?
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
JakobAabel Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tchav Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 181
|
| Sendt: 04 November 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet at følge din guide til bitperfect. Prøvede del 1 af din guide og har nu winamp og foobar til at spille ved
hjælp af asio plugin og ASIO4all v2. Har under output fået dem til at
spille over asio.out og synes også lyden er blevet bedre. Jeg undre mig
dog over at jeg kan skrue op ned for lyden under windows og at jeg
stadig kan høre klik lyde fra windows. Bruger et creative sb live. Med
digitalt out til en ontech dac. Køre jeg bitperfect?
Ellers fantastisk med sådan en guide  Mvh Theis
__________________ Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
JoeConsultant Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 494
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åbner lige denne igen da jeg er 100% n00b ift god lyd fra PC. Jeg her netop anskaffet ig en Squeezebox og bruger (som følge heraf) Slimserver på min Windows XP pc.
Bliver lyden også resamplet i et sådant setup - og bør jeg altså hustle lidt rundt med bitperfect?
Mvh Jonas __________________ Sonos :-)
Nyt på vej....
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Have no fear. Med en SB er du uden om windows audio, og intet resamples. Men du skal stadig kæle for kvaliteten af kildematerialet. Det er sagt 1000 gange før, men med exact audio copy rips, og flac lossles filer, går det RIGTIGT godt.
MVH
Boné
|
| Til top |
|
| |