Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 17:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Pianolak - hvad koster det at få lavet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 November 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

og så til 10.000 $ spørgsmålet: Hvad mon rigtig pianolak koster at få lavet hos en prof?

Min far fik for ca. 10 år siden, repareret det flygel der havde stået hjemme..1? hele låget skulle omlakeres og et par små reparationer på låget over tangenterne ”her skal man huske at alle delene havde været lakeret før, så det skulle jo bare slibes ned først uden nogen form for grundbehandling” så vidt jeg husker kostede det omkring 25k og altså for 10 år siden.

Sååå…. Auto lak kan vel også være flot….Ikk`???

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Sendt: 29 November 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

jeg kan give dig en indikation omkring prisen: alle mine højttalere kan leveres i pianolak, merprisen er 15% - ergo er du ude efter f.eks. et sæt Monitor standerhøjttalere til 16.000, så skal du betale 2400 ekstra for pianolakken. Men du skal huske at der ikke vil være udgifter til finer og lakering - ergo den reelle pris for pianolakering er nærmere 4-5000
Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 November 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

For at gøre din forvirring total findes der også en laktype der kaldes ridsefri pianolak (det er så ikke det korrekte navn - nærmere typen), der har en ekstremt lang tørretid. Udseende mæssigt er der ikke forskel på den og almindelig klar lak, men den burde efter hærdning være mere modstandsdygtig overfor ridser. Det vil sige at du burde kunne bruge en støvklud uden at der kommer de sædvanlige helt fine små ridser.

Prøv at kør en støvklud over en blank sort bil og du vil se en sur ejer.

Om det så er rigtigt i praksis ved jeg ikke endnu, da jeg stadigvæk har min sub-fod til at stå og hærde endnu. Den fik 2 lag ridsefri pianolak som de sidste lag lak.

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted

lockheed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 November 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Du kan selv købe malingen og gøre det med en meget fin Rulle der ikke laver streger, så koster en dåse 250 kroner.

Ellers så skal du op og give 400 kr for at få dem spraymalet et sted. Det os godt. Men ofte løber malingen lidt hvis det foregår på den måde...

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 November 2006 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg kan godt forstå at det koster penge, men synes nu at 10.000 er pænt mange moneter. Er det fordi processen tager så ufattelig mange timer? Jeg kan godt selv lave noget tømmer, maler og håndværkerarbejde - så vil I vurdere at jeg måske selv burde gå igang med projektet?

Jeg har rigelig tid og plads - spørgsmålet er bare om det er muligt selv at lave rigtig pianolak? Det kunne faktisk være ret spændende og jeg er da villig til at ofre nogle tusinde på udstyr og materialer til behandling af ovennænte subwoofer. Spørgsmålet er om det er mega svært eller ej? (ved godt at det er svært at svare på, da I jo ikke ved om jeg har 10 tommelfingre, men det mener jeg ikke selv, at jeg har)

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 November 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Ville tro det er fordi processen tager tid.

Men jeg har en akmmerart der har en autolakerings værksted, og det koster dem ca. 80 kr. for 1 liter sort maling, og der cår i snit ca 3 litter på en bil, så malingen er ikke det dyreste.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2006 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Men er det så rigtig pianolak din kammerats autolakeringsværksted kan lave? (Som omtalt tidligere i denne tråd er der jo forskel på tingene)

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2006 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Det koster kassen pga tidsforbruget.

• Klargøring til første gang lak
  • Sprøjtning af sort 1. gang
  • Ventetid
  • Sprøjtning af sort 2. gang
  • Tørretid i varmekabine
  • (Vandslibning)
  • Sprøjtning med klar lak 1. gang
  • Sprøjtning med klar lak 2. gang
  • Tørretid i varmekabine
  • (Vandslibning)
  • Sprøjtning med klar lak 3. gang
  • OSV indtil det ønskede lag lak er nået (10 - 50)
  • Til sidst skal der igen (Vand)slibes og poleres flere gange.

Jeg synes ikke at du selv skal bruge tiden på det, medmindre at du har mulighed for at kunne låne en varmekabine.

Et rigtigt flot resultat (hvor det er ægte sort pianolak) er svært at lave, og jeg tror at selv autolakerer ville få en udfordring med sådan et projekt.

Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Materialeforbruget er ikke det dyreste, dog koster det at varme en kabine op. Det er så muligt at lade højttalerne/subben tørre sammen med fx. en bil der alligevel skal have en tur i tørremaskinen.

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Sendt: 29 November 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

RULLE ville jeg aldrig gøre - du får kanter og masser af støvfnug samt appelsinhud !

Lån/lej en kompressor og srøjtepistol. Hvis du har et rum/kælder/garage hvor du kan lave 25-30 grader celcius med normal luftfugtighed så kan du med stor omhyggelighed få et professionelt resultat.

Køb en liter af den rigtige sorte, en liter fortynder, en hærder og en anti-fiskeøje tilsætning alt sammen fra eksempelvis ICI som er p*ssegodt (udgifter omkring 1200-1500 kr). Spørg hos leverandøren om blandingsforholdet - hellere tyndt end tyktflydende (nærmest skummetmælks konsistens).

Giv mange tynde støvlag af den sorte med tørring ind imellem. Vær ikke nervøs med mellemliggende vandslibning. Du skal ende med et fedt og robust lag sort, bygget op af rigtig mange tynde lag.

Dernæst gør du det samme med klarlakken, masser af tynde støvlag med vandslibning imellem. Til allersidst lægger du det afsluttende kraftige lag på som for guds skyld ikke må løbe, men det skal løbe perfekt sammen med ensartet glans over hele fladen. Alle støvfnug skal være fjernet inden det sidste lag - så garanterer jeg dig for at den sidder i skabet.

Såfremt du får støv eller løbere i sidste lag, lader du det gennemhærde i nogle dage, sliber det nødvendige og giver det en ny omgang.

HUSK at perfekt forberedelse danner grundlag for et professionelt resultat - ergo vær meget omhyggelig med spartling og slibning. Når du føler at du er klar så skal du grunde højttalerne, helst med en mørkere grå, som vil afsløre ridser eller ujævnheder. Fortsæt med at spartel, slibe og grunde til overfladen er perfekt.

Husk at grunderen helst skal være kompatibel med den sorte og lakken - ergo køb materialerne fra samme leverandør, eksempelvis ICI, Sikkens eller andre 2-komponent automotive produkter.

HUSK BESKYTTELSESVÆRN MED ÅNDEDRÆTSVENTIL.

Glæd dig, det en fed process og du kan blive meget tilfreds med resultatet - men ingen hastværk!

Venlig hilsen MO (som har lakeret mere end 100 modelbiler på ovenstående måde)

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 November 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

De ville godt kunne lave piano lak, men det ville koste det samme som mange af de andre nævner. Du kan f.eks. godt selv lave det, hvis du kender en som har en god isoleret garage, med et godt stort oliefyr, så er det bare at fyrre op og dække ind for støv. Til sidst igang med sprøjtepistolen, men om det bliver godt, det er svært at sige.

Kender en anden han maler biler på den måde uden malingen løber og "appelsinhud" men det kræver de rigtige blandinger...

Hvis du kan vente nogle dage, så skal jeg lige snakke med en i familien, som har været udvikler hos teknos og gori, og er i dag konsulent på mange af deres opgaver. Han ved hvordan det kan laves, hvor det kan købes og hvad det må koste. Han har hjulpet mig før med at få fremstillet/skaffet noget.

Så for du også de rigtige blandings forhold, og hvad der skal blandes i malingen så du selv kan lave det. På den måde kan du hurtigt billigt teste hvordan det ville komme til at se ud hvis du selv lavede det.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 29 November 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

hej.

Jeg kan se at det ligner sådan noget "åndenøds-finér" på din sub. Jeg tror ikke det kan kombineres med omlakering.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

lockheed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Jah gå du bare i gang med projektotet. Det er let nok...

Har selv gjort det før...

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 November 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:

hej.

Jeg kan se at det ligner sådan noget "åndenøds-finér" på din sub. Jeg tror ikke det kan kombineres med omlakering.

mvh. Per.

Jo slib ned og giv det noget sprøjtespartel også blib og igen og slib og igen og slib.

Sådan gør man det , på den måde har jeg lavet biler og MCer , samt har jeg lavet det på hele skibe også.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Sendt: 29 November 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

helt enig, gør det selv, søg lidt på nettet, få fat i de rigtige materialer, tag den nødvendige tid, vær omhyggelig og du har selv gjort det for et par tusind dask

lockheed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2006 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

MOtheFREAK skrev:
helt enig, gør det selv, søg lidt på nettet, få fat i de rigtige materialer, tag den nødvendige tid, vær omhyggelig og du har selv gjort det for et par tusind dask

Jah så mange penge er der altså ikke tale om...

Du skal bare slibe dem med MEGET fint sandpapir, og så skal du male dem, slibe en lille smule ned igen, male, og så til aller sidst skal du gøre det igen...

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
De ville godt kunne lave piano lak, men det ville koste det samme som mange af de andre nævner. Du kan f.eks. godt selv lave det, hvis du kender en som har en god isoleret garage, med et godt stort oliefyr, så er det bare at fyrre op og dække ind for støv. Til sidst igang med sprøjtepistolen, men om det bliver godt, det er svært at sige.

Kender en anden han maler biler på den måde uden malingen løber og "appelsinhud" men det kræver de rigtige blandinger...

Hvis du kan vente nogle dage, så skal jeg lige snakke med en i familien, som har været udvikler hos teknos og gori, og er i dag konsulent på mange af deres opgaver. Han ved hvordan det kan laves, hvor det kan købes og hvad det må koste. Han har hjulpet mig før med at få fremstillet/skaffet noget.

Så for du også de rigtige blandings forhold, og hvad der skal blandes i malingen så du selv kan lave det. På den måde kan du hurtigt billigt teste hvordan det ville komme til at se ud hvis du selv lavede det.

Jeg vil meget gerne høre hvad ham udvikleren hos Teknos og Gori har af meninger om fremgangsmåden. Jeg kan bestemt godt vente et par dage eller flere. Jeg vil gerne gøre forarbejdet ordenligt, dvs. indhente oplysninger osv. før jeg går igang.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:
PHN2 skrev:

hej.

mvh. Per.

Jo slib ned og giv det noget sprøjtespartel også blib og igen og slib og igen og slib.

Sådan gør man det , på den måde har jeg lavet biler og MCer , samt har jeg lavet det på hele skibe også.

Hvad er "åndenøds-finer" egentlig?

Jeg er ikke sikker på at det er det, men er heller ikke sikker på at det ikke er. Der er pt. små "riller" i overfladen (ikke ridser), der hvor årene i træet løber.

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Sendt: 29 November 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Lad os lige slå fast - hvis selve "finéren" er selvklæbende plastic, så flå det af og arbejd ud fra de rå kabinetter. Forhåbentlig er de ikke lavet af en flamingokasse der har været islagkage i

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

lockheed skrev:
Jah gå du bare i gang med projektotet. Det er let nok...

Har selv gjort det før...

...... men er du nu også sikker på at det er pianolak du har fået ud af det

Ud fra dine indlæg i denne tråd lyder det mere som maling af en højttaler / sub.

Der er altså en verden til forskel på at male en højttaler eller at få den lavet i pianofinish. En lille let smutvej er og bliver en illusion.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes